تايپيك نگهداري و تعميرات مكانيكي

BaBak.Turk

اخراجی موقت
با سلام

در اين تايپيك قصد داريم مطالبي در مورده نگهداري و تعميرات مكانيكي و اصول نگهداري و مهندسي نگهداري و تعميرات بحث كنيم.نگهداري و تعميرات علمي هست كه تمام شاخه هاي مكانيك رو در بر مي گيره و هيدروليك و پنوماتيك و روش هاي توليد از اصولهاي مهم اين علم مهندسي هستند كه متاسفانه در ايران زياد به چشم مهندسي به اين قضيه نگاه نميشه اميدوارم دوستان مهندس مكانيك بيشتر به اين زمينه توجه كنند.
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
براي نگهداري و تعميرات ماشين آلات بايد قبل از همه به مكانيزم ماشين آلات وارد باشين. ما بايد بدانيم مكانيزم كاري ماشين الات چيست .. آيا برقي هست مكانيك ه يا اتوماسيون هست و ... . ما در اينجا بيشتر سعي مي كنيم به مكانزيم هاي مكانيكي توجه كنيم.
مهندسي نگهداري و تعميرات قبلا هم كه گفتم قبل از همه مراحل طالب علم هاي مكانيك هست. مثلا اگر يك دنده خراب باشد بايد مراحل ساخت يه دنده رو بلد باشيم و اصلا بدونيم چه جنسي اينجا كاربرد داره. و مسائلي از اين قبيل كه به مرور پيش مي ياد.
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
در نگهداري و تعميرات ماشين الات نصب و راه اندازي از اصول اوليه كار هست و بايد اطلاعاتي در اين زمينه داشته باشين تا مشكلي براي ماشين الات پيش نياد.

حمل و انتقال تجهیزات و نصب و راه اندازی آنها امور ساده ای هستند که در صورت انجام نادرست باعث ایجاد صدمه به دستگاه و کاهش عمر و افزایش هزینه های نگهداری و تعمیرات خواهد شد بنابراین با استفاده از توصیه های سازنده و استفاده از مدارک فنی می توان این امور را بصورت کاملا اصولی انجام داد و از هزینه های اضافی ایجاد شده جلوگیری به عمل آورد برای حمل و انتقال تجهیزات استفاده از نقشه های transportation که در مدارک فنی موجود می باشد ضروری بوده و حمل تجهیزات بدون استفاده از این نقشه ها بصورت سلیقه ای و حدسی کاملا اشتباه می باشد حمل تجهیزات بر طیق این نقشه ها بسیار آسان و ایمن و بدون هر گونه آسیب به دستگاه یا به نفرات صورت خواهد پذیرفت پس از حمل و انتقال صحیح تجهیزات به موفقیت مورد نظر مرحله نصب نیز مطابق با نقشه های installation صورت گرفته و رعایت چندین نکته در این مرحله ضروری و الزامی خواهد بود اکثر تجهیزات وزن خود را بر 4 پایه خود که بر روی شاسی و فونداسیون قرار می گیرند انتقال می دهند تجهیزاتی که عملیات هم محوری بایستی بر روی آنها انجام شود ابتدا تسلیحات مربوط به نصب که از مهمترین آنها پایه ضعیف است بایستی صورت می گیرد سپس عملیات هم محوری انجام شود.

مفهوم پایه ضعیف (soft food)

وجود پایه ضعیف به وضعیتی گفته می شود که در آن 4 پایه ماشین توانایی تحمل وزن متناسب ماشین را نداشته باشد و به عبارت دیگر زمانی که یکی از پایه های دستگاه کوتاهتر از بقیه باشند تناسب توزیع وزن بر روی پایه را بهم می زند که برای دست یافتن به حالت توازن پایه کوتاه شیم گذاری(shim) شود و یا اینکه سه پایه دیگر را کوتاه کنیم در صورتی که 2 پایه دستگاه کوتاه باشد دستگاه دارای 2 پایه ضعیف است.

نصب و راه اندازی تجهیزات شامل موارد زیر است :

1: دستورالعمل حمل و نقل Transportation Procedure

2: دستورالعمل نصب Installation Procedure

دستور العمل نصب دارای مراحل زیر است:

1: طراحی 2: ساخت 3: نصب 4: راه اندازی 5: بهره برداری 6: تعمیر و نگهداری

دلایل ایجاد پایه ضعیف:

1- صاف نبودن پایه ها و عدم کف تراشی شاسی

2- وجود ذرات یا قطعات ریزتر زیر پایه

3- چین خوردگی پایه

4- شیم گذاری(shim) غلط


در اين زمينه اين نوشته رو حتما بخونيد كه خودم نوشتم : http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://tamir.persiangig.com/document/navasangroup.pdf
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
روغن کاری ماشین آلات و گریس

روان کننده های مورد مصرف در دنیای صنعتی امروز را می توان از نظر حالت در چهار رده روان کننده های گازی و روان کننده های مایع و روان کننده های نیمه جامد و بالاخره روان کننده های جامد دسته بندی نمود

:روان کننده های گازی به خصوص هوا برای روانکاری در کاربردهائی که سرعت بسیار زیاد و بار کم و ثبات شعاعی محور گردان مورد نظر باشد یا شرایط غیر عادی درجه حرارت و یا وجود پرتوهای هسته ای ایجاب کند مورد استفاده قرار میگیردومثالهای عملی کاربرد گاز و هوا به عنوان روان کننده و روانکاری اولتراسانتریفوژ ها,ماشین های سنگ زنی دقیق با سرعت زیاد ,چرخ مته دندانپزشکی و گاز گزدانهای راکتور اتمی است .

2:روان کننده مایع طیف وسیعی از سیالات از گازهای مایع تحت فشار تا انواع روغنهای سنتیک را در بر می گیرد.کاربرد روان کننده های مایع در روانکاری به روش هیدرودینامیک با لایه ضخیم یا لایه نازک روان کننده است و به همین دلیل رایج ترین نوع روان کننده مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین وپرمصرفترین روان کننده مایع ,روغن معدنی حاصل از پالایش نفت خام است.روان کننده های مایع شامل روغنهای طبیعی ,حیوانی و گیاهی که خود مصارف بخصوصی از نظر روانکاری دارند نیاز می باشد.

3:روان کننده های نیمه جامد شامل انواع گریس و چربیهای جامد . موم در مواردی که آب بندی محل روانکاری برای استفاده از روان کننده مایع مشکل است و یا شرایط کار سبک و غیر مداوم و یا عدم دسترسی و یکبار روانکاری از نوع هیدروالاستو هیدرودینامیک حکم فرماست,بکار می روند .گریس که پر مصرف ترین روان کننده نمیه جامد است خود متشکل از یک روغن نفتی یا سنتیک و یک پر کننده یا سفت کننده است.

4:روان کننده جامد برای روانکاری در شرایط بخصوص کار مانند خلاء کامل یا بار و حرارت زیاد در مواردیکه روانکاری حدی وجود دارد به کار می روند.انواع روان کننده های جامد شامل گرافیت ,میکا,تالک,سولفید مولیبدیم,اکسید سرب ,گل گوگرد و انواع پلاستیک است.


http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://tamir.persiangig.com/document/ds.pdf
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
سیل بندی...ارینگ..پکینگ کوپلینگ

سیل بندی...ارینگ..پکینگ کوپلینگ

سیل بندی Seals درتمامی دستگاهها و حتي ماشين الات دوار امری مهم وحیاتی است

استفاده از تجهیزات گوناگون درصنعت برای جلوگیری از نشتی یا حفظ جریان سیال به هرشکلی از ان یکی از دغدغه های متولیان امور طراحی ونظارت صنعتی است اشنایی با انواع سیل ها وابزارهای سیل بندی وفرایندهای این امر کمک خوبی برای کاهش هزینه ها ومراقبت ونگهداری تجهیزات میباشد


درهمین راستا میتوانید فایل راهنمای زیر را دانلود فرمایید

http://s1.picofile.com/file/7322041612/Seals.zip.html
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
[h=2]مهندسی نت یا مهندسی نگهداری وتعمیرات یکی از مفاهیم ارزشمند درپیوند مدیریت وخلاقیت با صنعت میباشد که نمودهای تاثیرگذاری وبهینه سازی خودرا درعملکرد فرایندهای صنعتی ، کاهش هزینه های تولید وتوزیع ونیز کاهش امار خرابی ها واز افزایش دامنه قابلیت اطمینان سیستم ها به خوبی نشان داده است. دوره های مختلف تعنیر ونگهداری سیستم ها وتجهیزات که به اشکال مختلف ومتفاوت درامریکا،ژاپن وکشورهای اروپایی اجرا ،بروزرسانی،بومی سازی وبحث شد هرکدام چالشهای مختلفی را برای عملکرد صنعتی با خود درپی داشتند.
اکنون انتخاب هوشمندانه میزان سرمایه گذاری درفرایند نگهداری وتعمیرات ومیزان اثربخشی ان درسیستم های مختلف یکی از ظرافت های عملکردی مدیران تولیدی وصاحبان صنایع میباشد.
اصول مهندسی نصب ونگهداری یکی ازمباحث مهندسی نت میباشد به بخش عملکردی ان میپردازد واعتماد اولیه سیستم تولیدی را برای ادامه روال تولید وداشتن تولیدی بهینه میسر میسازد.
درادامه مباحث اموزشی سی وپنج گانه جناب مهندس ایزدی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان درزمینه اصول مهندسی نصب ونگهداری به همراه فایل های تمرینی برای دانلود تقدیم حضور شما عزیزان میشود به این امید که روزی فرارسد تا باور توانستن را تجلی بخشیم.


دانلود مباحث اموزشی اصول مهندسی نصب و نگهداری


درس جلسه : ۱ ۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰ ۱۱۱۲ -۱۳ ۱۴۱۵۱۶- ۱۷ -۱۸ -۱۹ -۲۰ -۲۱ - ۲۲ ۲۳ -۲۴ -۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱۳۲ - ۳۳ ۳۴ - ۳۵[/h]
تکالیف : ۱۲۳ ۴۵
 

BaBak.Turk

اخراجی موقت
الایمنت کردن یکی از مباحثی است که کاربرد گسترده ای درتمام صنایع درگیر با تجهیزات دوار داره وشاید اولین چیزی که به ذهن ما برسه ساعت اندیکاتور وبستن پایه اون به یک مرجع برای صفرکردن اولیه مون باشه ولی صنعت با سرعت نور درحال پیشرفت هست وزمان کارهای دستی وبروز خطاهای انسانی درحال به سراومدنه
باید با تکنولوژی روز همسان شد وگرنه برسرمان ان اید که نباید ولایقش باشیم!
اشنایی با الایمنت کردن تجهیزات به کمک لیزر
دراین فیلم اموزشی تبلیغاتی با الایمنت لیزری وکاربردهای گسترده ومتنوع اون درصنایع مختلف بخوبی اشنا میشید ونحوه پایین اوردن میزان خطاهارو درصنعت بخوبی مشاهده خواهید نمود
برای دانلود فیلم اموزشی الایمنت لیزری به لینک زیر مراجعه فرمایید.




 

M_JABERI

عضو جدید
با سلام و تشكر از زحماتتون .
شما در مورد پارامترهاي مربوط به واحد روغن كاري در كنترل فانوك اطلاعي دارين؟
 

Similar threads

بالا