راز شفق قطبی كشف شد

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راز شفق قطبی كشف شد ...

ستاره شناسان ناسا سرانجام موفق شدند پرده از راز درخشندگی خیره کننده شفق قطبی که تاکنون به عنوان پدیده ای اسرارآمیز به شمار می رفت بردارند.پدیده اعجاب انگیز رقص نور شمالی که به شفق قطبی معروف است از سالها قبل به عنوان رازی مورد توجه دانشمندان قرار داشت. اکنون محققان ناسا موفق شدند جزئیات این مکانیزم علمی را کشف کنند.
به گفته دانشمندان آژانس فضایی آمریکا، پرتوهای نوری رقصان در شفق قطبی ثمره زیرتوفانهای الکترومغناطیسی هستند که از برخورد خطوط میدان مغناطیسی افلاک نما با میدان مغناطیسی زمین ایجاد می شود.
بر اساس گزارش آنسا، پدیده درخشش ناگهانی که به "رقص نور شمالی" (Northern Lights dance) معروف است و زیبایی خیره کننده آن شهرت جهانی دارد برای هزاران سال جمعیتهای شمالی را تحت تاثیر قرار داده و منشاء ساخت اسطوره ها و افسانه های تخیلی ساکنان قطب شمال است.
برای مثال وایکینگها معتقد بودند که این پرتوهای اسرارآمیز نور و رنگ همگی کار والکیریها، الهگان جنگ هستند که در آسمان با یکدیگر می جنگند و این نور درخشش شمشیرهایشان است.
اولین دانشمندی که در خصوص این پرتوها توضیحات علمی ارائه کرد گالیه بود که برای اولین بار عنوان "شفق قطبی" را برای آن برگزید.
پس از گالیله دانشمندان ناسا با کمک تصاویری که از پنج ماهواره Themis و شبکه ای از ۲۰ رصدخانه میان کانادا و آلاسکا دریافت کرده بود اعلام کردند که از نظر فنی، شفق قطبی زمانی متولد می شوند که بعضی از ذرات باردار انرژی که باد خورشیدی را تشکیل می دهند، در داخل مگنتوسفر (مغناطیس کره) رسوخ کنند. در این نقطه الکترونها به سرعت در جهت میدان مغناطیسی زمین شروع به حرکت می کنند و به طرف قطبها تمایل می یابند. زمانی که با اتمهای "یونیسفر" در فاصله ۱۲۰ هزار کیلومتری از زمین برخورد می کنند نوسان کرده و نوری از نوع شفق قطبی ساطع می کنند.
اکنون این محققان کشف کردند که این انفجار ناگهانی انرژی مغناطیسی حتی نیروی بعضی از زیرتوفانها را نیز افزایش می دهد. به طوری که این زیرتوفانها منشاء پیدایش شفق و حرکت رقصان آن هستند.
 

سپیـده

عضو جدید
کاربر ممتاز
انیشتین : دوچیز انتها ندارد : حماقت انسانها و پهنه کهکشان ها ، که البته در مورد کهکشان ها مطمئن نیستم .



مرسی زیبا بود ;)
 

ooraman

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی واقعا جالب بود....شفق قطبی یکی از زیباترین پدیده های آسمونیه ....البته هر کدوم یه جور قشنگنا
 

Similar threads

بالا