پيدا كردن سرسيم های موتور آسنكرون Uvw-xyz

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعيين آرايش كلافها در شيار :

موتورهای سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده كه هر كدام از اين سيم پيچها 3/1 شيارهای استاتور را اشغال می

كند. اين سيم پيچها به فاز اول (r) ، فاز دوم (s) ، فاز سوم (t) شناسايی می شوند.

* سيم پيچی كه از فاز Rتغذيه می كند شروع سيم پيچی را (u ) و انتهای آنرا با ( X )

* سيم پيچی كه از فاز S تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (v ) و انتهای آنرا با ( Y )

* سيم پيچی كه از فاز T تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (w ) و انتهای آنرا با ( Z )

برای يافتن سر سيم ها‌ :

ابتدا بايد دو سر هر كلاف را پيدا كنيد از مولتی متر يا هر روش ديگری كه می شناسيد .( يك سر مولتی متر را به يك

سر سيم گرفته ، سر ديگر مولتی متر را با 5 سر سيم باقی مانده امتحان می كنيد . هر كدام كه راه داد ، آن يك كلاف

سيم پيچ است . )

اشتباه در سرسيم ها :

همانطور كه می دانيم موتور سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده است.كه هر كدام از سيم پيچها 3/1 شيارهای

استاتور را اشغال كرده وباعث تشكيل قطب در موتور می شود و قطب ها حركت دورانی به روتورمی دهد . حال اگر سر

سيمی تغيير كند در موتور ايجاد قطب نمی شود و موتور حركت نمی كند و می تواند باعث سوختن موتور شود .

قبل از انجام كار اگر بار روی موتور قرار دارد بار را از روی موتور برداريد. ( تسمه يا ....)



اگر سربندی ها پاک شده باشه و ما هیچگونه سر و ته کلافی رو نداشته باشیم



ابتدا سر های موتور رو به دلخواه شماره گذاری میکنیم سپس با یک اهم متر سر و ته هر یک رو مشخص میکنیم از این سه سیم پیچ مشخص شده دو سر یکی از انها (1-5)رو u یا x نامگذاری میکنیم (u در نظر میگیریم) سپس هر یک از سر های سیم پیچ های دیگر را با x اتصال میدهیم.اگر سیم پیچ u-x رو به ولتاژ متناوب وصل کنیم در سیم پیچ های(3-4)و(2-6)نصف ولتاژ تغذیه القا خواهد شد.اگر اختلاف ولتاژ بین(1-3)و(1-2)حدود یک و نیم برابر ولتاژ تغذیه U-X باشد اتصال صحیح است.در این صورت اختلاف ولتاژ بین ترمینال های 2و3 صفر است.
بدین ترتیب میتوان شماره 3 رو w و 2 را نیز v و 4 را z و 6 رو با y نشان داد.اگر اختلاف سطح دو سر 1و2 از اختلاف سطح تغذیه کمتر باشد باید سر و ته 2 و 6 رو با هم عوض کرد.



:D:D:D
 

ali sedighi

عضو جدید
براي بستن كليد استوپ استارت سر راه مدار به طوري كه با زدن كليد استارت كانتاكتور سه فاز عمل كرده و موتور را روشن كند؟ اگر ممكن است با شكل (ممنونم)



:D:D:D[/QUOTE]
 

Behzad nejati

عضو جدید
دوست عزیز نشان دادن سر وته کلاف ها با حروف U-XوV-YوW-Z در استانداردVDE المان می باشد که نسبتا قدیمی می باشد و امروزه برای نشان دادن سر وته کلاف ها از U1-U2وV1-V2وW1-W2 استفاده میشود(استاندارد IEC)
 

Behzad nejati

عضو جدید
براي بستن كليد استوپ استارت سر راه مدار به طوري كه با زدن كليد استارت كانتاكتور سه فاز عمل كرده و موتور را روشن كند؟ اگر ممكن است با شكل (ممنونم)



:D:D:D
[/QUOTE]
برای این کار بسیار ساده باید استپ واستارت رو با هم سری کرد و در نهایت استارت رو با کنتاکت های کمکی( Normaly open) کنتاکتور موازی کرد معمولا تیغه های کمکی کنتاکتور با یک عدد دو رقمی مشخص میشوند و رقم دوم تیغه های Normaly open با عدد 3و4 ورقم دوم تیغه های Normaly close با عدد 1و2 مشخص گردیده این مدار ساده تو همه ی کتاب های پایه ای برق صنعتی تحت عنوان مدار راه اندازی موتور سه فاز به صورت دایم موجود است
 
تعيين آرايش كلافها در شيار :

موتورهای سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده كه هر كدام از اين سيم پيچها 3/1 شيارهای استاتور را اشغال می

كند. اين سيم پيچها به فاز اول (r) ، فاز دوم (s) ، فاز سوم (t) شناسايی می شوند.

* سيم پيچی كه از فاز Rتغذيه می كند شروع سيم پيچی را (u ) و انتهای آنرا با ( X )

* سيم پيچی كه از فاز S تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (v ) و انتهای آنرا با ( Y )

* سيم پيچی كه از فاز T تغذيه می كند شروع سيم پيچی را (w ) و انتهای آنرا با ( Z )

برای يافتن سر سيم ها‌ :

ابتدا بايد دو سر هر كلاف را پيدا كنيد از مولتی متر يا هر روش ديگری كه می شناسيد .( يك سر مولتی متر را به يك

سر سيم گرفته ، سر ديگر مولتی متر را با 5 سر سيم باقی مانده امتحان می كنيد . هر كدام كه راه داد ، آن يك كلاف

سيم پيچ است . )

اشتباه در سرسيم ها :

همانطور كه می دانيم موتور سه فاز از سه سيم پيچ تشكيل شده است.كه هر كدام از سيم پيچها 3/1 شيارهای

استاتور را اشغال كرده وباعث تشكيل قطب در موتور می شود و قطب ها حركت دورانی به روتورمی دهد . حال اگر سر

سيمی تغيير كند در موتور ايجاد قطب نمی شود و موتور حركت نمی كند و می تواند باعث سوختن موتور شود .

قبل از انجام كار اگر بار روی موتور قرار دارد بار را از روی موتور برداريد. ( تسمه يا ....)



اگر سربندی ها پاک شده باشه و ما هیچگونه سر و ته کلافی رو نداشته باشیم



ابتدا سر های موتور رو به دلخواه شماره گذاری میکنیم سپس با یک اهم متر سر و ته هر یک رو مشخص میکنیم از این سه سیم پیچ مشخص شده دو سر یکی از انها (1-5)رو u یا x نامگذاری میکنیم (u در نظر میگیریم) سپس هر یک از سر های سیم پیچ های دیگر را با x اتصال میدهیم.اگر سیم پیچ u-x رو به ولتاژ متناوب وصل کنیم در سیم پیچ های(3-4)و(2-6)نصف ولتاژ تغذیه القا خواهد شد.اگر اختلاف ولتاژ بین(1-3)و(1-2)حدود یک و نیم برابر ولتاژ تغذیه U-X باشد اتصال صحیح است.در این صورت اختلاف ولتاژ بین ترمینال های 2و3 صفر است.
بدین ترتیب میتوان شماره 3 رو w و 2 را نیز v و 4 را z و 6 رو با y نشان داد.اگر اختلاف سطح دو سر 1و2 از اختلاف سطح تغذیه کمتر باشد باید سر و ته 2 و 6 رو با هم عوض کرد.



:D:D:D
سلام مهندس از اطلاعاتی که دادید ممنون اما این طریقه سربندی همان طور که مهندس نجاتی فرمودن خیلی قدیمی شده وکلیه الکتروموتورهای ساخته شده امروزه به این طریق نشان میدهند.u1-v1-w1وu2-v2-w2که سر وته کلافها در یک الکتروموتور به راحتی قابل شناسایی.
 
بالا