گفتمان معماری ...

ASDNA

عضو جدید
جواب پاراگراف دوم: توصیه ای که همیشه به دوستان و شاگردانم می کنم اینستکه به تک تک کلماتی که به زبان می آورند فکر کنند . همچنین تک تک کلماتی که می شنوند یا می خوانند. من در مورد هدف خالق اثر گفتم " جواب هم کما بیش مشخص است : " جاودانه شدن موثر (خالق اثر) در اثر خویش " " یعنی یکی از اهداف همه معماران ابنستکه بخشی از وجود خود را در اثر جا گذاشته ، جاودانه شوند . واژه کما بیش تاکید می کند که اهمیت این هدف برای معماران مختلف متفاوت است بنحوی که شامل بازه ای از صفر تا بینهایت است. مطمئنا اهداف زیاد دیگری هم قابل تعریف هستند ، اما اینجا صحبت از اهداف متعالی انسان است.


جواب پاراگراف اول: از آنجایی که بسیاری از اصطلاحات معماری ، از زبان دیگر به زبان فارسی منتقل شده اند و باز هم از آنجایی که ماهیت زبان فارسی پر از ابهام و ایهام است پس نمی توان با چند کلمه مفهوم را رساند . بنا بر این اگر از مصادیق معماری مردم گرا و معماری مردمی ( به عنوان سکوی دستیابی به هدف اعم از متعالی یا غیر متعالی ) شروع کنیم قطعا مفهوم ، شفاف تر و آنگاه مقایسه تطبیقی دو گونه معماری سهل تر و مستدل تر می شود. نکته مهم اینکه صحبت افراد مهم در هر موردی قابل نقل قول است اما وحی منزل نیست و قابل نقد و اندیشیدن است و این موضوع ، وقتی گوینده به زبان (عدم انتقال تمام مفهوم از یک زبان به زبان دیگر) یا زمان (مباحث مربوط به هرمنوتیک) دیگری تعلق داشته باشد حاد تر هم می شود .

جواب پاراگراف سوم : سوال می کنم آیا فرانک گری در موزه بیلبائو (guggenheim museum bilbao)جاودانه نشده ؟ آیا نورمن فاستر در رایشتاگ (reichstag) جاودانه نشده ؟ آیا نیکلاس گریمشاو در پروژه بهشت (eden project) جاودانه نشده ؟ این جاودانگی تمام و کمال از جنس (نه همانند) جاودانگی استاد محمد رضا اصفهانی در مسجد شیخ لطف اله است. در این نمونه ها ولع معمار به جاودانگی در اثر خویش بینهایت است ، اما با شما موافقم که در موضوعاتی که دارای پتانسیل کمتری در این خصوص هستند ، ولع معمار هم کمتر می شود و به سردی می گراید و گاه به هیچ می رسد.

جواب پاراگراف سوم : در مورد بحث هایی که همه گیر هست کاملا با شما موافق هستم اما با دار زدن افراد به هیچ وجه. باز هم سوال می کنم آیا موضوعاتی چون معماری پایدار (Sustainable Architecture) ، مصالح هوشمند ( Smart materials) ، پیوسته سازی (Integration) و .... در حیطه کاربرد قرار نمی گیرند ؟ (تاکید میکنم که مراد از کاربرد ، کاربری فضای معماری نیست بلکه هر آنچه است که به عملکرد بهتر بنا کمک می کند. ) ، پس "مشخص است که عامل " کاربرد " ، بسته به مقطع زمانی قابل باز تعریف است . و البته معمار هوشمند ، کسی است که کاربری ها را بشناسد و تعاریف جدید را پیش بینی و تولید نماید. "

نقدتان ستودنی بود ، با آرزوی بهروزی .


 

esmikhani.m

عضو جدید
منم ترم 4 هستم اما دقیقا نمی دونم اصل معماری چی هست.
من دانشگاه شیراز درس می خونم اما واقعا چیزی جز خط کشیدن یاد نگرفتم
اصول کار ما اشتبتاه هست
اگر درک درستی از مبحث های این رشته داشتم مطمبنا قاطعانه می تونستم بگم چیو ادامه می دم.[/


مهناز خانوم اگ موقع کشیدن همون خطها دقت میکردید به کشیدن خطهاتون الان خیلی چیزها رو میدونستید...نه کار شما اشتباه نیست چون تو دانشگاه هدف معین نمیکنن برای دانشجو...شمایدد که باید کنکاش کنید هدف رو بشناسید و راه رو انتخاب کنید
 

reza gh

عضو جدید
سلام
به نظر شما آیا ایده می تواند از سمت کارفرما به طراح منتقل شود؟
لطفا با ذکر دلیل جواب بدید.متشکرم

سلام
بله میتونه.
اگه کارفرما از فضای اطراف و نیاز های خودش (خواسته های کار فرما)به طراح توضیحاتی بده که در ان مشخصه های یک فرم خواص باشه ان وقت معنیش این میشه که یک ایده و طرح را به طراح منتقل کرده که طراح انرا به تصویر کشیده.
 

sepidar89

عضو جدید
معماری ایرانی از قبل از اسلام در ایران بوده مانند بناهای تاریخی قبل از اسلام اما وقتی اسلام وارد ایران شد معماری یا به طور کلی هنر ایرانی با اسلام ادغام شد مانند گنبد که از قبل از اسلام در ایرا ن مشاهده شده ولی بعد از اسلام به عنوان سمبلی از آسمان و همراه با رنگهای آبی و ... در معماری مکان های مذهبی دیده شده است.
 

saman021

عضو جدید
سلام دوستان عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه اگه بخوایم یه کم به عقب برگردیم و ببینیم که معماری مدرن چطوری شکل گرفت و دلیل آن چی بوده شاید بیشر ما بدونیم ولی این رو بدونید که زمانی معماری مدرن وارد کشور ما شد که کشور ما پذیرش اون رو نداشت یا اینکه خیلی زود بودش که باعث شد خیلی چیزها رو از بین ببره من عتقادی به سنتی بودن ندارم ولی این اعتقاد رو دارم ما برای رفاه انسان داریم تلاش می کنیم و دوست داریم محیطی رو بسازیم همساز با تمام شرایط انسانی باشه.آیا واقعا ما معمارها چنین کاری کردیم.من دارم یه مقاله در همین راستا می نویسم اگه دوستان لطف کنند و بهم کمک کنند ممنون می شم این ایمل من هستش saman673@yahoo.com
شاد موفق و یک ایرانی باشید
 

yalda65

عضو جدید
سلام. به نظر من معماری نیازی به ریشه نداره چون ما در زمان خود زندگی میکنیم و از احوال گذشتگان فقط میتوانیم پند و الگو بگیریم و برای این دو نیز نیازی به ریشه نداریم.
متاسفانه ما آنقدر به گذشته خود خیره مانده و تاسف میخوریم که از حال خود و آینده غافل شده ایم.
مطلع باشید که امروز , دیروزی برای فرداست و هم اکنون گذشته ای برای آینده و همچنین زمان حال ریشه ای برای ساخت آینده است. پس فقط از گذشته درس بگیریم و آینده رو بسازیم.

خیلی مخلصیم...البته این فقط نظر من بود.:rambo:
منم با نظر شما كاملاااااااا موافقم!
به اعتقاد من بايد تحولي در فكر و فلسفه ما ايجاد بشه.همون طور كه در كل تاريخ معماري ميبينيم با تغيير تفكر جامعه، معماري هم تغيير ميكنه. متاسفانه ما در حوزه علوم انساني در سطح دنيا حرفي براي زدن نداريم!
 

yalda65

عضو جدید
سپيدار عزيز من با صحبت هاي شما موافقم:)
بايد به گذشته فكر كرد.اما نه در حدي كه معماري ما تقليدي از معماري سنتي بشه.قطعا ما در گذشته به چيزهاي خوبي رسيديم و بايد از آنچه ياد گرفته ايم استفاده كنيم.
اما بايد راهي تازه براي معماري امروز پيدا كنيم.معماري امروز بايد براي امروز باشه;)
 

esmikhani.m

عضو جدید
حالا من پیشنهاد میکنم تعریف خودتون از معماری رو بگید....
میتونید فکر کنید الان یک معمار مشهور هستین و از یمین تا یسار از اوج تا حزیز منتظر این در فشانی هستن.
از خوم شروع میکنم.میتونیم گفته های هم رو هم نقد کنیم
معماری چیزی نیست مگر هنر استفاده از هر چیز در جای مناسب خودش
 

EA.Designer

عضو جدید
HOME-s.jpgایده کارفرما میتونه یکی از درهای ورود به محیط طراحی یه معمار باشه !:)
یه معمار حرفه ای باید از همه جوانب به نفع طرحش استفاده کنه .:smile:
به قول یکی از استادام طرحی موفقه که پشتش فکر باشه تا بتونی به نحو احسنت از ایده ها استفاده کنی:warn:
 

rozhann

مدیر بازنشسته
اگه بتونین بر اساس خواسته کارفرما طراحی کنین اونوقته که معمارین.
هر کارفرمایی نیازها و خواسته هایی برای طرحش داره.یک معمار متخصص با بهره گیری ااز فن و هنر و تخصصش میتونه به این نیازها پاسخ بده و به اونها در فضای کار و زندگی تجسم کالبدی ببخشه.
همیشه محدودیتها و نیازهایی که از طرف کارفرما بیان میشه میتونن بهترین ایده رو به معمار بدن.
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز من می خوام یک سبک معماری رو ثبت کنم از همه در خواست می کنم که تشریف بیارن و با هم بتونم و خواستن هم توانستن هستش فکر نمی کنم ما چیز کمی داشته باشیم این افکار ما هستش که دنیا رو می سازه هر کسی که دوست داره و با این زهنیت من همگام هستش پس تشریف بیاره و بتونیم به هم و هم صدا حرکت کنیم
موفق و یک ایرانی باشید
سلام ..
راستش پستتون برای من سوال ایجاد کرد..
این درخواستی که از بچه ها کردین برای اینکه باهاتون همکاری کنن برای چیه؟
یعنی همه چمع بشیم و یه سبک جدید ایجاد کنیم؟
فکر نمی کنین اینکه هدفتون ایجاد سبک باشه یه کم عجیبه؟
به نظرم چیزی که شما میخواین باید از نوع نگرش متفاوت شما بوجود بیاد نه از هدفتون..
 

م مژگان

عضو جدید
کاربر ممتاز
من طراحی داخلی و بعد طراحی نما رو دوست دارم.به نظر منم دانشگاه یه فرصت به ما هاست برای کسب تجربه و اینکه خودمون باید دنبال پیشرفت باشیم و اصلا به دانشگاه تکیه نکنیم.
 

روله

عضو جدید
سلام به برو بچ مهندس.من تنها جمله ای که میتونم بگم اینه که {نحوه زندگی کردن معماری رو خلق میکنه} پس باید به ریشه ونحوه زندگی کردنمون تفکر کنیم
 

ناصریاسین

عضو جدید
سلام.دفاع از ایده شما همان کانسپت شما است!!!!استاددهار!!!!!!!!!!!!!نظرشما را چیه؟لطفا بیان کنید.:gol:
 

esmikhani.m

عضو جدید
البته ایده و کانسپت دو چیزه مجزا هستند که سر اینکه ایده چیه کانسپت چیه تو ایران هنوز دعواست ولی به نظر من ایده تشریح و بیان بسط و ملموس کردن کانسپته/....
 

م مژگان

عضو جدید
کاربر ممتاز
کانسپت یعنی طرح اولیه شما از یک موضوعی ایده گرفته شده باشه مثلا از پرواز پرنده.پس یعنی اول باید یه ایده ای توی ذهنمون باشه تا کانسپت شکل بگیره.کانسپت بدون ایده بوجود نمیاد.
 

esmikhani.m

عضو جدید
میبینید دوست عزیز دو تا پست داریم که حرفاشون مخالف هم هستند...به نضر من ایده از یک کانسپت بوجود میاد..این نظر منه شاید از نظر من صحیح و از نظر دیگران اشتباه باشد...این مساله ای که خودتون باید به نتیجه برسید...
 

mehot1

عضو جدید
پذیرش زیاد دانشجوی معماری

پذیرش زیاد دانشجوی معماری

با سلام
بچه ها اگه دقت کنید تو همین 2 و 3 سال اخیر خیلی معماری رو چرخ افتاده . فک کنم تا چند سال اینده همه دنیا رو معمار برداره . این رشته هم دیگه داره مثل عمران پر میشه یا به قولی اشباع میشه مثل رشته کامپیوتر که 6 سال پیش رو دور افتاد و عرض 3 سال تبدیل به یک رشته پرطرفدار مهندسی ودر نهایت به یکی از رشته های ابکی تبدیل شد دیگه دیپلمشم همینجوری پولی میدن . اینو زدم تا به بگم . حرفم اینه که در کل تا چند سال اینده معماری هم میشه مثل رشته کامپیوتر و چند تا غیره دیگه :mad:. (معماری تا همین چند سال پیش غریب بود )
نظرتون راجع به این بی برنامگی ها چیه ؟ ;):):gol:
 
آخرین ویرایش:

mtazar

عضو جدید
ایرانیها تو 3 کار مهندس هستند:: مکانیکی-نسخه کسی رو پیچوندن یعنی تجویز دارو به یک بیمار به صورت خودس - معماری
 

EA.Designer

عضو جدید
اشباع یک رشته دانشگاهی

اشباع یک رشته دانشگاهی

سلام ...
منم یکی از دانشجویان رشته معماری هستم که با هدف و باتوجه به علایق و استعدادم انتخاب کردم ، متاسفانه درصد زیادی از دانشجویان معماری به دلیل تنوع کاربردی (از دیدگاه تفریحی) این رشته کهن وپرکابرد رو انتخاب کردند . به نظر من تا وقتی که مشاوره تحصیلی از پایه و سطوح پایین تر صورت نگیره و استعداد یابی انجام نشه ، دانش پژوهان محترم بدون آگاهی و با توجه به شرایط متمرکز و تکراری رشته تحصیلی خودشو انتخاب میکنه و این امر یعنی شروع یک فاجعه ، بیکاری، رقابت نادرست، نا هنجاری و بی نظمی در یک جامعهhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon4.gif
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
من ایران درس نیم خونم.....ولی از هر کی می پرسم چرا نمیاید معماری میکن خیلییییییییییییی سخته! حتی از مهندسی هم سخت تره.
شاید باورتون نشه. ترم 2 بودیم از 14 نفر هم کلاسیم 3 نفر اومدیم بالا. 11 نفر دیگه رسما" جا زدن...تازه اون ترم الکی ترین درس رو داشتیم.
ترم 4ام ( این ترم) شدیم 1نفر که اونم منم!
من واقعا" نمی فهمم معماری اینقدر سخته؟ یا اینایی که من می بینم مخ اینجور درسا رو ندارن؟!
من ایران برق -الکترونیک خوندم.
به نظرم معماری خیلی شیرین تر و قابل فهم ترهو گاهی هم سنگین تر...اما جذابه.

بعد از ارشد می خوام برگردم ایران...اما نمی دونم امیدی هست یا نه؟
اینجا که فعلا" وضع کار جالب نیست...تو همه ی رشته ها. خیلی از شرکتها تعدیل نیرو می کنن.

فقط به امید یه کار خوب دارم درس می خونم....علاقه دارم، اما سرمایه ندارم!
 

only-f

عضو جدید
سلام با نظرت کاملا موافقم
وقتی ناکجا اباد معماری یه شعبه زده باید همین انتظارو داشت
کلا داره بی کلاس می شه
 

yalda65

عضو جدید
سال گذشته بيش از 18 هزار نفر در كنكور كارشناسي ارشد معماري شركت كردند.به نظر من به صورت غيرمنطقي داره پذيرش ميشه.........:mad:
 

mehot1

عضو جدید
این حرفای ما کار را به جایی نمیرسونه ولی من با جرات این حرف رو میزنم همه این ها زیر سر دانشگاه ازاد هست که فقط فکر پول میکنه .یه چند تا دانشجو میاره چند تا که چه عرض کنم هر چقد دانشجو اومد میاره کاری به ظرفیت دانشگاه هم نداره بعدم یه مشت مهندس چرت پرت تحویل میده
 

mahshid m

عضو جدید
کاربر ممتاز
این حرفای ما کار را به جایی نمیرسونه ولی من با جرات این حرف رو میزنم همه این ها زیر سر دانشگاه ازاد هست که فقط فکر پول میکنه .یه چند تا دانشجو میاره چند تا که چه عرض کنم هر چقد دانشجو اومد میاره کاری به ظرفیت دانشگاه هم نداره بعدم یه مشت مهندس چرت پرت تحویل میده


کاملا موافقم عزیزم ولی ما نمیتونیم کاری بکنیم
 

ensan1

عضو جدید
سلام بر دوستان،
اتفاقا همین حرفهاست که کار رو جلو میبره "من اگر بنشینم ،تو اگر بنشینی پس چه کسی برخیزد؟"
همین صحبت هاست که آگاهی عمومی رو افزایش میده اگه من یه جایی بشینم این بگم شما هم بگی یه موقع میشه که همه اعتراض میکنن.
من داخل کلاس خودمون با طریقه درس دادن ایستایی مشکل دارم و میدونم که دقیقا این طریقه تدریس ما را با مفاهیم نیروها و تاثیراتی که بر طراحی میگذاره کمکی نمیکنه اما هنگامیکه دوستان در کلاس درکی درستی از این درس ندارند این موضوع رو بی اهمیت فرض میکنند هنگامیکه رفتیم در "تمرین های معماری "تازه از اهمیت این درس با خبر شده اند من هم در اون بازه آمادگی درک چنین چیزی رو ندیدم !! در کسی تا با او در میان بگذارم،که البته در دانشگاه چنین چیزی بیار عجیبه واقعا و عملا فلسفه کلاس از بین میره و در دنبال اون فلسفه هم کلاسی بودن.

باید اینقدر گفت و راهکار پیش نهاد داد که تبدیل بشه به دغدغه عمومی.

نگاه کنید یه موقع است ما اصلا نمیدانیم مشکلات ریشه اش در کجاست تا موضوعات را حل کنیم که این خیلی بده ،سردرگمی محض است
اما گاهی اوقات هست که ریشه مشکلات را دقیقا میدانیم اما کاری نمیکنیم و میگوییم نمیشه
گاهی اوقات هم هست که دانشجویان و دانشگاهیان هم می آیند از مشکلات صحبت میکنند بدون ریشه یابی و راهکار کاری که در سر صف نانوایی ها و در تاکسی ها و ..... خیلی مشاهده میشه ،خوب دانشجو که نباید اینطوری باشه!دانشجو باید دقیقا ریشه یابی کنه و راهکار بده
کاری هم به حرف های نا امیدانه آدم نباید داشته باشه ،ما راه خودمون رو میریم و وظیفه خودمون رو انجام میدیم
همین که مردم شهر آگاه باشند که چنین وضعیتی شهری خوب نیست به فکر می افتند و "زمانی تغییر پیش میاد که "خود آگاهی" جمعی صورت بگیره
هرچند با وجود دانشگاه در کشور اگر این خود آگاهی در دانشگاه صورت بگیره در کل کشور صورت خواهد گرفت
من با پذیرش بیش از حد دانشجو در رشته خاص موافق نیستم به نظرم بعدا مشکلاتی پیش میاد،اما مشکل دانشگاه الان "پذیرش بیش از حد دانشجو نیست به نظرم "
مشکل دانشگاه سیستم! تدریس و شیوه ی انتقال علم به دانشجو است که مشکل داره باید روی این فکر کرد والا برای این کشور با چنین وسعت اقلیمی و.....
شاید این مقدار کم هم باشه(البته باید روی این مسئله آخر بیشتر فکر بشه)
شاید دلیل دیگری هم داشته باشه که اون عدم تحصیل درست علوم در 98% دبیرستان هاست که هنوز متوجه نشده اند که باید دروس تجربی حداقل تجربه شوند تا فهمیده شوند ،هنگامیکه این دروس اینطور اشتباه تدریس میشه بیشتر بچه ها به رشته های صرفا عملی ،یا علم و هنر وارد معماری میشن و کم کم اشتیاق به اون دروس کم میشه.
 
آخرین ویرایش:

raha

مدیر بازنشسته
سال گذشته بيش از 18 هزار نفر در كنكور كارشناسي ارشد معماري شركت كردند.به نظر من به صورت غيرمنطقي داره پذيرش ميشه.........:mad:

نمیدونم چند نفر شرکت کردند! اما امسال دانشگاه سراسری 1100 نفر تقریبا مجاز شدند و نهایتا 125 نفر فکر میکنم قبول شدند. و تا اونجا که میدونم کمتر از سایر رشته های مهندسی،، معماری پذیرش داره!

این حرفای ما کار را به جایی نمیرسونه ولی من با جرات این حرف رو میزنم همه این ها زیر سر دانشگاه ازاد هست که فقط فکر پول میکنه .یه چند تا دانشجو میاره چند تا که چه عرض کنم هر چقد دانشجو اومد میاره کاری به ظرفیت دانشگاه هم نداره بعدم یه مشت مهندس چرت پرت تحویل میده

دوست عزیز توهین نکنید لطفا!
من لیسانسم رو دانشگاه آزاد شیراز بودم، به لحاظ کادر علمی هیچ تفاوتی با دانشگاه سراسری شیراز که نداشتیم هیچ. بعضا اساتید سرشناس و بهتری هم داشتیم که سراسری تدریس نمیکردن ...
همینطور دانشجوهای بسیار خوبی که نتیجه ش رو میتونید از آمار قبولی های ارشد دانشگاه تهران، شهید بهشتی و ... در بیارین که هرسال چند درصد از دانشگاه آزاد قبول میشن! این از مقایسه ای که کردین...
اما به نظر من تو کشور ما مشکل اساسی بیشتر سر همون مثل معروف "قیف وارونه" هست تا میزان پذیرش...
یعنی دانشجوها به سختی وارد دانشگاه میشن و همشون به راحتی فارغ التحصیل میشن !!
در واقع باید خروجی ها رو از نظر من روش کنترلی بهتری بشه و نحوه آموزش و سنجش رو در کشور اصلاح کرد! اینجوری هر کسی به سرش نمیزنه که بره لیسانس و ارشد معماری بگیره، از جمله خودم:D
 

rahim.k

عضو جدید
پذیرش زیاد دانشجوی معماری=سود بیشتر برای دانشگاهها

پذیرش زیاد دانشجوی معماری=سود بیشتر برای دانشگاهها

شاید یکی از بزرگترین دلایل پذیرش بیش از حد دانشجو در رشته معماری شهریه های زیاد و پرسود اون برای دانشگاه هاست. مثلا تو دانشگاه پیام نور که شهریه خیلی از رشته از 150 تا 200تومان در ترم بالا تر نمی ره
در رشته معماری تا 500 تومان در ترم می رسه حالا دانشگاه آزاد که بماند.
 

Similar threads

بالا