کشف 18 سیاره جدید پس از 10 سال چشم دوختن به آسمان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف 18 سیاره جدید پس از 10 سال چشم دوختن به آسمان
اخترشناسان در دانشگاه کالیفرنیا برکلی موفق به کشف 18 سیاره عظیم و جدید در مدار ستاره ای در خارج از سامانه خورشیدی زمین شده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این یافته ای است که می تواند به دانشمندان در درک بهتر منشاء خورشید و سیاره هایی که در مدار آن در حرکتند کمک کند. این دومین کشف بزرگ در زمینه سیاره های بیگانه است که تعداد سیاره های بیگانه شناخته شده در مدار ستاره های بزرگ را به 50 درصد رسانده است.
"جان جانسون" و تیمی از اخترشناسان برای 10 سال پی در پی به 300 سامانه ستاره ای چشم دوخته و در جستجوی نوسانات افسانه ای بودند که گفته می شود در اثر کشش گرانشی سیاره ها به وجود می آیند. جانسون این پروژه را از زمان فارغ التحصیلی اش در دانشگاه برکلی آغاز کرده است.
برای انجام این پروژه از تلسکوپهای قدرتمند W.M در رصدخانه کک که در نزدیکی قله مائونا کی در هاوایی قرار گرفته استفاده شده است. محققان در این پروژه بر روی ستاره هایی متمرکز شدند که یک و نیم برابر خورشید بودند. این ستاره ها مرحله اصلی حیات خود را پشت سر گذاشته اند و در دوران بازنشستگی به سر می برند، دورانی که در آن ستاره ها متورم شده و ابعاد آنها بزرگتر می شود.
سیاره های کشف شده سیاره های گازی غول پیکر و هم اندازه مشتری هستند و فاصله آنها تا خورشیدشان 30 درصد نزدیکتر از فاصله زمین تا خورشید است. این فاصله کم جالب ترین نکته این کشف است زیرا در صورتی که سیاره ای مانند مشتری به این اندازه به خورشید نزدیک بود، طی انفجاری بزرگ به سوی خورشید کشیده شده و نابود می شد.
از این رو دانشمندان در تلاشند دریابند با وجود نزدیک بودن بیش از اندازه دلیل سالم باقی ماندن این سیاره ها چیست؟ سیاره های کشف شده در مداری ساده به دور ستاره های بزرگ خود در حرکتند در حالی که سیاره ها در سامانه خورشیدی از مداری بیضی شکل برخوردارند.
بر اساس گزارش اسپیس، این ویژگی های منحصر به فرد باعث شده تا محققان به این نتیجه برسند که این سیاره ها از ذراتی تشکیل شده اند که گازهای کیهانی و غبار موجود در صفحه در برگیرنده ستاره جوان را بر روی خود انباشته اند.
 
بالا