[h=2]
[/h]
[/h]
امروزه علاقه مندان به هوانوردی بیشتر محصولات نهایی که از خط تولید کارخانه ها خارج می شوند را می شناسند و اطلاعات آنها در این خصوص بالا است. اما در پشت این پرنده های آهنی انسان هایی وجود دارند که طراحی این هواپیماها را به عهده داشته و به آنان معنی می بخشند. البته به مانند بسیاری دیگر از عرصه ها نام این مردان بزرگ که در پشت صحنه فعالیت می کنند آنچنان برای مخاطبان و خصوصا علاقمندان ایرانی آشنا نیست. در این مطلب سعی داریم تا شما را با 5 طراح برجسته هواپیما در جهان آشنا کنیم.
کورت تانک
این طراح آلمانی سازنده یکی از مخوفترین جنگنده ها در زمان جنگ دوم جهانی یعنی شکاری فوکه ولف FW190 بود که در طول جنگ لقب "قصاب آسمان" را به خود اختصاص داد. کورت تانک در شهر برومبرگ آلمان به تاریخ 24 فوریه 1898 متولد شد. وی در یک خانواده نظامی متولد شده و در طول جنگ اول جهانی بر خلاف میل باطنی به دنباله روی از سنت خانوادگی در رسته سواره نظام در جنگ اول جهانی شرکت کرد. وی پس از جنگ به دانشگاه رفته و در رشته مهندسی الکترونیک فارغ التحصیل شد.
او سپس در چندین شرکت هواپیما سازی از جمله مسراشمیت به کار مشغول شده و نهایتا در سال 1931 با انتقال به شهر برمن آلمان به عنوان مهندس ارشد شرکت فوکه ولف مشغول به کار شد. وی در این شرکت دو طرح بسیار مشهور و موفق را طراحی کرد که یکی شکاری FW190 بود. نزدیک به 20 هزار فروند از این هواپیما تولید شد و در سالهای جنگ دوم جهانی به کابوس خلبانان متفقین بدل شد. اما پرنده بعدی وی هواپیما چند منظور FW200 بود که در مدلهای گوناگونی وارد خدمت شد.
این هواپیمای 4 موتوره شهرت عمده خود را برای پروازهای گشت دریایی دارد. تنها در بین سالهای 1940 تا 1941 میلادی 350 هزار تن از کشتی های متفقین بر اثر حملات این هواپیما که به کرکس مشهور شده بود غرق شدند. وینستون چرچیل این هواپیما را "بلای آسمانی آتلانتیک" نامیده بود.
Ta 152 نیز شکاری دیگری بود که وی برای نبرد در ارتفاع بالا طراحی کرده بود که نهایتا در سال پایانی جنگ نمونه های کمی از آن تولید شده و هیچ گاه نتوانست در جنگ اثرگذار باشد. وی پس از جنگ به آرژانتین رفته و در آن کشور به طراحی هواپیما پرداخت اما به دلیل مشکلات مالی در آن کشور در دهه 1950 آنجا را ترک کرده و به هندوستان رفت. در این کشور نیز وی جنگنده چند منظور HF-24 را طراحی کرد که از اویل دهه 1960 تا سال 1985 میلادی در نیروی هوایی هند خدمت کرد. وی سپس به آلمان بازگشته و به عنوان مشاور شرکت هواپیمایی MBB آلمان به کار مشغول شد. وی نهایتا در 5 ژوئن سال 1983 میلادی در مونیخ درگذشت.
کورت تانک
این طراح آلمانی سازنده یکی از مخوفترین جنگنده ها در زمان جنگ دوم جهانی یعنی شکاری فوکه ولف FW190 بود که در طول جنگ لقب "قصاب آسمان" را به خود اختصاص داد. کورت تانک در شهر برومبرگ آلمان به تاریخ 24 فوریه 1898 متولد شد. وی در یک خانواده نظامی متولد شده و در طول جنگ اول جهانی بر خلاف میل باطنی به دنباله روی از سنت خانوادگی در رسته سواره نظام در جنگ اول جهانی شرکت کرد. وی پس از جنگ به دانشگاه رفته و در رشته مهندسی الکترونیک فارغ التحصیل شد.
او سپس در چندین شرکت هواپیما سازی از جمله مسراشمیت به کار مشغول شده و نهایتا در سال 1931 با انتقال به شهر برمن آلمان به عنوان مهندس ارشد شرکت فوکه ولف مشغول به کار شد. وی در این شرکت دو طرح بسیار مشهور و موفق را طراحی کرد که یکی شکاری FW190 بود. نزدیک به 20 هزار فروند از این هواپیما تولید شد و در سالهای جنگ دوم جهانی به کابوس خلبانان متفقین بدل شد. اما پرنده بعدی وی هواپیما چند منظور FW200 بود که در مدلهای گوناگونی وارد خدمت شد.
این هواپیمای 4 موتوره شهرت عمده خود را برای پروازهای گشت دریایی دارد. تنها در بین سالهای 1940 تا 1941 میلادی 350 هزار تن از کشتی های متفقین بر اثر حملات این هواپیما که به کرکس مشهور شده بود غرق شدند. وینستون چرچیل این هواپیما را "بلای آسمانی آتلانتیک" نامیده بود.
Ta 152 نیز شکاری دیگری بود که وی برای نبرد در ارتفاع بالا طراحی کرده بود که نهایتا در سال پایانی جنگ نمونه های کمی از آن تولید شده و هیچ گاه نتوانست در جنگ اثرگذار باشد. وی پس از جنگ به آرژانتین رفته و در آن کشور به طراحی هواپیما پرداخت اما به دلیل مشکلات مالی در آن کشور در دهه 1950 آنجا را ترک کرده و به هندوستان رفت. در این کشور نیز وی جنگنده چند منظور HF-24 را طراحی کرد که از اویل دهه 1960 تا سال 1985 میلادی در نیروی هوایی هند خدمت کرد. وی سپس به آلمان بازگشته و به عنوان مشاور شرکت هواپیمایی MBB آلمان به کار مشغول شد. وی نهایتا در 5 ژوئن سال 1983 میلادی در مونیخ درگذشت.