چرا نظم قاعدگی بهم میریزد ؟!

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاید شما هم جزو آن دسته از خانمهایی باشید که عادات ماهانه سختی دارند.
مثلا دردشان زیاد است یا خونریزی بین ۸ تا ۱۰ روز طول میکشد یا شاید عادات ماهیانهتان منظم نیست و حتی در بین دو دوره گاهی دچار خونریزی میشوید.آیا دلیل این ناراحتیها را میدانید و با چگونگی درمان آن آشنا هستید؟ …
در بعضی زنان عادت دوران ماهانه بیش از هفت روز و با خونریزی بسیار شدید همراه است.در برخی دیگر خونریزی خارج از دوره آغاز میشود.گاهی نیز هر دوی این مشکلات با هم بروز میکنند.مقدار طبیعی خونی که از بدن خانمها در دوران عادت ماهیانه خارج میشود،۳۵ میلیگرم است و اگر این مقدار به ۸۰ میلیلیتر برسد،میگویند فرد دچار خونریزی غیرطبیعی رحمی شده است.



دلایل بروز خونریزی غیرطبیعی رحمی


از جمله رایجترین دلایل خونریزی شدید رحمی،وجود جراحات ارگانیک رحم،فیبرم،پولیپ،میوم یا سرطان است که از طریق جراحی درمان میشود اما در۸۰ درصد موارد دلیل خونریزی شدید،عدم تعادل هورمونی است.این موضوع شناخته نمیشود مگر آنکه ابتدا پزشک زنان با سونوگرافی داخل واژنی از سالم بودن رحم و وجود نداشتن هیچگونه زخمی مطمئن شود.
خونریزی شدید رحمی شاید بیماری لاعلاجی نباشد اما میتواند مشکلات بسیاری برای فرد مبتلا در زندگی روزانه به وجود آورد،به ویژه اگر این ناراحتی با خونریزیهای بین دو دوره هم همراه شود.آمار نشان داده است ۳۱ درصد زنان مبتلا به خونریزی خارج از دوره جرات رفتن به استخرهای عمومی را ندارند. ۲ درصد لباسهای روشن نمیپوشند. ۲ درصد احساس میکنند در دید همسرشان جذابیتی ندارند و ۱۱ درصد در محیط کار همیشه نگراناند.با این حال ۴۲ درصدشان هرگز به خاطر مشکلاتشان به پزشک زنان مراجعه نمیکنند و ۶۶ درصد داروهای تجویز شده را مورد مصرف قرار نمیدهند.



درمانهای دارویی



برای زنان جوان و خانمهایی که به دوران یائسگی نزدیکاند و خونریزی خارج از دوره شدهاند معمولا قرصهای پروژسترونی تجویز میشود اما نحوه مصرف در این دو گروه با هم متفاوت است.این درمان در ۵۰ درصد موارد موفقیتآمیز است.در همین زمینه داروهای ضد التهاب یا آنتی هموروژیک هم تجویز میشود که باید در ۳ یا ۴ روز اول عادت ماهانه مصرف شود.این داروها،معمولا موثرتر از داروهای پروژسترون هستند.



کورتاژ



زمانی که درمانهای دارویی غیرموثر باشند و زنان تمایلی به بچهدار شدن نداشته باشند،میتوان با برداشتن یا کم کردن بافت رحمی (آندومتر) خونریزیهای ماهانه را کاهش داد.
این عمل در بیهوشی کامل انجام میشود و در۵۰ درصد موارد نتایج بسیار خوبی را میتوان مشاهده کرد اما به طور کل برداشتن کامل آندومتر موثرتر است و در ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد طی ۶ ماه مشکل به طور کامل برطرف میشود.در ۵ درصد موارد این عمل ممکن است سبب بروز عفونت و هموراژی شود.گاهی نیز پیش میآید که فرد نسبت به مایع مورد استفاده در جراحی آلرژی نشان میدهد.همین امر سبب شده است کورتاژ گرچه کم تاثیرتر است، رایجتر باشد.



استفاده از بالن گرم


روش ساده دیگری که در سال ۱۹۹۰ ابداع شد،استفاده از بالن در رحم است.پزشک بالن را درون رحم قرار میدهد و آن را باد میکند تا دیواره را بپوشاند سپس دمای داخل بالن را به ۸۷ درجه سانتیگراد میرساند.این امر سبب تخریب آندومتر میشود.این روش چندان رایج نیست چون از سویی امکان بچهدار شدن را از بین میبرد و از سوی دیگر تجهیزات مورد استفاده کمی گران است.



هیسترکتومی


هیسترکتومی یا برداشتن رحم از جمله روشهای موثری است که معمولا در کشورهای انگلیسیزبان برای بیماریهای حاد رحمی مورد استفاده قرار میگیرد. ۲۵ درصد افراد مبتلا به خونریزیهای شدید نیز به این روش تمایل دارند.
 

Similar threads

بالا