دانستنیهای در مورد ژل مو

yasaman_mohamadi

عضو جدید
دانستني هاي ژل

گاهي از مدل موهايمان خسته مي‌شويم وتلاش مي‌كنيم حالت يا مدل آن را تغيير دهيم. شكل دادن به مو تاريخچه‌اي بسيار طولاني به قدمت دوران باستان دارد. در آن دوران از استوانه‌هاي فلزي، روغن‌ها و مواد معطر براي اين منظور استفاده مي‌شد، اما امروزه فرآورده‌هاي گوناگوني توليد شده كه همواره بخشي از در آمد ما صرف خريداري آنها‌ ‌مي‌شود. شما با اين فرآورده‌ها چقدر آشنايي داريد؟

شناخت شيمي بنيادي لوازم آرايشي ، مواد پاك كننده ، پوشش‌ها يا روكش‌هاي سطح و امثال آنها،‌ ‌مي‌تواند ارزش قابل ملاحظه‌اي در انتخاب اين فرآورده‌ها داشته باشد. درك اثر‌ ‌شيميايي يك محصول ما را ياري مي‌كند خطر احتمالي آن و ارزش‌ ‌رضايت خاطري را كه از آن بدست مي‌آوريم، محك بزنيم. واكنش‌هاي حساسيت زا و نحوه استفاده‌ ‌از يك فرآورده ممكن است از شخصي به شخص ديگر تفاوت داشته‌ ‌باشد‌.
‌محصولات حالت دهنده مو، همگي از نظر شيميايي پليمرهاي حل شده در حلال مايع هستند. از نظر تركيب شيميايي ژل، موس‌ و فوم، پليمرهايي بر پايه آب بوده اسپري بر پايه الكل و كرم‌ها بر پايه روغن‌هستند.
وظيفه پليمرهاي موجود در اين تركيبات آن است كه رشته‌هاي مو را به هم متصل كند، ضمن آنكه، پوشش پليمري محيط بر تارهاي به هم چسبيده مو، باعث افزايش حجم كلي آنها نيز مي‌ شود.
موها به دو صورت به هم اتصال پيدا مي‌كنند. اتصال جانبي كه در آن موها به صورت طولي به هم مي‌چسبند و اتصال نقطه‌اي كه در آن تارهاي مو، در يك نقطه، يكديگر را قطع مي كنند.
فرآورده حالت دهنده مو، بايد به گونه‌اي توسط توليد كننده طراحي و بوسيله مصرف كننده به كار برده شود كه اتصال تارهاي مو، عمدتا از نوع جانبي باشد. زيرا اتصال تارهاي مو، به اين شيوه، علاوه بر حجم بيشتر، آنها را به شكل ملايمتري در كنار هم نگاه داشته و آسيب كمتري به كوتيكل وارد مي كند . با استفاده از اين فرآورده مي‌توانيد مدل دلخواه خود را براي مدت نسبتا طولاني بر روي مو تثبيت كنيد. در حال حاضر ژل‌هاي مو به دو دسته كلي تقسيم بندي مي شوند:
ژل‌هاي روغني يا ميكرو ژل‌ها به صورت امولسيون هاي شفاف روغن در آب عرضه مي‌شوند. ( قطرات روغن آنقدر كوچكند كه امولسيون شفاف به نظر مي رسد.)
اين نوع ژل‌ها بيشترجهت ايجاد درخشندگي و گره گشايي از مو در هنگام برس و يا شانه كردن استفاده مي شوند.
ژل‌هاي پليمري يا ژل‌هاي حقيقي، مخلوطي از آب، يك عامل حالت دهنده و يك پليمر تثبيت كننده با وزن ملكولي بالا هستند . وقتي كه اين مواد روي مو قرار مي‌گيرند، رشته‌هاي مو با مخلوط آب و پليمر پوشانده مي‌شوند. سپس آب از روي مو تبخير شده و لايه نازكي از پليمر روي آن را مي‌پوشاند. اين پليمر بايد پوششي سبك، قابل انعطاف و شفاف روي مو بر جاي گذارد و درخشندگي خاصي به آن بدهد، ضمن آنكه گره‌ها و الكتريسته ساكن مو تاحدي كاهش يابد.
 

Similar threads

بالا