درمان پوکي استخوان در طب سنتي چيست؟

gandom.

عضو جدید
پوکي استخوان يا استئوپورز ، يک اختلال اسکلتي با غلبه خشکي است که ويژگي بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگي قرار مي ‌دهد.

[h=2]همه ‌گير شناسي
[/h]در ايالات متحده، 5/1 ميليون شکستگي ناشي از استئوپروز در سال ديده مي ‌شود که هفتصد هزار مورد آن در مهره ‌ها، دويست و پنجاه هزار مورد در استخوان راديوس، دويست و پنجاه هزار مورد در لگن و سيصد هزار مورد در ساير استخوان‎ها رخ مي‎ دهند. شکستگي‌ هاي لگن وخيم ‌ترين عارضه استئوپروز بوده و ميزان مرگ و مير آن در سال اول بيش از 20% است. بيش از 50% بيماران مبتلا به شکستگي لگن قادر به بازگشت به حالت ايستاده قبلي نبوده و تقريبا 10% آنان نياز به تسهيلات مراقبتي دراز مدت خواهند داشت. سه چهارم شکستگي ‌هاي لگن در زنان رخ مي ‌دهد. بعد از سن 50 سالگي، خطر بروز شکستگي لگن در طول زندگي براي زنان سفيد پوست 17% و براي مردان سفيد پوست 6% مي ‌باشد. اگر سنجش تراکم مواد معدني استخوان را ملاک قضاوت قرار دهيم، 13 الي 17 ميليون زن دچار کاهش توده استخواني در گردن استخوان ران بوده و 4 الي 6 ميليون زن سفيد پوست يائسه مبتلا به استئوپروز مي ‌باشند. هر چند ميزان عوارض(موربيديته) در شکستگي‌ هاي مهره‌اي کمتر است، اما ميزان مرگ و مير آنها به دليل خطر بيماري‌ هاي ريوي و قلبي-عروقي بيشتر است. فقط يک سوم از شکستگي‌ هاي مهره‌اي که در پرتونگاري تشخيص داده مي‌شوند، تحت مراقبت طبي قرار مي‌ گيرند.

[h=2]علل بيماري
[/h]اين بيماري در دوران يائسگي ( غلبه سوء مزاج سرد و خشک) زنان بسيار شايع است زيرا در اين دوران استروژن بسيار در بدن زنان کم مي‌شود. همچنين کمبود مواد معدني مانند کلسيم، پروتئين و ويتامين دي و مصرف بيش از اندازه کافئين و استعمال دخانيات مانند سيگار باعث پوکي استخوان مي ‌شود. در شرايط کمبود مواد معدني در رژيم غذايي، بدن اين کمبود را از بافت‌ هاي استخواني مي ‌گيرد و اين کار در طول زمان باعث فقر استخوان‌ ها از لحاظ مواد معدني و در نتيجه پوکي استخوان مي ‌گردد. همچنين با بالا رفتن سن تخريب بافت استخواني بيش از ساخت آن مي ‌شود و با گذشت زمان و در دوران کهنسالي اين عارضه بروز مي ‌کند. برخي از بيماري ‌ها مثل پرکاري تيروئيد، کم کاري غدد جنسي، آرتريت روماتوئيد، بيماري کوشينگ و ديابت و مصرف برخي داروها مثل کورتن و لووتيروکسين، فورزمايد، هپارين، فنيتوئين نيز در طول زمان باعث پوکي استخوان مي‌گردند. عوامل ديگري نيز مثل کم تحرکي يا کمبود وزن بيش از 10% نسبت به وزن دوران جواني يا بي ‌ام ‌آي کمتر از 19، عوامل وراثتي و اعتياد به الکل باعث پوکي استخوان هستند.

[h=2]

علايم
[/h]برخلاف بسياري از بيماري ‌هاي مزمن ديگر که علائم و نشانه‌ هاي متعددي دارند، استئوپروز يک بيماري خاموش و بدون علامت است تا زماني که يک شکستگي ايجاد شود. که هفتصد هزار مورد آن در مهره ‌ها، دويست و پنجاه هزار مورد در استخوان راديوس، دويست و پنجاه هزار مورد در لگن و سيصد هزار مورد در ساير استخوان‎ها رخ مي‎ دهند. شکستگي ‌هاي لگن وخيم ‌ترين عارضه استئوپروز بوده و ميزان مرگ و مير آن در سال اول بيش از 20% است. شکستگي‌ هاي ناشي از استئوپروز، شکستگي‌ هاي هستند که به طور معمول در آن موقعيت ‌ها در افراد سالم شکستگي استخوان رخ نمي ‌دهد. که اين شکستگي ‌ها به عنوان شکستگي ناشي از شکنندگي در نظر گرفته مي‌شوند. شکستگي‌ هاي لگن پس از سقوط رخ مي ‌دهند، اما دو سوم شکستگي ‌هاي مهره‌اي به صورت خاموش بوده و با يک فشار مختصر مانند بلند کردن يک جسم، عطسه کردن و خم شدن رخ مي ‌دهند.

[h=2]شکستگي ‌ها
[/h]کمر درد ناگهاني از نشانه هاي فروپاشي مهره است.

[h=2]شاخص ‌هاي خطر
[/h]عوامل خطر براي شکستگي هاي ناشي از پوکي استخوان را مي توان به دو گروه قابل کنترل و غيرقابل کنترل تقسيم کرد.علاوه بر اين بيماري هايي خاص و اختلالاتي نيز وجود دارند که پوکي استخوان در آنها بعنوان يک عارضه شناخته مي شود. استفاده از داروها بطور تئوريک يک عامل خطر قابل کنترل است اگرچه در اغلب موارد افزايش خطر ابتلا به پوکي استخوان بر اثر دارو درماني اجتناب ناپذير است. البته کافئين خطر ابتلا به پوکي استخوان را بالا نمي برد.

[h=2]شاخص هاي غير قابل کنترل
[/h]از مهم ترين عوامل غيرقابل کنترل در افزايش خطر ابتلا به پوکي استخوان مي توان به افزايش سن (در مردان و زنان)، جنسيت مونث (سردي)، کمبود استروژن پس از يائسگي که باعث کاهش حجم مواد معدني در استخوان مي شود، اشاره کرد.البته در مردان کاهش سطح تستوسترون منجر به پوکي استخوان مي شود. در حالي که پوکي استخوان در همه نژادهاي بشري رخ مي دهد اروپايي ها و آسيايي ها در ابتلا به پوکي استخوان مستعدترند.
کمر درد ناگهاني از نشانه هاي فروپاشي مهره است.

[h=2]تشخيص
[/h]تشخيص استئوپروز معمولا به دنبال يک شکستگي باليني حاد يا انجام تست تراکم استخوان مسجل مي‌شود. راديوگرافي ‌ها مي‌ توانند شکستگي فشاري مهره‌ها را نشان دهند، ولي شواهد پرتو نگاري کاهش توده استخواني تا هنگامي که 30% از توده استخوان تحليل نرفته، ايجاد نمي ‌شود.عکس‌ هاي پرتو نگاري شاخص خوبي براي تشخيص استئوپروز نيستند زيرا نفوذ کم يا بيش از حد اشعه در فيلم عکاسي روي کيفيت آن تاثير مي‌ گذارد، از اين‌ رو راديوگرافي‌ها راهنماهاي خوبي براي پي بردن به استئوپروز نيستند و غالباً تشخيص براساس سنجش تراکم مواد معدني استخوان مسجل مي‌گردد.

[h=2]درمان طب کلاسيک
[/h]بيس ‌فسفونات ‌ها
آگونسيت - آنتاگونسيت ‌هاي استروژن
هورمون درماني جايگزين(HRT)
در پژوهشي به نام <<پيشگامان سلامت زنان>> که يک کار آزمايي بزرگ، تصادفي شده، کنترل ‌شده با دارونما و چند مرکزي براي ارزيابي هورمون درماني جايگزين بوده است، محققان گزارش کرده‌اند که شکستگي‌ هاي گردن ران و مهره‌ها پس از 5/2 سال، 36% کاهش يافته‌اند. علاوه بر افزايش توده استخواني، بهبود وضعيت ليپيدها، کاهش سرطان کولون و کاهش علائم يائسگي فوايد ديگر اين روش درماني هستند. با اين حال به‌ دليل خطرات احتمالي HRT من ‌جمله وقايع قلبي - عروقي، سرطان پستان، ترومبوز وريدي عمقي، آمبولي ريوي و مشکلات کيسه صفرا توصيه مي ‌شود اين روش فقط بايد براي تخفيف علائم يائسگي به ‌کار رود و براي پيشگيري يا درمان استئوپروز از درمان‌هاي ديگري استفاده شود.
کلسي ‌تونين
هورمون پاراتيروئيد
درمان‌ هاي آينده جراحي ترميمي مهره‌ ها (کيفوپلاستي)

[h=2]

[/h][h=2]پيشنهاد درماني طب سنتي در مورد پوکي استخوان(Osteoporosis)

[/h]- مصرف صبحانه مفصل و شام سر شب و نهار نصفه ميل شود
- استفاده از روغن بادام تلخ و اسانس نعناء جهت ماساژ كتف 40 شب
- حجامت عام 1 مرحله و در صورت نياز تكرار آن
- مخلوط آسياب شده پوسته جوشيده تخم مرغ (1 واحد) + عسل (5 واحد) روزي يکي دو حبه ميل شود.
- بادکش گرم موضع درد 14 روز بعد از روغن مالي 7 تا 14 مرحله
- دمکرده رازيانه روزي يک ليوان
- فرني پودر سنجد
- درمان تكميلي زالو درماني در موضع مشکل دار






 

Similar threads

بالا