خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ترس زنان از عنکبوت ریشه ژنتیکی دارد!

ترس زنان از عنکبوت ریشه ژنتیکی دارد!

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند که مشکل عنکبوت ترسی در زنان یک پدیده ژنتیکی است که در طول تکامل آنها ایجاد شده است.
به گزارش مهر، عنکبوت ترسی (arachnophobia) نوعی ترس واهی است که برخی از مردم از آن رنج می برند و به خصوص این امر در بین زنان بسیار دیده می شود. به طوری که بیشتر زنان با دیدن یک عنکبوت جیغ می کشند.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا موفق شدند توضیحاتی را برای علل این پدیده ارائه کنند.
این تحقیقات نشان می دهد که زنان چهار برابر بیش از مردان مستعد ترسیدن از این حیوانات هستند. در حقیقت این ترس در ژنهای زنان نوشته شده است.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ترس از عنکبوت می تواند در دختر بچه ها از 11 ماهگی خود را نشان دهد. دختر بچه ها تصورات ترسناکی را از عنکبوت در ذهن خود شکل می دهند."
براساس گزارش Times of India، به این ترتیب عنکبوت ترسی یک پدیده از پیش فرض شده در زنان است که در آنها تکامل یافته است.
به گفته این محققان، در گذشته گونه انسان، زنان ترس از حیوانات کوچک را توسعه داده اند. مردان نیز می توانند این ترس را داشته باشند اما در دوره تکامل آنها این پدیده به عنوان یک رفتار خطر ایجاد شده است که به آنها اجازه می دهد با موفقیت بیشتری به شکار حیوانات بروند. این تفاوتهای رفتاری میان دو جنس تا امروز نیز باقی مانده است.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دستگاه های الترا سونیک برای جانوران و حشرات کاربردی دارد یا خیر؟

دستگاه های الترا سونیک برای جانوران و حشرات کاربردی دارد یا خیر؟

چند سالی است که در بازار دستگاههایی الکتریکی عرضه می‌شوند که سازندگان آنها ادعا می‌کنند با انتشار اصوات ماورای صوت موجب فراری شدن آفات (اعم از جوندگان یا حشرات) از محل آلوده و یا مرگ آنها می‌گردند. به این دستگاهها اصطلاحاً دورکننده‌های اولتراسونیک آفات گفته می‌شود که در کشورهای مختلف دنیا تحت نامها یا مارکها و در شکلهای مختلفی عـــرضه می‌شوند. این دستگاهها با ایجاد اصواتی با طول موج کوتاه و فرکانس بالا کار می‌کنند. فرکانس ایجاد شده توسط این دستگاهها بیش از 20000 هرتز است که اصولاً به این صداها اصطلاح ماورای صوت اطلاق می‌شود. شرکتهای عرضه‌کننده این تجهیزات معمولاً در بروشورهای تبلیغاتی خود می‌نویسند که صدای ایجاد شده توسط دستگاهشان تنها برای آفات قابل شنیدن بوده و برای آنها بسیار آزاردهنده است به طوری که یا محل را ترک می‌کنند و یا می‌میرند.
اصولاً صداهای قابل شنیدن توسط گوش انسان در محدوده فرکانسی بین 20 تا 20000 هرتز است به این معنا که فرکانسهای خارج از این بازه برای انسان قابل شناسایی نیست چرا که پرده صماخ گوش در اثر برخورد این اصوات با سرعت کافی و مورد نیاز برای ایجاد تحریک شنوایی به لرزش در نمی‌آید. اما حیواناتی نظیر سگ، خفاش و جوندگان، صداهای موجود در محدوده فرکانسی اصوات ماورای صوت را می‌شنوند. حشراتی نظیر ملخ، اصواتی در بازه فرکانسی 50 تا 100 کیلوهرتز و حشراتی مثل شب‌پره‌ها و بال‌غشائیان تا فرکانس 240 کیلوهرتز را می‌شنوند. البته این نکته که برخی از حشرات توانایی احساس اصوات ماورای صوت را دارند نمی‌تواند منتج به این نتیجه‌گیری شود که توان کشتن آنها یا فراری دادنشان از محل هدف را داشته باشند. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از حشرات برای تست داروهای جدید

استفاده از حشرات برای تست داروهای جدید

حشرات، از جمله برخی از پروانه​ها و مگس سرکه، به عفونت میکروبی در پستانداران واکنش نشان می دهند بنابراین می توان برای تست راندمان داروهای جدید از آنها استفاده نمود و در نتیجه نیاز برای تست حیوانی کاهش می​یابد. دکتر کوین کاواناگ از دانشگاه ملی ایرلند، یافته های تحقیقاتی خود را در این مورد در جلسه​ای برای میکروب شناسی عمومی در دانشگاه هریوت وات ادینبورگ ارائه داد.
نوتروفیلها و هموسیتها که یک نوع از سلول های سفید خون و بخشی از سیستم ایمنی پستانداران می​باشند عملکرد مشابه در حشرات دارند و به همان شیوه نسبت به آلودگی به میکروب ها واکنش نشان می دهند. هر دو از سلول های پستانداران و حشرات تولید مواد شیمیایی با ساختار مشابه دارند که حرکت به سطح سلول برای کشتن میکروبهای مهاجم، سپس سلول های سیستم ایمنی میکرب را محصور و آنزیم انتشار آن میشکنند.
حشراتی مانند مگس سرکه (Drosophila)، پروانه بزرگ مومی (Galleria) و نوعی پروانه دوکی(Manduca) می توانند در آزمایش اثر بخشی داروهای ضد میکروبی جدید علیه پاتوژنهای قارچی مورد استفاده قرار گیرند و یا میزان بدخیمی میکروب را سنجش کنند. در حال حاضر آزمایشهای اولیه با استفاده از لارو حشرات برای داروهای جدید انجام شده و سپس با استفاده از موشها آزمایش تایید شده است. همچنین در این روش از کاهش تیمارها تا 90 ٪ نسبت به موش های مورد نیاز خبر داده است بعلاوه تست عملکرد با حشرات خیلی سریعتر ( 48-72 ساعت) جواب میدهد در حالی که در آزمایش با موشها معمولا 4-6 هفته وقت لازم است.
دکترکاواناگ میگوید "ما به اکتشاف خود ادامه خواهیم داد و از تشابهات بین پاسخ های ایمنی بدن حشره و پستانداران استفاده خواهیم کرد تا حشرات به عنوان الگوی تست آزمایشات برای انواع بیماریهای انسان در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این بر ما مشخص شده است که با وجود گذشت بیش از 400 میلیون سال از تکامل و جدایی پستانداران از حشرات نشان داده است عملکرد ساختاری مشابه بین سلولهای ایمنی بدن در حشرات و پستانداران وجود دارد."
منبع:

Science Daily


لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شامپانزه‌ها از کیت‌های ابزاری پیشرفته برای شکار مورچه‌ها استفاده می‌کنند

شامپانزه‌ها از کیت‌های ابزاری پیشرفته برای شکار مورچه‌ها استفاده می‌کنند

دانشمند‌ان می‌گویند این کیت‌های ابزاری نه تنها به شامپانزه‌ها امکان می‌دهد که از حمله مورچه‌های خشمگین جلوگیری کنند، بلکه در عین حال به این حیوانات کمک می‌کند که به یک وسیله دائمی شکار مورچه‌ها دسترسی داشته باشند. پیش از این تصور می‌شد که شامپانزه‌ها برای دزدیدن عسل و یا شکار موریانه‌ها از تکه های چوب استفاده می‌کنند، اما در این تحقیق جدید برای اولین بار مشخص شد که ابزار کاربردی شامپانزه‌ها بیشتر از دو تکه چوب ساده است. این کیت های ابزاری شامل دو نوع وسیله چوبی است. یکی از این وسیله‌ها یک قلمه قوی چوبی است که در ابتدا برای سوراخ کردن لانه مورچه‌ها استفاده می‌شود و دیگری یک ساقه گیاهی ظریف‌تر و انعطاف پذیر است که از میان قلمه عبور می‌کند. مورچه‌ها از قلمه کاوشگر تردد می‌کنند و در دام شامپانزه‌ها می افتند و به این ترتیب شامپانزه‌ها بدون این که گزیده شوند به لانه مورچه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.
دانشمند‌ان تاکنون تعداد زیادی از این کیت‌های ابزاری و تصاویر بسیاری از شامپانزه‌های در حال استفاده از آنها به دست آورده اند.
منبع: خبرگزارى ایسنا


لينک دائم
 

کیخسروی

عضو جدید
سلام خوشحال شدم که با شما آشنا شدم :
من تازه وارد هستم و رشته ام گیاهپزشکی است و دلم میخواد ارشد بیوتکنولوژی بخونم.
اگه زحمتی نیست بهم بگو منابع (جزوات) را چگونه بدست بیارم و چقدر تلاش میپذیرد تا در این رشته قبول شوم.
با تشکر کیخسروی
 

soheila_62

عضو جدید
پتاسیم

پتاسیم

سلام.خسته نباشید
کود پتاسیم جهت سرما زدگی اثر مثبت دارد یا منفی؟
 

sara_md

عضو جدید
ببخشید میخواستم یکم اطلاعات در مورده فوق سم شناسی داشته باشم میدونید چه دانشاه هایی این رشته رو تدریس میکنن؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات دارویی جای گیاهان دارویی را خواهند گرفت !

حشرات دارویی جای گیاهان دارویی را خواهند گرفت !

تحقیقات علمی اخیر در چین نشان داده است که مواد موجود در بدن نوع خاصی از مورچه ها به نام (پولیرها چیزو ویستیا) باعث افزایش طول عمر خرگوش ها شده است. به گزارش BBC قرن ها ست که این مورچه برای تقویت سیستم ایمنی توسط چینی ها در تبت به عنوان یک نوشیدنی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. دکتر جان ویکنیسن محقق دانشگاه می گوید: این مورچه ها مقداری عنصر روی در بدن خود دارند و این عنصر هم در برخی موارد به عنوان عامل یک انتی اکسیدان عمل می کند.
او همچنین اضافه می کند اگر چه خوردن حشرات در نقاط مختلفی در آفریقا ، آسیا و استرالیا رایج است اما عصاره ی این مورچه به تازگی در کالیفرنیا به عنوان یک داروی توهم زا و در بریتانیا به عنوان یک ماده ی تقویت کننده در حال رواج است.
به این ترتیب باید در کنار گیاهان دارویی منتظر انواع و اقسام حشرات دارویی هم باشید.
منبع به نقل از New Scientist

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در موادغذایی

باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در موادغذایی

معمولا مبحث تاریخجه استفاده از سموم، در دانشکده ها و کالج ها تدریس نمی شوند اما دانستن این تاریخچه برای هر کس جالب می باشد. بشر کشاورزی را از ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد شروع کرد . لیکن این چینی ها بودند که پرورش کرم ابریشم را در ۴۷۰۰ سال قبل از میلاد انجام می داده اند و اسنادی وجود دارد که سومریان در ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد با حشرات مزاحم مبارزه می کردند. آنها این کار را با استفاده از ترکیبات سولفور انجام می داده اند. چینی ها همچنین با بهره گیری از حشره کش های گیاهی در۱۲۰۰قبل از میلاد برای محافظت از دانه ها و برای مبارزه با شپش بدن از ترکیبات جیوه و ارسنیک استفاده می کرده اند.اطلاعاتی وجود دارد که استفاده از حشره کش ها را به دوران روم باستان نسبت می دهد(۱۲۰۰ قبل از میلاد). در سالهای ۱۷۵۰تا ۱۸۰۰در اروپا انقلاب کشاورزی بر پا گردید ولزوم محافظت از غلات و تجارت آنها باعث کشف حشره کش های گیاهی پیرتروم (pyrethrum) و دریس (derris ) گردید.اما کاربرد نوع سنتزی پیروتروم به دهه ۱۹۳۰ مربوط می شودواین کاربرد در پایان جنگ جهانی دوم گسترش زیادی پیدا می کند.امروزه استفاده از آن در کشورهای مختلف جهان توسعه یافته است. منبع: آفتاب

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از عنکبوت‌ در تولید چسب

استفاده از عنکبوت‌ در تولید چسب

پژوهشگران آمریکایی ژنهایی را شناسایی کردند که حالت چسبندگی تارهای عنکبوت را بیان می کنند این کشف می تواند به تولید چسبهای زیستی کمک کند. تار عنکبوت همیشه مورد توجه دانشمندان قرار داشته است این تارها نه تنها به دلیل شکل ساختاری منحصر به فردی که تشکیل می دهند بلکه به خصوص به دلیل مقاومت شگفت انگیز موضوع بسیاری از تحقیقات علمی هستند.

کارایی شبکه تار عنکبوت به عنوان یک ابزار شکار تنها به خاصیت آن بستگی ندارد بلکه یک بخش دیگر این تارها که تاکنون هرگز مورد توجه قرار نگرفته بود در مقاومت بسیار بالای این ساختار نقش دارد این بخش یک لایه بسیار نازک چسب است که روی رشته های شبکه تار عنکبوت را می پوشاند.

تجزیه های شیمیایی نشان داد که این چسب از تمرکز ترکیبات آلی هیدرو حل شدنی ساخته شده است این ترکیبات در ساختار بعضی از انتقال دهنده های عصبی نیز وجود دارند و از آمینواسیدهای آزاد، پپتیدهای کوچک، نمکها و بعضی از گلیکوپروتئینها تشکیل شده اند.

در ابتدا تصور می شد که قدرت این چسب باید به دلیل نیروهای نمک گیری باشد که به وسیله این لایه چسب ساخته می شوند، اما مطالعات بعدی نشان داد که قدرت این چسب به حضور گره های کوچک گلیکوپروتئینی وابسته است که روی رشته های تار عنکبوت حضور دارند با وجود این کشف، ساختار مولکولی این گره ها هنوز ناشناخته بود.

اکنون محققان دانشگاه وایومینگ در آمریکا ژنهایی را شناسایی کردند که دو نوع از این گلیکوپروتئینها را رمزگذاری می کنند. عنکبوتهای گونه Nephila clavipes ، این گلیکوپروتئینها را تولید می کنند.

براساس گزارش ساینس دیلی، نتایج این کشف پتانسیل های کاربردی بسیاری خواهند داشت با بیان شدیدتر این ژنها در محیطهای کشت باکتریایی و تولید انبوه این عنکبوتها می توان در مقیاس وسیع این نوع از گلیکوپروتئینها را تولید و از آنها برای ساخت چسبهای زیستی چند منظوره استفاده کرد.

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
«صدای حشرات» بهترین مستند اروپا شد

«صدای حشرات» بهترین مستند اروپا شد

«صدای حشرات» جایزه بهترین فیلم مستند را از جوایز سال 2009 آکادمی فیلم اروپا دریافت خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، آکادمی فیلم اروپا اعلام کرد، فیلم «صدای حشرات» به کارگردانی «پیتر لیچتی» بهترین اثر مستند جوایز فیلم اروپا خواهد بود. این فیلم که در جشنواره کارلووی واری اکران شد، داستان یک جسد مومیایی شده است که در جنگلی پیدا می شود و در کنار آن یادداشتی دیده می شود که جزئیات آخرین روزهای آن مرد را که در انتظار مرگ است، به تصویر کشیده است. این فیلم با اقتباس از کتاب «تا زمانیکه مومیایی هستم» نوشته «ماساهیکو شیمادا» ژاپنی ساخته شده است. این جایزه روز 12 دسامبر در بیست ودومین مراسم سالانه اعطای جوایز فیلم اروپا در بوخوم آلمان به کارگردان فیلم اعطا می شود.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ترس از حشرات

ترس از حشرات

شاید برخی از افراد با دیدن برخی از حشرات تنها احساس چندش آوری پیدا کنند، اما این جانداران کوچک در واقع این توانایی را دارند که برخی از انسانها را به شدت بترسانند که این شدت در زنان نسبت به مردان چهار برابر است. مطالعه دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون نشان می دهد دختر بچه های 11 ماهه به سرعت قادرند در برابر تصاویری از مارها با عنکبوتها نشانه های ترس را در صورت خود انعکاس دهند در حالی که این خصوصیت در پسربچه هایی با همین سن وجود ندارد. دیدگاه تکاملی این فوبیا بر این اساس است که زنان در دوران باستانی حیات بشر در هنگام جمع آوری غذا با چنین جاندارانی مواجه می شده اند و انقباض ماهیچه های بدن و صورت در برابر چنین منظره ای به عنوان ابزار محافظت مادر و فرزند در برابر جاندار شناخته شده است.

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از پشه در درمان مالاریا و سایر بیماریهای عفونی

استفاده از پشه در درمان مالاریا و سایر بیماریهای عفونی

پژوهشگران اروپایی دریافتند که با آلوده کردن پشه ناقل بیماریهایی چون مالاریا، فیلاریازیس لنفاوی و سایر بیماریهای عفونی به باکتریهای انگل می توان به یک درمان جدید برای این بیماریها دست یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر، بیماری فیلاریازیس لنفاوی (Lymphatic filariasis) نوعی بیماری است که توسط پشه به انسان منتقل می شود. انگل عامل بروز این بیماری نوعی نماتود است. در این بیماری که به بیش از 120 میلیون نفر از سراسر دنیا آسیب رسانده است، انگل در غدد لنفاوی بدن فرد آلوده ساکن شده و موجب تورم، بدشکلی و رشد ناجور اندامهای بدن می شود.
اکنون محققان دانشگاه آکسفورد با مطالعه بر روی Aedes aegypti، پشه عامل انتقال نماتود بیماری فیلاریازیس لنفاوی کشف کردند که با آلوده کردن این پشه به یک نوع خاص از این نماتود انگل تاحد چشمگیری توانایی انتقال این بیماری توسط پشه کاهش می یابد.این نمونه انگل خاص "Wolbachia" نام دارد که با عنوان "پاپ کورن" نیز شناخته می شود.براساس گزارش ساینس، این محققان دریافتند در پشه ای که به این گونه جهش یافته نماتود آلوده شده است احتمال انتقال "فیلاریازیس" کاهش می باید.
در حقیقت این انگل موجب فعالیت بیش از حد دستگاه ایمنی پشه Aedes aegypti می شود. این سیستم ایمنی به نماتود حمله کرده و مانع توسعه آن می شود. همچنین فعالیت زیاد این دستگاه ایمنی موجب می شود که متابولیسم ارگانیسم افزایش یافته و به این ترتیب طول زندگی پشه آلوده شده به شدت کاهش یابد. همچنین محققان لابراتوار بیولوژی مولکولی آلمان و موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه با مطالعه بر روی DNA پشه آنوفل (Anopheles Gambia) که مسئول انتقال بیماری مالاریا است ژنی با عنوان TEP1 را کشف کردند که در دو نوع مختلف وجود دارد. این محققان با استفاده از تکنیکهای تداخل RNA و تکنیکهای توالی نویسی ژنوم دریافتند که تنها یک شکل از این ژن می تواند پشه را در مقابل آلوده شدن به انگل پلاسمودیو، عامل بیماری مالاریا ایمن کند.
[FONT=&quot]بنابراین از نظر تئوری می توان با دستکاری ژنتیکی، نسلی از پشه های آنوفل ایمن در مقابل این انگل را ایجاد کرد. این پشه های ایمن می توانند به جای زندگی در کنار باکتری پلاسمودیو آن را نابود کرده و از انتقال این عامل بیماریزا به انسان جلوگیری کنند.

لينک دائم


[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عشق شیمیایی پشه ها!

عشق شیمیایی پشه ها!

[FONT=&quot]پژوهشگران کانادایی با تحقیق بر روی گونه ای از پشه ها دریافتند که این حشرات برای تشخیص و انتخاب شریک زندگی خود تنها یک مولکول شیمیایی تولید می کنند.
[/FONT] [FONT=&quot]به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه تورنتو با آزمایش بر روی پشه "دروسفیلا ملانوگاستر" که به "پشه میوه" (مگس سرکه) نیز معروف است مولکولی را کشف کردند که در جفت گیری و تولید مثل این حشره دخالت دارد. این تحقیقات نشان می دهد که تولید مثل و جفت گیری پشه میوه به حضور این ترکیب هیدروکربوری که "هپتاکوسادین 7،11 " (7,11-[FONT=&quot]HD[/FONT][FONT=&quot]) نام دارد وابسته است. این ترکیب شیمیایی را جنس ماده این پشه تولید می کند و با آزاد کردن آن جنس را نر را به طرف خود جلب کرده و جفت گیری انجام می شود. [/FONT]
[/FONT] [FONT=&quot]براساس گزارش نیچر، در سطح بدن پشه میوه 30 نوع مختلف از فرومن ها (ترکیبات معطر آروماتیک) وجود دارند. فرومنها مواد شیمیایی مسئول برقراری ارتباط میان افراد یک گونه هستند. این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، گروهی از پشه های تراریخته را ایجاد کردند که در آنها "انوسیتها" حذف شده بودند. انوسیتها سلولهای واقع در روی شکم هستند که برای تولید فرومنهای هیدروکربوری مختصص شده اند.
[/FONT] [FONT=&quot]به این ترتیب این دانشمندان کشف کردند که پشه های ماده بدون انوسیتها مورد توجه پشه های گونه های دیگر نیز قرار گرفتند. این تحقیقات نشان می دهد که 7,11-[FONT=&quot]HD[/FONT][FONT=&quot] برای جفت گیری و تولید مثل موانعی ایجاد کرده و موجب می شود که پشه های ماده تنها با نرهای افراد گونه خود جفت گیری کنند. در حقیقت وجود این مولکول برای حفظ گونه پشه میوه و بقای آن ضروری است.[/FONT]
[/FONT]
لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ابداع روشی برای نوشتن خاطرات بد بر روی مغز حشرات

ابداع روشی برای نوشتن خاطرات بد بر روی مغز حشرات

[FONT=&quot]محققان موفق به ارائه روشی شده اند که با کمک آن می توانند بر روی مغز حشرات خاطرات را نوشته و به این شکل سلولهای مغزی که در ایجاد خاطرات بد نقش دارند را کشف کنند.
[/FONT] [FONT=&quot]به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که در حشرات تنها 12 سلول مغزی در برابر پدیده "یادگیری ارتباط دهنده" واکنش نشان می دهند. خاطرات ارتباط دهنده زمانی به وجود می آیند که جانداران یاد می گیرند نشانه ای کوچک را به نتیجه ای خاص و معین ارتباط دهند. برای مثال در این فرایند جاندار با احساس بویی خاص یاد می گیرد که یک شکارچی در حال نزدیک شدن است، در این صورت ظهور یک رایحه نشان می دهد واقعه ای در حال رخ دادن است.
[/FONT] [FONT=&quot]تحقیقات پیشین نشان داده بود سلولهای مغزی یا نرونهایی که در برابر این نوع از یاد گیری مسئول هستند آنهایی هستند که از خود دوپامین تولید می کنند. دوپامین ماده شیمیایی است که عملکردی مانند یک سیگنال داشته و می تواند در مغز از سلولی به سلولی دیگر حرکت کند.
[/FONT] [FONT=&quot]بر همین اساس محققان به این مکانیزم متعادل سازی نرونها وارد شده و آن را برای واکنش نشان دادن نسبت به لیزر تغییر دادند. نرونها در این تحقیق با کمک گیرنده های شیمیایی ویژه ای به نام [FONT=&quot]ATP[/FONT][FONT=&quot] بهبود داده شدند. دانشمندان [/FONT][FONT=&quot]ATP[/FONT][FONT=&quot] را در محفظه ای شیمیایی و حساس به لیزر به درون مغز مگس تزریق کردند، این محفظه پس از تابش نور لیزر از یکدیگر جدا شده و [/FONT][FONT=&quot]ATP[/FONT][FONT=&quot] را درون مغز مگس آزاد کرد. [/FONT]
[/FONT] [FONT=&quot]تابش لیزر با انتشار رایحه ای همراه بود که به دانشمندان امکان می داد میزان موفقیت آزمایش خود را محک بزنند. رایحه دیگر قبل از آغاز تابش لیزر منتشر شد و مگس باید از میان این دو یک رایحه را انتخاب می کرد. دانشمندان پس از خودداری مگس از رایحه ای که همزمان با تابش لیزر منتشر شده بود دریافتند به خوبی توانسته اند خاطره ای بد را بر روی مغز مگس بنویسند.
[/FONT] [FONT=&quot]به این شکل مگسهایی که در معرض رایحه مرتبط با یک خاطره بد قرار داشتند با تابش لیزر به یاد خاطره ای می افتادند که در واقع هرگز آن را تجربه نکرده بودند. با بررسی میکروسکوپی مغز مگس های مورد آزمایش دانشمندان به سادگی دریافتند که تنها 12 سلول مغزی یا نرونی با فرایند شکل گیری حافظه در ارتباطند.
[/FONT] [FONT=&quot]بر اساس گزارش بی بی سی، به گفته دانشمندان این یافته می تواند آغازگر رمزگشایی از چگونگی یادگیری از اشتباهات گذشته در انسانها و حیوانات باشد و در نهایت منجر به درک چگونگی شکل گیری حافظه در انسان خواهد شد.
[/FONT]
لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عنکبوتها پارتی بازی می کنند!

عنکبوتها پارتی بازی می کنند!

زیست شناسان آلمانی و دانمارکی در تحقیقات خود نشان دادند که عنکبوتها زمانی که از خویشاوندان و گروههای نزدیک خود تقاضای پارتی بازی می کنند در پیدا کردن غذا و بقا به نتایج بهتری می رسند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پارتی بازی در محیطهای کاری و روابط سیاسی از نظر اجتماعی رفتاری بسیار نامناسب به شمار می رود. این درحالی است که در دنیای حیوانات پارتی بازی یک رفتار اجتماعی مهم برای بقا است. دانشمندان دانشگاه هامبورگ و دانشگاه آرهوس با بررسی گونه عنکبوت Stegodyphus tentoriicola به این نتایج دست یافتند. این محققان این عنکبوتها را در دو گروه دسته بندی کردند. اعضای گروه اول با یکدیگر نسبت خویشاوندی داشتند و گروه دوم هیچ نسبت فامیلی با هم نداشتند.
نتایج این تحقیقات نشان داد که عنکبوتها با خویشاوندان خود با انگیزه بیشتری کار می کنند. این عنکبوتها برای برقراری ارتباط با فامیل آنزیم گوارشی خود را به اشتراک می گذارند. این ارتباط به آنها اجازه می دهند که با سرعت بیشتری شکار کنند. براساس گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، همچنین عنکبوتهایی که در گروه فامیلها بودند به روشی بهتر و موثرتر به دنبال غذا می گشتند.
این مطالعات نشان می دهد که پارتی بازی برای حفظ هماهنگی در گروههای بزرگتر نقش مهمی ایفا می کند. به طوری که در گروههای بزرگتر غیر خویشاوند تمایل به کاهش همکاری میان اعضا افزایش می یابد و همین مسئله موجب افزایش رقابت و تولید مثل کمتر می شود. این درحالی است که اعضای گروههای اجتماعی عنکبوتهای خویشاوند قادرند از این الگوهای خود ویرانگر جلوگیری کرده و سطح بالای تولید مثل را حفظ کنند.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروانه‌ها با کمک بالهایشان به صداها گوش می‌دهند

پروانه‌ها با کمک بالهایشان به صداها گوش می‌دهند

[FONT=&quot]گونه های ویژه ای از پروانه ها در بالهای خود گوشهای بسیار کوچکی دارند که می توانند با کمک آنها گام بالا و پایین صوتها را از یکدیگر تشخیص داده و به این شکل از نزدیک شدن پرندگان آگاه شوند. [/FONT] [FONT=&quot]به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان تا سال 1912 بر این باور بودند که پروانه ها ناشنوای مطلق هستند تا زمانی که برای اولین بار گوش در پروانه ها شناسایی شد. محققان طی دهه های گذشته با بررسی بر روی آناتومی و ساختار زیستی گوش پروانه ها دریافتند این ویژگی تنها در برخی گونه های خاص از پروانه ها یافت می شود.[/FONT]
[FONT=&quot]آخرین تحقیقات انجام شده بر روی گوشهای موجود بر روی بالهای پروانه ای از مناطق حاره ای به نام مورفو بوده است. در مطالعات جدید محققان دانشگاه بریستول بر روی لایه شنوایی که در لایه زیرین بالهای آبی رنگ این پروانه زیبا قرار گرفته است مشخص شد این لایه بادامی شکل بوده و در مرکز خود برجستگی مشابه زرده تخم مرغ دارد، از همین رو به این غشا لایه "نیم رو" گفته می شود.[/FONT]
[FONT=&quot]امواج صوتی ناشی از آواز پرندگان و یا خرد شدن برگهای پاییزی به این غشا ضربه وارد کرده و به پالسهای عصبی تبدیل می شوند که در نهایت این پالسها توسط سلولهای عصبی جاندار دریافت می شوند. برای درک چگونگی تاثیر لایه نیم رو بر شنوایی پروانه ها محققان اصواتی با فرکانسهای متفاوت را برای پروانه هایی که دامنه شنوایی آنها هزار تا 5 هزار هرتز تخمین زده شده بود پخش کردند و برای مشاهده تغییرات در لایه شنوایی از اسکنرهای لیزری استفاده کردند.[/FONT]
[FONT=&quot]نتیجه این آزمایش نشان داد اصواتی با فرکانسهای پایین تر تنها لایه خارجی غشا و فرکانسهای بالاتر کل ساختار از جمله ساختار کلاهک شکل را دچار ارتعاش می کند. در کل لایه شنوایی در پروانه ها عکس العمل مناسبی نسبت به فرکانسهای پایین تر دارند و این پدیده نشان می دهد گوشهای پروانه ها بیشتر نسبت به این دامنه از صوت حساس هستند.[/FONT]
[FONT=&quot]به گفته دانشمندان پروانه های آبی رنگ مورفو از این توانایی برای تشخیص پرنده های شکارچی استفاده می کنند به این شکل که فرکانسهای بالای صوتی را برابر با حمله پرنده و فرکانسهای پایین تر را برابر بال زدن پرنده می پندارند. [/FONT]
[FONT=&quot]بر اساس گزارش لایو ساینس، در عین حال فرکانسهای بسیار بالا مانند فرکانسهای آواز پرندگان به پروانه هشدار می دهد که در پناهگاه خود باقی بماند و یا از ترفند استتار مخصوص به خود استفاده کند.[/FONT]

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل بیولوژیکی آفات و ایجاد سلامت در انسانها

کنترل بیولوژیکی آفات و ایجاد سلامت در انسانها

امروزه با استفاده گسترده از مواد شیمیایی در باغات و مزارع که منجر به ریشه کن شدن نسل موجودات و عوامل بیماری زا میشود بیم این است که حشرات ومیکرو ارگانیسمهای مفید نیز برای همیشه از بین بروند. این در حالی است که واژه مفید و غیر مفید را ما انسانها بر حسب نیاز های مصرفی خود ابداع کرده ایم .اعتقاد بسیاری از دانشمندان این است که تنوع زیستی بیشتر بین موجودات برابر است با سلامتی بیشتر محیط زیست. یقینا یک فضای سبز با تنوع بیشتر بقای بیشتری خواهد داشت. بنابراین سعی آنها در جلوگیری از ریشه کن شدن بعضی از حشرات و پاتوژنهایی است که در یک سیستم باعث خسارت به گیاهان می شوند.

تعریف
کنترل بیولوژیک عبارت است از استفاده از یک عامل بیماریزا یا یک حشره به منظور کاهش خسارت ناشی از یک نوع آفت . این روش مخصوصا برای محل هایی مثل گلخانه ها و محیط های بزرگ مصنوعی مناسب است . هدف از کنترل بیو لوژیک ریشه کن کردن آفاتی که به گیاهان آسیب وارد می کنند نیست بلکه هدف کاهش جمعیت آنها به حدی است که کمترین خسارت را به کشاورز یا محیط زیست وارد کند. در حقیقت این روشی است که با عکس العمل محیطی بین موجودات زنده آفات را کنترل می کند.در یک محیط طبیعی یعنی جایی که بشر کمترین دخالت را در اکوسیستم دارد آفات و بیماری های گیاهی همیشه وجود دارند اما در صورت عدم دخالت مستقیم بشر جمعیت آنها همیشه در حال تعادل و به حد نرمال است.
یکی از عوامل مهم برای شروع کار کنترل بیولوژیک آشنایی با مراحل مختلف رشد آفات و شناسایی مرحله ای است که آنها بیشترین خسارت را به گیاهان وارد می کنند. بیشتر روش های کنترل بیو لوژیک بر پایه جذب بیشتر حشرات مفید در مزارع و باغات پایه ریزی شده اند. موجودات زنده ای که بیشتر برای کنترل بیولوژیک استفاده می شوند عبارتند از :
انگل ها،شکارچی ها، پاتوژن ها و خورنده علف های هرز(Weed feeder). کشاورزان می توانند آنها را از طریق پست خریداری نمایند .موجوداتی که برای این منظور استفاده می شوند می توانند شکارچی یا انگل باشند.

کنترل بیو لوژیک از دیدگاه اقتصادی
کنترل بیولوژیک از نظر اقتصادی روشی بهینه است. حتی در صورت عدم موفقیت کامل در مزرعه نسبت سود به هزینه B/C در این روش 11:1 است. بر اساس یک مطالعه تخمین زده می شود که در این روش برنامه های با موفقیت کامل در ازای یک واحد سرمایه 32 واحد سود را باز می گردانند.( 32:1 B/C) این درحالی است که در تحقیق مشابهی نسبت سود به سرمایه در کنترل شیمیایی آفات فقط 5/2 به 1 است.

کنترل بیولوژیک با استفاده از حشرات
برای شروع این روش باید از روش زندگی حشرات یعنی انگل یا شکارچی بودن،سیکل زندگی و مکان هایی که آنها برای زندگی ترجیح می دهند مطلع باشیم .حشرات راه های مختلفی برای تغذیه از سایر حشرات ابداع کرده اند. شکارچی ها مستقیما حمله میکنند و قربانی خود را می بلعند در حالی که انگل ها در روی بدن حشره دیگر تخم گذاری می کنند و هنگامی که لارو ها از تخم بیرون آمدند از اندام های داخلی بدن حشره میزبان تغذیه می کنند. ... بقیه در ادامه مطلب

کنترل بیولوژیک زنبور پلیستز (Polistes) از طریق کفشدوزک (Ladybug)
کفشدوزک ها مخصوصا لارو های آنها شته هایی مثلGreenfly و Blackfly راشکار می کنند و از کرم ،پوسته بدن و لارو های کوچک آنها تغذیه می کنند. کفشدوزک ها شبیه سوسک هستند و با رنگ سیاه و قرمز بیشتر دیده می شوند. لاروهای آنها در ابتدا خیلی کوچکند ولی تا 17 میلی متر رشد می کنند. بدن آنها پوشیده از رنگ های سیاه یا خاکستری با لکه های مشخص قرمز یا نارنجی است. آنها بیشتر در باغات یافت میشوند و در زمستان در سوراخ ساقه های درختان به خواب می روند.





نمونه ای از حشرات انگل :

کنترل بیولوژیک حشره White fly با استفاده از زنبور Encarsia formosa
این حشره یک زنبور کوچک است که به شکل انگل از حشره White fly تغذیه می کند. White fly نو عی حشره کوچک است که از آفات مهم گلخانه ای است. این حشره از شیره گیاهی تغذیه می کند و باعث پژمردگی و تشکیل تودهای کپکی سیاه بر روی گیاه می شود.این روش مخصوصا در صورت هجوم کم حشره مفید است و تا مدت زیادی محافظت ایجاد می کند. مکانیسم کنترل به این صورت است که زنبور روی پوسته لارو White fly تخم گذاری می کند. بعد از خروج لارو ها از تخم، آنها از لارو White fly تغذیه کرده و قبل از تبدیل آنها به شفیره آنها را از بین می برند. باید بلافاصله بعد از مشاهده اولین حشره بالغ White fly نسبت به رها سازی زنبورها اقدام کرد تا کنترل به نحو موثری صورت بگیرد.

کنترل بیو لوژیک علف های هرز
کنترل بیولوژیک علف های هرز یکی از روش های کنترل علف های هرز است ،که از طریق قرار دادن آنها در معرض دشمنان طبیعی انجام می شود. بسیاری از علف های هرزی که امروزه در محیط های اطراف ما وجود دارند بومی مناطق دیگر بوده اند و از طریق بذر ، اندام رشد رویشی، باد، آب،حشرات و... به مناطق دیگر منتقل شده است.متاسفانه با انتقال علف های هرز به مناطق جدید دشمنان طبیعی آنان به همراه آنان منتقل نمی شوند در نتیجه آنها به راحتی قادر به رشد و نمو هستند، و حیات گیاهان بومی و مطلوب را به خطر می اندازند.
کنترل بیولوژیک روش هایی را پیشنهاد می کند تا تعادل طبیعی بین علف های هرز و محیط آنها برقرار شود. که از طریق معرفی حشرات و بیماری هایی است که به گیاهان مضر حمله می کنند.
_ یک روش کنترل شامل استقرار یک جمعیت از دشمنان طبیعی علف هرز است که قادر به ادامه حیات در محیط جدید می باشند.هدف ایجاد ممانعت برای رشد علف های هرز ،مخصوصا در مورد علف هایی که زمین های غیر زراعی را اشغال کرده اند،است.این روش با افزایش جمعیت یک عامل بیولوژیک (که معمولا یک حشره است )اجرا شده و تا زمانی که جلوی افزایش علف هرز را بگیرد ادامه می یابد . کنترل بیولوژیک علف هرز روشی تدریجی وطولانی است و تا 20 سال به طول می انجامد. اما در شرایط درست سودمند ترین و اقتصادی ترین روش کنترل است با توجه به اینکه اگر از عامل صحیحی برای کنترل استفاده شود کمترین خسارتی به محیط زیست وارد نمی کند.

_روش دوم به کار بردن یک دشمن طبیعی است که ، مثل علفکش ها با علف هرزمستقیما در تماس باشد، مانند عوامل بیماری زای گیاهی. این روش بیشتر برای کنترل علف های هرز غلات و در مزارع استفاده می شود. در کانادا عوامل بیماری زایی که برای این منظور استفاده می شوند حتما باید در آن منطقه وجود داشته باشند و اجازه ورود از مناطق ذیگر را ندارند. شرایط مورد نیازی که یک عامل بیماری زا برای استفاده در روش کنترل بیولوژیک باید داشته باشد این است که با روش انتخاب توده ایجواب دهد و بعد از به کار بردن روی علف های هرز اثر قابل قبولی داشته باشد.
_کنترل بیولوژیک همچنین می تواند به طور غیر مستقیم از طریق اعمال روش های زراعی انجام شود .به این طریق که با سیستم کشت حفاظتی یا بدون شخم و جلوگیری از چرای دام در فصل های بخصوص باعث افزایش دشمنان طبیعی و میکرو ارگانیسم های خاک می شوند.
کنترل بیو لوژیک علف های هرز یک فرایند طولانی ،تدریجی و گران است اما تحقیقات نشان داده است که بازگشت سرمایه در این روش به طور کلی و در پایان کار 50:1 است و شاید تا 100:1. کنترل بیولوژیک در صورتی موفق است که قدرت رشد و فراوانی علف های هرز و همچنین هزینه های اقتصادی که آنها به کشاورزان تحمیل می کنند را کاهش دهد.
مراحل انتخاب یک عامل کنترل بیولوژیک قبل از آزاد شدن در محیط
انتخاب دشمنان طبیعی که از علف هرز یا آفت مورد نظر تغذیه می کنند.
انجام مطالعات گسترده روی عامل بیولوژیک تا زمانی که مطمئن شوند که تنها به علف هرز یا آفت مورد نظر حمله می کند.
انجام آزمایشات ناحیه ای
تایید توسط سازمان محیط زیست و سازمان های دیگری که با توجه به کشور های مختلف فرق می کند

نویسنده: دکتر مهرداد حلوائی
متخصص فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اثرات ضد آفت اسانس گیاهان دارویی علیه آفات انباری

اثرات ضد آفت اسانس گیاهان دارویی علیه آفات انباری

براساس یافته‌های یک دانشجوی کارشناسی ارشد حشره شناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، اسانس گیاهان زیره سبز و برازمبل دارای اثرات ضدآفت بر برخی از آفات انباری هستند.به گزارش گیاهپزشکان ایران و به نقل از ایسنا، فریده عربی، دانش آموخته حشرهشناسی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس که این تحقیقات را با راهنمایی دکتر سعید محرمیپور انجام داده است با اشاره به اینکه حفاظت از محصولات انباری دغدغه اغلب انبارداران می‌باشد، اظهار داشت:‌ تحقیقات برای حفاظت محصولات انباری در برابرحشرات زیان‌آور با استفاده از ترکیبات گیاهی حشره‌کش رو به افزایش می‌باشد.
در این تحقیق خواص حشره‌کشی اسانس گیاهان دارویی زیره سبز و برازمبل روی حشرات کامل سهگونه از آفات انباری شامل سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات، شپشه آرد و شپشه برنج موردبررسی قرار گرفت.
اسانس این گیاهان از بذر زیره سبز و اندام‌های هوائی خشک شده برازمبل به طریق تقطیر با آب، توسط دستگاه کلونجر استخراج شد. وی با اشاره به مدت زمان تحقیق خود گفت: آزمایشات روی حشرات کامل یک تا هفت روزه سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات، شپشه آرد و شپشهبرنج در دمای 27 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 65 درصد در شرایط تاریکی با پنجتکرار انجام گرفت.
جهت انجام آزمایش LT50 غلظت‌های 32، 161، 322، 483 و 645میکرولیتر بر لیتر از اسانس گیاهان مورد مطالعه روی سه گونه از آفات انباری موردبرسی قرار گرفت. عربی در توضیح نتایج حاصل از آزمایشات زیست سنجی گفت: براساس نتایج حاصل از آزمایشات، سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات نسبت بهاسانس زیره سبز و شپشه آرد نسبت به اسانس برازمبل در مقایسه با دو گونه آفت دیگرحساسیت بیشتری از خود نشان دادند.
در آزمایش بررسی دوام سمیت تنفسی اسانس‌های گیاهی مشخص شد اسانس برازمبل دوام بیشتری نسبت به اسانس زیره سبز دارد.این دانش‌آموخته حشره شناسی در ادامه بااشاره نتایج حاصل از آزمایش اثر دور کنندگی اسانس‌های گیاهی فوق روی حشرات موردمطالعه تصریح کرد: اسانس‌های گیاهی به طور معنی داری، دارای اثر دور کنندگی برحشرات مورد مطالعه هستند.
در بررسی خاصیت تخم کشی و لاروکشی اسانس‌های گیاهان موردمطالعه مشخص شد، اسانس زیره سبز سمیت بیشتری نسبت به اسانس برازمبل دارد. عربی با بیان اینکه نتایج حاصل از اثراسانس‌ها بر تخم‌ها و لاروهای سنین مختلف نشان داد که با افزایش سن، میزان مقاومتبه هر دو اسانس افزایش یافته است، افزود: در بررسی اثر اسانس‌های گیاهی بربازدارندگی تخمریزی سوسک چهار نقطه‌ای حبوبات مشاهده شد اثر بازدارندگی اسانس هر دوگونه گیاهی با افزایش غلظت به طور معنی‌دار افزایش پیدا کرده است؛
به طوری که دربالاترین غلظت (5/0 میکرولیتر اسانس در هر گرم بذر) زیره سبز 16/81 در صد و بزامبل 80/64 در صد ممانعت از تخمریزی کرده‌اند. ... بقیه در ادامه مطلب

به گزارش گیاهپزشکان ایران، وی در ادامه افزود: دربررسی اثر اسانس‌های گیاهی بر شاخص‌های تغذیه‌ای شیشه آرد مشاهده شد که اسانس‌های گیاهان مورد مطالعه دارای اثر معنی‌داری بر شاخص‌های تغذیه‌ای این آفت هستند وبیشترین اثر را بر شاخص بازدارندگی تغذیه دارند.
بر اساس نتایج حاصل از GC-MS تعداد 15 ترکیب شیمیایی در اسانس زیره سبز و 24 ترکیب شیمیایی در اسانس برازمبل شناسایی شد. عربی در پایان تاکید کرد: ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس‌ها غالبا از گروه منوترپنوئیدها هستند که می‌توان خاصیت حشره‌کشی اسانس‌های گیاهان مورد مطالعه را به بعضی از آنها نسبت داد.
منابع:
هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان
گیاه پزشکان ایران


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مغز کوچک حشرات از رایانه ها هوشمندتر است

مغز کوچک حشرات از رایانه ها هوشمندتر است

مطالعات گسترده ای که بر روی حشرات صورت گرفته نشان می دهد برخی از حشرات با کمک مغز کوچکی که از اندازه یک نوک سوزن تجاوز نمی کند قادر به انجام فعالیتهایی هستند که پیشرفته ترین رایانه ها قادر به انجام آن نیستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به تلاشهای بیشماری که به منظور برقراری ارتباط میان مغز جانداران و عمق هوشمندی آنها انجام گرفته است، دانشمندان اکنون معتقدند پیچیدگی موجود در میان اتصالات مغزی عامل عملکرد پیچیده مغز در موجودات است. مطالعه بر روی این اتصالات که در مغزهای کوچک عملی تر از مغزهای بزرگ است می تواند امکان درک دقیقتری از عملکرد مغزهای بزرگتر از قبیل مغز انسان را بدهد.
[FONT=&quot] [/FONT]
به گفته دانشمندان سئوال در اینجا است که زمانی که یک حشره با مغزی به اندازه سر سوزن قادر به انجام فعالیتهای ذهنی از قبیل شمارش، انتخاب، تشخیص چهره، و طبقه بندی اشکال است، مغزی به بزرگی مغز انسان از چه توانایی هایی برخوردار است. در واقع دانشمندان معتقدند مغز بزرگتر همیشه نشانه ای از هوش بیشتر نیست.
[FONT=&quot] [/FONT]
مطالعات جدید توانسته است شواهدی را مبنی بر نامرتبط بودن ابعاد مغز و میزان هوشمندی موجود ارائه کند. برای مثال در میان انسانها، افرادی که از سر یا جمجمه بزرگتری برخوردارند لزوما سطح هوشی بالایی ندارند. والها با مغزی 9 کیلوگرمی که از بیش از 200 میلیارد نرون ساخته شده است نیز نسبت به انسانها که مغزی یک کیلویی متشکل از 85 میلیارد نرون دارند بسیار کم هوشتر هستند.
[FONT=&quot] [/FONT]
در حقیقت مغزهای بزرگتر به جای اینکه در بالا بردن هوش سهیم باشند می توانند از بدنهای بزرگتر که از ماهیچه های بیشتری برای کنترل شدن برخوردارند محافظت کنند، مانند رایانه ها که ابعاد بزرگتر تنها گنجایش آنها را افزایش می دهند و نه لزوما سرعت و کاربردشان را.
[FONT=&quot] [/FONT]
در مورد حشرات کوچکتر نیز دانشمندان دانشگاه وست ویرجینیا سرانجام با مطالعات گسترده توانستند ذهنیت سنتی را که حشراتی مانند مورچه ها، زنبوها و سوسکها را ماشینهای زنده ای می دانست که تنها در برابر حوادث به شیوه ای قابل پیش بینی پاسخ می دهند، تغییر دهند. اکنون ثابت شده است حشرات متناسب با شرایط محیطی قادر به تغییر دادن نوع رفتار خود هستند.
[FONT=&quot] [/FONT]
زنبورها از مغزهای بسیار کوچک با کمتر از چند میلیون نرون برخوردارند و قادرند با استفاده از آن اشکال مختلف را در دسته های اشکال متقارن یا نامتقارن دسته بندی کنند، اجسام را بر اساس شباهت یا متفاوت بودن آنها انتخاب کنند و یا می توانند پس از طی مسافتی معین پرواز کردن را متوقف کنند.
[FONT=&quot] [/FONT]
رفتارهای متنوع و شیوه های متعدد ارتباط در میان مورچه ها و زنبورها نشان از هوشمند بودن فوق العاده آنها دارد. برای مثال زنبورها می توانند نیش بزنند، عملیات اکتشافی برای یافتن غذا انجام دهند، از کندو محافظت کنند و با بال زدن به تهویه هوا و خنک ساختن داخل کندو استفاده کنند.
[FONT=&quot] [/FONT]
با توجه به این مطالعات دانشمندان به این باور رسیده اند که چند صد نرون برای انجام فعالیتی مانند شمارش کافی است و چند هزار نرون برای ایجاد هوشیاری کفایت خواهد کرد.
[FONT=&quot] [/FONT]
بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، با استفاده از چنین اطلاعاتی مهندسان نرم افزاری قادر خواهند بود برنامه هایی را به منظور شناسایی دقیق چهره و حالات روحی از زوایای متفاوت طراحی کنند، پدیده ای که زنبورها قادر به انجام آن هستند اما رایانه ها هنوز قدرت انجام آن را به دست نیاورده اند.

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات متناسب با شرایط محیطی قادر به تغییر دادن نوع رفتار خود هستند

حشرات متناسب با شرایط محیطی قادر به تغییر دادن نوع رفتار خود هستند

مطالعات از حشرات با کمک مغز کوچکی که از اندازه یک نوک سوزن تجاوز نمی کند قادر به انجام فعالیت هایی هستند که پیشرفته ترین رایانه ها قادر به انجام آن نیستند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ام اس ان بی سی، با توجه به تلاشهای بیشماری که به منظور برقراری ارتباط میان مغز جانداران و عمق هوشمندی آنها انجام گرفته است، دانشمندان اکنون معتقدند پیچیدگی موجود در میان اتصالات مغزی عامل عملکرد پیچیده مغز در موجودات است. مطالعه بر روی این اتصالات که در مغزهای کوچک عملی تر از مغزهای بزرگ است می تواند امکان درک دقیقتری از عملکرد مغزهای بزرگتر از قبیل مغز انسان را بدهد. ه گفته دانشمندان سئوال در اینجا است که زمانی که یک حشره با مغزی به اندازه سر سوزن قادر به انجام فعالیت های ذهنی از قبیل شمارش، انتخاب، تشخیص چهره، و طبقه بندی اشکال است، مغزی به بزرگی مغز انسان از چه توانایی هایی برخوردار است. در واقع دانشمندان معتقدند مغز بزرگتر همیشه نشانه ای از هوش بیشتر نیست.
مطالعات جدید توانسته است شواهدی را مبنی بر نامرتبط بودن ابعاد مغز و میزان هوشمندی موجود ارائه کند. برای مثال در میان انسانها، افرادی که از سر یا جمجمه بزرگتری برخوردارند لزوما سطح هوشی بالایی ندارند. والها با مغزی ۹ کیلوگرمی که از بیش از ۲۰۰ میلیارد نرون ساخته شده است نیز نسبت به انسانها که مغزی یک کیلویی متشکل از ۸۵ میلیارد نرون دارند بسیار کم هوشتر هستند.
در حقیقت مغزهای بزرگتر به جای اینکه در بالا بردن هوش سهیم باشند می توانند از بدنهای بزرگتر که از ماهیچه های بیشتری برای کنترل شدن برخوردارند محافظت کنند، مانند رایانه ها که ابعاد بزرگتر تنها گنجایش آنها را افزایش می دهند و نه لزوما سرعت و کاربردشان را.
در مورد حشرات کوچکتر نیز دانشمندان دانشگاه وست ویرجینیا سرانجام با مطالعات گسترده توانستند ذهنیت سنتی را که حشراتی مانند مورچه ها، زنبوها و سوسکها را ماشین های زنده ای می دانست که تنها در برابر حوادث به شیوه ای قابل پیش بینی پاسخ می دهند، تغییر دهند. اکنون ثابت شده است حشرات متناسب با شرایط محیطی قادر به تغییر دادن نوع رفتار خود هستند.
زنبورها از مغزهای بسیار کوچک با کمتر از چند میلیون نرون برخوردارند و قادرند با استفاده از آن اشکال مختلف را در دسته های اشکال متقارن یا نامتقارن دسته بندی کنند، اجسام را بر اساس شباهت یا متفاوت بودن آنها انتخاب کنند و یا می توانند پس از طی مسافتی معین پرواز کردن را متوقف کنند.
رفتارهای متنوع و شیوه های متعدد ارتباط در میان مورچه ها و زنبورها نشان از هوشمند بودن فوق العاده آنها دارد. برای مثال زنبورها می توانند نیش بزنند، عملیات اکتشافی برای یافتن غذا انجام دهند، از کندو محافظت کنند و با بال زدن به تهویه هوا و خنک ساختن داخل کندو استفاده کنند.
با توجه به این مطالعات دانشمندان به این باور رسیده اند که چند صد نرون برای انجام فعالیتی مانند شمارش کافی است و چند هزار نرون برای ایجاد هوشیاری کفایت خواهد کرد.
[FONT=&quot]با استفاده از چنین اطلاعاتی مهندسان نرم افزاری قادر خواهند بود برنامه هایی را به منظور شناسایی دقیق چهره و حالات روحی از زوایای متفاوت طراحی کنند ، پدیده ای که زنبورها قادر به انجام آن هستند اما رایانه ها هنوز قدرت انجام آن را به دست نیاورده اند.
[/FONT]

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از موریانه‌ها در تولید سوخت پاک

استفاده از موریانه‌ها در تولید سوخت پاک

محققان دانشگاه فلوریدا در تلاشند با استفاده از ژنهایی که در ساختار گوارشی موریانه ها کشف شده است به شیوه ای کم هزینه و آسان برای تولید سوخت پاک اتانول دست پیدا کنند.
قدرت مرموز موریانه ها در خوردن مقاوم ترین چوبها و تبدیل بافت چوب به انرژی مورد نیاز برای ادامه حیات خود از گذشته مورد مطالعه دانشمندان قرار داشته است. محققان در دانشگاه فلوریدا از جمله دانشمندانی هستند که در تلاشند با کشف رمز ویژگی موریانه ها به انرژی دست پیدا کنند و ساختارهای گیاهی را به سوخت اتانول ارزان قیمت تبدیل کنند.
بر اساس گزارش وزارت نیروی آمریکا در صورتی که بتوان با کمک موریانه ها که سالانه دو میلیارد خسارت به این کشور وارد می کنند اتانول ارزان قیمت تولید کرد نیمی از مصرف گازوئیل این کشور را می توان با کمک اتانول جایگزین کرد.
فناوری های امروزی برای محقق شدن این هدف از توانایی های لازم برخوردار نیستند و در نتیجه هزینه های این فرایند را افزایش خواهند داد. محققان با بررسی میکروسکوپی سیستم گوارشی موریانه ها تا کنون توانسته اند در حدود 6 هزار و 555 ژن مرتبط با گوارش و هاضمه را در بیش از دو هزار و 500 موریانه کشف کنند که با استفاده از این ژنها دانشمندان قادر خواهند بود ژنهای حیاتی برای تبدیل سلولز به قند را شناسایی کنند.
موریانه ها پس از جویدن چوب مواد جویده شده را در بخشهای مختلف روده خود تحت تاثیر نوعی آنزیم قوی، انواع مختلفی از باکتری ها و گونه ای تک سلولی که نوعی متفاوت از آنزیم را ترشح می کند، قرار می دهند. آنزیم آخر با کمک دیگر آنزیمها می تواند قند را از ساختار چوب رها کرده و به انرژی تبدیل کنند.
به گفته دانشمندان یکی از کلیدی ترین مراحل این فرایند را باکتری ها به عهده دارند. در واقع موریانه ها این باکتری ها را در بدن خود سکنی می دهند و باکتری ها نیز با تولید مواد مورد نیاز موریانه ها در واقع اجاره بهای سکونت خود را پرداخت می کنند.
به گفته دانشمندان هدف از مطالعه بر روی موریانه ها استفاده از این حشرات برای تولید سوخت پاک نیست بلکه هدف نهایی کشف ساختار آنزیم هایی است که به واسطه آنها تولید می شود، در این صورت با تولید انبوه این آنزیمها می توان شیوه ای قابل اطمینان را برای تولید ارزان قیمت سوخت پاک ارائه کرد.
بر اساس گزارش ای بی سی، محققان در عین حال امیدوارند با تزریق ژنهایی که از موریانه ها به دست آمده به میلیونها میلیون ارگانیزم از قبیل قارچها یا باکتریها به کارخانه ای زیستی برای تولید اتانول کم هزینه دست پیدا کنند. منبع : جام جم آنلاین


لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ایستگاه فضایی زادگاه پروانه‌ها می‌شود

ایستگاه فضایی زادگاه پروانه‌ها می‌شود

دانش آموزان سراسر آمریکا با شرکت در پروژه ای تعدادی لارو پروانه را به منظور مطالعه بر روی روند رشد و تولد این حشرات به همراه شاتل آتلانتیس به ایستگاه فضایی انتقال خواهند داد.
دانش آموزان آمریکایی طی پروژه ای به بررسی چگونگی رشد پروانه ها در فضا و مقایسه این فرایند با زمین خواهند پرداخت.
این دانش آموزان طی ماموریت جدید آتلانتیس لارو دو گونه از پروانه ها را به ایستگاه فضایی بین المللی خواهند فرستاد تا شاهد رشد آنها در شرایط خلا ایستگاه باشند.
در حدود 100 دانش آموز در دوره های دبستان و بالاتر در این پروژه شرکت دارند و کیتهایی حامل لارو پروانه ها را به همراه دارند تا بتوانند با مقایسه آنها با اطلاعات به دست آمده از پروانه های فضایی تفاوت فرایند رشد این حشرات در زمین و فضا را تعیین کنند.
پروانه هایی که در روز دوشنبه به همراه آتلانتیس به فضا سفر خواهند کرد در ایستگاه ساکن شده و هر 15 دقیقه یکبار از آنها عکسبرداری خواهد شد. سپس این تصاویر به زمین ارسال شده و از طریق وب سایت این پروژه در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، دیگر مراکز آموزشی و دبستانهایی که در این پروژه مشارکت ندارند نیز می توانند از طریق این وب سایت در جریان روند پروژه و اطلاعات به دست آمده قرار گیرند. منبع: مهر


لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات نیز ارتباط تلفنی دارند

حشرات نیز ارتباط تلفنی دارند

زیست شناسان هلندی کشف کرده اند که حشرات گیاه خوار که زیر زمین و روی زمین زیست می کنند با استفاده از گیاهان مانند تلفن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند به نقل از سایت "سلولار نیوز"، "رکسینا سولار" یکی از محققان موسسه زیست شناسی هلند (NIOO-KNAW) گفت که حشرات زیرزمینی از طریق برگ های گیاهان سیگنال (علائم) هشداردهنده شیمیایی را ارسال می کنند، به این طریق حشرات روی زمین متوجه می شوند که این گیاه قبلاً اشغال شده است حشرات زیرزمینی از طریق "خطوط تلفن سبز" می توانند با شخص ثالث و دشمن خود یعنی شفیره ها (کرم) نیز ارتباط برقرار کند حشرات برگ خوار روی زمین گیاهانی را ترجیح می دهند که توسط حشرات ریشه خوار زیر زمینی اشغال نشده باشند و حشرات زیر زمینی از طریق برگهای گیاه سیگنال های شیمیایی را انتشار می دهند که به حشرات روی زمین حضور آنها را اعلام می کند. این روش ارسال پیام حشراتی را که در محیط های جداگانه زندگی می کنند قادر می سازد از یکدیگر دور باشند، بنابراین دیگر ندانسته سر یک گیاه با یکدیگر رقابت نمی کنند زیست شناسان معتقدند که گونه های مختلف حشرات روی زمین اگر از گیاهانی تغذیه کنند که ساکنان زیرزمینی دارند، رشد آهسته ای خواهند داشت؛ این موضوع در مورد حشرات زیر زمینی نیز صادق است به نظر می رسد که این مکانیسم به دلیل "انتخاب طبیعی" به وجود آمده باشد، که حشرات روی زمین و زیر زمین را قادر می سازد یکدیگر را تشخیص دهند؛ بنابراین از رقابت غیر لازم اجتناب می شود حشرات بالدار انگل تخم های خود را درون حشرات روی زمینی قرار می دهند، این حشرات بالدار از سیگنال هایی که از گیاهان ساتع می شود بهره می برند، زیرا بیانگر این است که می توانند میزبان مناسبی برای تخم های خود پیدا کنند منبع:Iranmobilenews.ir سایت دانشجویان ایران پریچهر دهقان

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف مورچه‌های مریخی در اعماق آمازون

کشف مورچه‌های مریخی در اعماق آمازون

یک دانشمند بیولوژیست دانشگاه تگزاس موفق به کشف گونه جدیدی از مورچه‌های نابینا، زیر زمینی و شکارچی در جنگل‌های آمازون شده است که به نظر می‌رسد فرزند تکامل یافته مورچه‌های نخستین باشد
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نام این مورچه‌های تازه کشف شده «مارتیالیس هیورکا» است که ترجمه آن «مورچه‌هایی از مریخ» است. این اسم به این دلیل انتخاب شده که مورچه‌های جدید ترکیبی از خصوصیات و ویژگی‌هایی را دارند که پیش از این هرگز در میان جمعیت مورچه‌ها مشاهده نشده است.
این مورچه‌ها که با اقامت در خاک سازگار شده اند، دو تا سه میلی متر طول دارند، رنگ پریده بوده، چشم ندارند و دارای آرواره‌های پایینی بزرگی هستند که ظاهرا از آنها برای شکار طعمه استفاده می‌کنند. این مورچه‌ها هم چنین متعلق به یک زیر خانواده جدید خودشان هستند که آنها هم یکی از 21 زیر خانواده در بین مورچه‌ها محسوب می‌شوند. از سال 1923 این اولین باری است که یک زیر خانواده جدید از مورچه‌ها با گونه‌های زنده کشف شده است. این کشف به بیولوژیست‌ها کمک می‌کند که درک بهتری از تنوع زیستی و تکامل مورچه‌ها به دست آورند. این پژوهش در نشریه پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.
منبع:پایگاه زیست شناسی ایران
[FONT=&quot]پریچهر دهقان
[/FONT]


لينک دائم



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کرم های قوزه پنبه, میوه گوجه فرنگی و پیله خوار نخود

کرم های قوزه پنبه, میوه گوجه فرنگی و پیله خوار نخود

[FONT=&quot]گونه های شب پره متعلق به دو جنس [FONT=&quot]Helicoverpa[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT][FONT=&quot]Heliothis[/FONT][FONT=&quot] (از خانواده [/FONT][FONT=&quot]Noctuidae[/FONT][FONT=&quot]) از مهمترین آفات محصولات کشاورزی در ایران و جهان می باشند. در ایران تاکنون ۶ گونه زیر از مناطق مختلف شناسایی شده اند:[/FONT] [/FONT][FONT=&quot]Helicoverpa armigera[FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Heliothis peltigera[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Heliothis viriplaca[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Heliothis incarnata[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Heliothis nubigara[/FONT][FONT=&quot]، [/FONT][FONT=&quot]Heliothis maritima[/FONT]
[/FONT] [FONT=&quot]سه گونه اول از نظر خسارت به محصولات کشاورزی بخصوص روی نخود، پنبه، گوجه فرنگی مهم تلقی می گردند. گونه [FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] از لحاظ پراکنش یکی از گسترده ترین آفات کشاورزی در سراسر آفریقا، خاورمیانه، جنوب اروپا، هند، آسیای مرکزی و جنوب شرقی، شرق و شمال استرالیا، نیوزلند و بسیاری از جزایر شرقی اقیانوس آرام میباشد. ویژگیهایی نظیر پلی فاژی، توانایی تحرک و جابجایی بالا و توانایی توسعه مقاومت به اکثر حشره کشهای متداول باعث گشته تا این حشره به یک آفت مهم در یک دامنه جغرافیایی وسیع تبدیل گردد. در صورتی که گونه های [/FONT][FONT=&quot]H. peltigera[/FONT][FONT=&quot]و [/FONT][FONT=&quot]H. viriplaca[/FONT][FONT=&quot]آفت بعضی از محصولات کشاورزی با گسترش جغرافیایی محدودتر ([/FONT][FONT=&quot]H. viriplaca[/FONT][FONT=&quot]) یا دامنه میزبانی محدودتر ([/FONT][FONT=&quot]H. peltigera[/FONT][FONT=&quot]) می باشند.[/FONT]
[/FONT] [FONT=&quot]مطابق با مطالعات انجام شده در مورد تغییرات جمعیت گونه [FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] میتوان به موارد زیر اشاره داشت: (1) فنولوژی فصلی: تعداد نسل ممکن در سال و فراوانی فصلی جمعیت بطور مستقیم متاثر از درجه حرارت، توالی میزبانی و مناسب بودن میزبان می باشند. بارندگی بطور غیر مستقیم، با تاثیر بر روی فراوانی و مناسب بودن گیاهان میزبان، بر روی فراوانی فصلی جمعیت اثر می گذارد. در مناطق حاره ای که میزبان موجود باشد این گونه قادر است بطور دائم زاد و ولد کرده و در طی 28-30 روز یک نسل را تکمیل کرده و 10-11 نسل در سال تولید نماید. در اغلب سیستمهای کشاورزی مناطق نیمه حاره و معتدل 3-5 نسل معمول می باشد. نسلهای مجزا همیشه مشخص نیستند چون بعد از اولین یا دومین نسل بهاره همپوشانی قابل ملاحظه ای بین نسلها روی می دهد. توالی میزبانهای گیاهی در دسترس هنگام فصل زاد و ولد مهم ترین عامل تعیین کننده خسارت بالقوه جمعیتهای این حشره میباشد. در بسیاری از مناطق تا نسل دوم، سوم یا حتی چهارم این گونه به آفت محصولات زراعی تبدیل نمی گردد ؛ (2) مرک ومیر و کنترل (تنظیم) جمعیت: در بسیاری از سیستمهای کشاورزی این حشره دچار مرگ ومیر قابل ملاحظه ای مشود که بعلت تاثیرات آب و هوا، شکارگرها و پارازیتوئید ها، و بواسطه اثرات مستقیم گیاه میزبان روی بقا و رشد این حشره می باشد. اکثر این مرگ ومیرها در مرحله تخم و سنین اولیه لاروی رخ می دهد که نشاندهنده کاهش مرگ و میر با افزایش سن می باشد. تعداد معدودی جدول زندگی برای جمعیت های مزرعه ای این آفت درست شده است. نهایتهای درجه حرارت و رطوبت و عوامل جوی دیگر نظیر باد بنظر میرسد که مسئول مرگ ومیر تخم، لارو و شفیره این آفت باشند. اثرات عوامل غیر زنده اغلب دست کم گرفته می شود و اهمیت مرگ و میر طبیعی، بخصوص بر اثر شکارگرها و و پارازیتوئید ها، در فراوانی فصلی جمعیت این حشره کم درک شده است. فهرست شکارگرها و پارازیتوئید های این آفت برای بسیاری از مناطق مشخص گردیده است ولی مقایسه درجه کنترل اعمال شده توسط آنها در مناطق مختلف بواسطه روشهای متفاوت بکار رفته وضعیت بغرنجی را بوجود آورده است. بطوریکه اثر شکارگرها و و پارازیتوئید ها تحت واژه هایی نظیر نرخ مصرف، درصد کاهش تراکم لاروی، یا درصد مراحل مختلف پارازیته شده ارائه شده است و بندرت از اثر آنها روی الگوهای فراوانی فصلی جمعیت صحبت به میان آمده است. شکارگرها و و پارازیتوئید ها ممکن است قادر به سرکوبی جمعیت های آفت در یک مزرعه مشخص تا زیر سطح زیان اقتصادی باشند ولی باید دید که آیا میتوانند اندازه جمعیت در یک منطقه را کاهش دهند یا نه. در حقیقت، قابلیت تحرک و جابجایی و نرخ بالای افزایش جمعیت این حشره که منجر به تشکیل کلونی های جدید و رشد جمعیت در بومهای جدید را می دهد بر ظرفیت دشمنان طبیعی جهت واکنش های تابعی و عددی فائق می آید.[/FONT]
[/FONT] [FONT=&quot]از دیگر مطالعاتی که در دنیا روی تغییرات جمعیت این حشره انجام شده است بیشتر به عوامل مرگ ومیر (جدول زندگی) یا تغییرات فصلی جمعیت و ارتباط آن با عوامل محیطی توجه کرده اند بطور مثال در یک تحقیق روی تغییرات فصلی جمعیت لاروی [FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] روی نخود در هند، رطوبت نسبی و بارندگی را در افزایش جمعیت این حشره تاثیر گذار دانسته اند. یک مطالعه تغییرات جمعیت (جدول زندگی) [/FONT][FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] در چین نشان داده است که بالا ترین مرگ و میر این حشره از مرحله تخم تا سن دوم لاروی اتفاق می افتد و عامل کلیدی مرگ و میر اثرات تمیزکنندگی باران و باد در جنوب چین و شکار گری دشمنان طبیعی در شمال چین می باشد. در یک مطالعه روی جمعیت لاروی [/FONT][FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] روی نخود مشخص گردید که درجه حرارت کمینه روزانه و بارندگی روی پیک جمعیت این حشره تاثیر دارد. در حالیکه مطالعه ای دیگر روی عوامل کلیدی مرگ ومیر (جدول زندگی) جمعیت [/FONT][FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] روی نخود مشخص کرد که عوامل کلیدی مرگ ومیر در نسل اول و دوم عدم بقای لارهای تازه تفریخ شده و پارازیته شدن لاروهای جوان توسط [/FONT][FONT=&quot]Campoletis chloridae U. (Ichneumonidae[/FONT][FONT=&quot]) و پارازیته شدن لاروهای مسن تر توسط [/FONT][FONT=&quot]Carcelia illota C. (Tachinidae[/FONT][FONT=&quot]) و بیماری ایجاد شده توسط ویروس [/FONT][FONT=&quot]NPV[/FONT][FONT=&quot] و مرگ ومیر شفیره ها توسط یک بیماری ناشناخته (با عامل ناشناخته) می باشد و بیشترین مرگ ومیر مربوط به لارهای جوان بوده است. در مطالعه ای روی تغییرات جمعیت [/FONT][FONT=&quot]Helicoverpa spp.[/FONT][FONT=&quot] در استرالیا نشان داده شد که بارندگی بهاره و وجود میزبانهای گیاهی روی تغییرات جمعیت گونه های مذکور و وضعیت آفت شدن آنها در پنبه های اول فصل تاثیر دارد. مطالعه ای روی تغییرات فصلی جمعیت [/FONT][FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] روی نخود در پاکستان مشخص کرد که یک همبستگی مثبت بین تراکم جمعیت و درجه حرارت های کمینه و بیشینه و یک همبستگی منفی بین تراکم جمعیت و متوسط درصد رطوبت نسبی صبحگاهی وجود دارد. با مطالعه ژنتیک و مهاجرت جمعیت [/FONT][FONT=&quot]H. armigera[/FONT][FONT=&quot] در استرالیا مشخ گردید که جابجایی حشرات کامل از فصلی به فصل دیگر تغییر می کند که این نتایج اهمیت مطالعات جمعیت در سالهای پی در پی را می رساند. منبع: حشره نامه[/FONT]
[/FONT]
لينک دائم

[FONT=&quot]

[/FONT]​
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مقاله کشف گونه ای جدید از پروانه ها از ایران

مقاله کشف گونه ای جدید از پروانه ها از ایران

Back ,W., Naderi, A. & Karabalaye, A., 2009. Eine neue Unterart von Anthocharis cardamines (Linnaeus, 1788) aus Persien: A. cardamines constibackii subspec. nov. -
Atalanta 40(1/2): 181-184.
Summary. From Lorestan, Iran the new subspecies Anthocharis cardamines constibackiiA. cardamines phoenissa Kalchberg, 1895 by the stronger discoidal spot in both ***es and as well as in the reduced orange color of the males. Moreover the molecular biological investigations showed good differences to A. cardamines phoenissa Kalchberg and to all other subspecies of the A.cardamines-complex.
subsp. nov. is described. This subspecies can be distinguished from the morphological similar
Paper in Files (Back et al 2009 - Anthocharis cardamines constibackii.pdf). Thanks to Alireza Naderi for the pdf.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قارچ "بوواریا باسیانا " برای مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج

قارچ "بوواریا باسیانا " برای مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج

رشت - خبرگزاری مهر: رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: قارچ "بوواریا باسیانا " یافته تحقیقاتی جدید محققان ایرانی برای مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است و در کاهش میزان مصرف سموم شیمیایی در شالیزارها بسیار موثر است.
عباس شهدی کومله در گفتگو با خبرنگارمهر افزود: همچنین اثر گذاری قارچ "بوواریا باسیانا" بر روی کرم ساقه خوار برنج به مراتب بیشتر از زنبور تریکوگراماست یعنی بر روی همه نسلهای این آفت اثر مثبت گذاشته و نابود می کند.

وی با اعلام اینکه این قارچ در شرایط شالیزاری وجود دارد، اظهارداشت: محققان موسسه تحقیقات برنج کشور پس از 10 سال کار تحقیقاتی به این روش مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج دست یافته اند. رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اظهار امیدواری کرد: با این یافته جدید بیو لوژیکی می توان میزان زیادی از مصرف سموم شیمیایی در شالیزارها را کاهش داد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به آسیبهای فراوان پزشکی و زیست محیطی آفت کشها، جهت گیری برای نابودی آفتها به سمت مصرف غیرشیمیایی (مبارزه بیولوژیک ) متمرکز شده است در این زمینه موسسه تحقیقیات برنج چه اقداماتی انجام داده است، یادآورشد: یکی از روشهای مبارزه با آفات گیاهان زراعی استفاده از حشرات مفید موجود در طبیعت است، بدین نحو که این حشرات می ‌توانند حشرات زیان ‌آور را به نفع انسان از بین ببرند.

شهدی بیان داشت: با جمع ‌آوری این حشرات از طبیعت و پرورش و ازدیاد انبوه آن در انسکتاریوم و رها سازی در مزارع و باغات برای مبارزه با آفات استفاده می ‌شود. وی گفت: زنبورهای تریکوگراما یکی از این حشرات مفید در طبیعت غنی استان شمالی کشور به ویژه گیلان بوده و انگل تخم پروانه تعدادی از حشرات از قبیل کرم ساقه ‌خوار برنج، کرم ساقه‌خوار ذرت، کرم سبز برگخوار برنج، کرم غوزه پنیه، کرم سیب و کرم گلوگاه انار و قبل از بروز خسارت آفت روی گیاه تخمها را مورد حمله قرار داده و فاسد می کند.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه افزایش بهره وری آب در اراضی شالیزاری از طریق معرفی ارقام مختلف برنج امکان پذیراست، افزود: کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی 32 گونه ارقام پرمحصول برنج معرفی کردند و چهار رقم بذر اصلاح شده و پنج رقم برنج هیبرید نیز که از طریق اشعه گاما تولید شده است بزودی معرفی می شود. وی اظهارداشت: با کشت ارقام پرمحصول و بکارگیری شیوههای نو در کاشت، داشت و برداشت برنج مقدار تولید شلتوک برنج در هر هکتار از سه تن در30 سال گذشته به بیش از هفت تن در حال حاضر افزایش یافته است.
شهدی در ادامه با تاکید بر لزوم بهره برداری بهینه از آب مزارع شالیزاری، یاد آورشد: کشت توام برنج و ماهی، کشت برنج اردک و ماهی همچنین راتون و کشت دوم از جمله راهکارهایست که علاوه بر بهره برداری بهینه از آب بر رونق و درآمد زایی کشاورزان می افزاید.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف فرایند جالب شنوایی در پشه‌ها

کشف فرایند جالب شنوایی در پشه‌ها

دانشمند‌ان در یک مدل ریاضیاتی برخی از ویژگی‌های شگفت انگیز و منحصر به فرد در حس شنوایی پشه‌ها را تشریح کرده‌اند. به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دانشمند‌ان همچنین توضیح داده‌اند که مخصوصا پشه‌های نر در عین حال که می‌توانند ضعیف‌ترین اصوات ناشی از بر هم خوردن بال‌های پشه‌ ماده را بشنوند از شنیدن صداهای بسیار بلند نیز کر نمی‌شوند.
این تحقیق از دانشگاه بریستول در مجله «رویان سوسایتی» چاپ شده است. محققان می‌گویند : حشرات ساختارهای متنوع و بسیار ظریف آواشناسی تکامل یافته دارند تا انرژی پایین حاصل از یک موج صوتی انتقالی را بشنوند. آنها دریافته‌اند که در پشه‌ها دریافت انرژی صوتی و تبدیل آن به سیگنال‌های عصبی با کمک واحدهای حسی انفرادی چندگانه موسوم به «Scolopidia» امکان پذیر می‌شود. محققان یک مدل مکانیکی و میکروسکوپی ساده از تقویت صوتی فعال در پشه‌های تانزانیایی طراحی کرده‌اند.

در این مدل، اجزاء و ساختار خاص و پیچیده شنوایی در پشه‌ها تشریح شده است. محققان می‌گویند: به دلیل این پیچیدگی، انجام تحقیقات بیشتر روی ساختار شنوایی این حشره ضروری است.


لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
3 طرح زود بازده در مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور کلید خورد

3 طرح زود بازده در مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور کلید خورد

سه طرح زودبازده مدیریت کنترل کرم خراط، کرم گلوگاه انار و بیماری میوه سبز مرکبات در مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کلید خورد.
به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر حسن عسگری با اعلام این خبر گفت:« این سه طرح بر اساس امضای تفاهم نامه بین مؤسسه و وزارتخانه از امسال به مدت 2 تا 3 سال اجرا می‌شود.»
به گفته دکتر عسگری، طرح مدیریت کنترل کرم خراط در استان‌های خسارت دیده؛ طرح کرم گلوگاه انار در استان‌های مرکزی و یزد و طرح بیماری میوه سبز مرکبات در استان‌های هرمزگان و فارس اجرا می‌شود.
وی افزود:« کرم خراط، آفت مهمی است که جمعیت آن در دوران خشکسالی و سال‌های پس از آن افزایش می‌یابد و طی دو سال اخیر در برخی استان ها ، خسارات فروانی به درختان با ارزش از جمله درختان گردو واردکرده است.»
این مقام مسؤول گفت:« محققان در زمینه کرم گلوگاه انار و بیماری سبز مرکبات به دنبال پیدا کردن روش‌هایی برای کنترل این بیماری‌ها هستند.»
وی ازتدوین یک برنامه جامع راهبردی در مورد محصولات ارگانیک در آینده نزدیک خبر داد و ابراز داشت:«در این برنامه راهبردی، خط مشی و استراتژی کشور و راهکارها برای تولید محصولات ارگانیک از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی تعیین می‌شود.»
اداره کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
pr@agri-jahad.ir
Pr@maj.ir


 

Similar threads

بالا