حوادث دندانپزشکی( قسمت اول )

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتی که دندانی ضربه می خورد چه اتفاقی می افتد و چه کار باید کرد؟
حوادث دندانپزشکی غیر از تصادفات بیشتر در بچه ها به خصوص پسر بچه ها و اغلب در سنین زیر 15 سال اتفاق می افتد، هنگام افتادن بچه ها به زمین دندان های جلو بیشترین آسیب را می بینند و این آسیب ها به اشکال مختلف بروز می کند. در این بین بچه هایی که دندان های جلو آمده دارند آسیب پذیرتر هستند از این رو والدین باید دقت نمایند و قبل از بروز حادثه به فکر درمان بچه هایشان باشند هر چند این وضعیت فقط احتمال بروز آسیب را بیشتر می کند و به تنهایی دلیلی برای بروز آسیب نیست.

در این مقاله می خواهم اشکال مختلفی را که دندانها پس از ضربه برایشان اتفاق می افتد توضیح داده، والدین را نسبت به چگونگی برخورد با آنها حادثه آگاه سازم. همانطوری که گفته شد وقتی ضربه ای به ناحیه سر و صورت برخورد می کند، قسمتهای زیر ممکن است آسیب ببیند:
1- بافت نرم به خصوص لب و لثه ها
2- دندان به خصوص دندانهای جلو
3- استخوان فک

که در این حالت ها ممکن است به تنهایی یا توأم اتفاق بیفتد. در صورت بروز حادثه برای بافت نرم و پارگی آن و استخوان فک و شکستگی آن هر چه سریعتر باید به دندانپزشک مراجعه و تحت درمان دندانپزشکی قرار گیرند و اما در مورد آسیب به دندان ممکن است به صورتهای زیر بروز کند :
1- آسیب به تاج به تنهایی
2- آسیب به ریشه به تنهایی
3- آسیب به تاج و ریشه باهم
4- جابجائی
5- بیرون افتادن دندان از حفره دندانی

آنچه مسلم است هرگونه آسیبی که به دندان وارد می شود باید بلافاصله توسط دندانپزشک معاینه شود ولی گاهی به دلایل مختلف مثل تعطیلی مراکز درمانی یا بی تفاوتی والدین یا ترک بچه ها و گاهی تعلل و از دست دادن زمان منجر به این می شود که درمان به دلایلی به تعویق بیفتد و این کار چه بسا باعث وخیم تر شدن شکل دندان می شود.

دکتر علیرضا اسدی [ جراح - دندانپزشک ]
 

Similar threads

بالا