شما یه نمودار گذاشتی ، بنظر من احتمالا این نموادر متعلق به یک توربو نیست و مربوط به توربوهای مختلف با توان های ایجاد فشار مختلفه!
چرا؟؟؟
چون شما میگی 12 psi یا 1/8 بار ولی این نمودار بارهای مختلفی را نشان میده.
صحیح میگم؟؟!
نه صحیح نیست
نمودار مربوط به یک توربو معین هستش.
احتمالا شما به اشتباه فکر میکنی یه توربو فقط قادر به ایجاد یه فشار معینه که خب اصلا اینجوری نیست.شما میتونی از یک توربوی خاص و معین بوست های مختلفی استخراج کنی. یعنی قابل تنظیمه.
دریچه ی کوچکی هست که به وست گیت معروفه. وقتی فشار پشت توربین ورودی از یه حدی زیاد بشه باز میشه و گازهای خروجی اضافی توربینو دور میزنند و خارج میشن. و به این شکل بوست تا یه حد معینی بالا میره.
وست گیت دو نوع داریم اینترنال که داخل خود توربو و اکسترنال که خارج از توربو و روی هدرز کار گذاشته میشه
این یه وست گیت اینترناله:
این که کی باز بشه با actuator کنترل میشه:
داخل actuator یه فنر هست که بر اساس فشار گاز پشت وس گیت و خلا بالای فنر که بر اثر فلوی خروجی توربو ایجاد میشه در یک فشار معینی با استفاده از یه میله رابط rod ویست گیت رو باز میکنه.
طبیعتا هر چه وست گیت دیرتر باز بشه توربو بوست بیشتری میفرسته توی موتور. شاید در نظر اول فکر کنید برای تغییر بوست باید actuator عوض بشه. هر چند با این کار هم میشه بوست رو تغییر داد ولی نیازی به این کار نیست. برای این منظور از شیر boost controler استفاده میشه و انواع برقی و دستی داره که راحت میشه باهاش بوست رو تنظیم کرد. این شیر سر راه شلنگ ایجاد خلا در actuator نصب میشه:
آخرین ویرایش: