سوء استفاده از طب سنتی به این طب ضربه می زند

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

با توجه به اینکه در طب سنتی افرادی سودجو با تبلیغات نادرست از این طب سوء استفاده می کنند اما طب سنتی تنها به عطاری ها اقتدا نمی کند بلکه یک فلسفه قوی اسلامی را در بر میگیرد.



دکتر شمس اردکانی رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود : در کشور ما مسئول سلامت مردم وزارت بهداشت است و حیطه سلامت و بایدها و نباید ها را مشخص می کند بنابراین کسی که در امر درمان دخالت می کند باید مجوز لازم را از وزارت بهداشت داشته باشد در سالهای اخیر وزارت بهداشت طب سنتی را به عنوان یک رشته آکادمیک پذیرفته و پزشکانی را تربیت می کند که دوره تخصصی طب سنتی را می گذراند بنابراین کسی که این دوره ها را نگذراند مجاز به دخالت در حوزه درمان نیست.

وی گفت : وزارت بهداشت برای سامان دادن به طب سنتی مرکزی را تاسیس کرده و کلیه بحث های آموزشی پژوهشی را رصد می کند. عطاری ها مجاز به دخالت در امر درمان نیستند زیرا صلاحیت آن را ندارند بنابراین طب سنتی به عطاری ها اقتدا نمی کند زیرا طب سنتی ایران دانشمندان زیادی داشته و اگر توجه عمیقی به آن شود می بینیم که یک فلسفه قوی اسلامی را در بر می گیرد طب سنتی یک رشته علمی است که باید در دانشگاه ها تدریس شود.

شمس اردکانی تصریح کرد : در طب سنتی کسانی مجاز به درمان هستند که قبلا پزشک باشند و در این دانشکده ها تحصیل می کنند و این می تواند به طب سنتی کمک کند به همین دلیل اگر کسی می خواهد داروی سنتی را ارائه کند باید اطلاعات و صلاحیت لازم را درباره داروهای سنتی داشته باشد به همین جهت رشته داروسازی سنتی هم تاسیس شده است همچنین این دانشکده های طب سنتی در سال 86 در دانشکده های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی کار خود را آغاز کرده است و فارغ التحصیلان از سال اینده وارد بازار کار می شوند طب سنتی تا بخواهد به مرحله درمان برسد کار زیادی دارد.

وی بااشاره به تاسیس درمانگاه حفظ سلامتی گفت : به زودی درمانگاه حفظ سلامتی جهت نگاه داری سلامت مردم راه اندازی می شود اما اینکه کسی ادعا کند که در زمینه گیاهان دارویی می تواند مردم را درمان کند در حق آنها ظلم کرده زیرا باید حتما مراتب تحصیلی طب سنتی را گذرانده باشد.



نظارت های مردمی ضروری است


دکتر گوشه گیر رئیس موسسه مطالعات و تاریخ پزشکی طب اسلامی در ادامه افزود : طب سنتی یک علم است و باید در جایگاه خود تدریس شود عطاری ها نیز اگر محصولی را ارائه می کند که به عنوان یک گیاه دارویی است اشکالی ندارد اما اگر عطاری ها تبلیغات زیادی را به در و دیوار وشیشه بچسبانند مورد تایید نیست و به سلامت مردم لطمه وارد می کند.

وی گفت : اگر مردم بخواهند دارویی را دریافت کنند باید این دارو را از جایکاه خود بگیرند و تحت نظر پزشک باشند اما متاسفانه در عطاری ها گروهی هستند که مشکلاتی را به دلیل نداشتن اطلاعات علمی و نگذراندن دوره های طب سنتی برای مردم و دولت ایجاد می کند و باید جلوی آنها گرفته شود گروه های نظارتی در درجه اول مردم هستند اما متولی نظارت بر این نابسامانی حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت است اما نظارت ها هر چه قدر هم بالا باشد تا زمانی که نظارت های مردمی نباشد کار به درستی انجام نمی گیرد بنابراین آگاهی دادن به مردم ضروری است.

وی تصریح کرد : مردم به دنبال مطالبی هستند که مبنای علمی داشته باشد و مستندات آن ارائه شده باشد تمام تلاشهای وزارت بهداشت این است که مستندات علمی را دوباره گردآوری کند و این مستندات شامل دو ویژگی است یکی امهات کتب طب سنتی است و این امهات یعنی کتب اصلی و قوی طب سنتی و دوم مستندات تحقیقی است که بر مبنای طب سنتی باید صورت گیرد تا با روشهای جدید همخوانی داشته باشد.

گوشه گیر باشاره به اینکه طب اسلامی یک بحث چالش انگیز است تصریح کرد: طب اسلامی یک بحث بسیار حساس است و آن چیزی است که دستورات آن از زبان ائمه رسیده و مورد تایید علمای فن است.


دکتر ایرج خسرونیا متخصص داخلی در ادامه افزود : ما در کشوری زندگی می کنیم که پایه گذار طب سنتی در جهان است اما متاسفانه از این طب به شیوه های مختلف سوءاستفاده می شود و تبلیغاتی که از سوی افراد سود جو در این زمینه ها صورت می گیرد به این طب ضربه می زند زیرا طب سنتی یک رشته ریشه دار و غنی است.

وی گفت : کتاب های علمی ما با کتاب های 10 سال پیش متفاوت است کتاب های طب سنتی نیز به 500 سال پیش بر می گردد بنابراین اگر بخواهیم همه طب سنتی را بر پایه کتاب های 500 سال پیش قرار دهیم به نتیجه نمی رسیم به همین دلیل ایجاد دانشکده های طب سنتی با تربیت دانشجویان و تحقیق دوباره مطالب طب سنتی در گذشته به گیرندگان درمان با این طب کمک می کند.



استفاده از روایات دینی توجیه سوء استفاده از طب سنتی است


دکتر حجازی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه افزود : در حال حاضر یک نظارت واحد بر روی طب مدرن وجود دارد اما متاسفانه میدان دار طب سنتی در جامعه کنونی افراد سودجویی هستند که به علت بیماری های نو ظهور از این طب سوء استفاده می کنند و پرچم دار آن کسانی هستند که بدون هیچ تبحری در علم پزشکی وارد آن شده اند و با تبلیغات دروغین روشهای درمانی را پیشنهاد می کنند.

وی گفت : خوشبختانه در دولت نهم داشکده طب سنتی راه اندازی شده و اقدام به تربیت صحیح علمی دانشجویان کرده اند تا طب سنتی را با روشهای آکادمیک فراهم کنند.

حجازی خاطر نشان کرد : توجیه بسیاری از کسانی که از این طب سوء استفاده می کنند بیان کردن برخی روایات به پشتوانه استفاده از گیاهان دارویی است و یکی از معضلات ما دخالت های غیر مجاز کسانی است که هیچ سررشته ای از طب سنتی ندارند.



داروهای گیاهی نیز می تواند ضرر داشته باشد


دکتر بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب در ادامه افزود : طب مدرنی که در حال حاضر وجود دارد برآمده طب سنتی است و نقش تمدن ایرانی و اسلامی در کنار طب سنتی در تکامل طب مدرن موثر بوده است اما یک مشکلی که در تعریف طب سنتی وجود دارد ارجاع بیماران است در طب جدید پزشک مسئول اجرای دستورالعمل های بین المللی است اما یک مشکل تقابل کلمات گیاهی و شیمیای است که نباید مقابل یکدیگر قرار گیرند زیرا داروهای گیاهی هم فرمول شیمیایی دارند و در جاهایی که درطب مدرن ضعف وجود دارد یک نوع واگرایی ایجاد می کند و فرد با وازدگی از این شیمیایی به گیاهی پناه می برد.

زمانی با اشاره به اینکه وجود دانشکده طب سنتی به تمام از هم گسیختگی ها در طب سنتی سامان می دهد تصریح کرد با راه اندازی دانشکده طب سنتی مشکلاتی که در سر راه این رشته است برطرف می شود و باید این را بدانیم کسی که به این رشته وارد می شود همانند طب مدرن مسئولیت های زیادی را باید به گردن بگیرد.
 
بالا