كيفيت پوشش اینم کاملا تخصصی اسلامی لب مطلب
بعد از اين استثناء اين جمله آمده است : " « و ليضربن بخمرهن علی
جيوبهن »" يعنی میبايد روسری خود را بر روی سينه و گريبان خويش قرار
دهند . البته روسری خصوصيتی ندارد ، مقصود پوشيدن سر و گردن و گريبان
است . همانطور كه قبلا از تفسير كشاف نقل كرديم - ديگران نيز همانطور
گفتهاند - زنان عرب معمولا پيراهنهائی میپوشيدند كه گريبانهايشان باز بود
، دور گردن و سينه را نمیپوشانيد . روسريهائی هم كه روی سر خود
میانداختند از پشت سر میآويختند - همانطوری كه الان بين مردان عرب
متداول است - قهرا گوشها و بناگوشها و گوشوارهها و جلوی سينه و گردن
نمايان میشد . اين آيه دستور میدهد كه بايد قسمت آويخته همان روسريها را
از دو طرف روی سينه و گريبان خود بيفكنند تا قسمتهای ياد شده پوشيده
گردد .
ابن عباس در تفسير اين جمله گفته است :
" تغطی شعرها و صدرها و ترائبها و سوالفها " يعنی زن مو و سينه و دور
گردن و زير گلوی خود را بپوشاند ( 1 ) .
اين آيه حدود پوشش را مشخص میكند . در ذيل اين آيه شيعه و سنی روايت
كردهاند كه :
" روزی در هوای گرم مدينه زنی جوان و زيبا در حالی كه طبق معمول روسری
خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پيدا بود ، از كوچه
عبور میكرد . مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل میآمد . آن منظره زيبا سخت نظر او را جلب كرد و چنان غرق تماشای آن
زيبا شد كه از خودش و اطرافش غافل گشت و جلو خودش را نگاه نمیكرد .
آن زن وارد كوچهای شد و جوان با چشم خود او را دنبال میكرد . همانطور كه
میرفت ، ناگهان استخوان يا شيشهای كه از ديوار بيرون آمده بود به صورتش
اصابت كرد و صورتش را مجروح ساخت . وقتی به خود آمد كه خون از سر و
صورتش جاری شده بود . با همين حال به حضور رسول اكرم رفت و ماجرا را به
عرض رساند . اينجا بود كه آيه مباركه نازل شد : " « قل للمؤمنين يغضوا
من ابصارهم ». . . الی آخر " ( 1 ) .
اين تركيب لغوی ، يعنی تركيب لغت " ضرب " با لغت " علی " اين
معنی را میرساند كه چيزی را بر روی چيز ديگر قرار دهند به طوری كه مانع و
حاجبی بر او شمرده شود . در تفسير كشاف میگويد :
" ضربت بخمارها علی جيبها كقولك ضربت بيدی علی الحائط اذا وضعتها
عليه " .