بلند گذاشتن ريش و کوتاه نمودن سبيل از فطرت است

mammad_1313

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
امروز صورتم رو اصلاح میکردم با خودم گفتم تو اینترنت درباره ریش وصورت و حکم تراشیدن صورت یه جستجویی بکنم اطلاعاتی بدست بیارم، که به مطلبی از سایت اهل سنت برخوردم ، که در مورد وجوب گذاشتن ریش بحث کرده بود
-----------------------------------------------------------------------------------------------
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
نحمده ونصلي على رسوله‌ الکريم
بلند گذاشتن ريش و کوتاه نمودن سبيل از فطرت است
1- از حضرت عائشه -رضي الله عنها- روايت شده است که رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- فرمود:
«عشر من الفطرة: قص الشارب، وإعفاء اللحى، والسواک واستنشاق الماء وقص الأظفار، وغسل البراجم، ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص الماء».

ده چيز از فطرت‌اند: کوتاه کردن سبيل، بلند گذاشتن ريش، مسواک، آب در بيني نمودن، کوتاه نمودن ناخن‌ها، شستن بندها و مفاصل، کندن موي زيربغل و تراشيدن موي زير ناف و استنجاء.

زکريا که يکي از راويان اين حديث است از مصعب روايت کرده است که فرمود: دهمي را فراموش کرده‌ام که ممکن است مضمضه باشد. وکيع گفت: انتقاص الماء: يعني استنجاء. رواه مسلم و ابوداود
شيخ (رحمه الله) در (بذل المجهود شرح سنن أبي‌داود) در توضيح اين گفتار حضرت رسول -صلى الله عليه وسلم-: «عشر من الفطرة» يعني ده خصلت از خصلت‌هاي انبياء هستند که در اين آيه به ما دستور داده شده است تا از آنها پيروي نماييم:

﴿أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ﴾. (انعام: 90)
پس گويا ما بر اين فطرت آفريده شده‌ايم. از بيشتر علما چنين منقول است.

يا هم مراد سنت ابراهيمي -عليه السلام- مي‌باشد، يا آنچه طبيعت‌هاي سالم بر آن آفريده شده‌اند از اخلاق نيکو و خوبي آن با خردشان ترکيب يافته است و اين قول روشن‌تر مي‌باشد و هم مراد از فطرت، دين است؛ چنانکه خداوند -عزوجل- فرموده است:

﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا﴾ (روم: 30).
يعني: دين خداوند که براي نخستين مخلوط از بني‌آدم برگزيده است و اين افعال از توابع دين هستند به حذف مضاف، پس معنايش چنين مي‌شود، ده تا از توابع دين هستند. حافظ در فتح البارياز ابوشامه نقل کرده است که: مراد از فطرت در حديث باب آنست که اگر کسي اين چيزها را به انجام برساند فاعل آن متصف به صفت فطرتي خواهد شد که خداوند -عزوجل- انسان‌ها را بر آن آفريده و آنان را براي آن اعمال برانگيخته و ترغيب داده است تا در هر صورت بر کامل‌ترين و گرامي‌ترين صفات حايز گردند.

حافظ در جايي ديگر فرموده است: قاضي بيضاوي فطرتي را که در حديث آمده است بر تمام معاني وارده حمل نموده است از جمله، اختراع جلبت، دين و سنت، پس فرموده است: فطرت همان سنت کهني است که انبياء عليهم‌السلام آن را برگزيده و شرايع بر آن اتفاق‌نظر دارند و گويا آن امر جبلي‌اي است که بر آن آفريده شده‌اند.

پيامبر اکرم -صلى الله عليه وسلم- به بلند گذاشتن ريش دستور داده؛ خود نيز ريش مبارک را بلند مي‌گذاشت. چنانکه در برخي احاديث وارد شده است:

بخاري و ابوداود از ابومعمر روايت نموده‌اند که فرمود: ما به حضرت خباب گفتيم: آيا رسول اکرم -صلى الله عليه وسلم- در ظهر و عصر قرائت مي‌خواند؟ فرمود: آري، گفتيم: از کجا فهميدي؟ فرمود: از تکان خوردن ريش مبارک ايشان. اين لفظ بخاري است و در ابوداود آمده است: ما گفتيم، چگونه تشخيص داديد؟ فرمود: از جنبيدن ريش مبارک ايشان -صلى الله عليه وسلم-.


-------------------------------------------------------------------------------------------
در این مطلب حرف از فطرت آمده است ، و فطرت را ده عمل بالا معرفی کرده است و سنت کهنی نام برده است که انبیا آنهارو برگزیده اند، و این ده تا فعل رو از توابع دين دانسته ان

از نظر من هشت موردشون پسندیده هستن! بجز کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش

حالا نظر شما درباره کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش چیست؟:D
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حالا نظر شما درباره کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش چیست؟http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/images/smilies/biggrin.gif
کار مضخرفی است. اینا تو عهد بوق مد بود . حالا دیگه نیست. انسان تمیز از همه اینا قشنگتره. ریش و سبیل برای مقاصد فخر فروشی دینی است و یه نوع ریا کاری است. انسان واقعی با ریش و سبیل شناخته نمیشه.
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حالا نظر شما درباره کوتاه کردن سبيل و بلند گذاشتن ريش چیست؟http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/images/smilies/biggrin.gif
کار مضخرفی است. اینا تو عهد بوق مد بود . حالا دیگه نیست. انسان تمیز از همه اینا قشنگتره. ریش و سبیل برای مقاصد فخر فروشی دینی است و یه نوع ریا کاری است. انسان واقعی با ریش و سبیل شناخته نمیشه.
فراموش نشه، هرکسی هم ریش و سبیل داره ریاکار نیست...
 

masoumeh_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اینکه بحث اقایانه است ولی من به عنوان یه خانم که بیننده است نظر بدم که خیلی زشته ریش بلند بدون سبیل
یا کامل بزنید یا کامل بذارید باشه
 

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا ممد 1313 بهتون تبریک میگم که انقدر بیکارین
 

►♀☼♀◄

عضو جدید
ریش خوب و پسندیده باید بلند باشد و باید حتی الامکان از رویش سبیل به اندازه ی دانه ی گندم جلوگیری شود...
در مبحث عدم شباهت با کفار این موارد زیاد گفته شده..
نمیدانم چرا جامعه ی اسلامی در تحقیق بخشیدن این امور مترقی گام برنمیدارد..
باشد که رستگار شویم..
 

eder

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینا اگه تو مملکت ما بودن به یه جائی می رسیدن



 

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریش خوب و پسندیده باید بلند باشد و باید حتی الامکان از رویش سبیل به اندازه ی دانه ی گندم جلوگیری شود...
در مبحث عدم شباهت با کفار این موارد زیاد گفته شده..
نمیدانم چرا جامعه ی اسلامی در تحقیق بخشیدن این امور مترقی گام برنمیدارد..
باشد که رستگار شویم..
:surprised::D;)بیخیال استاد
 

ricardo

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با اینکه بحث اقایانه است ولی من به عنوان یه خانم که بیننده است نظر بدم که خیلی زشته ریش بلند بدون سبیل
یا کامل بزنید یا کامل بذارید باشه

:w15::w15:

ریش خوب و پسندیده باید بلند باشد و باید حتی الامکان از رویش سبیل به اندازه ی دانه ی گندم جلوگیری شود...
در مبحث عدم شباهت با کفار این موارد زیاد گفته شده..
نمیدانم چرا جامعه ی اسلامی در تحقیق بخشیدن این امور مترقی گام برنمیدارد..
باشد که رستگار شویم..

این باز تز داد :razz:

ما نخوایم رستگار شیم باید کیو ببینیم :weirdsmiley:
 

eder

عضو جدید
کاربر ممتاز
من چند تا سوال شرعی دارم

از این ریشو سیبیلا کدوماش خوبه !؟؟؟







بعد این آقا ریشاشو به شکل سیبیل درآورده ... حکمش چیه !؟

 

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
همینه دیگه دوستان میرن حموم وسط کارشون به چه نتایج دینی میرسن
 

Similar threads

بالا