اولين ماشين حسابها

mortal01

عضو جدید
کوشش برای ساختن ماشین محاسبه و شمارش خودکار از قرن هفدهم آغاز شد و این زمانی بود که گسترش علوم ستاره شناسی ، دریانوردی ، بازرگانی و پ‍ژوهش های فنی و علمی اهمیت بی سابقه ای به محاسبات عددی بخشیده بود.همزمان با توسعه دانش ریاضی، احتیاج بشر به محاسبات بیشتر گردید، چنانکه سبب اختراع وسایل مختلفی در این زمینه شد.
در سال 1642 پاسکال ریاضیدان فرانسوی دستگاهی را به نام ماشین جمع زن (adding machine ) اختراع کرد. این ماشین مجموعه ای از چرخ دنده های کنار هم بود که چرخ اول نشان دهنده رقم یکان و چرخهای بعدی نشان دهنده رقمهای دهگان ، صدگان و ... بود.نکته مهم در ماشین اختراعی پاسکال این بود که می توانست بطور اتوماتیک ده بر یک را حساب کند لیکن تنها قادر به انجام عملیات جمع و تفریق بود.این ماشین کاملا مکانیکی بود و اعداد به کمک وسیله ای نظیر صفحه شماره گیر تلفن وارد دستگاه می شد و عملیات به وسیله یک سری چرخ دنده و اهرم انجام می گرفت و نتیجه از دریچه مخصوصی قابل قرائت بود.



مدتی بعد لایب نیتز(Leibnitz ) ریاضیدان آلمانی موفق شد دستگاهی به نام ماشین محاسبه (calculating machine) بسازد که می توانست علاوه بر جمع و تفریق بر اساس روش پاسکال عملیات ضرب و تقسیم را نیز انجام دهد.

 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا