بوشهر

ملیسا

عضو جدید
کاربر ممتاز
استان بوشهر
استان بوشهر با وسعت 25360 كيلومتر مربع در جنوب ايران و حاشيه خليج فارس و در موقعيت جغرافيايي 27 درجه و 14 دقيقه تا 30 درجه و 16 دقيقه عرض شمالي و 50 درجه و 6 دقيقه تا 25 درجه و 58 دقيقه طول شرقي قرار دارد . اين استان از شمال به استان خوزستان و استان كهكيلويه و بوير احمد از مشرق به استان فارس ، از جنوب شرقي به استان هرمزگان و از جنوب و مغرب اب طولي در حدود 625 كيلومتر به خليج فارس محدود است.
آب و هواي استان بوشهر بطور كلي گرم (بيابان كناري) كه در نواحي ساحلي گرم و نمناك و در قسمت هاي داخلي گرم و خشك است . متوسط دماي ساليانه 24 درجه سانتيگراد است كه بيشترين مقدار آن در تابستان به حدود 50 درجه و كمترين مقدار آن به 6 درجه مي رسد. ميزان بارندگي در استان بوشهر كم و متغير است و ممكن است مقدار آن خيلي بيشتر يا كمتر از متوسط بارش ساليانه (217 ميليمتر) باشد.

رودخانه ها : از جمله رودخانه هاي استان بوشهر رودخانه مند ،‌دالكي ، شاپور ، حله ، اهرم و شور است كه فصلي و يا اتفاقي هستند. اكثر آنها شور و برخي نيز شيرين هستند. رودخانه هاي دالكي ، مند و شاهپور دائمي مي باشند.
استان بوشهر داراي 8 شهرستان به نامهاي : بوشهر ، دشتستان ، دشتي ،‌ تنگستان ،‌ كنگان ، ‌دير ، گناوه ، ديلم و 17 بخش ، 18 شهر و 36 دهستان است و طبق آخرين سرشماري جمعيت آن به 743675 نفر مي رسد.

برخي از ويژگيهاي اجتماعي و فرهنگي استان بوشهر
نژاد :
استان بوشهر پيش ا ز ورود آريائيها به ايران محل سكونت اقوام و گروه هاي نژادي گوناگوني بوده است. علاوه بر نژاد بومي و مديترانه اي اقوام و نژادهاي ديگري همچون سياهپوست هاي دراويدي ، سامي ها ،‌ايلاميها ،‌سومريها ، نورديك ها و عربها در اين خطه زندگي مي كردند . بعدها و به هنگام شكل گيري شهرهاي استان بوشهر بويژه بندر بوشهر گروه هاي ديگري از اقوام داخلي ايران از جمله بهبهاني ها ،‌دهدشتي ها و ديگران به اين سرزمين مهاجرت كرده اند كه در اثر اختلاط با اقوام قبلي يك نوع نژاد و قوميت خاص بوشهري را شكل داده اند.

گويش :
تقريباً تمامي مردم اين استان به زبان فارسي لهجه دار صحبت مي كنند كه اين لهجه ها در روستا بيشتر از شهر متنوع و مشهودند. برخي از اهالي جزيره شيف و كنگان به زبان عربي نيز تكلم مي كنند.

اخلاق و عادات :
مردم بوشهر مردمي مهربان و خونگرم ، زود جوش ، حساس ، زود رنج و در عين حال مهمان نواز ، بي ريا و صادق ، متدين و در فرايض ديني جدي و در مواقع غم و شادي شريك و غمخوار يكديگرند . اين خصوصيات و طبع بلند ،‌ الهام گرفته از يك فرهنگ غني و نشأت گرفته از تمدن پر شكوه ايراني و اسلامي است كه يكي از دروازه هاي پر فروغ تمدن ايراني ، منطقه بوشهر است.
غذاهاي محلي :
ماهي در غذاي بيشتر مردم اين استان خاصه سواحل و جزاير آن سهم مهمي دارد.
مانند. قليه – ماهي سرخ كرده – ماهي شكم گرفته – پلو ماهي – چلو ماهي – پلو و چلو ميگو و مردم قسمتهاي داخلي بيشتر از دال عدس – للك و رنگينك استفاده مي نمايند.

انواع ماهيها :
ماهيهاي خوراكي كه در سواحل و جزاير استان بوشهر صيد مي شوند عبارتند از : ماهي حلوا سفيد – شوريده – راشكو – سنگسر – هامور – شير ماهي – قباد – سرخو – شعري – شئوم – سه بيتي – خارو – گواف – ميد – صبور – انگز و دهها نوع ديگر .

صنايع دستي :
با توجه به وضعيت خاص اقتصادي در استان بوشهر ، صنايع دستي و به ويژه صنايع دستي روستايي از گذشته داراي نقش تعيين كننده و مهمي در معيشت روستائيان منطقه بوده و بيشتر ساكنان نواحي روستايي به علت محدود بودن بخش كشاورزي و بيكاريهاي فصلي ناشي از آن كوشيده تا از امكانات موجود و مواد اوليه اي كه طبيعت در اختيار آنان قرار داده است به عنوان وسيله اي براي كسب درآمد بيشتر و امرار معاش استفاده كنند و به توليد محصولاتي مانند قالي ،‌ گبه ، عبا ، گليم ، حصير ، سفال ، گيوه دوزي ، مشك ، دولچه ، زنبيل ، سبد ، توربافي ، سوزن دوزي ،‌ نساجي و مصنوعات رودوزي شده اقدام كنند.
 

ملیسا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گبه بافي:
برجسته ترين صنعت دستي و خانگي استان بوشهر كه تقريباً در بيشتر نقاط روستايي و حتي شهري رايج بوده و شغل اول يا حرفه دوم تعداد زيادي از خانوارها محسوب مي شود، بافت گبه است.
گليم بافي:
تقريباً در بيشتر نقاط روستايي رايج است . فصل بافت گليم معمولاً در زمستان مي باشد و خانواده هاي روستايي در كنار ساير فعاليتهاي كشاورزي و دامپروري ،‌ از اوايل پاييز كه فصل چيدن پشم گوسفندان آغاز مي شود خود را براي شروع كار در زمستان آ,اده كرده و تدريجاً شستشوي ، ريسيدن پشم و رنگرزي را آغاز مي كنند و اوايل ديماه بكار بافت مي پردازند. تار گليم هاي روستايي اغلب از موي بز كه داراي استحكام بيشتري مي باشد انتخاب مي شود ولي پود مصرفي تماماً از پشم است.
لنج و قايق سازي :
لنج و قايق سازي از قديمي ترين و مهمترين صنايع دستي بوشهر محسوب مي شود كه سابقه آن به دوره افشاريه مي رسد. نيروي شاغل در اين بخش منحصر به همان «گلافان» (سازندگان لنج و قايق) قديمي مي گردد.
مصالح اوليه مورد نياز چوبهاي جنگلي مقاوم در مقابل رطوبت براي اسكلت و تخته هاي مرغوب هندي به نام «ساي» براي بدنه آن و بقيه از محل تأمين مي شود.
دريايي :
مسافرت و حمل و نقل دريايي علاوه بر جاذبه خاص خود مقرون به صرفه بودن و ايمني بيشتر نسبت به ديگر وسايل حمل و نقل از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
بوشهر از امكانات بندري جهت تخليه و بارگيري در محوطه و اسكله و پايانه هاي مسافري برخوردار است . در اين رابطه كشتيراني والفجر هشت ، امروزه با رشدي مطلوب در زمينه بار و مسافر يكي از موفق ترين شركتها از نظر استفاده مفيد از منابع موجود در منطقه خليج فارس است.
اين شركت با بهر ه مندي از كشتي هاي مجهز نسبت به ترانزيت كالا و خودرو سواري بصورت حمل مركبات و ميوه و تره بار با بهره گيري از تريلرهاي يخچالي و سرويسهاي عظيم بار و مسافر با كشتيهاي تند رو اقدام مي كند.

هوايي :
فرودگاه بين المللي بوشهر با داشتن پروازهاي داخلي به شهرهاي تهران – شيراز – اصفهان و … و پروازهاي خارجي به كشورهاي حوزه خليج فارس سرويس هاي منظم ارائه مي دهد.

جاده اي :
استان و شهر بوشهر از طريق سه محور ارتباطي اصلي با استانهاي همجوار و ساير نقاط كشور مرتبط مي گردد كه عبارتند از : محور اول بوشهر – برازجان ، كازرون و شيراز كه اصلي ترين محول حمل و نقل زميني ا ستان بوشهر با نواحي مركزي ايران محسوب مي گردد كه تا شيراز حدود 290 كيلومتر طول دارد. دومين محور ارتباطي بوهر ، ماهشهر و آبادان مي باشد كه تقريباً به موازات سواحل خليج فارس گسترش يافته است و 690 كيولمتر طول دارد. سومين محور ا رتباطي بوشهر ، كنگان بندر لنگه و بندرعباس است كه طول آن 921 كيلومتر است.

مناطق حفاظت شده :
مند : روستاي بردخون شهرستان دير.
نايبند : روستاي چاه مبارك شهرستان كنگان .
حله : روستاي كره بند شهرستان بوشهر .
شكارگاه كوه مند : لاور ساحلي شهرستان تنگستان .

جزاير و شبه جزاير استان :
مهمترين جزاير خليج فارس كه در قلمرو استان بوشهر قرار دارند عبارتند از:
جزيره خارك :
اين جزيره در فاصله 57 كيلومتري شمال غربي بوشهر واقع گرديده است. طول تقريبي آن 8 كيلومتر و عرض آن 4 تا 5 كيلومتر و جزيره اي مرجاني است. تأسيسات نفتي در اين جزيره قرار دارد و سواحل عميق آن جهت ايجاد لنگرگاه مطلوب مي باشد.
جزيره خارك يكي از بخشهاي شهرستان بوشهر است و بيش از ده هزار نفر جمعيت دارد. اين جزيره از مناطق بسيار قديمي استان است و آثار تاريخي و باستاني متعددي را در خود جاي داده است.

جزيره خاركو :
اين جزيره در شمال شرق جزيره خارك قرار دارد و از نظر اقتصادي داراي اهميت ويژه اي است.
جزيره شيف :
جزيره شيف در شمال بندر بوشهر قرار دارد و جزيره اي ماسه است.
جزيره عباسك :
اين جزيره بين بندر بوشهر و جزيره شيف قرار دارد و خالي از سكنه مي باشد.

جزيره ام الكرم و نخيلو :
اين دو جزيره خالي از سكنه در حدود ناحيه بردخون در سواحل جنوبي استان بوشهر ، در فاصله كمي نسبت به يكديگر قرار گرفته اند. جزيره نخيلو در حال حاضر بيش از هر چيز محل زيست لاك پشتان خليج فارس مي باشد و از اين نظر ، اهميت زيست محيطي قابل توجهي دارد.
 

ملیسا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره گرم :
جزيره گرم مقابل شهرستان دير در خليج فارس واقع شده و به علت وجود انبوه درختان جنگلي (موسوم به گرم) به همين نام نيز مشهور شده است.
جزاير مطاف ، مرغي ،‌ تهمادو و چراغي كه در مقابل ناحيه بردخون قرار دارند و خالي از سكنه اند از ديگر جزاير استان بوشهر هستند.

شهرستان بوشهر
شهرستان بوشهر با 1771/1 كيلومتر مربع مساحت و 187914 نفر جمعيت حدود 7% كل مساحت استان را دارا بوده و در محدوده مختصات جغرافيايي 40 و 50 تا 10 و 51 طول شرقي و 46 و 28 تا 46 و 29 عرض شمالي قرار دارد.
اين شهرستان از دو بخش مركزي و خارگ ، 2 شهر ، بوشهر و خارگ و 2 دهستان تشكيل گرديده است و به علت شبه جزيره بودن داراي آب و هواي گرم و مرطوب مي باشد.
قدمت اين بندر تاريخي به عهد ايلام مي رسد كه در آن زمان ليان شناخته مي شده است. در دوره ساساني نام آن بخت اردشير بوده و گويند روستايي بوده كه بدست اردشير ساساني توسعه يافته است.
هم اكنون ويرانه هاي قلعه ريشهر در 12 كيلومتري جنوب بوشهر واقع گرديده است. لازم به ذكر است آثار مكشوفه توسط باستان شناسان دال بر مسكوني بودن و رونق بوشهر در دوره ايلاميان يعني حدود 4000 سال پيش مي باشد.
بوشهر يكي از نخستين شهرهايي است كه چاپ سنگي را وارد كرده و پيش از بسياري از شهرهاي مهم ايران داراي صنايع جديدي از قبيل يخسازي و برق بوده است.
مردم بوشهر از اولين ايرانياني بودند كه با مجله و روزنامه آشنا شدند. روزنامه هاي زيادي در اوايل ظهور اين پديده در ايران ،‌ در بوشهر چاپ و نشر مي شد. از جمله روزنامه هاي مظفري ، خليج ايران و نداي جنوب را مي توان برشمرد. همچنينبه علت موقعيت خاص اين بندر در تجارت و كسب ثروت فراوان ، نمايندگي هاي شركت هاي خراجي و نيز كنسولگريهاي دولتي بيگانه از جمله بريتانيا ،‌ آلمان ، روسيه و عثماني در اين شهر وجود داشته كه ساختمان بعضي از آنها هنوز هم پا بر جاست.








بعضي از زيارتگاههاي شهرستان بوشهر:
امامزاده عبدالمهيمن (ع)
قدمگاه عباسعلي (ع)
امامزاده محمد باقر (ع)
قدمگاه اميرالمؤمنين (ع)
بقعه امامزاده مير محمد (ع)

كليساي ارامنه
ساختمان دبيرستان سعادت
پارك جنگلي چاهكوتاه
بازار قديم شهر
مسجد جامع
عمارت حاج رئيس
ساحل دريا
مسجد شيخ سعدون
قبر ژنرال انگليس
موزه مردم شناسي (ساختمان اميريه سابق)
پارك خليج فارس

جاذبه هاي سياحتي شهرستان بوشهر :
ويرانه هاي ريشهر
آب انبار قوام (چايخانه سنتي)
عمارت ملك
قبرستان شغاب
گورستان ژنرالها
بافت قديم بوشهر
مرقد شيخ حسين چاهكوتاهي
تنديس شهيد رئيسعلي دلواري
آثار باستاني خارك
ساحل بندرگاه
 

ملیسا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهرستان دشتستان
شهرستان دشتستان با 6150 كيلومتر مربع مساحت ، بزرگترين شهرستان استان مي باشد (24%) اين شهرستان با 209634 نفر جمعيت از 3 بخش (مركزي ، سعدآباد و شبانكاره) 5 شهر و 9 دهستان تشكيل گرديده است. آب و هواي آن گرم و خشك مي باشد.
شهر برازجان مركز شهرستان دشتستان بدليل قرار گرفته بر سر راه بنادر بوشهر ،‌ گناوه و كنگان به شيراز هميشه داراي اهميت بوده است.



جاذبه هاي سياحتي و زيارتي شهرستان دشتستان :
گور دختر : تنگ ارم
كوشك اردشير – تنگ ارم ، دشت بز پر
كاخ هخامنشي بردك سياه ، 12 كيلومتري شمال
برازجان
كاخ كوروش – جنوب برازجان
دژ برازجان – شهر برازجان
تل خندق – شمال برازجان
غار چهل خانه . شمال سعد آباد
چشمه آبگرم دالكي – دالكي 18 كيلومتري برازجان
شاهزاده ابراهيم – روستان نينيزك
بقعه سيد محمد سجادي – برازجان
نخلستان آب پخش – آب پخش

كوشك اردشير :
اين بنا بسيار شبيه كاخ اردشير در فيروزآباد است و از سنگ هاي نه چندان هموار كه با سروج به يكديگر چسبيده اند ساخته شده است. زير بناي كوشك به صورت صليب است و بنا داراي طاق هاي گهواره اي شكل مي باشد در قسمت بالاي كوشك ستون سنگي مشهود است كه احتمالاً باري افروختن آتش ،‌ خبر رساني يا ديده باني بوده است. اين بنا كه در تنگ ارم واقع شده است به احتمال زياد جاي استراحت و محلي براي شكار در دشت بز پر بوده است.

گور دختر:
بناي گور دختر بسيار شبيه مقبره كوروش كبير در پاسارگاد است و قدمت آن به سده ششم قبل از ميلاد بر مي گردد . اين بنا از 24 قطعه سنگ تشكيل شده است . در سنگ سوراخ هايي تعبيه شده كه با بست هاي آهني به هم وصل مي شوند. در گور دختر همچنين عنصر هنر اورارتوئي مانند شيراواني دو شبيه و نيز عناصر معماري ايران معبد چغار نبيل را مي تواند ديد.
اين بناي ارزشمند در سال 1376 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
 

ملیسا

عضو جدید
کاربر ممتاز

رد آفتاب روى صورتش نشان از سال هاى طولانى پيوندش با خورشيد و دريا دارد. دست هايش كار را خوب مى شناسد و دلش عمريست كه با پيشه آبا و اجدادى اش عجين شده است.
كارش لنج سازى است. خودش مى گويد: «گلافى»؛ پدرش هم گلاف بوده و پدر بزرگ و پدر پدربزرگش هم.
اين چند سال كه كار تعطيل شده بود خيلى سخت گذشت. هريك سالش مانند 10 سال بود. اصلاً چند سال شد خيلى كه نبود.
زيادش 7 سال، نه 5 سال، نه همان 3 سال بيشتر نشد اما چقدر ديرگذشت.حالا مرد گلاف، باز دستش به كار مى رود و دلش گرم شده. او در انديشه روزهاى آينده است. هرچند دلش هنوز قرص نيست. ياد تعطيلى 3 ساله كارگاه كه مى افتد، نفسش مى گيرد. ارمغان بيكارى، دست هاى خاليست و شرمندگى در برابر زن و فرزند. مرد گلاف از بيكارى مى ترسد و نمى داند كه كارگاه هاى سنتى لنج سازى تا چه زمانى سرپا مى مانند. اما حالا بايد كار كرد، چوب ها آماده اند. مرد گلاف هنوز لنج مى سازد.
لنج گونه اى از كشتى كوچك بارى است كه در اصل يك قايق بزرگ موتورى با عرشه باز يا نيمه باز است.
نام لنج در فارسى از واژه Launch انگليسى گرفته شده كه خود آن نيز از واژه اسپانيايى Lancha آمده است.
در ايران لنج ها در كرانه هاى خليج فارس بسيار يافت مى شوند و لنج سازى يكى از صنايع بومى خليج فارس است. جالب است بدانيد كه لنج سازى و قايق سازى از قديمى ترين و مهم ترين صنايع دستى بوشهر محسوب مى شوند كه سابقه آن به دوره افشاريه مى رسد. مصالح اوليه مورد نياز براى ساخت لنج هاى سنتى، چوب هاى جنگلى مقاوم در برابر رطوبت هستند كه براى ساخت اسكلت لنج مورد استفاده قرار مى گيرند و تخته هاى مرغوب هندى به نام «ساى» نيز براى ساخت بدنه لنج استفاده مى شود.

در جنوب به كسانى كه در كار ساخت لنج هستند، «گلاف»، به اتاق ناخدا «قماره» و به انبار پايينى لنج هم «خن» گفته مى شود.
از ديربازوجود كارگاه هاى مختلف لنج سازى و ايجاد مشاغل مرتبط به اين صنعت، زمينه جذب و كارآفرينى براى نيرو هاى زيادى را در نواحى ساحلى جنوب ايران فراهم كرده و همواره در زندگى و فرهنگ مردم بندرهاى جنوب از جايگاه و پيشينه والايى برخوردار بوده است.
گلاف، دوباره لنج مى سازد


چند سال كه پيش سازمان بنادر و كشتيرانى كشور از صادر نكردن مجوز ساخت و ثبت لنج هاى سنتى خبر داد، تعداد زيادى از كارگاه هاى توليد شناورها در بندرهاى استان بوشهر به يك باره تعطيل شد، لنج سازان اميد چندانى به ادامه فعاليت در اين زمينه نداشتند. كارگران و نيرو هاى خبره اين بخش كه بيكار شده بودند، درصدد يافتن شغل جديد برآمدند.
مدير عامل شركت هاى تعاونى لنج داران استان بوشهر، در اين باره مى گويد: ندادن مجوز ساخت و ثبت لنج هاى سنتى موجب شده عده زيادى از مردم اين استان، پيشه آبا و اجدادى شان را كه دريانوردى است از دست بدهند و به تدريج اين امر بيكارى عده اى از بندرنشينان جنوب را به دنبال داشته است.
محمود رستم جبرى، مى افزايد: جايگزينى شناورهاى صنعتى از جنس فايبرگلاس به جاى لنج هاى چوبى با توجه به قيمت بالاى آنها براى خريداران مقرون به صرفه نيست و سازمان بنادر و كشتيرانى باوجود تعطيلى كارگاه هاى لنج سازى سنتى، نتوانسته جايگزين مناسبى براى اين شناورها فراهم كند.
ممنوعيت ساخت و ثبت موتور لنج هاى چوبى از سوى سازمان بنادر و كشتيرانى ايران به دليل ضريب ايمنى پايين اين شناورها صورت گرفت و اين درحالى است كه توليد شناورهاى صنعتى جديد نيز در استان بوشهر از اقبال كافى برخوردار نيست.
اما بشنويد از اخبار كارگاه هاى لنج سازى سنتى بوشهر



مديرعامل شركت هاى تعاونى لنج داران استان بوشهر در اين رابطه مى گويد: به دنبال برگزارى جلسه هاى متعدد و گفت وگو هايى كه با سازمان بنادر و كشتيرانى انجام شد، از نيمه دوم سال 86 دوباره ساخت لنج هاى چوبى با رعايت شرايطى در بوشهر از سر گرفته شد. شرط صدور مجوز براى ساخت لنج جديد، ابطال يك لنج قديمى و از رده خارج كردن آن است و هدف اين كار، اين است كه لنج هاى كوچك كه ضريب ايمنى پايين ترى دارند، به تدريج از رده خارج شوند.
همچنين درباره خريد لنج از كشورهاى عربى نيز لنج خريدارى شده بايد دست كم 600 تا 700 تن وزن داشته و بيش از 2 سال از ساخت آن نگذشته باشد. به گفته رستم جبرى، عمر مفيد لنج هاى چوبى از لنج هايى با جنس فايبرگلاس بيشتر است.
وى مى افزايد: لنج هاى چوبى عمر 100 ساله دارند و هم اكنون لنج هايى در بوشهر فعاليت مى كنند كه 90 سال از عمرشان مى گذرد، با اين حال بدون هيچ مشكلى به كارشان ادامه مى دهند؛ حال آنكه عمر مفيد لنج هاى فايبرگلاس بيش از 20 سال نيست.
البته لنج هاى فايبرگلاس نسبت به لنج هاى چوبى از جهت بالابودن ضريب ايمنى برترى دارند و نفوذناپذيرى آب در آنها بالاتر است.
البته به عقيده من به دليل اينكه بيشتر مواد به كار رفته در ساخت شناورهاى فايبرگلاس، مواد شيميايى است، اين مسأله موجب خراب شدن مواد غذايى همچون هندوانه و انواع ميوه مى شود كه با استفاده از اين لنج ها به مقصد كشورهاى عربى حاشيه خليج فارس حمل و صادر مى شوند.
6 كارگاه فعال لنج سازى در استان بوشهر



درحال حاضر 6 كارگاه لنج سازى در سطح استان بوشهر به فعاليت مشغول هستند كه از اين تعداد ? كارگاه در بندر بوشهر داير است. در مدتى كه كارگاه هاى لنج سازى تعطيل بود، هيچ كارگرى در اين زمينه فعاليت نداشت. البته كارگران و ملوانان همگى بيمه داشتند و درباره لنج ها هم تا وقتى كه لنج برگ بيمه نداشته باشد، اجازه تردد به آن داده نخواهد شد. ملوانان لنج ها هم بيمه عمر دارند كه در صورت فوت در دريا مبلغ 40 تا 50 ميليون تومان به خانواده آنها پرداخت مى شود.
رستم جبرى، درباره مشكلات خريداران لنج نيز چنين در حال حاضر از خريد لنج هاى فايبرگلاس استقبال چندانى نمى شود و دليل آن هم گران بودن اين لنج هاست كه در صورت فراهم شدن شرايط مناسب مشكل پرداخت وام تا حدود زيادى حل خواهد شد.
به گفته وى، هم اكنون وثيقه وام هاى بانكى براى خريد لنج زياد است و فرد بايد 25 درصد مبلغ وام در بانك داشته باشد كه براى خريد لنج اين مبلغ وثيقه به بالاى 100 ميليون تومان مى رسد. اين مبلغ بايد 6 ماه تا يك سال در بانك بماند و سپس از آن وام پرداخت شود و مبلغ اقساط هم بسيار بالاست و به حدود 3 ميليون تومان در ماه مى رسد. اين درحالى است كه خريداران مى توانند با همين مبلغ از كشورهاى عربى لنج خريدارى كنند؛ به اين صورت كه مبلغى به عنوان پيش پرداخت بپردازند و بقيه را در اقساطى پرداخت كنند مى گويد: به همين جهت بايد شرايطى فراهم شود كه لنج داران بتوانند با دريافت وام شرايط مناسب به خريد لنج هاى فايبرگلاس ساخت داخل اقدام كنند كه اين كارگاه هاى لنج سازى هم اكنون در استان بوشهر فعال هستند.
بيشترين محصولات صادر شده توسط لنج ها


به گفته مديرعامل شركت هاى تعاونى لنج داران استان بوشهر، در سال 86 يونجه بيشترين محصول صادر شده از بوشهر از سوى لنج ها بود كه براى صدور به كشور قطر بارگيرى شد.
در تابستان محصولاتى نظير هندوانه، پياز، كشمش و در فصول ديگر خشكبار، ماهى و انواع ميوه توسط لنج ها به كشورهاى عربى حاشيه خليج فارس حمل و صادر مى شوند.
به گفته وى، در سال 86 تعدادى دام نيز به كشورهاى حاشيه خليج فارس حمل شد.
 

shakibaa77

عضو جدید
سلام

سلام

دست و پنجه شما درد نکنه فقط راجع به برازجان و تنگ اهرم هم اگه اطلاعاتی دارید بزارید یا تنگستان اینا هم جاهای خوبی برای ایرانگردی تو فصل پاییز و زمستون که هوا تو جنوب بهتره هستن شاد باشید
راستی بوشهر غذاهای خوبی درست میکنن (غذاهای دریایی )
کاش از اونا هم مطلب میگذاشتید
شاد باشید:smile:
 

sheshpar

عضو جدید
مرسی ملیساجون اگه تصاویری ازعمارت اسیایی پلان ومقطعش داری برام بذار جیگری

مرسی ملیساجون اگه تصاویری ازعمارت اسیایی پلان ومقطعش داری برام بذار جیگری

[Q:heart:UOTE=ملیسا;2530239]
رد آفتاب روى صورتش نشان از سال هاى طولانى پيوندش با خورشيد و دريا دارد. دست هايش كار را خوب مى شناسد و دلش عمريست كه با پيشه آبا و اجدادى اش عجين شده است.
كارش لنج سازى است. خودش مى گويد: «گلافى»؛ پدرش هم گلاف بوده و پدر بزرگ و پدر پدربزرگش هم.
اين چند سال كه كار تعطيل شده بود خيلى سخت گذشت. هريك سالش مانند 10 سال بود. اصلاً چند سال شد خيلى كه نبود.
زيادش 7 سال، نه 5 سال، نه همان 3 سال بيشتر نشد اما چقدر ديرگذشت.حالا مرد گلاف، باز دستش به كار مى رود و دلش گرم شده. او در انديشه روزهاى آينده است. هرچند دلش هنوز قرص نيست. ياد تعطيلى 3 ساله كارگاه كه مى افتد، نفسش مى گيرد. ارمغان بيكارى، دست هاى خاليست و شرمندگى در برابر زن و فرزند. مرد گلاف از بيكارى مى ترسد و نمى داند كه كارگاه هاى سنتى لنج سازى تا چه زمانى سرپا مى مانند. اما حالا بايد كار كرد، چوب ها آماده اند. مرد گلاف هنوز لنج مى سازد.
لنج گونه اى از كشتى كوچك بارى است كه در اصل يك قايق بزرگ موتورى با عرشه باز يا نيمه باز است.
نام لنج در فارسى از واژه Launch انگليسى گرفته شده كه خود آن نيز از واژه اسپانيايى Lancha آمده است.
در ايران لنج ها در كرانه هاى خليج فارس بسيار يافت مى شوند و لنج سازى يكى از صنايع بومى خليج فارس است. جالب است بدانيد كه لنج سازى و قايق سازى از قديمى ترين و مهم ترين صنايع دستى بوشهر محسوب مى شوند كه سابقه آن به دوره افشاريه مى رسد. مصالح اوليه مورد نياز براى ساخت لنج هاى سنتى، چوب هاى جنگلى مقاوم در برابر رطوبت هستند كه براى ساخت اسكلت لنج مورد استفاده قرار مى گيرند و تخته هاى مرغوب هندى به نام «ساى» نيز براى ساخت بدنه لنج استفاده مى شود.

در جنوب به كسانى كه در كار ساخت لنج هستند، «گلاف»، به اتاق ناخدا «قماره» و به انبار پايينى لنج هم «خن» گفته مى شود.
از ديربازوجود كارگاه هاى مختلف لنج سازى و ايجاد مشاغل مرتبط به اين صنعت، زمينه جذب و كارآفرينى براى نيرو هاى زيادى را در نواحى ساحلى جنوب ايران فراهم كرده و همواره در زندگى و فرهنگ مردم بندرهاى جنوب از جايگاه و پيشينه والايى برخوردار بوده است.
گلاف، دوباره لنج مى سازد


چند سال كه پيش سازمان بنادر و كشتيرانى كشور از صادر نكردن مجوز ساخت و ثبت لنج هاى سنتى خبر داد، تعداد زيادى از كارگاه هاى توليد شناورها در بندرهاى استان بوشهر به يك باره تعطيل شد، لنج سازان اميد چندانى به ادامه فعاليت در اين زمينه نداشتند. كارگران و نيرو هاى خبره اين بخش كه بيكار شده بودند، درصدد يافتن شغل جديد برآمدند.
مدير عامل شركت هاى تعاونى لنج داران استان بوشهر، در اين باره مى گويد: ندادن مجوز ساخت و ثبت لنج هاى سنتى موجب شده عده زيادى از مردم اين استان، پيشه آبا و اجدادى شان را كه دريانوردى است از دست بدهند و به تدريج اين امر بيكارى عده اى از بندرنشينان جنوب را به دنبال داشته است.
محمود رستم جبرى، مى افزايد: جايگزينى شناورهاى صنعتى از جنس فايبرگلاس به جاى لنج هاى چوبى با توجه به قيمت بالاى آنها براى خريداران مقرون به صرفه نيست و سازمان بنادر و كشتيرانى باوجود تعطيلى كارگاه هاى لنج سازى سنتى، نتوانسته جايگزين مناسبى براى اين شناورها فراهم كند.
ممنوعيت ساخت و ثبت موتور لنج هاى چوبى از سوى سازمان بنادر و كشتيرانى ايران به دليل ضريب ايمنى پايين اين شناورها صورت گرفت و اين درحالى است كه توليد شناورهاى صنعتى جديد نيز در استان بوشهر از اقبال كافى برخوردار نيست.
اما بشنويد از اخبار كارگاه هاى لنج سازى سنتى بوشهر



مديرعامل شركت هاى تعاونى لنج داران استان بوشهر در اين رابطه مى گويد: به دنبال برگزارى جلسه هاى متعدد و گفت وگو هايى كه با سازمان بنادر و كشتيرانى انجام شد، از نيمه دوم سال 86 دوباره ساخت لنج هاى چوبى با رعايت شرايطى در بوشهر از سر گرفته شد. شرط صدور مجوز براى ساخت لنج جديد، ابطال يك لنج قديمى و از رده خارج كردن آن است و هدف اين كار، اين است كه لنج هاى كوچك كه ضريب ايمنى پايين ترى دارند، به تدريج از رده خارج شوند.
همچنين درباره خريد لنج از كشورهاى عربى نيز لنج خريدارى شده بايد دست كم 600 تا 700 تن وزن داشته و بيش از 2 سال از ساخت آن نگذشته باشد. به گفته رستم جبرى، عمر مفيد لنج هاى چوبى از لنج هايى با جنس فايبرگلاس بيشتر است.
وى مى افزايد: لنج هاى چوبى عمر 100 ساله دارند و هم اكنون لنج هايى در بوشهر فعاليت مى كنند كه 90 سال از عمرشان مى گذرد، با اين حال بدون هيچ مشكلى به كارشان ادامه مى دهند؛ حال آنكه عمر مفيد لنج هاى فايبرگلاس بيش از 20 سال نيست.
البته لنج هاى فايبرگلاس نسبت به لنج هاى چوبى از جهت بالابودن ضريب ايمنى برترى دارند و نفوذناپذيرى آب در آنها بالاتر است.
البته به عقيده من به دليل اينكه بيشتر مواد به كار رفته در ساخت شناورهاى فايبرگلاس، مواد شيميايى است، اين مسأله موجب خراب شدن مواد غذايى همچون هندوانه و انواع ميوه مى شود كه با استفاده از اين لنج ها به مقصد كشورهاى عربى حاشيه خليج فارس حمل و صادر مى شوند.
6 كارگاه فعال لنج سازى در استان بوشهر



درحال حاضر 6 كارگاه لنج سازى در سطح استان بوشهر به فعاليت مشغول هستند كه از اين تعداد ? كارگاه در بندر بوشهر داير است. در مدتى كه كارگاه هاى لنج سازى تعطيل بود، هيچ كارگرى در اين زمينه فعاليت نداشت. البته كارگران و ملوانان همگى بيمه داشتند و درباره لنج ها هم تا وقتى كه لنج برگ بيمه نداشته باشد، اجازه تردد به آن داده نخواهد شد. ملوانان لنج ها هم بيمه عمر دارند كه در صورت فوت در دريا مبلغ 40 تا 50 ميليون تومان به خانواده آنها پرداخت مى شود.
رستم جبرى، درباره مشكلات خريداران لنج نيز چنين در حال حاضر از خريد لنج هاى فايبرگلاس استقبال چندانى نمى شود و دليل آن هم گران بودن اين لنج هاست كه در صورت فراهم شدن شرايط مناسب مشكل پرداخت وام تا حدود زيادى حل خواهد شد.
به گفته وى، هم اكنون وثيقه وام هاى بانكى براى خريد لنج زياد است و فرد بايد 25 درصد مبلغ وام در بانك داشته باشد كه براى خريد لنج اين مبلغ وثيقه به بالاى 100 ميليون تومان مى رسد. اين مبلغ بايد 6 ماه تا يك سال در بانك بماند و سپس از آن وام پرداخت شود و مبلغ اقساط هم بسيار بالاست و به حدود 3 ميليون تومان در ماه مى رسد. اين درحالى است كه خريداران مى توانند با همين مبلغ از كشورهاى عربى لنج خريدارى كنند؛ به اين صورت كه مبلغى به عنوان پيش پرداخت بپردازند و بقيه را در اقساطى پرداخت كنند مى گويد: به همين جهت بايد شرايطى فراهم شود كه لنج داران بتوانند با دريافت وام شرايط مناسب به خريد لنج هاى فايبرگلاس ساخت داخل اقدام كنند كه اين كارگاه هاى لنج سازى هم اكنون در استان بوشهر فعال هستند.
بيشترين محصولات صادر شده توسط لنج ها


به گفته مديرعامل شركت هاى تعاونى لنج داران استان بوشهر، در سال 86 يونجه بيشترين محصول صادر شده از بوشهر از سوى لنج ها بود كه براى صدور به كشور قطر بارگيرى شد.
در تابستان محصولاتى نظير هندوانه، پياز، كشمش و در فصول ديگر خشكبار، ماهى و انواع ميوه توسط لنج ها به كشورهاى عربى حاشيه خليج فارس حمل و صادر مى شوند.
به گفته وى، در سال 86 تعدادى دام نيز به كشورهاى حاشيه خليج فارس حمل شد.[/QUOTE]
 

Similar threads

بالا