بررسی تأثیر برخی عناصر سنگین فلزی آلاینده خاک بر سرطان دستگاه گوارش

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92032817139
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰



پراکنش مکانی برخی عناصر سنگین در واحدهای نقشه خاک و ارتباط آن‌ها با تجمع در بافت‌های گیاهی، حیوانی و شیوع سرطان دستگاه گوارش در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد مطالعه و بررسی شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، پراکنش مکانی برخی عناصر سنگین در واحدهای نقشه خاک و ارتباط آن‌ با تجمع در بافت‌های گیاهی، حیوانی و شیوع سرطان دستگاه گوارش توسط رضا مهاجر دانشجوی دکتری تخصصی کشاورزی رشته خاکشناسی،گرایش پیدایش ورده بندی خاک دانشگاه شهرکرد در قالب پایان نامه دوره دکتری با راهنمایی آقایان دکتر محمدحسن صالحی و دکتر جهانگرد محمدی در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد ارائه شد.

با توجه به اینکه سرطان دستگاه گوارش در میان مردان و زنان جزء سه سرطان شایع در کشور ایران به حساب می‌آید و از طرفی دو فلز سرب و کادمیوم به عنوان دو فلز سرطان‌زا و دو عنصر روی و سلنیوم دو عنصر بازدارنده از سرطان دستگاه گوارش شناخته شده‌اند، این رساله با هدف تأثیر واحدهای نقشه خاک در پراکنش مکانی برخی از فلزات سنگین در خاک و ارتباط آن‌ها با تجمع در محصولات مهم زراعی، عضله دام، آب و گرد و غبار منطقه‌ای انجام گرفته است.

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش با توجه به مقادیر فلزات سنگین در خاک، غبارات اتمسفری، محصولات زراعی و عضله دام‌ها می‌توان بیان کرد که وجود سرب و کادمیم در کودهای شیمیایی، گرد و غبار و یا خاک و جذب آن‌ها از طریق محصولات زراعی موجب شده که این عناصر در محصولات زراعی و علوفه مورد مصرفی دام‌ها وجود داشته باشد و به دنبال مصرف علوفه و نیز استنشاق و بلع گرد و غبار و خاک توسط توسط دام‌ها، مقادیری از این عناصر در عضله دام افزایش یافته و به‌دنبال آن وارد بدن افرادی می گردد که از این محصولات استفاده می‌کنند. همین موضوع برای کمبود عناصر مفیدی که پیش‌گیرنده و بازدارنده از سرطان هستند نیز صادق است به‌گونه‌ای که با کمبود دو عنصر روی و سلنیوم در خاک، محصولات زراعی و علوفه، این کمبود به عضله دام و به‌دنبال آن به انسان‌ منتقل می‌گردد و می‌تواند یکی از دلایل شیوع سرطان دستگاه گوارش باشد.

نتایج گویای این مطلب است که بین شاخص میزان بروز سنی اختصاصی سرطان دستگاه گوارش و میزان کادمیوم خاک یک رابطه مستقیم و با سلنیوم خاک یک رابطه منفی و معنی‌دار وجود دارد که بایستی به آن توجه ویژه‌ای کرد. همچنین بین شاخص میزان بروز سنی اختصاصی سرطان، دستگاه گوارش و میزان سرب غبارات نیز یک رابطه مستقیم وجود دارد.

دکتر رضا مهاجر با استفاده از نتایج این پژوهش پیشنهاد کرده با مدیریت و اصلاح سیستم کشاورزی، کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از فعالیت بی‌رویه برخی معادن و صنایع در محدوده مناطق زراعی و همچنین غنی‌سازی محصولات غذایی و کودهای میکرو با عنصر سلنیوم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد محصولات سالم باشیم.

سرطان گوارش ناشی از عوامل متعددی است که عناصر سنگین موجود در خاک را می‌توان به عنوان یک پارامتر در بروز این بیماری در نظر گرفت.

در حال حاضر عواملی نظیر آداب غذایی نادرست، رژیم‌های غذایی غلط به ویژه استفاده از فست فودها، عوامل وراثتی و ... به عنوان اصلی‌ترین عوامل سرطان در جهان در نظر گرفته شده‌اند.
 
بالا