[ حمل و نقل عمومی ]بررسی ایستگاه هوایی در ونکوور کانادا

*ملینا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
ونکوور شهری است در کشور کانادا که تقریبا حومه ای در مبحث شهرسازی مطرح می شود ،یک ایستگاه هوایی در این شهر با تغذیه بالاسری و سیستم حمل ونقل سریع آن که بصورت بالای سطحی اجرا شده وهمچنین طراحی زیبای آن به بازدید کننده ، خاطره ای بیاد ماندنی را القا می کند و به حق شایسته این شهر از نظر ارائه یک طرح زیبا می باشد


از جهت دیگر ونکوور ،شهری تاوان پردازنده از نظر اقتصادی در شمال قاره آمریکا با بافت شهری مختلط از نظر کاربری بوده و به مجموعه ای از پارکها ما بین تپه های جنگلی انبوه با بافتی فشرده از نظر هندسی در کنار اقیانوس آرام تبدیل گردیده است


ونکوور می تواند مقایسه ای بسیار جالب با شهر سیاتل در صدها مایل در جنوب آمریکا باشد

عملیات شهرسازی در شهرهای آمریکا به لحاظ اینکه از نظر فضای شهری بگونه ای آراسته شده اند که این اجازه به مهندسان سیویل داده شده که خرابی اسکله های قدیمی را با اهرم قدرتمند شهرسازی به بستری مناسب در کناره دریا تبدیل نمایند
اما در بیرون از این محدوده، در شهرهای با تراکم جمعیتی در این حد با بافت جنگلی و در کناره دریا ، نیاز به حمل و نقل و بزرگراههای مارپیچ با چشم انداز زیبا و اما گسترش آلودگی محیط زیست و افزایش بی رویه وسائط نقلیه را با خود بهمراه دارد
مجموعه این گستردگی با وجود تفرجگاهها و پارکهای حاشیه ای متعدد در آمریکا بسیار به چشم می خورد.
ونکوور در تلاش است که این جاذبه ها را بصورتی پراکنده است در جهت توسعه به مراکز جدید بکشاند

در همین راستا در جهت بهینه نمودن خطوط پررفت و آمد شهری ، ایجاد یک سیستم مترو ی بالای سطحی برروی بزرگراه های طویل ،غیر قابل اجتناب بوده است
پروژه حمل ونقل سریع می بایستی می توانست جاذب و در عین حال امکان پذیر باشد . در این راستا معماران محلی درصدد برآمدند تا طرحی مفید ارائه نمایند که نتیجه طرحی شبیه کلاه پوستی بود که می بایستی بصورت کوپل در یک ایست جوابگو باشد
به همین دلیل ایستگاه برنت فورد تون سیتی از بقیه ایستگاههای شهرهای دیگر بایستی متمایز می بود


از سوی دیگر یکی از اهداف اصلی ایجاد یک استراکچر جدید و دو طرفه بود که بتواند از دو طرف مسافرین را به قطار یا به اهداف خود برساند .
در این راستا طراحان تصمیم گرفتند که بروی خیابان پل زده بطوری که پله ها و بالابرها در راستا و سطح ریل بروی پل قرار گیرد

هر پلاتفرم بوسیله یک سایبان منحنی شکل پوشیده شده است . سقف ها به ضخامت 2 اینچ و بوسیله چوب قابل انعطاف ، 4 اینچ که اطراف آن با اتصالات چنگالی شکل به یکدیگر متصل بوده و فرمی منحنی وار و پیوسته ، الوارها را بصورتی ورقه ورقه به یکدیگر متصل کرده است . اینها با یک استراکچر اصلی بتنی از وسط بهم وصل شده و روی بتن ها با استیل های به رنگ سفید پوشش داده شده است .
مابین سایبانها در قسمت شکاف بالایی یک شبکه لاتیس از المنت های باریک استیل دو طرف را بهم متصل نموده است و این قسمت فرونشاننده لرزه های زمین و ارتعاشعات دیگر است

شکاف های بالایی در قسمت مرکزی باز بوده اما اطراف پلاتفرم با المان هاو دیوارهای شیشه ای شکل داه شده محافظت می گردد که این دیوارها بروی هم با المنت های دیگری بصورت برشی بهم جفت شده اند .
برای فراهم نمودن پهنای کافی جهت بالابرها و پله های دسترسی به سطح پلاتفرم در وسط پلان ، استراکچر بصورت ارگانیک و دلبازی بسط داده شده است که این سایبانهای منحنی شکل را بصورت دو پلان درآورد که طرحان با آنالیز کامپیوتری روکشی فلزی را بر روی آن پیشنهاد نمودند


معماران تصمیم داشتند ساختمانی بصورت فرانما یا ترانسپارنت و در حد امکان از نظر دیداری دور از هر گونه پریشانی و درهم و برهمی و در واقع فرمی آگاهی دهنده از سفری جدید با سیستمی جدید را القا نمایند که دور از یک تمثیل کارآمد در واقع تسهیل کننده عبور قطارها برای دسترسی منظم و دقیق باشد.
همچنین طراحی به نحوی اجرا شده که برای رانندگان ماشین ها خزیدن بروی شاهراه در زیر ایستگاه جدید یک دیدگاهی از زندگی شهرنشینی را القا می کند


منابع
Translate : Amir Aslan Masoumi
METRO STATION, VANCOUVER, CANADA
Architect Busby + Associates, Vancouver Project team
B. Billingsley, M. Bonaventura, P. Busby, S. Edwards, T. Mullock,
M. Nielsen, R. Peck, A. Slawinski

Structural engineer
Fast & Epp Partners
Photographs
Nic Lehoux



www.masoumi.persianblog.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا