[کارگاه های هنری] - گارگاه هنرهای سنتی ِایران و جهان

*زهره*

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز














 
هنر نزد ايرانيان است و بس

هنر نزد ايرانيان است و بس

سلام
تا حدود زيادي موافقم ولي متأسفانه ما ايرانيان يا به خودباوري نرسيديم و يا اصلا حال و حوصله كارهاي وقت گير را نداريم و دوست داريم زود به نتيجه ي نهايي و بازدهي برسيم و لذا در بسياري مواقع زود دلسرد مي شويم. :(
اين رفتار بديه زيرا ما كه به خدا و ائمه اطهار(ع) اعتقاد داريم و چنين الگوهاي رفتاري خوب و كاملي داريم، حيف است كه دنباله رو راه آنها نباشيم!!!
اين 14 گل را به نيت 14 معصوم تقديم مي كنم به تمام ايرانيان هنرمند و باصفا. :smile::smile::smile:
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 

arefe.av

عضو جدید
هنر نزد ایرانیان است و بس!

آقای هنرمند، آسوده بخواب که...

هزار بار این جمله را شنیده ایم که: «هنر نزد ایرانیان است و بس». هزار بار گفته ایم که هنرمندیم و هنر دوست و هنر پرور و هزار بار فخر فروشی کرده ایم و بر خود بالیده ایم و گفته ایم که «هنر نزد ماست» و با افتخار، کلمه ای بر افتخاراتمان افزوده ایم که: «و بس!»
«و بس!» انگار همه چیز را به حد اعلای آن خلق کرده ایم و حالا به تماشای پایان هنرمندی مان نشسته ایم و «وای که چقدر هنرمندیم!» چقدر قدر هنر را می دانیم و آن را ارج می نهیم!
سالنهای سینمایمان روز به روز خالی تر از پیش می شوند و دیگ هنر هفتم ما چند سالی است ته گرفته است. تئاترمان که سالهای سال است در چند سالن کوچک و چند جشن و جشنواره فرمایشی و سفارشی محدود شده و هنوز به جوانی نرسیده، نفسهای آخر را می کشد و جای خالی معماری و هنر ساخت ایرانی را به راحتی می توانیم در لابه لای غولهای آپارتمانی شهرها ببینیم.

نقاشی و خط و موسیقی و ... آه که جای همه شما چقدر در خانه های ما خالی است. جای شاهنامه و حافظ را هم سالهاست به تلویزیون و برنامه های پرمحتوای !این جادوگر در همه جا حاضر داده ایم.
همه هنرها را بوسیده ایم و روی تاقچه گذاشته ایم که دیگر حتی تاقچه ای هم برای به یادگار گذاشتن چیزی در خانه هامان نداریم !و حالا... حالا ما که هنر نزدمان است و... بس!... نشسته ایم و در تلویزیونمان درباره صفهای طولانی اتوبوس و فرهنگ رعایت نوبت و کمک به همنوع و این و آن چیز برنامه می سازیم و خودمان بر رفتار نداشته خودمان حسرت می خوریم و باز فریاد می زنیم: «هنر نزد ایرانیان است و بس!»

ما که حافظ و فردوسی و خیام و رودکی و مولانا را پشتوانه داریم و میراث سخن سهروردی و ملاصدرا و حکمت بوعلی سینا را پشت سر و هنر را به سرانجام «بس!» رسانده ایم و به آن مفتخریم، حالا هیچ اثری از هنر در خانه هامان نمی بینیم.
ما که، هنر نزد ماست «و بس»، در از دست دادن هنرمندان، حتی یک برنامه و ویژه بر نامه برای آنان نداریم و در عوض می توانیم چندین و چند ساعت از برنامه های رسانه ملی مان را به خداحافظی فلان وزنه بردار از صحنه رقابت اختصاص دهیم!

چندروز از درگذشت خسرو شکیبایی- هنرمند ایرانی- گذشت. همو که سالهای سال هنرآفرینی کرد... همو که سال پیش دعای افطار ماه رمضان ها را می خواند... همو که عشق را بر پرده سینما بازی کرد و به مبارزه با جنگلی ها رفت... همان هنرمندی که شعر خواند و یادمان آورد ما ملت شعر و شعوریم... همان هنرمندی که اسرای عراقی و سربازان ایرانی را به سلامت به اردوگاه آورد؛ همو که هنرمندانه خانه سبز ایرانی را سبزی بخشید و باز همو که فرهنگ شکرگزاری افطار را هر روز از سی روز ماه مبارک رمضان برایمان تکرار کرد.
باز می گوییم که «هنر نزد ایرانیان است و بس!» و رسانه ملی مان که تنها به چند خبر کوتاه از درگذشت هنرمندی اکتفا می کند و در عوض اخبار ویژه مهمترین ساعتهایش را با آب و تاب و در حجمی گسترده و وسیع به خداحافظی ورزشکاری از المپیک اختصاص می دهد و روزهای بعد هم این خبر را در میان مردم تحلیل می کند.
«هنر نزد ایرانیان است و بس!»

هنرکده ها و سینماها ورشکست شده اند و ورزشگاه ها ساخته می شوند. تئاترمان حتی چهار دیواری کوچکی برای اجرای نمایش کوچکی با ۵۰ نفر تماشاگر ندارد و ورزشگاه های ۷۰ هزار نفری مثل غولهایی بزرگ در هر شهر و شهرستان از جا بلند می شوند. هنرمندان و شاعران و فرهنگ نویسان مان از شدت فقر و بیماری و تنهایی، در مرگ و فراموشی تدریجی غوطه ورند و تیمهای ملی مدام در ییلاق و قشلاقهای اروپایی اردو می زنند و جوانان هفده ساله فوتبالیست مان درآمدهای میلیونی و حتی میلیاردی دارند!
«و بس!»
داریم مردم ورزشکاری می شویم. دست مریزاد بر ما که هنر را تمام کرده ایم و با عبور از واژه «بس»، حالا می خواهیم یکه تاز ورزش باشیم!
باز هم صفحات روزنامه ها را ورق می زنم و شبکه های تلویزیونی را عوض می کنم؛
- حسین رضازاده خداحافظی کرد...
- نظر شما درباره خداحافظی حسین...
- وزنه سنگین از پای المپیک باز شد
- هرکول انصراف داد...
باز، زمزمه می کنم: «هنر نزد ایرانیان است و بس!»
آقای شکیبایی، آسوده بخواب، شاید کسی هم به سراغ شما بیاید!
«هنر نزد...»!
 

amir16

عضو جدید
سکه های باستان

سکه های باستان

لذت ببرید اما امتیاز و نظر از یاد نره













 

hadi manafi

عضو جدید
سلام دوست عزيز ممنون از عكسات
مي خواستم بدونم اين سكه ها مال خودته يا نه . آخه منم كلكسيون سكه دارم اما مال من بيشترش به خاطر علايقم اشكاني و صفوين البته تقريبا از اكثر سلسله ها دارم . خوشحال ميشم اگه شمام كلكسيونريد با هم آشنا شيم .
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مُعَرَّق‌کاری

مُعَرَّق‌کاری

تعریف و تاریخچه:

مُعَرَّق‌کاری یکی از رشته‌های صنایع دستی است.
معرق کاری : ( فرهنگ دهخدا ) ساختن یا نصب کاشی‌های معرق ، معرق کاری در قرن ۶ هجری یعنی در دوره سلجوقیان به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. در قرن هشتم هجری هنرمندان معرق کار بمراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند . در این قرن موفق شدند اجزایی را که اشکال معرق از آنها تشکیل می‌یابد کوچکتر کنند و لطیفترین و زیباترین اشکال بنائی و و هندسی را در مجموعه‌ای از رنگهای زیباولعاب صدفی دار بمراتب کمتر از هزینه آجرهای کاشی مینایی بود وعلت این امر واضح است . زیرا در کاشی لازم بود پس از کشیدن رنگ و نقش یک بار دیگر آن را درکوره گذارند و این عمل گذشته از هزینه اضافی که داشت چندان مورد اطمینان نبود و چه ممکن بود کاشیها از کوره سالم بیرون نیاید، صنعت معرق کاریدر قرن‌های نهم و دهم هجری به منتهای ترقی خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق سازی شهرهای اصفهان ، یزد ، کاشان ، هرات ، سمرقند و تبریز بود. موزائیک : ( فرهنگ دهخدا ) مجموعه مکعبهای کوچک رنگارنگ از مرمر یا اسمالت (smalt) که رسمی هندسی مانند کتاب را تشکیل می‌دهد و در سیمان کار گذاشته شده نوعی آجر که با سیمان ساده یا رنگین یا ساده ساخته شود کاشی معرق : ( فرهنگ دهخدا ) قسمتی از خشت کاشی منقشی که نقشها را مانند عرق در آن قرار داده‌اند . قسمی کاشی مرکب از قطعات مختلف و رنگهای گوناگون که چون کنار هم قرار گیرند نقشی بدیع بوجود آید. پیشینه در دوران قبل از اسلام قطعات بزرگ چوبی به عنوان بخشی از ساختمان به کار می‌رفته‌است. در این دوره چوب به عنوان یکی از فراوان‌ترین مصالح طبیعی نقش مهمی در ساخت ابزار فنی و کشاورزی و حتی وسایل خانگی ایفا می‌کرده‌است. از دوره سلوکیان آثار چندانی در دست با همان شیوه معرق چوب کار می‌شود، فقط زمینه طرح یا کار را به قطعه‌های پازل مانند بریده، در کنار هم می‌چسبانند و سپس باز هم برای مراحل تکمیلی به کارگاه رنگ فرستاده می‌شود. معرق زمینه آجری: با همان شیوه معرق زمینه چوب کار می‌شود، فقط تفاوت کار در این است که زمینه طرح به صورت آجری بریده و در کنار هم چیده می‌شود. آنگاه مراحل تکمیلی را به صورت رایج طی می‌کنند. نازک بری در معرق: در این شیوه از معرق، ابتدا قطعات طرح مورد نظر معرق بریده می‌شود. آنگاه به وسیله اره مویی معمولی برش‌های بسیار ظریف و نزدیک به هم در تمامی قسمت‌های طرح داده می‌شود، برش‌هایی که به فاصله‌های میلیمتری در کنار هم داده می‌شود. سپس چوبهای شکل داده شده در کنار هم بر روی زمینه‌ای از تخته روکش شده و غالباً بدون هیچ نوع تزئینی چسبانده می‌شود. معرق منبت: معرقی که نقشهای آن برجسته‌است معرق منبت گفته می‌شود برای ساخت معرق منبت ابتدا همه قطعه‌ها را مانند معرق می‌برند و بعد آنها رابه طور مجزا به شیوه منبت کاری ساخت و ساز نموده، کنار یکدیگر جفت و جور می‌کنند. در پایان قطعه را رویزیر کار در محل مربوط نصب می‌کنند. ابزار ابزار کاری که در کارگاه معرق به کار می‌رود عبارت‌اند از: اره دست - اره مویی– اره چوب بر – اره فلز – پرس دستی (پیچ دستی) – پیشکار – تیزک – چکش – سوهان تخت – سوهان چوب ساب – کمان اره – رنده دستی- سنگ نفت – گازانبر – لیسه – ماشین پرداخت – مته دستی – میخ - سمباده - چسب چوب و در نهایت پس از پرداخت نهایی توسط سیلر - کیلر ویا رزین پلی استر اسپری میشود مواد اولیه برای معرق کاری، وجود انواع چوب با تنوع رنگی ضرورت دارد و در انتخاب چوب باید مواردی چون استحکام و خشک بودن چوب و قابلیت اره شدن و رنده شدن را در نظر گرفت. هم چنین از صدف، عاج، فلزات در معرق استفاده می‌شود. -- مراحل اجرای یک طرح معرق ابتدا طرح مورد نظر را قلم گيري و نقوص آنرا برطرف كرده سپس با توجه به رنگ چوب و زيبايي كار چوب هاي لازم را تعيين كنيدو جهت راحتي كار و ير روي تمام قسمتهاي طرح نوع چوب مورد نظر را يادداشت كنيد سپس تخته پشت کار را به اندازه طرح مورد نظر انتخاب کرده، به روی آن یک ورق از نایلون قرار می‌دهند، انگاه طرح و نقشه مورد نظر را بر روی کاغذ آورده و به وسیله چسب آهن آن را بر روی تخته سه لایی می‌چسبانند، پس از آن تکه‌های مختلف طرح با اره مویی بریده شده قطعات مختلف آن را به وسیله میخ سایه بر روی تخته زمینه به طورموقت نصب می‌کنند. آنگاه قطعات طرح را جداگانه بر روی چوب‌ها با رنگ‌های مورد نظر به وسیله همان میخ سایه نصب کرده و روی چوب پیشکار قرار داده و به وسیله اره مویی دور طرح را روی تخته بریده و حال قطعه چوب بریده شده را در جای خود مطابق نقشه روی تخته پیشکار به وسیله میخ سایه موقتاً نصب می‌کنند. بدین ترتیب با این روش همه نقش‌های خرد شده را از رنگ‌های مختلف چوب، صدف و عاج تهیه و جایگزین مدل می‌کنند. هنگامی که تمام چوب‌های رنگی جایگزینی طرح اولیه شده، چسبی از سریشم و پودر امرا تهیه کرده و به وسیله انگشت سبابه روی تمام شیارهای بین تکه‌های قرار می‌دهند. به این طریق تمام شیارهای بین نقوش پر می‌شود و قطعات به طور کامل به هم چسبیده و ثابت می‌شود. دراین مرحله میخ‌های سایه را از روی طرحها بر می‌دارند و آنگاه نوبت به نایلونی می‌رسد که قبلاً در زیر کار و روی تخته پشت کار قرار داده شده بود، آن را نیز برداشته و نقش‌های چسبیده شده را بر می‌گردانند و پشت آنها را سمباده نرم می‌زنند. در نتیجه چسب‌هایی که از میان شیارها به پشت کار نفوذ کرده، پاک می‌شود. حال سطح تخته پشت کار را به وسیله کاردک به چسب گرم آغشته کرده، نقشه معرق شده را روی آن می‌چسبانند و برای ثابت نگاه داشتن آن دو میخ سنجاقی در بالا و پایین آن نصب می‌کنند. در این مرحله لایه‌ای از نایلون و قطعه‌ای از نمد یا پتوی ضخیم را روی نقشه معرق شده قرار داده ترکیب فوق را در میان دستگاه پرس گذاشته، تحت فشار می‌دهند و بعد از گونیا کردن تابلو، اضلاع آن را رنده می‌کنند. سطح تابلو رابه دلیل متفاوت بودن ضخامت چوبهای صنعتی، با ماشین سمباده می‌سایند تا یکنواخت و صیقلی شود. حال محیط تابلو را به وسلیه نوار چسب کاغذی به طریقی که ۲ یا ۳ میلیمتر آن از سطح تابلو بالاتر قرار گیرد چسبانده مخلوط پلی استر آماده شده را به طور یکنواخت روی صفحه مورد نظر می‌ریزند تا کاملاً سطح را بپوشاند. بعد از خشک شدن پلی استر به وسیله سمباده لرزان آن را می‌سایند تا رنگ چوب از زیر پلی استر ظاهر شود و مجدداً برای شفافیت بیشتر، قشری از پلی استر شفاف بر آن پاشیده و سمباده می‌زنند. در پایان به وسیله دستگاه پرداخت و مواد جلا دهنده سطح کار را پرداخت می‌کنند. منبت هنر کنده کاری نقوش به روی چوب را منبت گویند. قابل توجه‌است که منبت می‌تواند به صورت یک تکه یا چند تکه انجام شود هرگاه منبت کاری بر روی چوب بزرگ یک تکه انجام شود، منبت یک تکه و هرگاه منبت کاری بر روی تکه‌های کوچکی انجام شود، منبت چند تکه خواهد بود. منبت بر حسب نوع برجستگی که در کار آن به وجود می‌آید به پنج دسته تقسیم می‌گردد: منبت کم بر جسته، منبت نیم برجسته، منبت تمام برجسته، پیکره، قلم زنی بر روی چوب ابزار کار مغار: وسیله‌ای است برای تراشیدن چوب که انواع آن در ذیل نام برده شده مغار کبریتی- مغار تخت یا صاف – مغار نیم باز – مغار [گلویی] – مغار شفره کلیه مغارهای نامبرده دارای خمیده یا کج نیز هستند که در جاهایی که امکان استفاده از مغار صاف نباشد، از مغار کج استفاده می‌شود. سوهان: برای ساییدن چوب و دیگر ابزار منبت کاری به کار می‌رود و انواع آن شامل موارد زیر می‌شود. سوهان دو سر صاف – سوهان دو سر کج – سوهان سه پهلوی سه گوش- سوهان سه پهلوی صاف – سوهان نیم گرد – سوهان دم کاردی – سوهان دم موشی – سوهان گرد – چوب ساب مواد اولیه شامل: ۱- چوب‌های محکم و بدون گره که برای این منظور چوب‌های آبنوس، بقم، شمشاد، فوفل، عناب، و گردو و .... از همه مناسب تر هستند. ۲- عاج، صدف و استخوان روش کار ابتدا طرح بر روی زمینه چوب منتقل می‌شود و با بستن کار به گیره دستی هنرمند شروع به کار کرده و ابتدا خطوط محیطی طرح با مغار مشخص می‌شود سپس بابرداشتن زمینه کار به صورت یکنواخت و به وسیله مغارهای مختلف منبت کار روی چوب ادامه پیدا می‌کند. پس از پایان کار منبت کاری، سطوح کار با سنباده بسیار نرم، صاف و صیقلی می‌شود. در مرحله به سطح کار روغن با پلی استر زده می‌شود تا چوب بر اثر مرور زمان ترک نخورد و در مقابل رطوبت مقاوم باشد. انواع منبت از انواع منبت می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد: منبت کمی بر جسته: نوعی از منبت است که در آن هنرمند منبت کاری خود را به حدی برساند که نقش برجسته‌ای که به وجود آورده از سطح زمینه کار بیرون نیاید و هم سطح حاشیه اطراف کار باشد. منبت بر جسته: شیوه کار این گونه که مراحل منبت یک چوب را تا آنجا پیش می‌بریم که برجستگی‌های طرح از رویه کار کاملاً بیرون خواهد زد. پیکره: هنرمند طرح خود را بر روی حجمی از چوب به شیوه‌های چسباندن، فوکپی، یا از طریق کاغذ کاربن یا طراحی مستقیم بر روی چوب انتقال می‌دهد، آنگاه از برجسته‌ترین قسمت طرح کار خود را آغاز می‌کند و توسط مغارهای و لوازم رایج در این زمینه مشغول کنده کاری بر روی چوب می‌شود. در تمام کار، طرح به صورت کاملاً بر جسته و دارای حجم چوب از داخل بیرون آمده و اطراف آن خالی از هر گونه چوب خواهد بود.



ادامه دارد...
.

منبع:مولین
.
.
.
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ادامه مطلب 1

ادامه مطلب 1

رنگ كاري معرق چوب:


پلي استر ماده شفاف و بي رنگي است كه براي محافظت از چوب به صورت يك لايه نازك و بعضاً چند ميلي متري روي آثارچوبي پاشيده و يا ريخته مي شود تا از اكسيد شدن چوب ها در اثر مجاورت مستقيم با هوا و يا حمله قارچ و باكتري ها يا آفات به تابلوي معرق جلوگيري شود.همچنين تميز كردن تابلو پلي استر شده راحت تر و در اثر ضربه خارجي مقاومت بيشتري دارند.
در قديم عموماً سطح آثار معرق را بوسيله لاك الكل پوشش مي دادند . در اثر مرور زمان با ورود پلي استر و مواد شيميايي رويه تابلوهاي معرق را اين مواد پوشش مي دهند.
كه مواد پوشش دهنده روي تابلوها به شرح زير مي باشد:

1ـ سيلر : ماده اي است فوري به رنگ دوغ خاصيت آن پر كردن چشمه هاي موجود در روي چوب و خوب سمباده خوري آن است و سيلر بيشتر در كارهاي روكشي چوب استفاده مي شود . حلال آن تينر فوري 10000 به بالا مي باشد.
2ـ كيلر : ماده اي است فوري و براي براقيت و جلاي كار مورد استفاده قرار مي گيرد و سمباده خوري آن سخت مي باشد . دو نوع مي باشد . رنگ آن شبيه عسل است .
الف : كيلر براق = اگر درب ظرف را باز كنيد و ته ظرف مشاهده شود ،كلير براق مي باشد.
ب : كيلر مات = اگر درب ظرف را باز كنيد و ته ظرف مشاهده نشود ، كيلر مات مي باشد.
3ـ پلي استر
ـ نيم پلي استر : مات و براق ( دو جزيي)
ـ پلي استر دو مواد : مات (پوليشي) و براق ( ايستاده ) ( سه جزئي )
ـ نيم استر : ماده بسيار براقي است كه جهت جلاي نهايي سطح كار استفاده مي شود و داراي يك نوع خشك كن به نام هاردنر با پاراتولوئن مي باشد كه نسبت آن به نسبت نيم پلي استر 10% مي باشد.
ـ پلي استر پوست و پوليش:اين پلي استر كه به سه جزئي نيز معروف مي باشد . شامل پلي استر + كبالت ( ماده بنفش يا تسريع كننده) + هاردنر (سخت كننده يا پراكسيد مي باشد.

ادامه دارد...


منبع:
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ادامه مطلب 2

ادامه مطلب 2

مراحل پلي استر براق رويه:

1ـ ابتدا روي تابلو را بوسيله پنبه با تينر فوري 18000 شستشو مي دهيم .
2ـ سپس دور كار را مانند مرحله قبل با نوار چسب كاغذي قالب مي گيريم.
3ـ تابلو را روي سطح صاف گذاشته و تراز مي كنيم.
4ـ پلي استر را داخل ظرف پلاستيكي مي ريزيم.
5ـ ابتدا كبالت را به مقدار 2% به پلي استر اضافه مي كنم.
6ـ پس از بهم زدن پلي استر براق 4% هاردنر به آن اضافه مي كنيم.
7ـ پس از خشك شدن پلي استر پس از حداقل 48 ساعت تابلو را با سمباده 80 كه به دستگاه چرخ پوست بسته شده است سمباده مي زنيم تا ژله موجود روي آن برداشه شود.
8ـ سپس با دستگاه لرزان با سمباده هاي 80 ـ120 ـ 180 ـ 220 ـ 260 ـ 320 ـ 400 روي كار را ساب مي زنيم
9 ـ پس از بر طرف شدن خش هاي موجود روي كار و از بين رفتن موج احتمالي پلي استر به دستگاه چرخ پوست دستگاه كله نمد بسته مي شود.
10ـ خمير پوليش زبر را كه قرمز رنگ مي باشد به سطح كار مي ماليم و روي آن كمي آب مي ريزيم سپس تابلو را پوليش مي كنيم.
توجه : ابتدا تابلو بايستي از بالا به پايين سپس از چپ به راست پوليش شود.
11ـ مانند مرحله 10 با كله نمد روي كار را با خمير پوليش نرم «‌سفيد» يا شير پوليش پوليش مي نمائيم.
12ـ سپس به دستگاه چرخ پوست دستگاه پوست بره بسته مي شود و سطح كار را با ماده شير پوليش براق مي كنيم.


زمينه مشكي :
1ـ ابتدا تابلورا به وسيله تيز فوري شستشو مي نمايم . با پارچه آغشته به تينر فوري اين عمل راانجام ميدهيم .

2ـ دور تا دور كار را با نوار چسب كاغذي قالب مي گيريم بهطوري كه 2 ميلي متر نوارچسباز سطح زيركار بالاتر باشد.
3ـ تابلو را روي يك سطح صاف گذاشته و تراز مي كنيم.
4ـ پلي استر را داخلظرف پلاستيكي به مقدار مورد نياز مي ريزيم.

5ـ دوده صنعتي را به پلي استراضافه مي كنيم دوره صنعتي بايستي الك شده باشد و مقدار آن بايد طوري باشد كه چوبي كه پلي استر را به هم مي زنيم را تيره كند.
6ـ كبالت را بهپلي استر اضافه مي كنيم و كاملاً پلي استر را با يك قطعه چوب بهم مي زنيم.
7ـ سپس هاردنر را به ماده ساخته شده اضافه مي كنيم . نسبت كبالت و هاردنراضافه شده به پلي استر 2% و 4% مي باشد.
پس از ريختن هاردنر وقت زيادي نداشته و پس از بهم زدن پلي استر بايستي آن را روي سطح تابلو ريخت مقدار پلي استر خمير مشكي ريخته شده بايستي همسطح و يا حداكثر يك ميليمتر بالاتر از سطح چوب هاي معرق استفاده شده در تابلو باشد.
تذكرات مهم :

الف ـ حتماً بايستي پلي استر ريزي در هواي تميز و بدونگرد و خاك باشد.
ب ـ در صورتي كه حباب موجود در درون پلي استر را بخواهيم بگيريممي توانيم به پلي استر مقدار كمي استون اضافه كنيم.
ج ـ در صورت گرم بودن هوامقدار كبالت و هاردنر كمتري به پلي استر اضافه مي كنيم و در صورت سرد بودن اتاق سعيدر آن شود كه اتاق را گرم كنيم تا بخواهيم مواد بيشتري استفاده كنيم.
د ـ درصورتي كه كبالت بيشتر از مقدار لازم به پلي استر اضافه شود « مخصوصاً در مرحله دومپلي استر رويه» باعث مات و كدر شدن تابلو مي شود و در صورتي كه كمتر باشد باعث ديرخشك شدن پلي استر مي گردد.
هـ : در صورتي كه هاردنر بيشتر از ميزان لازم باشدباعث ترك خوردن پلي استر و در صورتي كه كمتر باشد باعث ديرتر خشك شدن تابلو ميگردد.
و ـ در صورت لزوم مي توانيد از رنگ مشكي فوري بجاي دوده صنعتي نيزاستفاده كنيد.

ادامه دارد...
.
.
منبع:





.
.
.




 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ادامه مطلب 3

ادامه مطلب 3

ابزارمورد استفاده در معرق چوب
http://iranmarquetry.7p.com/abzaremoaragh.htm#كمان اره مويي


كمان اره مويي
كمان اره مويي به شكل u مي باشد و داراي 25 سانتيمتر طول برش مي باشد . گاهي اوقات بخاطر طول برش بيشتر دو عدد كمان اره مويي را به همديگر جوش داده «‌كمان دوبل» ساخته و از آن براي برش بلند استفاده مي كند .
مشخصات كمان اره مناسب :
1ـ سبك باشد 2 ـ فنر محكم داشته و زود قدرت فنري خود را از دست ندهد ،‌3ـ داراي پيچ و خروسكي جنس خوب باشد كه در اثر باز و بسته شدن زود هرز نگردد. ، 4ـ داراي دسته مناسب با دست هر شخص باشد.
چنانچه در نظر باشد طرحي يا شكلي در روي چوبهاي نازك يا صفحات چندلايي برش داده شود ، اين كار به وسيله اره كمان ميسر خواهد بود.
اين اره ها فرمهاي مختلفي دارند ، اما به طور كلي هرچه كمان نعلي شكل اره داراي طول بلندتري باشد ، ميدان وسيعتري را مي توانيد برش دهيد . بهترين نوع تيغه اي كه براي عمل بريدن مناسب است به «پاملخي» معروف است . براي بكارگيري اره كمان به مراحل زير توجه كنيد :
ـ يك سر تيغه را در ميان پيچ خروسك و كمان به صورتي قرار دهيد كه لبه برنده تيغه اره به سمت دسته اره باشد.
ـ پيچ خروسك را محكم كنيد .
ـ سر ديگر را به طوري كه با يك دست كمان اره را فشرده كرده ايد ، در داخل پيچ خروسك سمت ديگر قرار دهيد .
ـ قطعه كاري را كه در روي آن طرح مورد نظر را رسم كرده ايد ، در روي سطحي صاف قرار دهيد .
ـ چنانچه فرم يا شكلي در وسط قطعات كار وجود دارد ، مي توانيد ابتدا با سوراخ كردن داخل شكل به صورتي كه به طرح اصلي صدمه نزند و قرار دادن تيغه اره در داخل سوراخ و محكم كردن آن ، طرح را تا انتها برش دهيد.
http://iranmarquetry.7p.com/abzaremoaragh.htm#تيغ اره مويي
تيغ اره مويي
به سه مدل از نظر فرم دندانه تقسيم مي شود :
1ـ فلز بر : كه داراي دندانه هاي ريز و پشت سرهم مي باشد عموماً براي برش فلزات مانند مس و برنج بكار مي رود در معرق چوب براي برش صدف ـ خاتم ... و گاهي برش هاي ظريف مو مورد استفاده قرار مي گيرد.
2ـ چوب بر : به آن تيغ اره مويي پا ملخي هم گفته مي شود و دندانه هاي آن به صورت زوج مي باشد. عموماً‌ براي برش چوب ها ـ صدف مصنوعي ـ فيبر مصنوعي مورد استفاده قرار مي گيرد.
3ـ گردبر : در دو نوع وجود دارد :
حالت اول : يك تيغ اره مويي فلز بر است كه تابيده به دور خود مي باشد.
حالت دوم : يك تيغ اره مويي است كه دورتادور آن حالت الماسي دارد
كمان اره مويي
تيغ اره مويي
موم زنبور عسل
تيزك

موم زنبور عسل :
در هنگام برش تيغ اره مويي گرم شده و امكان دارد به علت زياد گرم شدن بشكند .به همين جهت موم زنبور عسل يا صابون براي سرد كردن و روان برش زدن تيغ بكار مي رود.
تيزك :
تيغه اي فولادي به ابعاد 10×2 با لبه تيزي در روش دوبل براي جدا كردن قالب از چوب اصلي بكار مي رود. در ضمن از تيغ موكت بري نيز براي اين كار استفاده مي شود.

http://iranmarquetry.7p.com/abzaremoaragh.htm#پيشكار
پيشكار :

تخته اي به قطر 18 ميليمتر كه روي آن شكافي به صورت مثلث يا منحني دارد كه روي ميز كار نصب شده و هنگام كار تيغ اره مويي در داخل شكاف آن برش ميزند.
بهتر است سطح تخته پيشكار صاف و حتي رنگ شده باشد تا چوب به راحتي بتواند
چسبچوب
تيغ جراحي
مشتي يا آچار

:چسب چوب
رجوع شودبهمواد مورد نياز
تيغ جراحي يا موكت بري :
در روش استفاده از الگوي كاغذ , طرح را با استفاده از اين ابزار از هم جدا مي كنيم . رجوع شود به اجراي معرق .
مشتي آچار:
براي باز و بسته كردن پيچ خروسك وتعويض تيغه بكارمي رود.

.
منبع:




.
.
.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ادامه مطلب 4

ادامه مطلب 4

سمباده كاري :
پس از خشك شدن پلي استر خمير مشكي بهتر است بگذاريد حدوداً سه روز از خميرريزي گذشته باشد سپس مراحل سمباده كاري را بر اساس روش زير انجام دهيد.
1ـ ابتدا سمباده 60 نواري را به دستگاه چرخ پوست بسته و سطح كار را سمباده مي زنيم تا ژله و خمير مشكي روي كار برداشته شود.

2ـ سپس سمباده 80 نواري را به دستگاه چرخ پوست بسته و سطح كار را سمباده مي زنيم تا خش روي پلي استر در اثر سمباده 60 بوجود آمده از بين برود.

3ـ بعد از آن سمباده 80 پوست آب را روي دستگاه لرزان بسته و سطح كار را لرزان مي زنيم و اين عمل را بوسيله دستگاه سمباده لرزان به ترتيب با سمباده هاي پوست آب 120 ـ 180 ـ 220 ـ 260 مي زنيم.

توجه : هر سمباده رد خش هاي ايجاد شده توسط سمباده قبل را از بين مي برد.
توجه : هرچه شماره سمباده بيشتر شود سمباده نرم تر مي شود .


صدف مصنوعي :

صدف مصنوعي عموماً به جاي صدف طبيعي بكار مي رود به خاطر براقيت و تنوع رنگي زياد آن مصرف زيادي در معرق پيدا كرده است.
روش ساخت صدف مصنوعي :

1ـ شيشه اي به ابعاد مورد نظر تهيه مي كنيم عموماً 20×10 .

2ـ دورتادور شيشه را با نوار چسب قالب مي گيريم .

3ـ پلي استر را در ظرف پلاستيكي تميز مي ريزيم.

4ـ اكليل نقره اي يا اكليل رنگي مورد نظر را به پلي استر اضافه مي كنيم.

5ـ كبالت را به مقدار مورد لزوم به پلي استر اضافه كرده با قطعه اي چوب پلي استر را بهم مي زنيم.

6ـ روي سطح شيشه را با پارافين جامد آغشته مي كنيم « براي اينكه پلي استر بعد از خشك شدن راحت جدا شود »

7ـ هاردنر (پراكسيد) را به پلي استر اضافه مي كنيم.

8ـ پس از بهم زدن پلي استر آن را روي شيشه كه از قبل تراز شده مي ريزيم.

9ـ پس از اينكه پلي استر صدفي تمام سطح شيشه را گرفت با يك تكه چوب شروع به بهم زدن آرام و يكنواخت پلي استر مي كنيم تا هنگامي كه پلي استر ژله كند « خشك شود» . همزمان موج مورد نظر را در پلي استر صدفي ايجاد مي كنيم.

10ـ سپس بوسيله تيغ موكت بري پلي استر صدفي را از سطح شيشه جدا مي كنيم.

فيبر مصنوعي :

عموماً به جاي استخوان از فيبر مصنوعي استفاده مي شود.

مراحل ساخت فيبر مصنوعي:
مانند ساخت صدف مصنوعي مي باشد با اين تفاوت كه پس از ريختن فيبر سفيد احتياج به بهم زدن آن نمي باشد و به جاي اكليل به عنوان ماده افزودني از تيتان براي سفيد كردن پلي استر استفاده مي شود.


منبع:






.
.
.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز





آخرین پستها
طرح آینه دار [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ] » طرح کلاس موسیقی [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح شطرنج [ صفحه و مهره ها | بهمراه نمونه ]
» طرح جاشمعی 2 [ 3 طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح مینیاتور [ 3 طرح ]
» طرح جاشمعی 1 [ 3 طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح خط [ 3طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح ببر [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح پلنگ [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح دستفروش [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح زیارتنامه عاشورا [ خط | نستعلیق ]
» طرح خط امام حسین [ 4 طرح ]
» طرح خط حضرت عباس [ 3 طرح ]
» طرح چهره ببر [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح شکار [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح سبد میوه [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح گلچهره [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح عصر عاشورا [ مینیاتور | بهمراه نمونه ]
» نمونه کار های معرق مینیاتور [ 30 تابلو ]
» طرح سیمرغ [ مینیاتور | 2 طرح ]
» طرح پذیرایی ساده [ تفکیک رنگ | بهمراه نمونه ]
» طرح درویش 2 [ مینیاتور | 2 طرح ]
» طرح خط شکسته [ شعر | 4 طرح ]
» طرح خط قرآن [ 3 طرح ]
» طرح گل [ 3 طرح ]
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز


آخرین طرح های معرق و منبت | دانلود با لینک مستقیم

» طرح چکاوک ها [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ] » طرح دخترک [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح قاجاری [ 2 طرح ]
» طرح شاهنامه [ مینیاتور | 2 طرح ]
» طرح ماهی [ مینیاتور | 2 طرح ]
» طرح دو خواهر [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح پیر مرد [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح خط کوفی بنایی [ 6 طرح ]
» نمونه کار های معرق رئال [ ایرانی |50 تابلو ]
» طرح قاب [ 6 طرح ]
» طرح ماسوله [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح بافنده [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح آینه دار [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح کلاس موسیقی [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح شطرنج [ صفحه و مهره ها | بهمراه نمونه ]
» طرح جاشمعی 2 [ 3 طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح مینیاتور [ 3 طرح ]
» طرح جاشمعی 1 [ 3 طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح خط [ 3طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح ببر [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح پلنگ [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح دستفروش [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح زیارتنامه عاشورا [ خط | نستعلیق ]
» طرح خط امام حسین [ 4 طرح ]
» طرح خط حضرت عباس [ 3 طرح ]
 

sarang

عضو جدید
سلام.من به تذهیب خیلی علاقمند هستم.یه سوال داشتم ازتون که اگر بخوام طرح های تذهیبمو به اصطلاح رنگ کنم و از حالت مدادی درشون بیارم.به چه وسایلی احتیاج دارم؟اسم رنگ و کاغذ مخصوص این کار چیه؟با سپاس
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آخرین پست های وبلاگ معرق،منبت،مشبک

آخرین پست های وبلاگ معرق،منبت،مشبک



طرح روباه [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ] » طرح محله قدیمی [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح سینه سرخ [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح سیمرغ [ 2 طرح ]
» طرح چکاوک ها [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح دخترک [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح قاجاری [ 2 طرح ]
» طرح شاهنامه [ مینیاتور | 2 طرح ]
» طرح ماهی [ مینیاتور | 2 طرح ]
» طرح دو خواهر [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح پیر مرد [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح خط کوفی بنایی [ 6 طرح ]
» نمونه کار های معرق رئال [ ایرانی |50 تابلو ]
» طرح قاب [ 6 طرح ]
» طرح ماسوله [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح بافنده [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح آینه دار [ تفکیک رنگ | آنالیز شده | بهمراه نمونه ]
» طرح کلاس موسیقی [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح شطرنج [ صفحه و مهره ها | بهمراه نمونه ]
» طرح جاشمعی 2 [ 3 طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح مینیاتور [ 3 طرح ]
» طرح جاشمعی 1 [ 3 طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح خط [ 3طرح | بهمراه نمونه ]
» طرح ببر [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]
» طرح پلنگ [ تفکیک رنگ | آنالیز شده ]


از همه دوستان هنرمندم رسما برای دیدن وبلاگم دعوت میکنم . طرح هایی که شاید ماه ها دنبالش می گردی پیدا کنی .
می تونیم :

با معرقکار های دیگه ارتباط داشته باشیم

تجربیاتمونو به اشتراک بزاریم

طرح هایی که داریم شیر کنیم

و ....


 

چوبین

عضو جدید
نقاشی قهوه‌خانه

نقاشی قهوه‌خانه

نقاشی قهوه‌خانه شیوه‌ای از نقاشی ایرانی است. این نقاشی، نقاشی روایی رنگ روغنی با درون‌مایه‌های رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی همزمان با جنبش مشروطهٔ ایران، اوج گرفت. نمونه‌های قابل توجهی از آثار هنرمندان نقاشی قهوه‌خانه‌ای در موزهٔ رضا عباسی نگهداری می‌شود.


پیشینه:
مبداء این هنر، سنت قصه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی در ایران است که پیشینهٔ آن به سده‌ها پیش از ایجاد قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها می‌رسد. این نقاشی به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدیدار شد.[۱] در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی همزمان با جنبش مشروطهٔ ایران، این هنر ایرانی اوج گرفت. پس از آن در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خورشیدی، این شیوه مورد توجه هنرمندان مدرنیست ایرانی به ویژه اهالی مکتب سقاخانه قرار گرفت.


درون مایه:
درون‌مایهٔ این شیوهٔ نقاشی موضوعات رزمی، مذهبی و بزمی بوده‌است. نقاشی قهوه‌خانه در تاریخ نقاشی ایران پدیده‌ای نوظهور بوده که تلفیقی از ارزش‌های مذهبی و میهنی ایرانیان است و بیش‌تر دارای نقش‌هایی از حماسه‌های جانبازی و ایثار پیشوایان دینی ایرانیان و امامان شیعه، و نیز پهلوانان ملی ایران می‌باشد. درون‌مایهٔ بسیاری از این نقاشی‌ها حادثهٔ عاشورا و حکایات شاهنامه است که بر دیوارها نقاشی شده‌است. پیرامون جنبهٔ احساسی و عشق و احساسات این هنرمندان، سایت هنر اسلامی چنین آورده‌است[۲]:
نقاشی قهوه خانه، بازتابی اصیل و صادق از هنر هنرمندانی عاشق، تنها و دلسوخته‌است. هنرمندانی مظلوم و محروم از تبار مردم ساده دل و آیینه صفت کوچه و بازار، آنانی که از پس قرنها سکوت، زیر سقف تاریک قهوه خانه‌ها در خلوت عارفانه تکیه‌ها و حسینیه‌ها، در سر هر کوی و برزنی، چشم در چشم مردم دوختند و در محفل پر انس و الفت آنان، بغض معصومانه شان را یکباره شکستند. در ستایش راستی‌ها و مردانگی‌ها نقشها زدند و حکایت کژیها و پلیدیها کردند. رنگ سرخی نشاندند بر تن بوم و دیوار که گویی لخته لخته خونهای خشکیده مظلومیتهای از یاد رفته بود و رنگ سبزی گزیدند به پاس یاد بهار سر سبز و پر طراوت روح و اندیشه راستان و آزادگانی که در جان و دل و خیال و باور مردم قرنهای قرن، نسل به نسل، سینه به سینه، تا به روزگارشان به یادگار مانده بود و چه جاودانه و همیشه پایدار و ماندنی.


نقاشی قهوه خانه ای و شرایط سیــاسـی:
با تولد جنبش مشروطیت، همگام با بیداری افکار عامه و رشد و تعالی اندیشه‌های آزادیخواهانه، این هنر مردمی به یکباره جانی تازه می‌گیرد. نقش داستان‌های حماسی و مبارزات آزادیخواهانهٔ مذهبی و میهنی، به وسیله‌ای برای آگاهی و ایجاد حس مبارزه در مردم تبدیل می‌شود و در همین دوران است که این هنر به اوج خود می‌رسد. مداحان و نقالان، در حسینیه‌ها و تکیه‌ها و قهوه‌خانه‌های رو به رشد پایتخت (تهران) و دیگر شهرها، سهمی به سزا در حفظ این بیداری داشتند.


این شیوهٔ نقاشی را از دید موضوع کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • نقاشی‌های مذهبی:نقاشی‌های مذهبی مجموعه‌ای از چهره‌های پیشوایان و بزرگان دین و مذهب و صحنه‌هایی از جنگ‌ها و نبردهای معروف پیامبر اسلام و علی ابن ابی طالب و رویدادهای کربلا را شامل می‌شود.
  • نقاشی‌های غیرمذهبی:نقاشی‌های غیرمذهبی شامل مجموعه‌ای بزرگ از داستان‌های رزمی و بزمی ایرانی است که به رویدادها و اتفاقات افسانه‌ای، حماسی، تاریخی و چهره‌هایی از شاهان و قهرمانان شاهنامه (چون رستم و سیاوش) و صحنه‌هایی از میدان‌های نبرد و عرصه‌های عشق‌ورزی و دلدادگی قهرمانان و بزم‌گاه‌های شاهان است.
استادان و پیشکسوتان:
حسین قوللر آقاسی و محمد مدبر از پیشکسوتان نقاشی قهوه‌خانه‌ای هستند. پس از ایشان، شاگردانشان مانند فتح الله آقاسی، عباس بلوکی فر، حسن اسماعیل زاده و حسین همدانی راه استادان را پی‌گرفتند.








تصاویر بیشتر را از اینجا ببینید.
 

چوبین

عضو جدید
نگارگری ایرانی

نگارگری ایرانی

نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده می‌شود شامل آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و ...)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و...)، تاریخی (جامع التواریخ، و...)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه می‌باشد.پس از بقدرت رسیدن شاه اسماعیل هنرمندان در تبریز گرد آمدند و در کتابخانهٔ سلطنتی که ریاست آن را بهزاد بعهده داشت به فعالیت پرداختند . قاسم علی شیخ زاده و میرک که همراه بهزاد از هرات به تبریز آمده بودند شیوه ای را بنیاد گذاشتند که بر دوش بهزاد و شاگردانش بود. شهرت بهزاد هنرمندان پس از خود را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری آثار خود را با نام و امضای او ارائه می دادند. شاه تهماسب از اوان کودکی به فرا گیری خط و نقاشی پرداخت وطراحی نزاکت قلم را به مرتبه کمال رسانید .او در جوانی استادان معروف را گرد آوری کرد ولی در اواخر عمر به این هنرمندان توجه کمتری داشت به طوری که بسیاری از آنان دردربار ابراهیم میرزا در مشهد گرد آمدند وسبکی دیگر را به وجود آوردند. نقاشان مکتب تبریز سطح تخت نقاشی را شکستند و ترکیب بندیهای چند سطحی آفریدند .همه چیز آکنده از حرکت و جنبش بود رنگها درخشان و پرکشش و حالت مورد نظر را به وجود می آورد. از مشخصه‌های نقاشی دورهٔ صفوی لباس و پوشش سر اشخاص است. یکی از نقاشان بزرگ این دوران استاد محمدی استاد طراحی با قلم بود. از مشخصات آثار او تصویر اشخاص بلند قامت با صورت گرد و کوچک و واقع بین بود در ترسیم مناظر زندگی در نواحی روستانی است. او از جمله کسانی است که بر روی نگارگران پس از خود تاثیر بسزایی داشته است و او را استاد رضا عباسی می نامند.در همین دوران چند نگار گر دیگر با اسامی شبیه نام استاد رضا عباسی می زیسته اند.توجه رضا عباسی به خود انسان بیشتر از فضای اطراف اوست. این نکته حتی در تأکید پرداخت اودر شکل انسان نسبت به زمینه‌های ساده ای که در آثارش استفاده کرد، کاملاً روشن است. ظرافت کارهای دورانی جوانی رضا عباسی، یاآور و احیا کننده سنتهای متزلزل نسل قبل نقاشان صفوی در دربار شاه تهماسب بود ولی در اواخر، طرحهای او تحت تاثیر تجارب زندگی اشرافی زمان خود و گذشت عمر، لطافت خود را از دست داد و خشن شد.موضوعات او بیشتر از بین افراد طبقات پایین جامعه انتخاب شده و از طرف دیگر نفوذ و رواج نقاشی اروپایی در آثار این استاد بی تاثیر نبوده است. شاگردان زیادی نزد او تربیت یافتند که هر کدام سبک و روش وی را ادامه داده اند که مهمترین آنها عبارتند از: محمد شفیع عباسی، افضل الحسینی، محمد معین مصوّر، محمد علی، محمد یوسف و محمد قاسم. از این زمان به بعد، نقاشی دیگر در خدمت کتاب آرایی نیست و شکلی مستقل به خود می گیرد. این نکته در آثاری که از هنرمندان به اروپا رفته آشکارتر است. از معروفترین این هنرمندان محمد زمان نام دارد. نقاشی‌های او کاملاً بر اساس نقاشی غربی است. موضوع نقاشیهای محمد زمان در مواردی، رابطه ای با فرهنگ اسلامی – ایرانی ندارد. اما در مواردی هم جنبه‌های فرهنگی زمان خود نظر داشته است، که از جمله آنها تصاویری است که بر مبنای ادبیات فارسی کشیده است . اما یک تفاوت بین آثار محمدزمان و دیگران وجود دارد، و آن گرایش به اصول طبیعت پردازی است، یعنی بعد نمایی، سایه پردازی و غیره، از این رو، در آثار محمد زمان دیگر نه غنای رنگهای شفاف و تخت بهزاد را می توان دید، و نه ظرافت و سرزندگی خط‌های رضا عباسی را. در دوره صفوی در پی تماس‌های مکرر ایرانیان و اروپائیان ابداعاتی بروز نمود و موجب تحول در هنرهای تجسمی ادوار پس ازخود گردید."از ویژگی‌های نقاشی‌های صفوی، وابستگی و همانندی‌های سبک‌شناسی در نقاشی‌های نسخ خطی و دیوار نگاره هاست. به نحوی که بررسی و مطالعه هر کدام، شناخت آثار گروه دیگر را در پی خواهد داشت.


پیشینه:
اولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آنها نهاد، در غار دوشه لرستان و با حدود هشت تا ده‌هزار سال قدمت به دست آمده، و در دوره تاریخی آنچه را که بتوان نقاشی نامید در دیوارنگاری‌های اشکانی و ساسانی می‌توان دید. با ورود اسلام به ایران، این کشور تا مدت‌ها به دست امویان و عباسیان اداره شد، و از آن پس، با روی کار آمدن سلسله‌های ایرانی سامانیان، غزنویان، و آل بویه استقلال از دست رفتهٔ ایرانیان تا حدودی به آنها بازگشت.
از این پس، زمینه برای احیای هنر و فرهنگ ایرانی فراهم شد و هنر ایرانی در خدمت اسلام درآمد. عمدهٔ آثار به دست‌آمده در این دوران شامل مصور سازی کتب می‌باشد و کمتر شامل نقاشی دیواری کاخ‌هاست.
همچنین، عنوان می‌شود که مسلمین در حین ترجمهٔ آثار یونانی و بیزانسی تصاویر این کتب را نیز کپی برداری کرده‌اند.


مکاتب:
به منظور درک و توضیح بهتر تأثیر و تأثرات نگارگری ایرانی آن را در دوره‌های مختلف حکومتی سلسله‌های ایرانی و یا پایتخت‌های همین حکومت‌ها، همچون مکتب سلجوقی، عباسی، شیراز، تبریز، یا برای مثال، هرات دسته‌بندی می‌کنند.

  • نکته: باید توجه داشت که هم‌پوشانی‌ها در تاریخ‌هایی که در پس این بخش خواهد آمد، با توجه به پراکندگی حکومت‌ها و پایتخت‌های ایشان در قلمروی فرهنگ و هنر ایرانی و نه قلمروی سیاسی آن قابل توجیه است.
مکتب بغداد:
که آن را مکتب عباسی نیز نامیده‌اند را برخلاف مکاتب دیگر مکاتب نگارگری نمی‌توان مکتبی ایرانی نامید چراکه از یک سو زیر تأثیر هنر بیزانس و از سویی دیگر در استیلای هنر ایرانی (ساسانی) است. از این روی این مکتب را مکتب بین‌المللی نیز گفته‌اند.
با روی کار آمدن عباسیان (۶۵۶-۱۳۳ه.ق)، بغداد به عنوان اولین مرکز مصورسازی کتب در دنیای اسلام مطرح شد و با مصورسازی کتبی که بیشتر جنبه علمی و فنی و کمتر جنبه ادبی داشتند کار خود را پی گرفت.
نگاره‌های این مکتب ساده و زیباست. البسه از پرداخت قابل توجهی به خصوص در چین و شکن جامه‌ها برخوردار است و همچنین استفاده از نقوش اناری، بال‌های فرشته گون و شیوه‌های بازنمایی حیوانات وام گرفته شده از هنر ساسانی است و در بیشینه این نگاره‌ها شاخه و برگی به نشانه طبیعت به چشم می‌خورد.
از خصوصیات دیگر این نگاره‌ها می‌توان به پس‌زمینه‌های ساده که یا بدون رنگ رها شده و یا به طور اجمالی رنگ آمیزی شده‌اند گویی که نگاره‌ها در فضا رهایند، رنگ‌ها در نگاره اصلی اندک هستند ولی با هماهنگی‌ای چشم نواز به کار رفته‌اند.


مکتب سلجوقی:
از قرن چهارم (ه.ق) سبکی در نگارگری ایران ظهور می‌یابد که آن را سبک سلجوقی می‌نامند. این سبک اولین مکتب ایرانی در زمینه نگارگری است. در این دوره دوباره تصویر سازی کتاب ارژنگ مانی رونق می‌یابد.
از منظر دیداری (بصری) در این مکتب هم چنان ترکیب بندی‌های ساده هم چون مکتب عباسی حفظ شده ولی تأثیراتی که از نقاشی عهد ساسانی (و پیش از اسلام) و سلایق شرق دور (چین) بر این مکتب حاکم شده وجه عمده تمایز آن با مکتب عباسی است.
در بسیاری از پیکره‌ها هاله‌ای دور سر وجود دارد که به دلیل جدا کردن پیکره از پس زمینه استفاده شده، سرها بزرگ‌تر از بدن هستند و بر بازوها عموماً بازوبندی به چشم می‌خورد.


به علت تحریم استفاده از فلزات گرانبها در دوره اسلامی، ساخت ظروف سفالی رونق یافت. نقش‌های سفال‌ها عمدتاً ویژگی‌های نگاره‌های این عهد را بازتاب می‌دهند و در مورد خطوط از خط کوفی بر سفالینه‌ها سود برده‌اند.


مکتب تبریز:

اولین مکتب نگارگری ایرانی در تبریز پایه ریزی شده است، که به همین دلیل آن را مکتب تبریز ۱ نامیده‌اند.

  • در دوران صفوی و بازگشت تختگاه به تبریز مکتب دیگری در نگارگری با نام تبریز ۲ شکل می‌گیرد.

همچنین برای اولین بار در تاریخ ایران مصور سازی کتب به شکل کارگاهی و در مجموعه‌ای به نام ربع رشیدی که به همت خواجه رشد الدین فضل‌الله بنا شده بود به انجام می‌رسید.
پایان جنگ (حملات مغولان به ایران) زمینه را برای تبادلات فرهنگی فراهم کرد، از این رو بیشترین تأثیر از هنر شرق دور در این دوره به چشم می‌خورد، نگاره‌های این مکتب در شکل هاشورزنی متأثر از مکتب تانگ در چین و در شکل پرداخت موضوع مشابه نقاشی‌های دوره یوآن چین است و همچنین مولفه‌های هنری بیزانس در اندازه‌ای کم رنگ تر در این نگاره‌ها به چشم می‌خورد.


مکتب شیراز(سده8):
در سدهٔ هشتم (ه.ق) و هم‌زمان با حکومت ایلخانان مغول در ایران، شیراز که به واسطهٔ هوشیاری حکمرانانش از حملات مغولان در امان مانده بود، محیطی امن برای ادامه سبک کهن نگارگری ایرانی بدون تأثیراتی که به واسطهٔ این تهاجمات بر نگارگری ایرانی چیره شده بود ایجاد کرد و نوآوری‌هایی چند به آن افزود.
همین شیوه ۲ قرن بعد و در مکتب اولیهٔ هرات به گونهٔ مسلط در نگارگری ایرانی تبدیل شد.


مکتب جلایری:
مکتب جلایری یا تبریز-بغداد (که به واسطه حضور حکومت در دو مرکز به این نام خوانده شده)، سبکی در نگارگری ایرانی است که پس از فروافتادن حکومت ایلخانان در ۷۳۶ه.ق و در دوران حکومت جلایری‌ها (۷۵۷-۷۴۰ ه.ق) در این رشته هنری رایج گردید، کتاب آرایی در دربار جلاریان خصوصا در دربار آخرین پادشاه جلایری (سلطان احمد جلایری) رونق ویژه و سبکی خاص یافت.
خصوصیات دیداری در این مکتب با حذف عناصر چینی و بیزانسی به سمت تصویر کردن دنیای شاعرانه، خیالی، و آرمانی نقاش می‌رود. از دیگر خصوصیات، می‌توان به استفاده از طیف گسترده رنگی و به کارگیری و نمایش بدیع و کامل معماری در نگاره‌ها اشاره کرد.
از این دوران به بعد، در کتب نگاره‌ها نقشی مهم‌تر یافتند و دیگر در کنار نوشتار یا مکمل نوشتار به شمار نمی‌رفتند بلکه صفحه‌ای کامل به آن‌ها اختصاص می‌یافت.


مکتب شیراز(سده9):
در دوران تیموریان (سده۹ ه.ق) و حضور اسکندر سلطان و ابراهیم سلطان در شیراز زمینه برای بروز دوباره ویژگی‌های دیداری مکتب شیراز(سده۸) فراهم شد.
قرینه سازی در نگاره‌های این مکتب به طور قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود و همچنی تضاد رنگی عناصر نگاره و پس زمینه آن، استفاده از ابرهای پیچان و سادگی در ترکیب بندی‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های دیداری این مکتب است.


مکتب هرات:
پس از مرگ تیمور (سلسله تمیوریان) فرزندش شاهرخ به سلطنت رسید و از آن پس هرات به پایتختی برگزیده شد، به واسطه توجه و حمایت بی‌دریغ شاهرخ و ولیعهدش بایسنقر میرزا تهیه کتب مصور این بار در هرات و در کتابخانه بایسنقر میزا رونق گرفت و پس از چندی ویژگی‌های خاص خود را یافت.
ترکیب بندی متفارن و عموماً دایره‌وار از خصوصیت اصلی این مکتب است. سود جستن از رنگ‌های غنی و شفاف، تزیینات فراوان، و حذف کامل عناصر چینی وبازتاب عناصر ایرانی مکتب شیراز مکتبی کاملاً ایرانی پدید آورد.
 

چوبین

عضو جدید
کمال الدین بهزاد



فعالیت کارگاه‌های نگارگری پس از مرگ شاهرخ و بایسنقر میرزا تا اندازه‌ای رنگ رکود گرفت و این رکود تا هنگام به قدرت رسیدن سلطان حسین بایقرا (آخرین شاه تیموری از ۹۱۲-۸۷۳ه.ق) ادامه یافت و هنرمندان بزرگی را پروراند، همچون: محمد سیاه قلم، روح الله میرک و از همه مهم‌تر کمال‌الدین بهزاد که بسیاری او را تابناک‌ترین چهره نگارگری می‌دانند.
بهزاد ضمن ادامه دستاوردهای مکتب هرات اول، و ویژگی‌هایی را به آثارش افزود که تا پیش از این دوران بی‌سابقه‌است.
وی برای اولین بار سعی در نمایش و طراحی دقیق پیکره انسانی کرد، موضوعات روزمره را در آثارش به تصویر کشید، اولین نمونه‌های تک پیکره (فیگور) را پدید آورد و همچنین نخستین رقعه‌ها (نمونه نگاره جدا از کتاب مثل یک پرتره) را در نگارگری نقش زد.

کمال‌الدین بهزاد بزرگ‌ترین و مشهورترین نقاش نگارگری ایرانی (مینیاتور) اهل هرات در قرن دهم هجری بود. تاریخ تولد و وفاتش معلوم نیست، بقولی در۹۴۲ ه‍ . ق. درگذشت. استاد او بقولی امیر روح‌الله معروف به میرک نقاش هراتی کتابدار سلطان حسین بایقرا، و بقول دیگر پیر سیداحمد تبریزی بود؛ و کسان دیگری را نیز نام برده‌اند. چیزی نگذشت که نزد علیشیر نوایی و سپس در دربار سلطان حسین بایقرا در هرات تقرب یافت. و پس از برافتادن تیموریان خراسان بدست محمد شیبانی همچنان در هرات ماند و بعد از استیلای شاه اسماعیل اول صفوی بر ازبکان، همراه وی به تبریز رفت. و در ۹۲۸ ه‍ . ق. به ریاست کتابخانهٔ سلطنتی منصوب گردید. در دورهٔ شاه طهماسب صفوی نیز در کمال عزت و احترام میزیست، و سرانجام در تبریز درگذشت. و در همانجا در جوار کمال‌الدین خجندی شاعر مدفون شد. و نیز گفته‌اند که در هرات درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.


آثار بهزاد:
نظر به شهرت بهزاد، طی قرن‌ها کسان بسیاری کارهای او را تقلید کرده و نامش را بر تصویرهای بیشمار گذاشته‌اند. از اینرو تمیز دادن تصویرهای اصلی او کار دشواری است. این تحقیقات مخصوصاً پس از برپا شدن نمایشگاه هنر ایرانی در لندن (۱۹۳۱ م.) تا حدی به نتیجه رسیده‌است. اساس اطلاعاتی که از کار او در دست است تصویرهایی است که با امضای اصیل او در نسخه‌ای از بوستان سعدی نقش شده. و اینک در کتابخانهٔ ملی قاهره نگهداری می شود. شیوهٔ بکار بردن رنگ‌های گوناگون و درخشان تصویرها از حساسیت عمیق بهزاد نسبت به رنگ‌ها حکایت می‌کند. از این تصویرها چنین برمی‌آید که بهزاد بیشتر به رنگ‌های به اصطلاح «سرد» (مایه‌های گوناگون سبز و آبی) تمایل داشته، اما در همه جا با قرار دادن رنگ‌های «گرم» (به ویژه نارنجی تند) در کنار آنها، به آنها تعادل بخشیده‌است. تناسب یک یک اجزای هر تصویر با مجموعهٔ آن تصویر شگفت‌انگیز است. شاخه‌های پرشکوفه و نقش کاشی‌ها و فرشهای پرزیور زمینهٔ تصویرها نمودار ذوق تزیینی و ظرافت بی‌حساب بهزاد است. اما بیش از هر چیز واقع‌بینی اوست که کارهایش را از آثار نقاشان پیش از او متمایز ساخته‌است. این واقع‌بینی به خصوص در تصویرهایی به چشم می‌خورد که صرفاً جنبهٔ درباری ندارد و نشان‌دهندهٔ زندگی عادی و مردم معمولی است (شیر دادن مادیان‌ها به کره‌ها در مزرعه، تنبیه کسی که به حریم دیگری تجاوز کرده، خدمتکارانی که خوراک می‌آورند، روستائیان در کشتزار و غیره). دیگر اینکه صورت آدم‌ها به صورت عروسک‌وار و یکنواخت نقاشی‌های پیش از بهزاد شبیه نیست. بلکه هر صورتی نمودار شخصیتی است و حرکت و زندگی در آن دیده می‌شود. آدم‌ها در حال استراحت نیز شکل و حالاتی طبیعی دارند. بر کارهای دیگری که به بهزاد منسوب است امضای مطمئنی دیده می‌شود. به این جهت، تنها سبک تصویرها (ترکیب بیمانند نقش‌های تزئینی با صحنه‌های واقعی) می‌تواند راهنمایی برای تمیز دادن کارهای اصیل او به شمار آید. در میان تصویرهای بیشماری که در کتاب‌ها یا جداگانه به نام بهزاد موجود است اختلاف عقیده میان خبرگان بسیار است. اما بهرحال بسیاری از این کارها اگر ازآن خود استاد نباشند وابسته به مکتب او هستند. برخی از کتاب هایی که با تصویرهای منسوب به بهزاد مزین‌اند ازین قرارند:


  • خمسهٔ امیر علیشیر نوائی (مورخ ۸۹۰ ه‍ . ق.، در کتابخانهٔ بودلیان).
  • گلستان (مورخ ۸۹۱ ه‍ . ق. جزء مجموعهٔ روچیلد پاریس).
  • خمسهٔ نظامی (مورخ ۸۴۶ ه‍ . ق. موزهٔ بریتانیائی).

نفوذ بهزاد بیش از هر چیزی در کار شاگردان او دیده می‌شود. برخی از شاگردانش، مانند قاسم‌علی و آقا میرک، در کار خود بیش و کم به پای استاد رسیدند. با آنکه در زمان صفویه سبک مینیاتورسازی بار دیگر دچار تحول شد، نزدیک نیم قرن پس از بهزاد نفوذ او در کار نقاشان به چشم می‌خورد. نقاشان هراتی سبک بهزاد را به بخارا بردند و آنرا در دربار خاندان شیبانی پرورش دادند. کتابی بنام مهر و مشتری که در ۹۲۶ ه‍ . ق. در بخارا استنساخ شده نمودار آن است که سبک بهزاد در بخارا بهتر از تبریز حفظ شده‌است. مهاجرت برخی از نقاشان سبب اشاعهٔ سبک بهزاد در هندوستان نیز گردید.




مقبره کمال الدین بهزار در تبریز









 

bhadady

عضو جدید
دوست داران منبت کاری

دوست داران منبت کاری

سلام . این تایپیک مربوط به دوست داران منبت کاری جهت تبادل تجربیات با هم دیگه هستش
 

alialiali63

عضو جدید
سلام به همه دوستان

سلام به همه دوستان

ب سلام به همه دوستان میخواتم بدونم در مورد طراحی فرش نرم افزار بخصوصی وجود داره ؟ اگه کسی در این مورد اطلاعات داره و نرم افزار را داره ایا می تونه اونو برای من به ایمیلم بفرسته؟ با تشکر ;)
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
منبت کاری های هنرمند روسی

منبت کاری های هنرمند روسی

Alexander Penteshin http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=هنرمند http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=نقاش، http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=مرمت http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=کار http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=و http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=منبت http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=کار http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=اهل http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=روسیه http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=است.http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item= http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=او http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=در http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=زمینه http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=منبت http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=کاری http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=مبلمان http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=هم http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=فعالیت http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=کرده http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=و http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=از http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=تکنیک http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=ها http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=و http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=سبک http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=های http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=متنوعی http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=استفاده http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=می‌کند.http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item= http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=او http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=تخته http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=های http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=چوب http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=را http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=به http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=هم http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=چسبانده http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=و http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=یک http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=طرف http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=آن http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=را http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=با http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=پوست http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=طبیعی http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=درخت http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=باقی http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=می http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=گذارد.http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item= http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=در http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=زیر http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=عکس http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=هایی http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=از http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=آثار http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=این http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=هنرمند http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=را http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=می‌بینید.http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=http://www.noandishaan.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&item=
 
بالا