[ موزه ]موزه هنري كاغذ

OAM

عضو جدید
موزه هنري كاغذ
مالك :tokusho paper MFG.co , LTD​
معمار پروژه : tadahioro kawano​
معمار: keina ishioka​
طراحي داخلي: shigeru ban architects​
مهندسي: Chiku engineering cunsultant​
مهندس سازه: hoshino architect and engineer​
مهندس مشاور :
•منظر: mishio tase​
•نور:yamagiwa D.F.A​
پيمانكار : obayashi corporation​
سيستم سازه اي : كف بتني پيش تنيده Space Frame​
پوشش خارجي:EIFS(exterior insulation finishing system​
سقف: غشاي ضد آب​
پنجره ها: آلومينيومي​
جذابيتها: -نور طبيعي-پنل هاي تقويت شده با فايبر گلاس -ساختار چهار چوب فلزي -پنجره كركره عمودي (shitomido)​
توضيحات:
موزه ي هنري كاغذ شامل دو ساختمان است اين موزه يك موزه ي شخصي متعلق به صاحب يك كارخانه ي كاغذ سازي است و در ميشيما واقع شده است .​
به عنوان يكي از بزرگترين توليد كنندگان كاغذ در كشور مشتريان خواستار اين بودند كه اين شركت كلكسيون شخصي خودش را براي جمع به نمايش بگذارد و به انها در مورد اين حرفه ي باستاني ژاپن اگاهي دهد​
اين كلكسيون در سه طبقه جاي داده شده است .همچنين شامل يك طبقه گالري هم است كه از لحاض فرمي به شكل لابراتور است و در اصل براي استفاده به عنوان لابراتور ساخته شده ولي حالا به صورت يك نمايشگاه هنر مدرن بازسازي شده است​
بازديد كنندگان به وسيله ي يك تالار كوچك براق و سيقلي وارد مجتمع مي شوند . هر دو بخش شامل يك ساختار چهار چوب فولادي (steel -frame structure) ضميمه شده در داخل يك پوسته ي شيشه مات و پنل هاي ارماتور شده با الياف (FIBRE-rein forced panels) هستند كه در فرم هاي متفاوتي استفاده شده اند .​
در قسمتهاي اخر به سمت شرق و غرب پنل ها در دريچه هاي سقفي كه به ارتفاع حدود ده متر باز مي شوند آميخته شده اند​
در نماهاي جنوبي از عناصري به نام shitomido استفاده شده كه قابليت چرخش 90 درجه را دارند و با باز شدنشان نقش يك سايبان و فضاي پاسيوي سايه دار راحت و خوشايندي را به وجود مي آورد.​
ايده در هر دو بنا به وجود آوردن ساختاري مدرن بوده ، استفاده از مصالح مدرن ، فضاهايي براي زندگي مدرن در كنار برقرار داشتن پيوستگي بين فضا هاي داخلي و خارجي عينا مثل رسوم ژاپني .​
ساختاري كه در اين موزه مورد توجه قرار گرفته و به صورت ديتيل وار به ساز و كار ان مي پردازيم نماي باز شونده موزه است كه در معماري ژاپن عنصري شناخته شده به نام shitomido است . ولي قبل از اينكه به ساختار shitomido استفاده شده در اين موزه بپردازيم گريزي مي زنيم به تاريخچه ي ان و ساختار استفاده از ان در معماري سنتي ژاپن براي اشنا شدن با چيزي كه معمار مي خواسته ان را به صورت مدرن شده به ما ارائه كند .​
SHITOMIDO
كه همچنين hajitomi يا shitomi نيز گفته مي شود . سايبان هاي چوبي با شبكه بندي متقاطع كه اغلب بر روي هر دو سمت داخلي و خارجي پنجره زمينه مي شود .بين​
برش هر سايبان به صورت افقي تقسيم شده به طوري كه نيمه ي بالايي به وسيله ي لولاهاي اهني كه به بالا ضميمه شده اند اويخته شده است .​
معمولا به سمت بيرون باز مي شود و به سمت بالا چرخيده مي شود به طوري كه مي تواند به وسيله ي لوازم فلزي كه shitomizuri ناميده مي شود در مكان خود نگه داشته شد. اين لوازم فلزي ميله هاي درازي هستند كه در قسمت هاي انتهايي خارجيشان درون قلابي خم مي شود ان ها به لنگه ي خرپاهاي برامده ايي ضميمه شده اند .​
مقطع پاييني داراي شبكه بندي متقاطعي در قسمت جلويي و پانل هاي چوبي در قسمت پشتي است بين دو ستون گنجانده شده .به وسيله ي لولاهايي كه tsubogane ناميده مي شوند محكم شده به ستون ها . در مواقع ضروري مقطع مي تواند بر داشته شود .​
Shitoudo براي اولين بار در بناهاي shindee style پديدار شدند . سبكي از اپارتمان ها براي اشراف ساخته شد در طي دوران (794-1185) .​
همچنين نمونه هايي در بنا هاي shoin style ديده مي شود و معبد هاي مختلف و بناهاي مقدس .​
در صل اين سايبان ها به صورت تكي براي فيت شدن در فاصله ي بين دو ستون ساخته مي شدند .​
1.ورودی​
2. دهلیز سرگشاده​
3.سر سرا​
4.گالری​
5. بخش اداری
6. فضای نمایشگاه​
7. کلکسیون نمونه کاغذ​
8.تالار کنفرانس​
9.پذیرش​
 
بالا