رشته صنایع برای برنامه ریزی و مدیریت پروژه، خوب یا بد؟

VB_SOS

عضو جدید
سلام به همه مهندسین عزیز. خسته نباشید
چند روز پیش دو مطلب تو یه سایت خوندم که یه سوال قدیمی رو تو ذهنم پررنگ کرد.
تو این سایت نوشته بود که کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه یک توهمه و تو هیچ استانداردی وجود نداره و این کار در واقع وظیفه اصلی مدیر پروژه است. در یکی از کامنت‌های مطلب دیگه ی سایت نوشته بودن:
"...و مدیر پروژه نباید رشته تحصیلیش صنایع باشه(اینم خیلی جای بحث داره، روش فکر کنید)"
لینک‌ها:
http://pmplus.ir/1390/02/دو-مشکل-در-راه‌اندازی-مدیریت-پروژه/


یعنی یکی که رشتش مثلا عمران هست باید چند سال وقت بگذاره و این همه مطلب درباره مدیریت پروژه رو بخونه و چند تا نرم افزار هم اضافی یاد بگیره ؟

حالا نظر خودم:
به نظر من مدیر پروژه باید "فردی متخصص در زمینه پروژه مربوطه باشه که به مفاهیم مدیریت پروژه آشناست" یا باید "مهندس صنایع باشه که به زمینه تخصصی پروژه آشنا باشه".
در حالت اول که تو ایران منطقی تره کارها یه جورایی بین مدیر پروژه و کارشناس برنامه ریزی و کنترل تقسیم میشه. کارهای فنی به عهده مدیر پروژه و کارهای مدیریتی تقریبا به عهده کارشناس...

در حالات دوم کسی که سال ها حالت اول رو تجربه کرده مدیریت پروژه رو به عهده میگره و هرجا نیاز به اطلاعات فنی بود از بقیه مشورت میگیره. دوستان حتما با مدیریت آشنا هستن. هرچه سطح مدیریت بالاتر می ره نیاز به اطلاعات فنی کمتر میشه


حالا خیلی خوبه که دوستان بیان و نظرشون رو در این زمینه بگن!
با تشکر فراوان
 

elman13

عضو جدید
من اطلاعاتم تخصصی نیس ولی یکی دو نفری و میشناسم که امسال صنایع رو تموم کردن و تو ام اس پی رو دس ندارن رو پروژه هایی مثل عسلویه کار میکنن
به نظرم کسی که صنایع نخونده و همزمان با مدیریت و نرم افزار اشنا نیس نمتونه مث اینا موفق باشه
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
به نظر من کار تو مدیریت پروژه فقط کار با نرم اقزار نیست و خیلی جاها نیاز به تحلیل داره و حتی دیدگاه فرآیندی که یک مهندس عمران هرگز نداره و یک مهندس صنایع درصورت کار در همچین مکانی به سرعت بدست می آورد .
راستی خود رشته مدیرت پروژه رو نباید فراموش کرد . که حقا خوبه .
 

mohdgh

عضو جدید
سلام دوست عزیز،با شما موافقم.بله اینکه مدیر پروژه نیازی نداره فنی باشه هم درسته چون اون فقط تصمیم می گیره و مهندسین پروژه تصمیم سازی می کنند و دیگه اینکه مهندس صنایع می دونه برای نتیجه بهینه چطور و چه وقت از منابع و ارتباطاتشون استفاده کنه و اصلاً نیازی نداره تو پروژه های صنعتی و تولیدی و عمرانی خیلی عمیق یاد بگیره هر چند به مدیریت بهتر پروژه کمک می کند.مثلاً نیازی نداره برای مدیریت پروژه های عمرانی حتماً مثل مهندس عمران تخصصی باشه .شما ورودی به مهندس صنایع بده و بهترین اقلام خروجی رو تحویل بگیر.
موفق باشید.
 

Similar threads

بالا