یاهوپایپ چیست؟

Smaryam

عضو جدید
یاهوپایپ چیست؟

پایپ یک سرویس اینترنتی است که توسط یاهو در فوریه 2007 معرفی شد. در مورد اهمیت یاهوپایپ همین بس که tim O'reilly کهنه کار دنیای وب، آن را واقعه مهم تاریخ اینترنت قلمداد می‌کند. یاهوپایپ امکاناتی را در اختیار می‌گذارد که فرد فاقد معلومات برنامه‌نویسی قادر به خلق پیچیده‌ترین کارها می‌شود. کار پایپ گرفتن اطلاعات به اشکال گوناگون، تجزیه، ترکیب و دستکاری در این اطلاعات و عرضه آن به شکل دلخواه است. تمام امور بدون نیاز به نوشتن کد برنامه نویسی، در محیطی گرافیکی، و با شیوه drag and drop انجام میشود. تقریبا هر شکل از اطلاعات موجود در وب را می‌شود درکنترل گرفت آنرا از عناصر نامطلوب تخلیه، عناصر دلخواه را به آن افزوده و از حاصل آن به طرق مختلف بهره برد.

پایپ توسط چه کسی به وجود آمد؟
ایده اولیه توسط پاشا صدری، ایرانی، عرضه شد. وی یکی از چند نفری بود که این ایده را در نهایت به شکل یاهوپایپ به دنیای وب عرضه کرد. پاشا صدری که از سال 2000 در یاهو شاغل بود و در چند پروژه یاهو نقش برجسته ای داشت، 6 ماه پس از عرضه آن یاهو را ترک و شرکت پولوور را که برای بسیاری از فرندفیدی‌ها آشناست تاسیس کرد. توضیحات ویدئوئی پاشا صدری در معرفی پایپ و پرفایل وی را ببینید.

برای کار با پایپ به چه معلوماتی احتیاج داریم؟
کار با یاهوپایپ احتیاج به هیچ پیش‌نیازی ندارد اما برای کاربردهای پیچیده و پیشرفته، در درجه اول به شناخت نسبی فرمت‌های RSS و Atom و در نهایت به تسلط بر regex نیاز است.

محدودیت‌های پایپ چیست؟
پایپ دارای امکاناتی است که راه را بر خلاقیت باز می‌گذارد اما مشکلاتی هم دارد از جمله، محیط پایپ با اینترنت‌اکسپلورر سازگار نیست، بعضی عملیات در متون طولانی ممکن نیست، بعضی از عناصر پایپ با زبان فارسی مشکل دارند و ...


منبع:
weblogcrawler
 

Smaryam

عضو جدید
محیط برنامه:

محیط برنامه:

محیط برنامه از 3 قسمت کلی بر طبق شکل زیر تشکیل می‌شود:


1- ماژول‌ها ماژول‌ها هر کدام کار خاصی را انجام می‌دهند. هر مازول تکه‌ای از برنامه با کارکرد خاص است که ما را از زحمت برنامه‌نویسی معاف می‌کند. ماژول‌ها را با کمک ماوس به میز کار می‌کشانیم.
2- میز کار مازول‌ها را در اینجا به‌هم متصل می‌کنیم و از آن یک خروجی می‌گیریم.
3- آزمایش خروجی و رفع اشکال حاصل کار میز کار را، در این قسمت مشاهده می‌کنیم. اگر اشکالی بود در قسمت میز کار تغییرات مناسب را اعمال کرده تا نهایتن به نتیجه مطلوب برسینم.
در قسمت آزمایش، جزئی ترین اطلاعات واقع در فید، که در حالت عادی از دید مخفی است، قابل مشاهده است.
 

Smaryam

عضو جدید
با پایپ چه می‌شود کرد و از کجا شروع کنم؟

با پایپ چه می‌شود کرد و از کجا شروع کنم؟

تنوع کارهائی که با پایپ امکان انجام دارد بسیار است. این لینک شما را به چندین هزار پروژه مورد اقبال پایپ راهنمائی می‌کند. لیست مازول‌های پایپ، که هر کدام کاری صورت می‌دهد، به‌همراه توضیحشان در اینجا ببینید. متاسفانه توضیحات نارسا هستند. مستندات مطلوبی هم در این زمینه وجود ندارد و بعضی از سئوالات و ابهامات در هیچ منبعی حتی فروم‌های خاص پایپ جوابی نیافته است. گوئی جامعه وب با پدیده‌ای مواجه‌شده ‌است که انتظار آن را نداشته ‌است. اکثرن، قبل از این‌که به عمق یایپ بروند، از وجود آن اظهار تعجب و شادمانی کرده‌اند. حتی اکثریت پروژه ‌های انجام شده به‌نظر نمایشی می‌رسند و از کاربرد عملی پایپ، جز استثنائاتی، خبری نیست. مطالب آموزشی هرگز از سطح،پا را فراتر ننهاده‌اند.
این پروژه با وجودیکه بسیار انقلابی است به نظر می‌رسد که تا حد زیادی با بی‌مهری یاهو مواجه است شاید تیم یاهو با رفتن پاشا صدری موتور محرک خود را از دست داده است. هر چه هست از امکانات بیشتر و رفع ایرادات در یکسال گذشته اثری نبوده است.

منبع:
weblogcrawler
 

ali_reza1989

عضو جدید
سلام ما که نفهمیدیم

سلام ما که نفهمیدیم

سلام اگه میشه یه کم بیشتر توضیح بدید منظور از پروژه ها پروژه های تحت وب هست .

البته هنوز وقت نکردم سری به سایتش بزنم ولی بهتره بیشتر توضیح بدید.:gol:
 

Smaryam

عضو جدید
سلام اگه میشه یه کم بیشتر توضیح بدید منظور از پروژه ها پروژه های تحت وب هست .

البته هنوز وقت نکردم سری به سایتش بزنم ولی بهتره بیشتر توضیح بدید.:gol:

با یاهو پایپ هر کس بدون نیاز به سواد برنامه نویسی میتونه هر پروژه ای که خواست رو تو یه محیطی گرافیکی، با ماژول هایی که وجود دارند و با شیوه drag and drop طراحی کنه.
بله من فکر می کنم منظور پروژه های تحت وب هستند.
اگه کسی اطلاعات بیشتری هم داره ممنون میشم در اختیار ما هم بذاره!!:book::w16:
 

mohandeseit

دستیار مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
سلام با تشكر از تاپيك خوبت فقط ميخواستم بدونم تا چه حد ميشه با ياهو پايپ تخصصي كار كرد يا صرفا"براي مبتدي ها است؟:heart::gol:
 

Smaryam

عضو جدید
سلام با تشكر از تاپيك خوبت فقط ميخواستم بدونم تا چه حد ميشه با ياهو پايپ تخصصي كار كرد يا صرفا"براي مبتدي ها است؟:heart::gol:


نمی دونم به این لینک http://pipes.yahoo.com/pipes/pipes.popular سری زدین یا نه ، این لینک شامل چندین هزار پروژه با یاهو پایپ هستش !! و این طور که از این لینک معلومه کار در سطح تخصصیه !!
 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
ممنون.
من چند وقتيه بدجوري درگير وبلاگ و فيد و ريدر و فرندفيد و از اين جور چيزا هستم.(به هر حال وقته امتحاناس ديگه!!!!!)
اين ياهو پايپ رو شنيده بودم ولي وقت نكردم برم.ممنون.فعلا حداقل ميدونم چيه!
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
سلام دوستان
همون طور كه مي دونيد، شركتهاي بزرگ كه اغلبشون هم آمريكايي هستند در سالهاي اخير سياستشون اين بوده تا طراحي و ايجاد يك پروژه(وب ، برنامه ويندوزي و ...) رو راحت تر و بدون نياز به كدنويسيي (حداقل كدنويسي)‌كنند.
اين كاري هست كه شكتهايي مثل ماكروسافت، ياهو،‌ سان و ... سعي در انجام اون دارند، به اين صورت تعداد طراحان پروژه ها افزايش پيدا مي كنه و كار براي حرفه اي ها راحت تر ميشه!!!

اما يك نكته ظريف هم هست،
كم كم تمايلات در كشورهاي در حال توسعه براي يادگيري كد نويسي كاهش پيدا ميكنه!!!
اين خطر بزرگيه!!! چون علم كدنويسي در انحصار عده معدودي(همون شركت ها)‌مي مونه!!!

بهتره كمي هوشيار باشيم و اجازه ندهيم چنين برنامه ها و سياستهايي ما رو از يادگيري برنامه نويسي و كدنويسي غافل كنه!!!

من نمي خوام ارزش ياهو بيپ و ساير چنين برنامه هايي رو پايين بيارم،‌ولي يادمون باشه كه اين عيب بزرگي هست كه يه مهندس آي تي HTML بلد نباشه(اين فقط يه مثاله)!!!

موفق باشيد
 
بالا