چشم زخم و شور چشمي، واقعيته یا خرافه؟

بارون

کاربر فعال
قرآن كريم هر چند بسياري از امور اعتقادي را خرافي و نادرست و باطل مي شمارد ولي با اين همه برخي از اقسام و انواع امور شگفت انگيز را تاييد كرده و حتي به آن ها به صورت هاي مختلف پرداخته است. يكي از مسايل مطرح شده در قرآن چشم زخم و شور چشمي است. مقاله حاضر در صدد تبيين اين موضوع و راه كارهاي رهايي از اين معضل است كه با هم آن را مي خوانيم.
¤ ¤ ¤
واقعيت چشم زخم
بسياري از مردم چشم زخم و شور چشمي را جزو امور خرافي دسته بندي مي كنند و هيچ گونه اعتقاد و باوري به آن ندارند. با اين همه به نظر مي رسد كه قرآن بر خلاف اين باور نه تنها آن را جزو امور خرافي دسته بندي نمي كند بلكه به نمونه هايي از آن نيز اشاره مي كند و گزارش هاي تاريخي قرآني از گذشتگان و پيشينيان نيز آن را تاييد مي كند.
بررسي هاي علمي اثبات كرده است كه آدمي داراي نيروي شگفتي است كه مي تواند آثار مثبت و يا منفي به جاي گذارد.
دانشمندان امروز بر اين باورند كه در برخي از افراد، روح و توان منحصر به فردي است كه مي تواند اشيا را نه تنها جا به جا كند بلكه مانند اشعه ليزر آن را منفجر و متلاشي نمايد. اين انرژي گاه از راه چشم، بيرون و ساطع مي شود.
قدرت تخريبي چشم بستگي به نيروي باطني هر شخص مختلف است. انسان ها به طور طبيعي از چنين توان و انرژي برخوردار مي باشند. البته در برخي از اشخاص به سبب علل طبيعي و يا آموزش هاي خاص و تحولات دروني و بيروني تقويت مي شود و ناخودآگاه آثار خود را به جا مي گذارد ولي اين گونه نيست كه اين نيرو اختصاص به برخي داشته باشد و ديگران از آن محروم باشند بلكه همگان داراي نيرو و تواني از اين دست هستند.
مفسران تفسير نمونه بر اين باورند كه اين نيرو در برخي از چشم ها تقويت شده و شخص از راه امواج ويژه اي مي تواند در ديگري تأثير بگذارد.
بسياري مي گويند كه افرادي را ديده اند و يا مي شناسند كه مي توانند از راه چشم، حيواني را بكشند و يا اشيايي را جابه جا كرده و يا وسيله اي را تخريب كنند. به نظر آنان نه تنها نبايد در انكار اين امور لجاجت كرد بلكه بايد امكان وجودي و وقوعي آن را از نظر عقل و علم دور نداشت و آن را پذيرفت. (تفسير نمونه، ج24 ص427)
از حضرت اميرمؤمنان علي(ع) نقل شده كه فرمودند: العين حق و الرقي حق؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا و خداوند براي دفع آن نيز حق است. (نهج البلاغه؛ كلمات قصار جمله 400 مفسران تفسير نمونه بر اين اعتقادند كه دعا و توسل به خدا مي تواند نيروي مرموز چشم ها را بي اثر سازد و از آثار مخرب آن جلوگيري كرده و يا بكاهد.
(نگاه كنيد تفسير نمونه ج24 ص428) از رسول گرامي نقل شده كه فرمود: چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار مي دهد. (بحارالانوار؛ ج63) و نيز آن حضرت روزي از گورستان بقيع مي گذشت به همراهان خويش فرمود: به خدا سوگند! بيش تر اهل اين گورستان به سبب چشم زخم در اين جا آرميده اند. (تفسير منهج الصادقين ج9 ص391)
چشم زخم در قرآن
البته اين تفكر در آيات قرآني مشهود است از جمله مشهورترين آيات در اين مسئله آيه 51سوره قلم است كه خداوند مي فرمايد: و ان يكادالذين كفر واليزلقونك بابصارهم لما سمعوا الذكر و يقولون انه لمجنون؛ كافران هنگامي كه كتاب الهي را مي شنوند نزديك است با چشم زخم خود، تو را از ميان بردارند و مي گويند كه او ديوانه است.
علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد همه مفسران، اين آيه را به چشم زخم زدن معنا كرده اند كه خود نوعي از تأثيرات نفساني است و دليل عقلي بر نفي آن نداريم؛ بلكه حوادثي ديده شده كه با چشم زدن منطبق است و رواياتي هم براساس آن وارد شده است.
از ديگر آياتي كه در اين باره وجود دارد مي توان به آيه 67 سوره يوسف اشاره كرد كه حضرت يعقوب(ع) به فرزندان خويش فرمان مي دهد كه هنگام ورود به شهر مصر از دروازه هاي مختلف آن وارد شوند و همگان از يك در و همزمان وارد نشوند.
«سپس مي افزايد كه من نمي توانم با اين دستور شما را از رخدادي كه بر شما حتم شده و قضاي الهي به آن تعلق گرفته است برهانم و دورسازم.
مفسران بر اين باورند كه علت اين حكم يعقوب آن بود كه ورود دسته جمعي برادران كه همگي در جمال و كمال بي مانند و همانند حضرت يوسف(ع) بودند و قامت هاي رشيد و جمال و زيبايي داشتند، مي توانست توجه برخي را به ايشان جلب كند و موجبات چشم زخم شود.
(تفسير نمونه ج6 ص29و 30)
به هر حال از نظر عقلي و علمي و تجربي ثابت شده كه آدمي داراي نيروهاي شگفت نفساني و روحي است كه مي تواند به شكل هاي مختلف خير و يا شر عمل كند و آثار مثبت و منفي بر جا گذارد.
ضرورت استفاده از استاد در كلاس
استاد علامه حسن زاده آملي (مدظله العالي) در درس هاي خويش همواره از دانشجويان و طلاب علوم ديني مي خواست كه در سر درس حاضر شوند؛ زيرا حضور در درس موجب مي شود تا تحت تأثير نيروي شگفت روحي استاد قرارگيرند و متأثر از روح قوي و انرژي ساطع از استاد درك بهتري از درس يافته و متأثر از روح و روان استاد شوند.از نظر ايشان نوار و ابزارهائي از اين دست نمي تواند تأثيري كه استاد در هنگام حضور بر جا مي گذارد داشته باشد.
برخي از افراد به سبب دارا بودن يك نيرو و كنترل و مديريت آن به سوي شر و بدي مي توانند از راه چشم و ساطع كردن و متمركز كردن نيرو و توان باطني بر شخصي و يا چيزي آن را به نابودي بكشانند. به هر حال چشم زخم و شور چشمي امري است كه نمي توان منكر آن شد. در غرب و شرق عالم مي توان افراد خاصي را يافت كه از اين نيرو و توان به خوبي استفاده مي كنند.
راه درمان و پيش گيري
حضرت امام جعفر صادق(ع) مي فرمايند اگر كسي از چشم زخم كسي مي ترسد سه مرتبه بگويد: ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله العلي العظيم و سوره فلق و ناس را بخواند، تا چشم بد در او اثر نكند. هم چنين گفته شده كه آيه و ان يكاد را بنويسيد و با خود همراه داشته باشيد.
در حديثي ديگر آمده است كه رسول اكرم(ص) براي امام حسن(ع) و امام حسين(ع) به منظور پيش گيري از چشم زخم دعايي خواندند كه مضمونش چنين بود:
(اعيذكما بكلمات الله التامه و اسماءالله الحسني كلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر كل عين لامه و من شر حاسد اذا حسد؛ شما را به تمام كلمات و اسماي حسناي خداوند از شر مرگ و حيوانات موذي و هر چشم بد و حسود آن گاه كه حسد ورزد، مي سپارم). سپس پيامبر(ص) فرمود:
اين چنين حضرت ابراهيم براي دو فرزندش اسحاق و اسماعيل تعويذ كرد (بحارالانوار، ج60، ص60) امام صادق(ع) مي فرمايد: اگر قبور را بشكافيد، خواهيد ديد كه بيش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنيا رفته اند، زيرا چشم زخم حق است. (همان، ص250)البته قبول تأثير چشم زخم به معناي پناه بردن به كارهاي خرافي و اعمال عوامانه نيست. اسلام براي پيش گيري از تأثير سوء چشم زخم، استعاذه و ياد خدا را مطرح كرده، همچنين صدقه دادن نيز توصيه شده است. امام صادق(ع) مي فرمايد: هرگاه بخواهيد با هيئتي آراسته و چشم گير از خانه بيرون رويد، معوذتين (سوره هاي فلق و ناس) بخوانيد تا چشمي در شما اثر نكند. (همان، ج92، ص1330) و در روايت ديگري از حضرت مي فرمايد: هر گاه از چشم زخم ترسيدي بگو:
ما شاءالله لاقوه الا بالله العلي العظيم.(همان، ج60، ص026)
 

laleh_a

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته... در قرآن هم هست
آیه " و ان یکاد اللذین کفرو...." برای همین آمده و همچنین آیه " و من شر النفاثات فی العقد... یعنی پناه میبرم به خدای بزرگ از شر زنانی که به عقده در گره ها می دمند..." که البته آیه دوم شاید خیلی درباره چشم زخم نباشه
 

apasai

عضو جدید
قرآن كريم هر چند بسياري از امور اعتقادي را خرافي و نادرست و باطل مي شمارد ولي با اين همه برخي از اقسام و انواع امور شگفت انگيز را تاييد كرده و حتي به آن ها به صورت هاي مختلف پرداخته است. يكي از مسايل مطرح شده در قرآن چشم زخم و شور چشمي است. مقاله حاضر در صدد تبيين اين موضوع و راه كارهاي رهايي از اين معضل است كه با هم آن را مي خوانيم.
¤ ¤ ¤
واقعيت چشم زخم
بسياري از مردم چشم زخم و شور چشمي را جزو امور خرافي دسته بندي مي كنند و هيچ گونه اعتقاد و باوري به آن ندارند. با اين همه به نظر مي رسد كه قرآن بر خلاف اين باور نه تنها آن را جزو امور خرافي دسته بندي نمي كند بلكه به نمونه هايي از آن نيز اشاره مي كند و گزارش هاي تاريخي قرآني از گذشتگان و پيشينيان نيز آن را تاييد مي كند.
بررسي هاي علمي اثبات كرده است كه آدمي داراي نيروي شگفتي است كه مي تواند آثار مثبت و يا منفي به جاي گذارد.
دانشمندان امروز بر اين باورند كه در برخي از افراد، روح و توان منحصر به فردي است كه مي تواند اشيا را نه تنها جا به جا كند بلكه مانند اشعه ليزر آن را منفجر و متلاشي نمايد. اين انرژي گاه از راه چشم، بيرون و ساطع مي شود.
قدرت تخريبي چشم بستگي به نيروي باطني هر شخص مختلف است. انسان ها به طور طبيعي از چنين توان و انرژي برخوردار مي باشند. البته در برخي از اشخاص به سبب علل طبيعي و يا آموزش هاي خاص و تحولات دروني و بيروني تقويت مي شود و ناخودآگاه آثار خود را به جا مي گذارد ولي اين گونه نيست كه اين نيرو اختصاص به برخي داشته باشد و ديگران از آن محروم باشند بلكه همگان داراي نيرو و تواني از اين دست هستند.
مفسران تفسير نمونه بر اين باورند كه اين نيرو در برخي از چشم ها تقويت شده و شخص از راه امواج ويژه اي مي تواند در ديگري تأثير بگذارد.
بسياري مي گويند كه افرادي را ديده اند و يا مي شناسند كه مي توانند از راه چشم، حيواني را بكشند و يا اشيايي را جابه جا كرده و يا وسيله اي را تخريب كنند. به نظر آنان نه تنها نبايد در انكار اين امور لجاجت كرد بلكه بايد امكان وجودي و وقوعي آن را از نظر عقل و علم دور نداشت و آن را پذيرفت. (تفسير نمونه، ج24 ص427)
از حضرت اميرمؤمنان علي(ع) نقل شده كه فرمودند: العين حق و الرقي حق؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا و خداوند براي دفع آن نيز حق است. (نهج البلاغه؛ كلمات قصار جمله 400 مفسران تفسير نمونه بر اين اعتقادند كه دعا و توسل به خدا مي تواند نيروي مرموز چشم ها را بي اثر سازد و از آثار مخرب آن جلوگيري كرده و يا بكاهد.
(نگاه كنيد تفسير نمونه ج24 ص428) از رسول گرامي نقل شده كه فرمود: چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار مي دهد. (بحارالانوار؛ ج63) و نيز آن حضرت روزي از گورستان بقيع مي گذشت به همراهان خويش فرمود: به خدا سوگند! بيش تر اهل اين گورستان به سبب چشم زخم در اين جا آرميده اند. (تفسير منهج الصادقين ج9 ص391)
چشم زخم در قرآن
البته اين تفكر در آيات قرآني مشهود است از جمله مشهورترين آيات در اين مسئله آيه 51سوره قلم است كه خداوند مي فرمايد: و ان يكادالذين كفر واليزلقونك بابصارهم لما سمعوا الذكر و يقولون انه لمجنون؛ كافران هنگامي كه كتاب الهي را مي شنوند نزديك است با چشم زخم خود، تو را از ميان بردارند و مي گويند كه او ديوانه است.
علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد همه مفسران، اين آيه را به چشم زخم زدن معنا كرده اند كه خود نوعي از تأثيرات نفساني است و دليل عقلي بر نفي آن نداريم؛ بلكه حوادثي ديده شده كه با چشم زدن منطبق است و رواياتي هم براساس آن وارد شده است.
از ديگر آياتي كه در اين باره وجود دارد مي توان به آيه 67 سوره يوسف اشاره كرد كه حضرت يعقوب(ع) به فرزندان خويش فرمان مي دهد كه هنگام ورود به شهر مصر از دروازه هاي مختلف آن وارد شوند و همگان از يك در و همزمان وارد نشوند.
«سپس مي افزايد كه من نمي توانم با اين دستور شما را از رخدادي كه بر شما حتم شده و قضاي الهي به آن تعلق گرفته است برهانم و دورسازم.
مفسران بر اين باورند كه علت اين حكم يعقوب آن بود كه ورود دسته جمعي برادران كه همگي در جمال و كمال بي مانند و همانند حضرت يوسف(ع) بودند و قامت هاي رشيد و جمال و زيبايي داشتند، مي توانست توجه برخي را به ايشان جلب كند و موجبات چشم زخم شود.
(تفسير نمونه ج6 ص29و 30)
به هر حال از نظر عقلي و علمي و تجربي ثابت شده كه آدمي داراي نيروهاي شگفت نفساني و روحي است كه مي تواند به شكل هاي مختلف خير و يا شر عمل كند و آثار مثبت و منفي بر جا گذارد.
ضرورت استفاده از استاد در كلاس
استاد علامه حسن زاده آملي (مدظله العالي) در درس هاي خويش همواره از دانشجويان و طلاب علوم ديني مي خواست كه در سر درس حاضر شوند؛ زيرا حضور در درس موجب مي شود تا تحت تأثير نيروي شگفت روحي استاد قرارگيرند و متأثر از روح قوي و انرژي ساطع از استاد درك بهتري از درس يافته و متأثر از روح و روان استاد شوند.از نظر ايشان نوار و ابزارهائي از اين دست نمي تواند تأثيري كه استاد در هنگام حضور بر جا مي گذارد داشته باشد.
برخي از افراد به سبب دارا بودن يك نيرو و كنترل و مديريت آن به سوي شر و بدي مي توانند از راه چشم و ساطع كردن و متمركز كردن نيرو و توان باطني بر شخصي و يا چيزي آن را به نابودي بكشانند. به هر حال چشم زخم و شور چشمي امري است كه نمي توان منكر آن شد. در غرب و شرق عالم مي توان افراد خاصي را يافت كه از اين نيرو و توان به خوبي استفاده مي كنند.
راه درمان و پيش گيري
حضرت امام جعفر صادق(ع) مي فرمايند اگر كسي از چشم زخم كسي مي ترسد سه مرتبه بگويد: ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله العلي العظيم و سوره فلق و ناس را بخواند، تا چشم بد در او اثر نكند. هم چنين گفته شده كه آيه و ان يكاد را بنويسيد و با خود همراه داشته باشيد.
در حديثي ديگر آمده است كه رسول اكرم(ص) براي امام حسن(ع) و امام حسين(ع) به منظور پيش گيري از چشم زخم دعايي خواندند كه مضمونش چنين بود:
(اعيذكما بكلمات الله التامه و اسماءالله الحسني كلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر كل عين لامه و من شر حاسد اذا حسد؛ شما را به تمام كلمات و اسماي حسناي خداوند از شر مرگ و حيوانات موذي و هر چشم بد و حسود آن گاه كه حسد ورزد، مي سپارم). سپس پيامبر(ص) فرمود:
اين چنين حضرت ابراهيم براي دو فرزندش اسحاق و اسماعيل تعويذ كرد (بحارالانوار، ج60، ص60) امام صادق(ع) مي فرمايد: اگر قبور را بشكافيد، خواهيد ديد كه بيش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنيا رفته اند، زيرا چشم زخم حق است. (همان، ص250)البته قبول تأثير چشم زخم به معناي پناه بردن به كارهاي خرافي و اعمال عوامانه نيست. اسلام براي پيش گيري از تأثير سوء چشم زخم، استعاذه و ياد خدا را مطرح كرده، همچنين صدقه دادن نيز توصيه شده است. امام صادق(ع) مي فرمايد: هرگاه بخواهيد با هيئتي آراسته و چشم گير از خانه بيرون رويد، معوذتين (سوره هاي فلق و ناس) بخوانيد تا چشمي در شما اثر نكند. (همان، ج92، ص1330) و در روايت ديگري از حضرت مي فرمايد: هر گاه از چشم زخم ترسيدي بگو:
ما شاءالله لاقوه الا بالله العلي العظيم.(همان، ج60، ص026)
یه وقت چشم زخم جای خصیتو زخم نکنه------- آخر خرافه که خیلی ها مبتلاش هستن
 

Similar threads

بالا