حدود شرعی حجاب آقایون!

hosseinassar

مدیر ارشد
ممنونم میشم فقط همون حدیث از یه منبع معتبر ذکر بشه.
ضمن اینکه این تفاسیری که از ائمه به دستمون میرسه ممکنه تحریف شده باشه. اینا که دیگه قرآن نیست که احتمال تحریفش نباشه:surprised:
میخوام که بحث تا جایی که بشه با خوش بینی پیش نره شاید اینجوی بهتر باشه

هر حدیثی که مورد قبول نیست
برای معتبر بودنش باید یه سری شرایط داشته باشه

"عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن"، وسائل الشیعة، ج 20، ح 25429، ص 203، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ.

مسعدة بن زیاد از امام صادق (ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در باره زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: "صورت و دو کف دست".
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
ممنونم میشم فقط همون حدیث از یه منبع معتبر ذکر بشه.
ضمن اینکه این تفاسیری که از ائمه به دستمون میرسه ممکنه تحریف شده باشه. اینا که دیگه قرآن نیست که احتمال تحریفش نباشه:surprised:
میخوام که بحث تا جایی که بشه با خوش بینی پیش نره شاید اینجوی بهتر باشه

ببینین ما علومی از قبیل علم حدیث و علم رجال داریم که امکان تحریف رو تقریبا به صفر میرسونه.ضمنا حدیث ثقلین متواتر و در صحتش شکی نیست.
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه نکاتی از این کتابمارم بقیش با خودتون:

در جمله بعد می‏فرمايد " « و يحفظوا فروجهم »" يعنی : به مؤمنين بگو
عورت خويش را حفظ كنند . ممكن است مقصود اين باشد كه پاكدامن باشند و
دامن خود را از هر چه كه روا نيست نگهداری كنند ، يعنی از زناء و فحشاء
و هر كار زشتی كه از اين مقوله است .
ولی عقيده مفسرين اوليه اسلام و همچنين مفاد اخبار و
احاديث وارده اينست كه هر جا در قرآن كلمه حفظ فرج آمده است مقصود حفظ
از زناء است جز در اين دو آيه كه به معنای حفظ از نظر است و مقصود
وجوب ستر عورت است





در آيه بعد می‏فرمايد : " « و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن‏
فروجهن »" عينا همان دو تكليف : ترك نظر ، و پاكدامنی ( پوشانيدن‏
عورت ) را كه برای مردان بيان كردم برای زنان هم ذكر فرموده است .
از اينجا به خوبی روشن می‏شود كه هدف از اين دستورات رعايت مصالح بشر
است خواه زن يا مرد . قوانين اسلام بر پايه تبعيض و تفاوت ميان زن و
مرد بنا نشده است
و الا می‏بايد همه اين تكاليف را برای زن قائل شود و
برای مرد هيچ وظيفه‏ای مقرر ندارد .
اگر می‏بينيم كه وظيفه " پوشش " به زن اختصاص يافته است از اين‏
جهت است كه ملاك آن مخصوص زن است . چنانكه قبلا هم يادآوری كرديم ، زن‏
مظهر جمال و مرد مظهر شيفتگی است
. قهرا به زن بايد بگويند خود را در
معرض نمايش قرار نده نه به مرد . لهذا با اينكه دستور پوشيدن برای مردان مقرر نشده است ، عملا
مردان پوشيده‏تر از زنان از منزل بيرون می‏روند ، زيرا تمايل مرد به نگاه‏
كردن و چشم چرانی است نه به خودنمائی ، و برعكس تمايل زن بيشتر به‏
خودنمائی است نه به چشم چرانی . تمايل مرد به چشم چرانی بيشتر زن را
تحريك به خودنمائی می‏كند و تمايل به چشم چرانی كمتر در زنان وجود دارد .
لهذا مردان كمتر تمايل به خودنمائی دارند . و به همين جهت " تبرج " از
مختصات زنان است
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
و این قسمت هم بحث شما:



در جمله بعد می‏فرمايد : " « و لا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها »" .
كلمه " زينت " در عربی از كلمه " زيور " فارسی اعم است . زيرا زيور
به زينتهائی گفته می‏شود كه از بدن جدا می‏باشد مانند طلا آلات و جواهرات ،
ولی كلمه زينت هم به اين دسته گفته می‏شود و هم به آرايشهائی كه به بدن‏
متصل است نظير سرمه و خضاب .
مفاد اين دستور اينست كه زنان نبايد آرايش و زيور خود را آشكار سازند
. سپس دو استثناء برای اين وظيفه ذكر شده است كه هر دو را مفصلا مورد
بحث قرار می‏دهيم :

استثناء اول :
" « الا ما ظهر منها »" يعنی جز زينتهائی كه آشكار است . از اين‏
عبارت چنين استفاده می‏شود كه زينتهای زن دو نوع است . يك نوع زينتی‏
است كه آشكار است . نوع ديگر زينتی است كه درباره اين استثناء سه قول است : اول اينكه مراد از زينت آشكار
جامه‏ها است ( جامه‏های رو ) ، و مراد از زينت نهان پای برنجن ( 1 ) و
گوشواره و دستبند است . اين قول از ابن مسعود صحابی معروف نقل شده است‏
.
قول دوم اينكه مراز از زينت ظاهره سرمه و انگشتر و خضاب دست است ،
يعنی زينتهائی كه در چهره و دو دست تا مچ واقع می‏شود . اين ، قول ابن‏
عباس است .
قول سوم اينست كه مراد از زينت آشكار ، خود چهره و دو دست تا مچ‏
است . اين ، قول ضحاك و عطا است " .
در تفسير صافی ذيل اين جمله يك عده روايات از ائمه اطهار نقل می‏كند
كه ما بعد نقل خواهيم كرد .
در تفسير كشاف می‏گويد :
" زينت عبارت است از چيزهائی كه زن خود را بدانها می‏آرايد از قبيل‏
طلاآلات ، سرمه ، خضاب . زينتهای آشكار از قبيل انگشتر ، حلقه ، سرمه و خضاب مانعی نيست كه آشكار بشود و اما زينتهای پنهان از قبيل‏
دست برنجن ، پای برنجن ، بازوبند ، گردنبند ، تاج ، كمربند ، گوشواره‏
بايد پوشانيده شود . مگر از عده‏ای كه در خود آيه استثنا شده‏اند " .
می‏گويد :
" در آيه پوشانيدن خود زينتهای باطنه مطرح شده است نه محلهای آنها از
بدن . اين به خاطر مبالغه در لزوم پوشانيدن آن قسمتهای از بدن است از
قبيل ذراع ، ساق پا ، بازو ، گردن ، سر ، سينه ، گوش "







 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هر حدیثی که مورد قبول نیست
برای معتبر بودنش باید یه سری شرایط داشته باشه

"عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن"، وسائل الشیعة، ج 20، ح 25429، ص 203، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ.

مسعدة بن زیاد از امام صادق (ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در باره زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: "صورت و دو کف دست".

منبع رو نگفتی:surprised:
خوب نمیشه اینو تعبیر کرد که مثلا مستحب هستکه صورت و دو کف دست دیده بشه . آخه من هر چی فک میکنم نمیتونم به نتیجه برسم که مثلا اگه دست یکی بیشتر از مچ دیده بشه چیطور باعث انحراف ممکنه بشه پس چرا جوامع دیگه خیلی از بحثای اخلاقی که ما شاید داریم که نباید داشته باشیم رو ندارن. این مسائل با هم جور درنمیان.
ببینین ما علومی از قبیل علم حدیث و علم رجال داریم که امکان تحریف رو تقریبا به صفر میرسونه.ضمنا حدیث ثقلین متواتر و در صحتش شکی نیست.
گفتین ثقلین که بحثی از حجاب نکرده :surprised:
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
كيفيت پوشش اینم کاملا تخصصی اسلامی لب مطلب

بعد از اين استثناء اين جمله آمده است : " « و ليضربن بخمرهن علی‏
جيوبهن »" يعنی می‏بايد روسری خود را بر روی سينه و گريبان خويش قرار
دهند . البته روسری خصوصيتی ندارد ، مقصود پوشيدن سر و گردن و گريبان‏
است . همانطور كه قبلا از تفسير كشاف نقل كرديم - ديگران نيز همانطور
گفته‏اند - زنان عرب معمولا پيراهنهائی می‏پوشيدند كه گريبانهايشان باز بود
، دور گردن و سينه را نمی‏پوشانيد . روسريهائی هم كه روی سر خود
می‏انداختند از پشت سر می‏آويختند - همانطوری كه الان بين مردان عرب‏
متداول است - قهرا گوشها و بناگوشها و گوشواره‏ها و جلوی سينه و گردن‏
نمايان می‏شد . اين آيه دستور می‏دهد كه بايد قسمت آويخته همان روسريها را
از دو طرف روی سينه و گريبان خود بيفكنند تا قسمتهای ياد شده پوشيده‏
گردد .
ابن عباس در تفسير اين جمله گفته است :
" تغطی شعرها و صدرها و ترائبها و سوالفها " يعنی زن مو و سينه و دور
گردن و زير گلوی خود را بپوشاند ( 1 ) .
اين آيه حدود پوشش را مشخص می‏كند . در ذيل اين آيه شيعه و سنی روايت‏
كرده‏اند كه :
" روزی در هوای گرم مدينه زنی جوان و زيبا در حالی كه طبق معمول روسری‏
خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پيدا بود ، از كوچه‏
عبور می‏كرد . مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می‏آمد . آن منظره زيبا سخت نظر او را جلب كرد و چنان غرق تماشای آن‏
زيبا شد كه از خودش و اطرافش غافل گشت و جلو خودش را نگاه نمی‏كرد .
آن زن وارد كوچه‏ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می‏كرد . همانطور كه‏
می‏رفت ، ناگهان استخوان يا شيشه‏ای كه از ديوار بيرون آمده بود به صورتش‏
اصابت كرد و صورتش را مجروح ساخت . وقتی به خود آمد كه خون از سر و
صورتش جاری شده بود . با همين حال به حضور رسول اكرم رفت و ماجرا را به‏
عرض رساند . اينجا بود كه آيه مباركه نازل شد : " « قل للمؤمنين يغضوا
من ابصارهم ». . . الی آخر " ( 1 ) .
اين تركيب لغوی ، يعنی تركيب لغت " ضرب " با لغت " علی " اين‏
معنی را می‏رساند كه چيزی را بر روی چيز ديگر قرار دهند به طوری كه مانع و
حاجبی بر او شمرده شود . در تفسير كشاف می‏گويد :
" ضربت بخمارها علی جيبها كقولك ضربت بيدی علی الحائط اذا وضعتها
عليه " .
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
يعنی اين تعبير نظير اينست كه بگوئيم دست خود را روی ديوار گذاشتيم .
ايضا در كشاف در ذيل آيه 11 از سوره كهف كه اين تركيب لغوی در آنجا
آمده است و می‏فرمايد : " « فضربنا علی آذانهم »" می‏گويد :
" ای ضربنا عليها حجابا من ان تسمع " يعنی بر روی گوشهای آنها پرده‏ای‏
قرار داديم كه نشنوند .
در تفسير مجمع البيان در ذيل آيه مورد بحث می‏گويد :
" زنان مأمور شده‏اند كه روسريهای خود را بر روی سينه خود بيفكنند تا
دور گردن آنان پوشيده شود . گفته شده است كه قبلا دامنه روسريها را به‏
پشت سر می‏افكندند و سينه‏هايشان پيدا بود . كلمه " جيوب " ( گريبانها
) كنايه است از سينه‏ها ، زيرا گريبانها است كه روی سينه‏ها را می‏پوشاند
. و گفته شده است كه از آن جهت اين دستور رسيده است كه زنان موها و
گوشواره‏ها و گردنهای خويش را بپوشانند . ابن عباس در ذيل اين آيه گفته‏
است : زن بايد موی و سينه و دور گردن و زير گلوی خويش را بپوشاند " .
تفسير صافی نيز بعد از ذكر جمله " « و ليضربن بخمرهن علی جيوبهن » "
می‏گويد :
" برای اينكه گردنها پوشيده شود " .
به هر حال منظور اينست كه اين آيه در كمال صراحت حدود پوشش لازم را
بيان می‏كند . مراجعه به تفاسير و روايات اعم از شيعه و سنی و مخصوصا
روايات شيعه كاملا مطلب را روشن می‏كند و جای ترديد در مفهوم آيه باقی‏
نمی‏گذارد .
 

aaj6551

عضو جدید
ُلام

ُلام

يعنی اين تعبير نظير اينست كه بگوئيم دست خود را روی ديوار گذاشتيم .
ايضا در كشاف در ذيل آيه 11 از سوره كهف كه اين تركيب لغوی در آنجا
آمده است و می‏فرمايد : " « فضربنا علی آذانهم »" می‏گويد :
" ای ضربنا عليها حجابا من ان تسمع " يعنی بر روی گوشهای آنها پرده‏ای‏
قرار داديم كه نشنوند .
در تفسير مجمع البيان در ذيل آيه مورد بحث می‏گويد :
" زنان مأمور شده‏اند كه روسريهای خود را بر روی سينه خود بيفكنند تا
دور گردن آنان پوشيده شود . گفته شده است كه قبلا دامنه روسريها را به‏
پشت سر می‏افكندند و سينه‏هايشان پيدا بود . كلمه " جيوب " ( گريبانها
) كنايه است از سينه‏ها ، زيرا گريبانها است كه روی سينه‏ها را می‏پوشاند
. و گفته شده است كه از آن جهت اين دستور رسيده است كه زنان موها و
گوشواره‏ها و گردنهای خويش را بپوشانند . ابن عباس در ذيل اين آيه گفته‏
است : زن بايد موی و سينه و دور گردن و زير گلوی خويش را بپوشاند " .
تفسير صافی نيز بعد از ذكر جمله " « و ليضربن بخمرهن علی جيوبهن » "
می‏گويد :
" برای اينكه گردنها پوشيده شود " .
به هر حال منظور اينست كه اين آيه در كمال صراحت حدود پوشش لازم را
بيان می‏كند . مراجعه به تفاسير و روايات اعم از شيعه و سنی و مخصوصا
روايات شيعه كاملا مطلب را روشن می‏كند و جای ترديد در مفهوم آيه باقی‏
نمی‏گذارد .
عزیزان موافق خودتونو زیاد اذیت نکنین.کسی اینجا قصد هدایت شدن نداره.
همیشه گفتند "نرود میخ آهنین در سنگ"
من در مورد های مختلفی این کار را کردم
طرف های من همگی خاموش ماندند ولی دست از لجاجت برنداشتند
با اینکه استدالی برای پافشاری بر عقاید خود نداشتند
عزیزان خود را به زحمت نیندازین
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
عزیزان موافق خودتونو زیاد اذیت نکنین.کسی اینجا قصد هدایت شدن نداره.
همیشه گفتند "نرود میخ آهنین در سنگ"
من در مورد های مختلفی این کار را کردم
طرف های من همگی خاموش ماندند ولی دست از لجاجت برنداشتند
با اینکه استدالی برای پافشاری بر عقاید خود نداشتند
عزیزان خود را به زحمت نیندازین

اخوی قصاص قبل از جنایت نکن.;)
ایشون که هنوز لجاجتی نکردن.:surprised:
تو تاپیکای دیگه یه سری بزن تا لجاجت را به معنای تمام خودش ببینی:confused:
 

hosseinassar

مدیر ارشد
منبع رو نگفتی:surprised:
خوب نمیشه اینو تعبیر کرد که مثلا مستحب هستکه صورت و دو کف دست دیده بشه . آخه من هر چی فک میکنم نمیتونم به نتیجه برسم که مثلا اگه دست یکی بیشتر از مچ دیده بشه چیطور باعث انحراف ممکنه بشه پس چرا جوامع دیگه خیلی از بحثای اخلاقی که ما شاید داریم که نباید داشته باشیم رو ندارن. این مسائل با هم جور درنمیان.

گفتین ثقلین که بحثی از حجاب نکرده :surprised:
چزا منبع تو قسمت عربیش کامل نوشته شده
بحث انحراف و عادی شدن در کشورهای دیگه و... خیلی جای بحث داره
شاید موضوع این تاپیک منحرف کنه
اگه جای دیگه ای بحث بشه تا جایی که بتونم در خدمتم
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
منبع رو نگفتی:surprised:
خوب نمیشه اینو تعبیر کرد که مثلا مستحب هستکه صورت و دو کف دست دیده بشه . آخه من هر چی فک میکنم نمیتونم به نتیجه برسم که مثلا اگه دست یکی بیشتر از مچ دیده بشه چیطور باعث انحراف ممکنه بشه پس چرا جوامع دیگه خیلی از بحثای اخلاقی که ما شاید داریم که نباید داشته باشیم رو ندارن. این مسائل با هم جور درنمیان.

گفتین ثقلین که بحثی از حجاب نکرده :surprised:

خوب الان بحث دوتا شد.یکی اینکه آیا حجاب در قرآن و روایات آمده که دوستان توضیح فرمودند.دوم اینکه فلسفه احکام الهی چیست؟خوب اگه داستان منع شدن قوم بنی اسرائیل از گرفتن ماهی تو روز شنبه رو خونده باشین در حال که شنبه بهترین روز صید بود متوجه میشین که بزرگترین فلسفه احکام الهی تسلیم بودن در برابر خواسته خداست.درسته که سختی داره اما وقتی به این که دنیا زندان مومن و بهشت کافره و آخرت بر عکس و توجه به اینکه این دنیا فانیست و آن دنیا جاودان این سختی مطمئنا آسانتر میشه:gol:
 

bahram3

عضو جدید
کاربر ممتاز
:w46:بحث کهنه و داغونیه...فکرتون رو برای چیزای مفید مشغول کنید...خیلی عقبیم....:w46::w46::w46::w46:
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
حیف که نمی خوام لجاجت کنم :D :D
و به قول دوستمون وقتمونو باید صرف چیزای مهمتر کنیم
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چزا منبع تو قسمت عربیش کامل نوشته شده
بحث انحراف و عادی شدن در کشورهای دیگه و... خیلی جای بحث داره
شاید موضوع این تاپیک منحرف کنه
اگه جای دیگه ای بحث بشه تا جایی که بتونم در خدمتم
:redface:
تو این مباحث من تنها چیزی که شاید یه پس زمینه ایجاد کنه برام همون حدیث بود که .... و من همچنان بخ نظرم در زمینه حجاب یه مقدار زیاده روی شده حتی اون آیه صریح هم که گفته جلباب رو به خودتون نزدیک کنید به نظرم از اونم نمیشه استناد کرد که گردنتونو بپوشونید شاید اون عرب اون زمان لباسش جوری بوده که بدنش کلا نمایان بوده .
اینکه علما اینجوری از حجاب تفسیر میکنن اینه که جانب احتیاط رو رعایت کنن و خودشون رو راحت کنن و همه چی رو نهایتش رو انتخاب میکنن بر خلاف اینکه اسلام میگه حد تعادل دیگه من نمیدونم حد افراطی تر از اینی که الان در مورد حجاب هست چی میتونه باشه آخه.
در هر صورت ممنونم از مشارکت تون:redface::gol:
خوب الان بحث دوتا شد.یکی اینکه آیا حجاب در قرآن و روایات آمده که دوستان توضیح فرمودند.دوم اینکه فلسفه احکام الهی چیست؟خوب اگه داستان منع شدن قوم بنی اسرائیل از گرفتن ماهی تو روز شنبه رو خونده باشین در حال که شنبه بهترین روز صید بود متوجه میشین که بزرگترین فلسفه احکام الهی تسلیم بودن در برابر خواسته خداست.درسته که سختی داره اما وقتی به این که دنیا زندان مومن و بهشت کافره و آخرت بر عکس و توجه به اینکه این دنیا فانیست و آن دنیا جاودان این سختی مطمئنا آسانتر میشه:gol:
شاید بعضی سختیارو ما خودمون ایجاد کردیم و یه زمانی برسه بفهمیم کهواقعا این نبوده:surprised:
از مشارکت شمام ممنونم:gol:
:w46:بحث کهنه و داغونیه...فکرتون رو برای چیزای مفید مشغول کنید...خیلی عقبیم....:w46::w46::w46::w46:
هر بحث کهنه ای دلیل بر داغون بودنشه مگه:surprised:
 

aaj6551

عضو جدید
سلام

سلام

خب خانم آرانوس بالا خره چیزی دست گیرتون شد؟
یا هنوز میگین ربطی نداره؟
امیدوارم که مفید بوده باشه
 

aaj6551

عضو جدید
:redface:
تو این مباحث من تنها چیزی که شاید یه پس زمینه ایجاد کنه برام همون حدیث بود که .... و من همچنان بخ نظرم در زمینه حجاب یه مقدار زیاده روی شده حتی اون آیه صریح هم که گفته جلباب رو به خودتون نزدیک کنید به نظرم از اونم نمیشه استناد کرد که گردنتونو بپوشونید شاید اون عرب اون زمان لباسش جوری بوده که بدنش کلا نمایان بوده .
اینکه علما اینجوری از حجاب تفسیر میکنن اینه که جانب احتیاط رو رعایت کنن و خودشون رو راحت کنن و همه چی رو نهایتش رو انتخاب میکنن بر خلاف اینکه اسلام میگه حد تعادل دیگه من نمیدونم حد افراطی تر از اینی که الان در مورد حجاب هست چی میتونه باشه آخه.
در هر صورت ممنونم از مشارکت تون:redface::gol:

شاید بعضی سختیارو ما خودمون ایجاد کردیم و یه زمانی برسه بفهمیم کهواقعا این نبوده:surprised:
از مشارکت شمام ممنونم:gol:

هر بحث کهنه ای دلیل بر داغون بودنشه مگه:surprised:
خب خانم آرانوس بالا خره چیزی دست گیرتون شد؟
یا هنوز میگین ربطی نداره؟
امیدوارم که مفید بوده باشه​
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب خانم آرانوس بالا خره چیزی دست گیرتون شد؟
یا هنوز میگین ربطی نداره؟
امیدوارم که مفید بوده باشه​
من متاسفانه پستای طولانی رو نخوندم هدفم از شرکت تو بحث این نیس که بریم حرفای بقیه رو بخونیم من میگم کلا خودمون از دونسته های خودمون بگیم و بحث کنیم نه متنای طولانی به خاطر همین میگم اگه قرار هست از جایی هم کمک بگیریم خلاصه شو به صورت برداشت خودمون مطرح کنیم و اون چیزی که دست گیرم شد تو پست قبلی گفتم:gol:
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
من متاسفانه پستای طولانی رو نخوندم هدفم از شرکت تو بحث این نیس که بریم حرفای بقیه رو بخونیم من میگم کلا خودمون از دونسته های خودمون بگیم و بحث کنیم نه متنای طولانی به خاطر همین میگم اگه قرار هست از جایی هم کمک بگیریم خلاصه شو به صورت برداشت خودمون مطرح کنیم و اون چیزی که دست گیرم شد تو پست قبلی گفتم:gol:
موي سر زينت باطني است (چون در همه اعصار مي پوشاندن) { صغري)
قرآن از آشكار نمودن زينت باطني نهي كرده. (لا يبدين زينتهن الا ما ظهر..) {كبري)
پس قرآن آشكار نمودن مو ي سررا نهي كرده است. {نتيجه}
جدای از این استدلال اگه بخواهید فقط به قرآن رجوع کنید که خیلی از جزییات احکام دیگه دین هم ازش برداشت نمیشه اصولا اگر بنا بود این چنین باشد که وجود ائمه لازم نبود.
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موي سر زينت باطني است (چون در همه اعصار مي پوشاندن) { صغري)
قرآن از آشكار نمودن زينت باطني نهي كرده. (لا يبدين زينتهن الا ما ظهر..) {كبري)
پس قرآن آشكار نمودن مو ي سررا نهي كرده است. {نتيجه}
جدای از این استدلال اگه بخواهید فقط به قرآن رجوع کنید که خیلی از جزییات احکام دیگه دین هم ازش برداشت نمیشه اصولا اگر بنا بود این چنین باشد که وجود ائمه لازم نبود.

پوشوندن اون در همه اعصار یعنی اینکه زینت باطنیه:surprised: ضمن اینکه پوشوندن اونا با این چیزی که الان ما داریم کلی فرق داره الان میگن حتی چن لاخ موت نباد دیده بشه ولی اون چیزی که من از اعصار گذشته دیدم اصلا این نیست و تو پوشش گردن هم حتی متفاوتند.
منم میگم با این جزییات که تو قران ذکر نشده و برداشت ما افراطی هست
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
پوشوندن اون در همه اعصار یعنی اینکه زینت باطنیه:surprised: ضمن اینکه پوشوندن اونا با این چیزی که الان ما داریم کلی فرق داره الان میگن حتی چن لاخ موت نباد دیده بشه ولی اون چیزی که من از اعصار گذشته دیدم اصلا این نیست و تو پوشش گردن هم حتی متفاوتند.
منم میگم با این جزییات که تو قران ذکر نشده و برداشت ما افراطی هست

عرض کردم خدمتتان قرآن جزییات رو نمیگه.میگه نماز بخونید-روزه بگیرید-خمس و زکات بدین-حج برین و ... حالا به نظرت جزییات اینارو از کجا باید فهمید؟!
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عرض کردم خدمتتان قرآن جزییات رو نمیگه.میگه نماز بخونید-روزه بگیرید-خمس و زکات بدین-حج برین و ... حالا به نظرت جزییات اینارو از کجا باید فهمید؟!
جزییاتشو رو یه سری از علما با برداشتهای افرطای و همون قضیه که گفتم جانب احتیاط رو رعایت کنن انجام میدن و به من میگن اگه غیر این عمل کنی..............
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من متاسفانه پستای طولانی رو نخوندم هدفم از شرکت تو بحث این نیس که بریم حرفای بقیه رو بخونیم من میگم کلا خودمون از دونسته های خودمون بگیم و بحث کنیم نه متنای طولانی به خاطر همین میگم اگه قرار هست از جایی هم کمک بگیریم خلاصه شو به صورت برداشت خودمون مطرح کنیم و اون چیزی که دست گیرم شد تو پست قبلی گفتم:gol:

سلام آرانوس جان
ببخشید که در وسط بحث وارد می شم
ولی خوب چون صحبت های الان شما را با سوالات پیشینی که برای خودم بود یکسان دیدم گفتم شاید نظرم به دردتون بخوره
شرط بحث چیه ؟
شرط بحث اینه که همه افراد حاظر در بحث در رابطه با موضوع مطالعه داشته باشن و بعد بشینن هر کدام در رابطه با برداشتی که خودشون داشتن و یا مطلبی که از مطالعه گرفتن بحث کنن
اما اگر فقط بخوان یه موضوع را که مطالعه نکردن فقط روش صحبت کنن این دیگه نمی شه بحث می شه صحبت بی فایده و مثل این می مونه که شما بخواید به من نظریه انیشتین را ثابت کنید در شرایطی که من حتی از ساده ترین قوانین فیزیک اطلاعی ندارم خوب این می شه کار یه استاد که بشینه از اول ب بسم الله فیزیک را بخواد به من درس بده چون از هر کجای مطلب که بخواد بگه باید رجوع کنه به یه قانون دیگه فیزیک که خوب من اون را هم قبول ندارم (چون از فیزیک اطلاعی ندارم ) و باز هم باید بره قبل و ... ! پس این نمی شه بحث مفید و مسلما هیچ استادی هم این کار را نمی کنه حتی با اگر سود زیادی براش داشته باشه چون بسیار زمان بر هست
شما می گید می خوام بدونم کجای قرآن گفته حجاب باید به این نحو باشه ؟
من می گم شما یا می خواید قرآن را رد کنید و یا قبول ولی برای هر دو حالتش باید یه سری مراحل را برید
اول کامل بخونیدش (چون خودتون فرموده بودید که مطالعه نکردید جسارت کردم) نه حدیث بخونید و نه چیز دیگه که می گید تحریف شدن بعد تاریخ زمان قبل و بعد از اسلام را بخونید، از هر منبعی که چه قرآن را رد کرده و چه پذیرفته
کتاب های موافق و مخالف را بخونید تا بهتون توان و ایده تفکر را بده
بعد در این موضع می شه بحث کرد
همه این کارای گفته شده وقت می گیره ولی هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد
موفق باشید :gol:
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
جزییاتشو رو یه سری از علما با برداشتهای افرطای و همون قضیه که گفتم جانب احتیاط رو رعایت کنن انجام میدن و به من میگن اگه غیر این عمل کنی..............
اولا که علما حق ندارند که از خودشان چیزی اضافه کنند بلکه باید همان که خواسته شده را استخراج کنند. ثانیا از لحاظ عقلی وقتی که حجاب مو می آید منظور کل موست چون همانطور که موهای پشت سر زینت زن محسوب میشود موهای جلوی سر او نیز چنین حکمی داردثالثا امیدوارم شما پیش فرضهای ذهنی خود را کنار بگذارید واگر هم افراطی در احکام میبینید با سند دینی آن را بیاورید نه با اینکه شاید اینطور باشد.
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام آرانوس جان
ببخشید که در وسط بحث وارد می شم
ولی خوب چون صحبت های الان شما را با سوالات پیشینی که برای خودم بود یکسان دیدم گفتم شاید نظرم به دردتون بخوره
شرط بحث چیه ؟
شرط بحث اینه که همه افراد حاظر در بحث در رابطه با موضوع مطالعه داشته باشن و بعد بشینن هر کدام در رابطه با برداشتی که خودشون داشتن و یا مطلبی که از مطالعه گرفتن بحث کنن
اما اگر فقط بخوان یه موضوع را که مطالعه نکردن فقط روش صحبت کنن این دیگه نمی شه بحث می شه صحبت بی فایده و مثل این می مونه که شما بخواید به من نظریه انیشتین را ثابت کنید در شرایطی که من حتی از ساده ترین قوانین فیزیک اطلاعی ندارم خوب این می شه کار یه استاد که بشینه از اول ب بسم الله فیزیک را بخواد به من درس بده چون از هر کجای مطلب که بخواد بگه باید رجوع کنه به یه قانون دیگه فیزیک که خوب من اون را هم قبول ندارم (چون از فیزیک اطلاعی ندارم ) و باز هم باید بره قبل و ... ! پس این نمی شه بحث مفید و مسلما هیچ استادی هم این کار را نمی کنه حتی با اگر سود زیادی براش داشته باشه چون بسیار زمان بر هست
شما می گید می خوام بدونم کجای قرآن گفته حجاب باید به این نحو باشه ؟
من می گم شما یا می خواید قرآن را رد کنید و یا قبول ولی برای هر دو حالتش باید یه سری مراحل را برید
اول کامل بخونیدش (چون خودتون فرموده بودید که مطالعه نکردید جسارت کردم) نه حدیث بخونید و نه چیز دیگه که می گید تحریف شدن بعد تاریخ زمان قبل و بعد از اسلام را بخونید، از هر منبعی که چه قرآن را رد کرده و چه پذیرفته
کتاب های موافق و مخالف را بخونید تا بهتون توان و ایده تفکر را بده
بعد در این موضع می شه بحث کرد
همه این کارای گفته شده وقت می گیره ولی هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد
موفق باشید :gol:
سلام شهنازجون
خواهش میکنم بحث اینجا که در انحصار یکی دو نفر نیست و ورود همه برای بحث آزاده:redface:
من رو یه موضوعی شاید مطالعه نداشتم ولی بحث حجاب چیزی هست که باهاش در ارتباطم و درکش میکنم منظورم فلسفه و ....حجاب نیست این که حجاب چی هست
مثه مباحثی که فرمودی نیست که قابل درک نباشه و حتما باید قوانین اولیه شو بدونم.
و من میگم حتی کسی که مطالعه همه جانبه نداشته میتونه وارد بحث بشه و سوالای خودشو بپرسه و منم ایجا بیشتر دنبال سوالم هستم اینم که اصرار دارم که دقیقا بدونم در مورد حدود حجاب در قرآن چون کتابی هست که حداقل یه کم خیلی خیلی کم باهاش آشنایی دارم و دلیلی برای ردش ندارم .ولی.....
نمیدونم منظورمو تونستم برسونم یا نه
به هر حال سپاسگزارم:gol::gol::gol::gol:
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اولا که علما حق ندارند که از خودشان چیزی اضافه کنند بلکه باید همان که خواسته شده را استخراج کنند. ثانیا از لحاظ عقلی وقتی که حجاب مو می آید منظور کل موست چون همانطور که موهای پشت سر زینت زن محسوب میشود موهای جلوی سر او نیز چنین حکمی داردثالثا امیدوارم شما پیش فرضهای ذهنی خود را کنار بگذارید واگر هم افراطی در احکام میبینید با سند دینی آن را بیاورید نه با اینکه شاید اینطور باشد.
اگه قرار هست چیزی مقدمه ای بشه برای شناخت همین شاید باشه و شاید نباشه هستکه تورو به سمت جواب میکشونه
 

major7

عضو جدید
اولا که علما حق ندارند که از خودشان چیزی اضافه کنند بلکه باید همان که خواسته شده را استخراج کنند. ثانیا از لحاظ عقلی وقتی که حجاب مو می آید منظور کل موست چون همانطور که موهای پشت سر زینت زن محسوب میشود موهای جلوی سر او نیز چنین حکمی داردثالثا امیدوارم شما پیش فرضهای ذهنی خود را کنار بگذارید واگر هم افراطی در احکام میبینید با سند دینی آن را بیاورید نه با اینکه شاید اینطور باشد.

سلام
ببخشيد كه سر زده ميام بهنظرم تاپيك جالبي اومد پست ها رو از اول( اونايي كه زياد طولاني نبود )‌ كامل خوندم . يه تشكرهم بابت ايجاد كننده تاپيك.
چنتا مطلب به ذهنم رسيد كه مينويسم.
اولا و ثالثا اينكه بله علما حق ندارند كه از خودشون چيري اضافه كنن اما واقعا تو مسائلي كه حكم قطعي رو نميتونن در بيارن جانب احتياط رو رعايت ميكنن. اين يه چيز كاملا بديهيه .مردمي كه اونارو قبولدارن بر اساس حرف اونا بعضي اعمال ديني رو انجام ميدن و اونا هم نميخوان بار گناه يه ملت رو دوششون باشه . مطمئنا حكم صحيح يه دونه هست و اينكه علما مختلف نظرات مختلفي راجع به يه قضيه ميدن دليل اينه كه همشون جز يكي يا شايدم همشون تو اون مسئله اشتباه ميكنن.
ثانيا من حرف شما رو تو اين مسئله بنا به عقل خودم قبول ميكنم.
آرانوس عزيز
به نظرم بهتره كه بري از قرآن كه خودت قبول داري( اگه قبول داري) مطالعه كني( خودت برو ببين نه اينكه از بقيه بخواي كه برن بخونن بيان اينجا بگن )‌تا هر جا بهش رسيدي عمل كن . اين تكليف شماست . البته اگه من بودم سعي ميكردم جانب احتياط رو هم رعايت كنم.اين از نظر ديني و مذهبي.

يه قوانيني هم هست كه تو حاكميت وضع ميشه كه لزوما خواسته شريعت نيس. يعني بعضي كارا انجام دادنش مجازات داره در صورتي كه گناه نيست.
اگه ازون منظر ميخواي به قضيه نگاه كني به قضيه اون بحث اجتماعي عست و فكر ميكنم يه تاپيك ديگه براش باز شه بهتره ؛چون خيلي از موضوع اين تاپيك فاصله ميگيره
 

آرانوس

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
ببخشيد كه سر زده ميام بهنظرم تاپيك جالبي اومد پست ها رو از اول( اونايي كه زياد طولاني نبود )‌ كامل خوندم . يه تشكرهم بابت ايجاد كننده تاپيك.
چنتا مطلب به ذهنم رسيد كه مينويسم.
اولا و ثالثا اينكه بله علما حق ندارند كه از خودشون چيري اضافه كنن اما واقعا تو مسائلي كه حكم قطعي رو نميتونن در بيارن جانب احتياط رو رعايت ميكنن. اين يه چيز كاملا بديهيه .مردمي كه اونارو قبولدارن بر اساس حرف اونا بعضي اعمال ديني رو انجام ميدن و اونا هم نميخوان بار گناه يه ملت رو دوششون باشه . مطمئنا حكم صحيح يه دونه هست و اينكه علما مختلف نظرات مختلفي راجع به يه قضيه ميدن دليل اينه كه همشون جز يكي يا شايدم همشون تو اون مسئله اشتباه ميكنن.
ثانيا من حرف شما رو تو اين مسئله بنا به عقل خودم قبول ميكنم.
آرانوس عزيز
به نظرم بهتره كه بري از قرآن كه خودت قبول داري( اگه قبول داري) مطالعه كني( خودت برو ببين نه اينكه از بقيه بخواي كه برن بخونن بيان اينجا بگن )‌تا هر جا بهش رسيدي عمل كن . اين تكليف شماست . البته اگه من بودم سعي ميكردم جانب احتياط رو هم رعايت كنم.اين از نظر ديني و مذهبي.

يه قوانيني هم هست كه تو حاكميت وضع ميشه كه لزوما خواسته شريعت نيس. يعني بعضي كارا انجام دادنش مجازات داره در صورتي كه گناه نيست.
اگه ازون منظر ميخواي به قضيه نگاه كني به قضيه اون بحث اجتماعي عست و فكر ميكنم يه تاپيك ديگه براش باز شه بهتره ؛چون خيلي از موضوع اين تاپيك فاصله ميگيره
:gol::gol::gol::gol: در مورد علما منظورم همینه که من میگم جهت اطمینان میگن مستحب موکد و اینا
ممنونم از باز کردنش
در واقع خواستم یه میانبر بزنم و اینجا مطرح کنم که دقیقا کجای قران بحث حدود حجاب هستش.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
:gol::gol::gol::gol: در مورد علما منظورم همینه که من میگم جهت اطمینان میگن مستحب موکد و اینا
ممنونم از باز کردنش
در واقع خواستم یه میانبر بزنم و اینجا مطرح کنم که دقیقا کجای قران بحث حدود حجاب هستش.

توی مسئله حجاب نظر اکثریت علما اگر نگیم همشون روی حجاب مو به همین شکله.
 
بالا