برای چه موتورهایی می توانیم خودمان سیستم توربو شارژ نصب کنیم؟؟

SHELLBY

کاربر بیش فعال
شما یه نمودار گذاشتی ، بنظر من احتمالا این نموادر متعلق به یک توربو نیست و مربوط به توربوهای مختلف با توان های ایجاد فشار مختلفه!
چرا؟؟؟
چون شما میگی 12 psi یا 1/8 بار ولی این نمودار بارهای مختلفی را نشان میده.
صحیح میگم؟؟!

نه صحیح نیست :D
نمودار مربوط به یک توربو معین هستش.

احتمالا شما به اشتباه فکر میکنی یه توربو فقط قادر به ایجاد یه فشار معینه که خب اصلا اینجوری نیست.شما میتونی از یک توربوی خاص و معین بوست های مختلفی استخراج کنی. یعنی قابل تنظیمه.
دریچه ی کوچکی هست که به وست گیت معروفه. وقتی فشار پشت توربین ورودی از یه حدی زیاد بشه باز میشه و گازهای خروجی اضافی توربینو دور میزنند و خارج میشن. و به این شکل بوست تا یه حد معینی بالا میره.
وست گیت دو نوع داریم اینترنال که داخل خود توربو و اکسترنال که خارج از توربو و روی هدرز کار گذاشته میشه
این یه وست گیت اینترناله:


این که کی باز بشه با actuator کنترل میشه:

داخل actuator یه فنر هست که بر اساس فشار گاز پشت وس گیت و خلا بالای فنر که بر اثر فلوی خروجی توربو ایجاد میشه در یک فشار معینی با استفاده از یه میله رابط rod ویست گیت رو باز میکنه.

طبیعتا هر چه وست گیت دیرتر باز بشه توربو بوست بیشتری میفرسته توی موتور. شاید در نظر اول فکر کنید برای تغییر بوست باید actuator عوض بشه. هر چند با این کار هم میشه بوست رو تغییر داد ولی نیازی به این کار نیست. برای این منظور از شیر boost controler استفاده میشه و انواع برقی و دستی داره که راحت میشه باهاش بوست رو تنظیم کرد. این شیر سر راه شلنگ ایجاد خلا در actuator نصب میشه:
 
آخرین ویرایش:

3peh

عضو جدید
ممنون بابت توضیح. متوجه شدم. آخه من روی یه ژنراتور دیزلی که دیده بودم توربوش این قسمت را نداشت. که خودم حدث میزنم چون تو ژنراتورها به یک دور خاص کار میکنن و دورشون متغیر نیست دیگه از این قسمت استفاده نمیکنند.
 

3peh

عضو جدید
بچه ها من یه بیوک ایران مدل 1364 دارم. بنظرتون میشه توربوش کرد؟ رفتم تو فکرش
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
بچه ها من یه بیوک ایران مدل 1364 دارم. بنظرتون میشه توربوش کرد؟ رفتم تو فکرش
شدنی که میشه، این کار نشد نداره، نتیجش چی بشه مسئله است.
ولی چون ماشین کاربراتوری هست یخورده توربو کردن ممکنه مسئله ساز بشه، مثلا فشار پشت کاربراتور(پشت ونتوری) ممکنه باعث پرس هوا بشه و...
امکان این هم که توربو بین کاربراتور و اینتک قرار بگیره نیست.
تعداد سیلندر بالاس توی این ماشین و ve هم معلوم نیست( من نمیدونم چنده!)
فضای کافی وجود نداره مثلا میل فرمان و جعبه فرمان خیلی به منیفولد (از سمت راننده) نزدیکه، واقعا جا دادن یه کمپرسور توربو سخته اونجا...

پس پیشنهاد من برای پر خوران کردن این موتور استفاده از سوپرچارجر های مخصوص این موتورهای خورجینی هست.

sucp_0909_01_z+chevy_350_small_block_supercharger+blower.jpg

خیلی راحت تر و اصولی تره. البته ناگفته نماند هزینش تا برسه به ایران خیلی میشه...

ولی!!
من راستش تاپیک ماشینتون رو تو قسمت دنیای خودرو دیدم و اکیدا توصیه میکنم اصلا همچین کاری روی اون ماشیت نکنید. چون واقعا حیفه!!
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: 3peh
بالا