احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون در افراد دیابتی

*tasnim*

کاربر فعال تالار پزشکی ,
کاربر ممتاز
ویدا فاضل :

پارکینسون یک اختلال حرکتی است که بر اثر نابودی برخی سلول‌های مغزی بروز می‌کند. محققان دریافتند احتمال ابتلا به پارکینسون در بیماران مبتلا به دیابت بیشتر از افراد عادی است. این خطر برای مردان و زنان مساوی است و مستقل از سایر عوامل خطرزا می‌باشد. داشتن اضافه وزن و انجام ندادن کافی حرکات ورزشی با ابتلا به دیابت نوع دوم که شیوع آن در سراسر جهان رو به افزایش است، ارتباط دارد و دیابت نیز تا حدودی به دلیل ایجاد اضافه وزن خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌دهد.
محققان در مطالعه ای که در مجله Diabetes care به چاپ رسیده است به ارزیابی میزان شیوع بیماری پارکینسون بر اساس سن و جنسیت در بین افراد مبتلا به دیابت پرداخته اند. در این مطالعه 603416 فرد مبتلا به دیابت و 472188 فرد غیر دیابتی به عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نشان داد که بروز پارکینسون در میان گروه دیابتی 3.59 در هر ده هزار فرد – سال و در گروه کنترل 2.15 در هر ده هزار فرد- سال بوده است که نشاندهنده ی نسبت خطر 1.61 برابر است که این ارتباط با ویزیت های منظم پزشکی ، درمان وکنترل دیابت کاهش می یابد. دربین هر دو جنس و سنین طبقه بندی شده، ابتلا به دیابت بطور چشمگیری سبب افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می شود. بیشترین نسبت خطر در میان مردان جوان 21 تا 40 ساله به میزان 2.1 برابر و در زنان 41 تا 60 ساله با 2.05 و زنان بالاتر از 60 سال با 1.65 برابر گزارش گردید.
نکته عملی: دیابت سبب افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون می شود این وضعیت در بین زنان و مردان جوانتر بیشتر دیده می شود. اصلاح شیوه زندگی که هیچ زمانی برای انجام آن دیر نیست می تواند گام بزرگی در جهت پیشگیری از دیابت باشد که اساس آن کاهش وزن و خوراک سالم می باشد.
 

Similar threads

بالا