پلیمرهای طبیعی: (Chicle)

alireza685

عضو جدید
پلیمرهای طبیعی: (Chicle)

Chicle نوعی صمغ طبیعی است که از درختی استوایی و همیشه سبز در آمریکای مرکزی به نام: Manilkara به دست می آید. این درخت در محدوده Veracruz در جنوب مکزیک تا Atlantico در کلمبیا قرار دارد. در قدیم از Chicle در تهیه آدامس استفاده می شده است به طوری که کمپانی Wrigley یکی از استفاده کننده های برجسته این ماده بوده است ولی امروزه شرکت های بسیار کمی هستند که هنوز برای ساخت آدامس از Chicle استفاده می کنند و دلیل آن این است که در سال 1960 Chicle جای خود را به بوتادین-رابر داد. زیرا ساخت آدامس با آن به مراتب ارزانتر از Chicle بود.
کلمه Chicle به معنای صمغ و شیره چسبنده از قبیله هندیNahuatl ساکن در مکزیک گرفته شده است.
در زبان برزیلی به آن Chiclete نیز گفته می شود.
برای بدست آوردن Chicle در تنه اصلی درخت Manilkara بریدگی هایی به صورت زیگ زاگ ایجاد می کنند. بدین ترتیب Chicle به صورت قطره قطره شروع به چکیدن می کند. چکه کردن صمغ از این درخت همانند چکه کردن لاتکس از درخت رابر می باشد. سپس این قطره های صمغ در کیسه کوچکی جمع آوری می شوند و بعد از آن جوشانده می شوند تا به ضخامت مورد نظر برسند.
به دلیل صمغ گیری گسترده و زیاد Manilkara Chicle در حال کمیاب شدن است و به جای آن استفاده از منابع مرتبط دیگر نظیر Balata( Manilkara Bidentata) در حال افزایش است.


فرستنده و مترجم: سید علیرضا میرطلائی (دانشجوی رشته مهندسی صنایع پلیمر)
آدرس پست الکترونیکی:nightman_1366@yahoo.com
 

rfn

عضو جدید
:w19::question:کتاب Natural Polymers رو دارین؟ اگه کسی داره لطفا بذاره. خیلی فوری احتیاج دارم!!!
مرسی
 

Similar threads

بالا