رنگـی ترین مراسـم دنیـا در هنـد

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جشن هولی یا جشن رنگ‌ها از مراسم سنتی هند است که هر ساله در آغاز فصل بهار در این کشور برگزار می‌شود. هولی بر پیروزی “خوبی” بر “بدی” دلالت دارد و جشنی است که در آن همگان حضور دارند.


جشن شادی
در جشن هولی مردم پودرها و آب‌های رنگی به یکدیگر می‌پاشند. هولی که ریشه در اسطوره‌های هند دارد، در آغاز بهار و در آخرین شبی در فوریه یا مارس که ماه کامل است، جشن گرفته می‌شود، به ویژه در شمال، غرب و شرق هند. جشن هولی در سال ۲۰۱۳ در روز ۲۷ ماه مارس برگزار می‌شود.

سنتی چندصد ساله
هولی جشنی است که بر پیروزی نیکی بر بدی دلالت دارد. از این رو در شب جشن هولی آتش‌های بزرگی افروخته می‌شوند. هندوان این آتش‌ها را سمبل قدرتی می‌دانند که بدی‌ها و شرارت‌ها را نابود می‌کند. حافظان محیط‌‌زیست مدت‌هاست که این آتش‌آفروزی‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

تفاوت‌های محلی
در شهر بارسانا در ایالت اوتار پرادش در جشن هولی از چوپ و عصا نیز استفاده می‌شود. مردان در این جشن ترانه‌های شیطنت‌آمیز می‌خوانند و زنان که بخشی از صورت خود را پوشانده‌اند، می‌کوشند که مردان را به شکلی سمبلیک به باد کتک بگیرند.

هولی کریشنا
در اسطوره‌‌های هند، کریشنا که یکی از خدایان هندوهاست، در شهر ماتورا، واقع در شمال این کشور به دنیا آمده است. در این شهر جشن هولی ۱۶ روز طول می‌کشد. پس از برگزاری مراسم یادبود در آغاز این جشن، مردم پودرهای رنگی به هم می‌پاشند و در ستایش کریشنا و همسرش، رادا سرود می‌خوانند.









جشنی برای همگان
هولی، پیر و جوان، کودک و بزرگسال و زن و مرد نمی‌شناسد و جشنی است برای همگان. همه به یکدیگر رنگ پرتاب می‌کنند، بر تن هم رنگ می‌مالند و به دید و بازدید اقوام و آشنایان می‌روند. در بسیاری از نقاط هند در مراسم و دید و بازدید نوشیدنی‌ای نشئه‌آور خورده می‌شود که آن را از بنگ و شیر تهیه می‌کنند.

از آواز‌های محلی تا فحش و ناسزا
در شمال هند به همراه نوای دهل، ترانه‌های محلی و بومی خوانده می‌شود. زنان و مردان لباسی سنتی که آن را برای جشن هولی رنگ کرده‌اند، بر تن دارند. یکی از سنت‌های بسیار کهن که در ایالت راجستان هنوز هم زنده است، این است که مردم می‌توانند بی‌پروا به یکدیگر ناسزا بگویند.

رمز رنگ‌ها
پودرهای رنگی در جشن هولی نیز به رنگارنگی لباس‌هایی است که مردم هند بر تن می‌کنند. این رنگ‌ها از گلبرگ‌ها و گیاهانی گوناگون، از جمله زردچوبه تهیه می‌شود. در بسیاری موارد نیز بادکنک‌هایی را با آبی که به رنگ آغشته است، پر می‌کنند تا پس از ترکیدن رنگ‌افشانی کنند.

استفاده روزافزون از پلاستیک
رنگ‌های ویژه جشن هولی در گذشته در ظرف‌های فلزی نگهداری می‌شدند. اما امروزه از ظرف‌ها و وسایل پلاستیکی در این جشن استفاده می‌شود که ارزان‌تر هستند.

در فراسوی مرزها
هولی جشنی نیست که تنها در هند برگزار شود. در کشورهایی چون آمریکا، بریتانیا، کانادا یا استرالیا که هندی‌های زیادی زندگی می‌کنند نیز برگزاری هولی به بخشی ثابت از سنت‌های آنان بدل شده است. در آلمان نیز چند سالی است که در شهر‌های بزرگ مراسمی در چارچوب جشن هولی برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود. درخور توجه آنکه جوانان آلمانی نیز به حضور در این جشن‌ها علاقه دارند.



 

n*@*f*@*s

عضو جدید
کاربر ممتاز
واای من عاشق اینجور جشنا هستم! مرسی قشنگ بودن:gol:
 

Similar threads

بالا