کتاب جوان از منظر معصومان(ع) – خاطراتی از عبادت های جوانان

وضعیت
موضوع بسته شده است.

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز



دوران جوانی بهترین فرصت است تا انسان خود را پالایش و تصفیه کند و بهره‎ای از زندگی معنوی ببرد. این پالایش به هیچ وجه ممکن نیست مگر آن که بندگان خدا به ویژه جوانان از دوستی خدا کاملاً بهره‎برداری کنند و روابط متقابلی با معبود خویش داشته باشند و یکی از راه‎های این تصفیه، انس با خدا است.

انس با خدا را در بسیاری از مسائل می‎توان جست و جو کرد. مقیّد بودن به نمازهای روزانه، خصوصاً به جای آوردن آن در اوّل وقت؛ خواندن نمازهای مستحبی، همانند نماز شب؛ دعا و نیایش؛ سجده‎های طولانی و مناجات با معبود می‎تواند

نشانه‎های خوبی از انس با خدا باشد.

در روایات و احادیث اسلامی از جوان با صفای مقید به این مسائل بسیار تقدیر شده است و خداوند به چنین جوانی، نزد فرشتگان فخر و مباهات می‎کند و چنین جوانی در روز قیامت در سایة عرش خداوند خواهد بود و به او اجر هفتاد و دو صدیق[۱] داده خواهد شد.

1)صدّیق به کسی گفته می‎شود که بسیار راستگو باشد و برخی گفته‎اند: صدیق کسی است که روش و عادت او راست گفتن است. (مجمع البحرین، ص ۴۰۳). در قرآن کریم در سورة نساء‌ آیة ۶۹ این واژه در کنار انبیا و شهدا و صالحین قرار گرفته است که خداوند به آن‎ها نعمت‎های فراوانی ارزانی داشته است. برای آگاهی بیش‎تر به تفسیر کلمة صدیق در کتب تفسیری مراجعه شود.




:gol:دانلود کتاب:gol:
:gol:



 

پیوست ها

  • JavanAzMAnzarMAsooman(www.omideiran.ir_www.irebooks.com).pdf
    227 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

s1m5j8

عضو جدید
کاربر ممتاز
روایات

روایات


۱- پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: إنّ الله یباهی بالشّاب العابد الملائکة: أنظروا إلی عبدی ترک شهوته من أجلی؛[۲] خداوند به جوان عابد، نزد فرشتگان مباهات می‎کند و می‎فرماید: به این بنده‎ام بنگرید که چگونه به خاطر من دست از شهوات نفسانی خویش برداشته است.

۲- همچنین فرمود: سبعة فی ظلّ عرش الله یوم لا ظلّ إلّا ظلّه … شباب نشأ فی عبادة الله عزّو جلّ؛[۳] هفت دسته هستند که در سایة عرش خداوند، روزی که هیچ سایه‎ای جز سایة او نیست … جوانی که بر عبادت پروردگار تربیت یافته و بزرگ شده باشد.

۳- همچنین فرمود: ما من شابّ یدع لله الدّنیا و لهوها و أحرم شبابه فی طاعة الله أعطاه الله أجر إثنی و سبعین صدّیقاً؛[۴] هر جوانی که دنیا و سرگرمی‎های بیهوده آن را برای خدا رها کرده، و جوانی خود را در راه اطاعت و بندگی او به پایان برساند، خداوند اجر هفتاد و دو صدیق را به او کرامت می‎کند. در برخی دیگر آمده که خداوند اجر نود و دو صدیق را به او می‎دهد.[۵]

از صدر اسلام، خاطرات زیبایی از عبادت‎های معصومین ـ علیهم السلام ـ در جوانی، همچنین از برخی جوانان عاشق دلدادة خدا بر جای مانده که آن‎ها نه فقط بر مسلمانان و جوانان آن زمان اثر گذاشته، بلکه تأثیر مثبتی بر جوانان ما نیز خواهد داشت.

جوان خوش گذرانی در مدینه، همین که پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ از دنیا رفت، روش خود را تغییر داده، مشغول عبادت خدا شد.
به او گفتند: اگر در حال حیات پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ چنین کاری کرده بودی، بدون شک چشم آن حضرت روشن می‎گشت.
او در پاسخ گفت: من در زمان حیات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ دو امان نامه از طرف پروردگار داشتم؛ یکی از آن‎ها از من گرفته شد و دیگری مانده است. سپس گفت: خدای متعال پیامبر خود را در قرآن کریم مخاطب قرار داده و می‎فرماید: هیچ گاه خدا بندگان را عذاب نمی‎کند در حالی که تو در میان آن‎ها می‎باشی[۶] و حال که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ از میان ما رفته است. قرآن می‎فرماید: هیچ گاه خدای بندگان را عذاب نمی‎کند در حالی که آنان طلب آمرزش می‎کنند.[۷] بدین جهت است که به تلاش و سختی روی آورده‎ام.[۸]


[۲] . میزان الحکمة، ج ۲، ص ۴۰۱؛ الجامع الصغیر، ج ۲، ص ۲۸۲٫
[۳] . غوالی اللثالی، ج ۲، ص ۷۲؛ بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۲۶۱٫
[۴] . امالی طوسی، ص ۵۳۵؛ مکارم الاخلاق، ص ۴۶۶؛ کنز العمّال، ج ۱۵، ص ۷۸۵٫
[۵] . مشکاة الانوار، ص ۱۷۱٫
[۶] . سورة‌ انفال، آیة ۳۳٫
[۷] . مشکاة الانوار، ص ۱۷۱٫
[۸] . همان.

منبع


_______________________
دوستان لطفا پستی ارسال نکن
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا