اهميت روي در تغذيه گياهان زراعي و باغي

sey

عضو جدید
مقدار روی در کره خاکی تقریباً 80 میلی گرم در کیلو گرم است. در خاک مقدار آن از 10 تا 300 و به طور متوسط 50 میلی گرم در کیلو گرم متغیر می‌باشد (ليندسي، 1979). اما مقدار کل آن در خاک مانند بسياري از عناصر غذايي مورد نياز گياه به هيچ وجه معيار قابل جذب بودن آن براي گياه نيست. مقدار روي در سنگ‌ها نيز متفاوت بوده و طيف آن از 4 تا 100 ميلي‌گرم در کيلوگرم متغير است. مقدار روي در بازالت 100، شيل 45، گرانيت 10، سنگ آهک 4 و در ماسه‌سنگ 30 ميلي‌گرم در کيلوگرم خاک گزارش شده است (تيسدل و همکاران، 1993). از کاني‌هاي مهم حاوي روي مي‌توان از اسفالريت (ZnS)، اسميت سونيت (ZnCO[SUB]3[/SUB])، همي‌مورفايت Zn[SUB]4[/SUB](OH)[SUB]2[/SUB]Si[SUB]2[/SUB]O[SUB]7[/SUB].H[SUB]2[/SUB]O نام برد. روي در خاک به فرم‌هاي زير ديده مي‌شود (ليندسي، 1979).
- بخش مهمي از روي به عنوان جزء ساختماني برخي کاني‌هاي رسي بوده و مي‌تواند در شبکه کريستالي جايگزين منيزيم گردد.
- بخشي از روي به صورت جذب سطحي کاني‌هاي رسي، به صورت کاتيون قابل تبادل، است.
- بخشي از روي نيز به صورت جذب سطحي اکسيدها، هيدرواکسيد و اکسي‌هيدرواکسيدهاي آهن و آلومينيوم و همچنين جذب سطحي کربنات‌ها ديده مي‌شود.
- بخشي از روي در خاک به صورت ترکيب با ماده آلي ديده مي‌شود.
- مقداري از روي به فرم Zn[SUP]2+[/SUP]در محلول خاک وجود دارد.
شکل مهم و قابل جذب روي در خاک شکل دو ظرفيت آن (Zn[SUP]2+[/SUP]) است. واکنش زير ميزان فراهمي روي را در خاک مشخص مي‌سازد (ليندسي، 1979):
Soil – Zn + 2H[SUP]+[/SUP] à Zn[SUP]2+[/SUP] logK[SUB]0[/SUB]=5.8 و يا logZn[SUP]2+[/SUP] = 5.8 – 2 log pH
اين واکنش نشان مي‌دهد که فعاليت يون روي در خاک توسط PH کنترل مي‌گردد و با هر يک واحد افزايش در مقدار PH غلظت روي 100 برابر کاهش مي‌يابد.
ضرورت روي براي گياهان، اولين بار در سال 1926، در گوجه‌فرنگي توسط Sammer و Lipman مشخص شد (گلاس، 1989). امروزه کمبود روي يکي از معضلات مهم تغذيه‌اي در سطح جهان است که رشد گياهي را به خصوص در خاک‌هاي آهکي مناطق خشک و نيمه‌خشک جهان محدود ساخته و احتمالاً بيشترين گستردگي را در جهان در بين عناصر کم‌مصرف دارد (تاکر و برنان، 1993). کمبود روي در گياهان، در سراسر جهان و تقريباً در تمامي خاک‌ها مشاهده شده است. کمبود روي عموماً در خاک‌هاي با واکنش قليايي (به خاطر فراهمي کم آن)، در خاک‌هاي شني، در خاک‌هاي شديداً آبشويي يافته و در خاک‌هاي اسيدي (به خاطر کم بودن مقدار روي بومي) شيوع بيشتري دارد (ولچ و همکاران، 1991).
کمبود روي در خاک‌هاي زراعي دنيا عموميت دارد. طبق گزارش فائو، از 30 کشور جهان، بيش از 30 درصد از خاک‌هاي کشاورزي اين کشورها، با مشکل کمبود روي قابل استفاده براي گياهان زراعي و باغي مواجهند (سيلانپا، 1982). نتايج تجزيه خاک‌ هاي زراعي ترکيه (بيش از 60 درصد) و نيز بيشتر خاک‌هاي کشاورزان ايران، بيانگر آن است که کمبود روي در اين خاک‌ها به دلايل متعددي از جمله آهکي بودن خاک‌هاي زراعي، PH‌بالا، حضور بي‌کربنات فراوان در آب‌هاي آبياري، مصرف فراوان و بيش از نياز کودهاي فسفاته و در نهايت عدم رواج مصرف کودهاي محتوي روي عموميت دارد. اثرات کمبود روي در اين‌خاک‌ها، به ويژه در خاک‌هاي آهکي، در کاهش توليدات کشاورزي، به خصوص در غلات در اکثر کشورهاي جهان از جمله هندوستان، چين، استراليا، ترکيه و سرانجام ايران مشهود است. حتي در شرايطي بيش از 50 درصد کاهش توليد در غلات را کمبود اين عنصر سبب شده است. بي‌دليل نيست که حدود 40 درصد از مردم جهان، از کمبود عناصر کم‌مصرف به خصوص روي (گرسنگي پنهان) رنج مي‌برند. يکي از علل عمده کمبود روي با اين گستردگي، اين است که غلات غذاي اصلي اين قبيل کشورها را تشکيل مي‌دهد. گندم، برنج وذرت، 90 درصد از غذاي ساکنين اين قبيل کشورها را شامل مي‌شود، چرا که در استراليا با تغذيه خوب و مصرف بالاي گوشت، 67 درصد مردان و 83 درصد زنان نياز روزانه خود به روي را تأمين نکرده و به ناچار قرص‌هاي محتوي روي مصرف مي‌کنند (رنگل و گراهام، 1995، چاک ماک و همکاران، 1996). مسلماً در کشور ما که غذاي اکثريت قريب به اتفاق مردم نان و برنج مي‌باشد، کمبود شديدتر است و درصد افرادي که از کمبود اين عنصر حياتي رنج مي‌برند در ظاهر به مراتب فراوانتر و شديدتر خواهد بود.
در اين راستا مواد غذايي حاصله از خاک‌هاي زراعي و باغي کشور به دلايل زير از کمي عنصر روي، رنج مي‌برند:

  1. آهکي بودن خاک‌ها (PH‌بالا)
تحت چنين شرايطي حلاليت عناصر ريزمغذي به ويژه روي به شدت کاهش يافته و در نتيجه غلظت اين عنصر در گياهان کاهش مي‌يابد.

  1. مصرف بي‌رويه کودهاي فسفاته در کشور
طبق آمار FAO در سال 1992 (1370) نسبت بين کودهاي اصلي 3-111-100 (100 کيلوگرم نيتروژن، 111 کيلوگرم فسفات (P[SUB]2[/SUB]O[SUB]5[/SUB]) و سه کيلوگرم پتاس (K[SUB]2[/SUB]O) نامتعادل بوده که اين خود باعث کاهش حلاليت روي مي‌شود.

  1. زيادي بي‌کربنات در آب‌هاي آبياري کشور
بي‌کربنات زيادي در شيره سلولي باعث افزايشPH‌شيره سلولي و رسوب روي در آوندها مي‌شود.

  1. رايج نبودن مصرف اين کودها در کشور
در زمينه اثرات کاربرد روي بر افزايش عملکرد محصولات مختلف نيز تحقيقات زيادي صورت گرفته است. بر اساس تحقيقات به عمل آمده توسط چاک ماک و همکاران (1996) کمبود روي يکي از معضلات مهم گندم‌کاري منطقه گندم‌خيز آناتولي مرکزي در ترکيه عنوان شده است و معلوم شده است که با مصرف روي در گندم، عملکرد به طور متوسط 43درصد افزايش مي‌يابد. در همين زمينه يلماز و همکاران (1996) نيز اثر روش‌هاي مختلف مصرف روي را بر عملکرد و غلظت روي در دانه و در اندام‌هاي هوايي گندم در خاک‌هاي با کمبود شديد ترکيه را مطالعه نموده، نتيجه گرفتند که کاربرد روي به هر روشي عملکرد دانه را افزايش مي‌دهد. محققين فوق دريافتند که ترکيبي از مصرف خاکي و محلول‌پاشي (با 260درصد برتري نسبت به شاهد) بيشترين تأثير را روي عملکرد و محلول‌پاشي بيشترين تأثير را روي بالا بردن غلظت روي در دانه دارد. در اين تحقيق غلظت روي در دانه و در تيمار شاهد10 در روش مصرف خاکي 18 و در روش محلول پاشي 81 ميکروگرم در هر گرم دانه گزارش شده است.اين محققين نشان دادند که تاثير روي بر عملکرد دانه در مقايسه با ماده خشک بيشتر است و نتيجه گرفتند که اهميت تغذيه روي در گندم براي تشکيل دانه بيش از رشد رويشي است.
رنگل و گراهام(1995) اهميت مقدار روي در دانه گندم را تحقيق نموده نشان دادند که غني بودن دانه از لحاظ روي موجب مي‌گردد که روي به عنوان يک کود شرع کننده عمل کرده، ريشه‌ها را قوي و مقاومت آنها را به بيماري زياد و ظرفيت عملکرد گياهان را بالا مي‌برد. جدول زير افزايش متوسط عملکرد محصولات مختلف در اثر استفاده از سولفات روي در هندوستان را نشان مي‌دهد.

 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا