تولیدخون ازدانه های برنج

fateme.j.t

عضو جدید

دانشمندان موفق به ساخت پروتئینخون از برنج شدند

استخراج سرم آلبومین از برنجدست ورزی شده ژنتیکی به زودی می تواند مشکل کمبود منابع خونی و اهدا کننده های خونرا در جهان برطرف سازد.

شایعه چکیدن خون از سنگ و چوبدر میان بسیاری از اقوام همچنان رواج دارد که بسیاری
آن را غیر ممکن می دانند، بااین حال محققان به تازگی اعلام کرده اند با ایجاد تغییرات کوچک ژنتیکی به زودی میتوان شاهد چکیدن خون، یا دست کم پروتئینی از خون از دانه های برنج بود!

محققان در گزارش خود از مطالعهای که به تازگی انجام گرفته توضیح می دهند که می توانند مقادیر قابل توجهی ازپروتئین سرم آلبومین یاHSA1 را از دانه های برنج استخراج کنند.

این پروتئین به دلیل نقش کلیدیکه در ساخت دارو و واکسن و همچنین درمان بیمارانی مبتلا به سوختگی شدید، خونریزیشدید، و آسیب دیدگی کبدی دارد یکی از پرمصرف ترین انواع پروتئین خونی در سرتاسرجهان است. اولین منبع پروتئین درمانی HSA خونهای اهدا شده توسط انسانها است که از محدودیتهای بالاییبرخوردار است.

از این رو محققان در سرتاسرجهان به منظور غلبه بر محدودیتهایی از قبیل کمبود منابع خونی و آلوده بودن خونهایاهدایی در تلاش بوده اند تاHSA جایگزین و کاربردی را با استفاده از مخمرها و باکتری ها به وجودآورند و یا این پروتئین را در ارگانیزمهای دست ورزی شده از قبیل گاوها یا گیاهتنباکو تولید کنند.

در کشوری مانند چین که از کمبودشدید HSA و آلوده بودنمنابع خونی در عذاب است، ایده استفاده از محصولات کشاورزی فراوانی مانند برنج بهمنظور تامین منابع آلبومینی ایده بسیار جذابی به شمار می رود.

محققان دانشگاه ووهان بر اینباورند با تکنیک جدیدشان می تواند به راحتی به تامین HSA پرداخته و خطر گسترده شدن ویروسهای بیماری زای موجود در پلاسمایخون را کاهش دهند.

برای انجام این کار محققانابتدا دانه های برنج را به گونه ای دچار تغییرات ژنتیکی کردند تا بتوانند میزانبالایی از HSA را تولیدکنند. سپس راهی را برای تصفیه پروتئین از دانه های برنج یافتند و توانستند در ازایهر کیلوگرم برنج، 2.75 گرم از این پروتئین را به دست بیاورند.

آزمایش این پروتئین بر رویموشهای مبتلا به التهاب شدید کبدی نشان داد تاثیر درمانی این پروتئین برنجی مشابهبا تاثیر درمانی پروتئینی طبیعی است که از خون انسان به دست می آید.

بر اساس گزارش AFP، به اینشکل دانشمندان امیدوارند با کشت دادن مقادیر زیادی از برنج دست ورزی شده ژنتیکیبتوانند علاوه بر تامین منابع غذایی، به تولید حجم زیادی از HSA بپردازند. با این همه مطالعه بیشتر بر روی ایمنی پروتئینهای خونیبه دست آمده از دانه های برنج پیش از اینکه این شیوه آماده ارائه نهایی شود،همچنان ادامه دارد.
:cool:
 
بالا