مقاله ی شماره ی 27: آشنایی با انستیتوی جوشکاری الکتریکی پاتون

MEOM66

عضو جدید
آشنایی با انیستیتوی جوشکاری الکتریکی پاتون


انستیتو پ
اتن در سال 1934 میلادی پایه ریزی و تأسیس شد . این انستیتو یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و در زمینه جوش در دنیا می باشد. انستیتو پاتن به صورت کلی دارای مراکز چند منظوره علمی – تحقیقاتی ؛ مجتمع تکنیکی در زمینه تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه جوش و تکنولوژی های مرتبط ؛ مرکز توسعه تکنولوژی جوش ؛ سیستمهای کنترلی و تجهیزات ؛ تحلیل سازه های جوشکاری و اتصالات ؛ مرکز مواد و متالورژی ؛ مرکز آموزش و کنترل کیفیت و تستهای غیر مخرب و بازرسی جوش می باشد .
پروفسور بوریس یوگنوویچ پاتن ؛ که علاوه بر سمت ریاست مرکز جوش پاتن به عنوان دانشمند و مردعلمی این مرکز می باشد ؛ تحقیقات گسترده ای در حوزه تئوری و تجربی جوشکاری انجام داده اند و نقش مهمی در پیشرفت شاخه های مختلف این علوم مانند : خواص فیزیکی قوس الکتریکی ؛ پلاسمای کم درجه (Low Temperature Plasma) ؛ تبدیلات انرژی در متدهای مختلف جوشکاری ؛ ذوب و انجماد فلزات ؛ شیمی فیزیک و هیدرودینامیک جوشکاری و پروسه های متالورژیکی ؛ پروسه های تبخیر و میعان در حالت خلاء ؛ تحلیل استحکام سازه های جوشکاری تحت بارهای مختلف ؛ مواد و تجهیزات ؛ گسترش قابلیت جوشکاری سازه های مختلف فلزی بر مبنای سهولت و تداوم جوشکاری این سازه ها و توسعه تکنولوژی های مختلف جوشکاری در ابن راستا و مباحث متعدد دیگر که باعث تولد تکنولوژی ها و تکنیکهای متعدد در زمینه جوشکاری ؛ تجهیزات و مواد گردیدند .
انیستیتوی جوشکاری الکتریکی پاتون وابسته به آکادمی علوم اکراین در حال حاضر از بزرگترین مراکز تحقیق و نوسعه C&D حهان در زمینه جوشکاری می باشد که در سال 1934 توسط آکادمسین ، پرفسور ای.او. پاتون تأسیس گردیده است. فعالیت های انیستیتو ابداع و تولید مواد جدید جوشکاری و توسعه تکنولوژی های تازه جوشکاری می باشد و علاوه بر آن با دانشکده جوشکاری دانشگاه پلی تکنیک کیف و سایر مراکز آموزشی دیگر همکاری داشته و نیز به تحقیق و تفحص در این رشته مهم صنعتی می پردازد.

انیستیتو جوش پاتون در حال حاضر مجموعه ای از موسسات تحقیقاتی ، طراحی ، آموزشی ، واحد های نیمه صنعتی و مهندسی است و این انیستیتو عضو آکادمی علوم اکراین می باشد و رئیس این انیستیتو یعنی آقای آکادمسین پاتون در عین حال رئیس آکادمی علوم اکراین نیز هستند. انیستیتو جوش پاتون یادگار های صنعتی بسیار مهمی در جمهوری اکراین بجا گذاشته است.
این موسسه در حال حاضر دارای حدود 5000 نفر پرسنل می باشد که متشکل از 400 نفر پروفسور و بیش از 1000 نفر دکتر و بیش از 2500 نفر مهندس می باشد که 1900 نفر در بخش تحقیقاتی آن فعالیت دارند.
علاوه بر اعضاء هیئت علمی بیش از 2000 نفر کارمند این انیستیتو شاغل در دفتر طراحی ، فنی و کارخانجات تولیدی آزمایشی شامل کارخانه جوشکاری و تجهیزات حرارتی، کارخانه مواد مصرفی جوشکاری، کارخانه تکنولوژی های جدید و همچنین دفتر ویژه طراحی ، فنی با تولیدات آزمایشی در زمینه جوشکاری انفجاری و عملیات سازه ای می باشد.
محدوده فعا لیت های انیستیتو پاتون از اعماق اقیانوسها تا اوج فضا را در بر می گیرد.این موسسه با بیش از66 سال قدمت و کسب اعتبار جهانی ، ثابت کرده است که فرایند جوشکاری سهم مهمی در ارتقای صنعتی کشور ها داشته و خواهد داشت. دامنه فعالیت های انیستیتو از تولید الکترودهای جوش دستی تا ساخت دستگاههای جوشکاری سربه سر مقاومتی از یک طرف و از انجام پوششهای محافظ مختلف تا تولید شمش های فلزات استراتژیک مانند تیتانیم گسترده است. مسائل و مشکلات انتقال یافته از صنعت به بخشهای مختلف این انیستیتو ارجاع گردیده که توسط کارشناسان در سطح آزمایشگاهی ، در مراکز مربوطه علمی – فنی مورد تجزیه و بررسی قرار می گیرند. سپس در مرحله Pilot Plant مورد امتحان و بر حسب مورد اصلاحات لازمه را بعمل می آورند. پس از برطرف شدن مشکلات ، نتایج حاصله به صنعت منتقل می شود تا پس از اعمال نظرات تجربی صنعت کاران ، بتوانند به شکل تولید انبوه در خط تولید قرار بگیرند. این انیستیتو دارای یک مرکز آموزشی و مراکز مهندسی مختلفی می باشد که از جمله آنها:
1) مرکز مهندسی جوشکاری فشاری و مقاومتی که جوشکاری اصطکاکی ، حالت جامد ، مقاومتی و سربه سر (flash – butt ) و جوشکاری پلاستیک ها در این مرکز انجام می شود.
2) مرکز مهندسی روباتیک ، در زمینه اتوماسیون جوشکاری تحقیق می کند.
3) مرکز مهندسی تکنولوژی لیزر.
4) مرکز مهندسی الکترو اسلاگ که از جمله کاربردهای آن در بازسازی غلتکها و تولید شمش های بسیار بزرگ و تصفیه فلزات می باشد.
5) مرکز مهندسی عملیات سطحی ( Surface Treatment ) که در آن انواع فنون پوشش دهی مانند : پوشش در خلأ ، پوشش سد حرارتی ، پوشش بعنوان سخت کاری و پوشش انفجاری وجود دارد.
ساختارکلی موسسه شامل:
1- Experimental Design Division
2- Production Work Shop
3- Manufacture of Laboratories Equipments


 

MEOM66

عضو جدید
آشنایی با انیستیتوی جوشکاری الکتریکی پاتون-ادامه

آشنایی با انیستیتوی جوشکاری الکتریکی پاتون-ادامه

محققین انیستیتو در زمینه فیزیک تخلیه الکتریکی Discharge Physics پلاسمای دمای پائین و الکترون بیم هایی با تمرکز اشعه ای شدید، تبدیل انرژی به منظور تطبیق استفاده های آن در دستگاههای فنی و ذوب و انجماد فلزات ، شیمی ، فیزیک و هیدرو دینامیک جوشکاری و فرآیند های الکترو متالوژیکی ، فرآیند های تبخیر و چگالش در خلأ Condenstion ، فیزیک حالت جامد ، استحکام در فلزات و غیر فلزات همچنین تحقق در نظریه توسعه تجهیزات ویژه و سیستم های کنترل اتوماتیک این تجهیزات به پیشرفت های جدید دست یافته اند.
نتیجه حاصل از این تحقیقات توسط انیستیتو با پیوند تکنولوژی های مختلف صورت عمل به خود گرفته است. به عنوان مثال در جوشکاری اتوماتیک زیر پودری ، در جوشکاری با سرباره الکتریکی و الکتروگاز، جوشکاری جرقه ای لب به لب، جوشکاری رسوبی، جوشکاری ریزشی Deposition و همچنین در عملیات سطحی آلیاژ ها، منابع تغذیه ابتکاری و سیستم های کامپیوتری ، تکنولوژی جوشکاری در فضا، ذوب، رویه کاری ، جوشکاری مکانیزه و جوشکاری جرقه ای لب به لب در زیر آب ، تکنولوژی های جوش و برش مواد با پلاسما و باریکه های پر انرژی ، تکنولوژی تصفیه و ذوب مجدد با روش های سرباره الکتریکی ، قوس پلاسما و الکترون بیم ، تکنولوژی های ریخته گری بر اساس فرآیند های تصفیه که در بالا به آن اشاره شد می باشد.
در سالهای اخیر گسترش قابل ملاحضه ای در ارتباطات بین المللی انیستیتو با انجمن های ملی جوشکاری و مراکز علمی آمریکا، انگلستان ، ژاپن، کره جنوبی ، آفریقای جنوبی و غیره بوجود آمده است. آزمایشگاهها و مراکز مشترک تأسیس گردیده و همکاری در انجام پروژه های بین المللی توسعه یافته است.
علاوه بر این انیستیتو پاتون موقعیت ممتاز خود را در میان کشورهای مشترک المنافع CIS حفظ نموده است . در سال 1992 جمهوری های بیلوروسی، ازبکستان قزاقستان و فدراسیون روسیه با اکراین موافقت نامه هایی در زمینه همکاری های علمی و فنی و تکنولوژی های وابسته با عنایت به نقش مهم علوم ،مهندس و تولید در زمینه جوشکاری ، لحیم کاری ، عملیات سطحی، برشکاری ، ذوب و رویه کاری های مخصوص و دیگر تکنولوژی های تولید و اتصال مواد منعقد نموده اند
انیستیتو پاتون فعالیت های تجاری گسترده ای با مراکز و شرکت ها در بسیاری از کشور های جهان دارد . این فعالیت ها شامل اجازه تولید ، تکنولوژی های جدید، مواد و نمونه تجهیزات و همچنین انعقاد قرارداد انجام تحقیقات می باشد. این انیستیتو با بسیاری از مراکز مشترک صنعتی در اکراین و یا در کشور های دیگر همکاری می کند.
1- کمپانی Inter Turbin – Paton که یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با هلند می باشد و عمدتاً بر روی ساخت و انتقال تکنولوژی پره های توربین ها به روش الکترون بیم مشغول فعالیت هستند.
2- کمپانی MC Dermmott آمریکا با انیستیتو پاتون همکاری می نماید. لیسانس تجهیزات جوشکاری سر به سر لوله ها را خریداری کرده و یک کمپانی دیگر آمریکایی نیز تکنولوژی جدید جوشکاری ریل را از انیستیتو پاتون خریداری نموده است. همچنین کمپانی مک دانل داگلاس با همکاری ناسا بر روی تکنولوژی و تست غیرمخرب سازه های فضایی تحقیق می کنند.
3-انیستیتو پاتون با TWI انگلیس یک شرکت مشترک تأسیس نموده که بر وی موضوعات مختلف در زمینه جوشکاری و پوشش ، اتوماسیون جوشکاری و غیره فعالیت می کنند.
4- انیستیتو پاتون بیش از 25 سال است که با DVS آلمان همکاری داشته و اخیراً بر روی آموزش و صدور گواهینامه جوشکاران و همچنین تائید محصولات جوشکری نیز توافق حاصل نموده اند و با کمپانب های مستر گربشام ، روتن مایر و مان آلمان نیز همکاری و قرارداد دارند.
5- با انیستیتو جوشکاری فرانسه و مرکز تحقیقاتی ملی فرانسه C..N.R.S و کمپانی فرام اتوم Framatome بر روی تولید فولاد های خاص به روش الکترو بیم و رآکتور های هسته ای کار می کنند.
6- انیستیتو پاتون با شرکت پرات اند ویتنی آمریکا یک مرکز مرکز مشترک بین المللی تشکیل داده اند که روی فنون پوشش دهی خصوصاً در زمینه دانش فنی اشعه الکترونی Electron Beam تحقیقات مشترک دارند. همچنین این انیستیتو با کشور های فنلاند ، ژاپن، کره جنوبی، چین، اسپانیا، آرژانتین، کانادا، بلژیک و چند کشور دیگر نیز همکاری فعال دارد.
کانادا، بلژیک و چند کشور دیگر نیز همکاری فعال دارد.
7- جوشکاری با جریان فرکانس بالا High Frequency Currrent Welding که به صورت پروژه مشترک با کشور چین در جوشکاری لوله ها در حال انجام می باشد.
8- جوشکاری مقاومتی سر به سر Flash – butt Weldig به صورت پروژه مشترک با کشور هلند انجام می گیرد. در این نوع جوشکاری الکترود پایه یا سیم جوش وجود ندارد و ساختمان محل جوش خیلی شبیه فلز پایه است و آنجا که لازم باشد تمام خواص فلز پایه حفظ شود از این نوع جوشکاری استفاده می شود. سرعت جوشکاری بالاست و حدود 3 الی 4 برابر جوشکاری نفوذی است و برای فولاد های ابزار نیز مصرف می شود که مشابه آن در دنیا وجود ندارد

در حال حاضر در انیستیتو کار پژوهش و تحقیق در زمینه های زیر انجام می گیرد.
- تحقیقات مختلف فیزیکی – شیمیایی اتصالات دائمی در مواد سازه ای، انجام تحقیقات در زمینه تکنولوژی پیشرفته، تجهیزات کاربرد مواد در اتصالات.
- تحقیقات مختلف فیزیکی- شیمیایی در عملیات سطحی ( رویه کاری، سخت کاری و غیره) و خواص مواد و تحقیق در زمینه فرآیند های تکنولوژیکی و تولید محصولات با عمر طولانی.
- افزایش عمر مفید سازه های جوشکاری با مواد سنتی.
- بهبود ‏فرآیند های فنی با استفاده از امکانات بیشتر منابع تغذیه و سیستم های کنترل جدید ، نیمه هادی های قدرتمند تر و مهندسی کامپیوتر.
- تحقیقات در باره روشهای تست غیر مخرب NDT کیفیت اتصالات جوش و رویه کاری و تحقیق در زمینه سازه های حساس.
- کامپیوتری کردن عملیات مهندسی جوشکاری.
- مکانیزه و اتوماتیک کردن محصولات تولیدی جوشکاری برمبنای صرفه جویی انرژی در زمینه های جوشکاری و الکترومتالورژی.
بطور خلاصه اهداف این مراکز مهندسی استفاده از تحقیقات علمی و توسعه و تکامل امکانات صنعتی موجود و سیستم های جوشکاری است. همچنین بکار گرفتن کامپیوتر در صنعت جوشکاری و معرفی تکنولوژی های جدید به صنایع کشورشان می باشد


 

MEOM66

عضو جدید
آشنایی با انیستیتوی جوشکاری الکتریکی پاتون-ادامه

آشنایی با انیستیتوی جوشکاری الکتریکی پاتون-ادامه

این انیستیتو دارای بیش از 60 دپارتمان و لابراتورهای تحقیقاتی است. تعدادی از این دپارتمان ها در ذیل آمده است.
- جوش فشاری Pressure Welding
- پوشش ها Coating
- سازه های جوشکاری شده Welded Structures
- جوش ذوبی Fusion Welding
- بخش متالورژی Metallurgy
- فولاد های نظامی Armoured Steels
- مهندسی هوا فضا Aero Space Engineering
- رادیو الکترونیک Radio - Electronic

الف ) در بخش جوشکاری فشاری دپارتمان های زیر وجود دارند:
جوشکاری مقاومتی سر به سر 1) Flash Butt Welding
جوشکاری پلاستیک ها2) Welding of Plastics
لحیم کاری نرم – سخت 3) Brazing – Soldering
فن لحیم کاری : در اتصال انواع مختلف فلزات با یکدیگر ،مواد کامپوزیت با فولاد و…… در رادیو الکترونیک ، مخابرات و ماهواره ها از لحیم کاری گرم و در سایر صنایع پیشرفته مانند هواپیما سازی ، نیروگاه ها و توربین ها از لحیم کاری سخت استفاده می شود.
جوشکاری اصطکاکی 4) Friction Welding
جوشکاری مقاومتی 5) Resistance Welding
جوشکاری در فاز جامد 6) Solid – Phase Welding
جوشکاری فضایی 7) Aero Space Welding
هر دپارتمان شامل چندین آزمایشگاه، کارگاه صنعتی مستقل و آزمایشگاه های کنترل کیفی است.

ب) در بخش پوشش ها سه نوع پوشش کاری اصلی انجام می شود:
پوشش در خلأ1)Vacuum Coating
پوشش حرارتی2)Thermal Coating
پوشش ذوبی 3) Hot Facing
تکنولوژی های پوشش کاری به شرح زیر است:
1) پوشش در خلأ: در این روش بیشتر از پرتو الکترونی Electron Beam جهت پوشش های مقاوم به حرارت استفاده می شود.از مزایای که برای این نوع پوشش دهی قائل هستند این است که آلیاژ یا ماده پوشش دادنی در پلاسما باید پودر با مشخصات خاصی باشد ، حال آنکه در اینجا قطعه ای از شمش آلیاژ پوشش قابل مصرف است. بعنوان مثال بوسیله این پوشش، دیسکی با ضخامت زیر یک سانتیمتر با 10 هزار لایه تیتانیم و فلز دیگری Intermetal یکی در میان ساخته شده که از نظر متالوگرافی بسیار جالب و با روش های دیگر امکان ساخت آن وجود ندارد. در این زمینه نیز انیستیتو دارای حق ثبت بین المللیمی باشد.
2) پوشش های پلاسما Ion Plasma Coating برای انجام پوشش حرارتی بخصوص لایه های نازک روی نیمه هادی ها، موادآلی و شیشه ها کاربرد دارد. دیگر روشهای پوشش حرارتی عبارتند از: Thermal Spraying ، ,Gas Flame Coating ,Arc Metallizing ,Plasma Spray Detonation Coating.
در پوشش انفجاری در اثر قدرت انفجار ، پوشش فلزی با سرعت و شدت روی قطعه کار تشکیل می شود. بدین روش تنش های باقیمانده در قطعات جوشکاری سده و از جمله در مخازن نفتی را از بین می برند. این طرح ابداع انیستیتو پاتون و دارای حق ثبت بین المللی است.
برای پوشش های ضد جوردگی ( مثل صنایع نساجی و موتور هواپیما و دیگ بخار) از مواد سرامیکی و برای پوشش های ضد حرارت (مثل موتور های هواپیما و موتور های احتراق داخلی) از پوشش های و امثال آن استفاده میکنند.
Hot Facing برای انجام کارهای تعمیراتی و انباشتن لایه های ضخیم جهت افزایش مقاومت در مقابل سایش و خوردگی و نیز Cladding (پوشش یک فلز دیگر بصورت لایه ای) و برای افزایش مقاومت قطعات نیروگاهها از روش Plasma Hot Facing استفاده می گردد. در این بخش پره های توربین نیز پوشش داده و در این زمینه ها در دنیا پیشقدم هستند:
1- پوشش های آمورف روی مواد متبلور
2- Spark alloying که از انرژی زیاد، مشابه عملیات لیزر Laser treatment استفاده میشود.
پ) در بخش سازه های جوشکاری شده، طراحی سازه های زیر صورت می گیرد:
پل ها، برجها، ماشین آلات حمل و نقل، نیروگاهها، صنایع نفت، صنایع دریایی( سکو های حفاری نفت و گاز) پس از طراحی ، این بخش در مراحل ساخت و تست نظارت عالیه داشته و در انتخاب مواد و روشهای تولیدو همچنین به بررسی های اقتصادی اقدام می کند. واحد های مختلف این بخش عبارتند از:
1)Strength Welding Structures:
استحکام، مقاومت به خستگی سازه های جوشکاری شده: در این زمینه تکنولوژی جدید عملیات ساچمه زنی ما فوقْدهضعث صوتی (Ultrasonic Pinning Treatment) را برای تنش زدایی موضعی سازه های جوشکاری شده به دنیا معرفی کرده و حق ثبت بین المللی است.
2)NDT department:
آزمایشگاههای مختلف تست های غیر مخرب موجود بوده ضمناً به طراحی و اصلاح تجهیزات مربوطه نیز می پردازند.
3)Optimization of Welded Structures:
برای بهینه کردن سازه های جوشکاری شده از روش های مختلف ما نند Holography استفاده می کنند.
4)Explosive Methods of welding, Cutting & metal Treatment:
از روش های انفجاری برای جوشکاری، برش کاری و تنش گیری و امثال آنها بهره می گیرند.
5)Unique Forms of Welded Structures:
مثل سازه های تیوپی و مخازن تحت فشار که وسایل خاصی برای تست آنها دارند و ضمناً پیشنهاد دهنده روشها تست سازه های مخصوص می باشد.
6)Technical Diagnostics of Welded Structures:
از روش Acoustic Emission Technology برای برای کنترل و تشخیص کارآرایی سازه ها در طول عمرشان و پیدا کردن محل غیب استفاده می کنند. این روش نسبتاً گرانقیمت است و بیشتر برای هواپیما ها و فضا پیما ها بکار می رود و با استفاده از آن شروع و رشد ترک را پیش بینی می کنند.
(dیخش جوش ذوبی، این روش که قدیمی ترین روش جوشکاری در انیستیتوی پاتون است که دارای واحد های زیر است:
1-کارخانه ساخت مواد مصرفی الکترود و سیم جوش‍Pilot plant of Welding Consumable
2-کارخانه ساخت تجهیزات جوشکاری‍Pilot Plant of Welding & Thermal Equipment
این کارخانه به ساخت و تولید انبوه بیش از یکصد و هشتاد نوع دستگاه و تجهیزات مختلف جوشکاری اقدام می کند.
3- کارخانه تکنولوژی های جدیدNew Technology Plant
در این قسمت با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ، مشکلات ارائه شده به انیستیتو، بررسی و برطرف می گردد و شامل بخشهای زیر می باشد:
1)Electron Beam Shop
2)Electron Beam Evaporation Coating Shop
3)Electron Slag Technology Shop Traditional / Modernized
4)Turbine Shop
بطورکلی در بخش جوش ذوبی فرآیندهای زیر انجام می شود:
1)Arc Welding
به ساخت نیمه صنعتی الکترود های پوشش دار، مغز دار و بدون پوشش می پردازد.همچنین الکترود های جوش ذوبی، الکترودهای روان ساز دار(یک ویا دو لایه)، آلیاژهای لحیم کاری نقره، الکترود های جوشکاری فولاد کم کربن ، فولاد زنگ نزن، چدن، الکترودهایی با کاربرد ویژه و غیره.
2)Welding of Al & its Alloys:
در این بخش روش های متعددی برای جوشکاری این فلز سخت جوش ابداع شده است.
3)Welding of Ti & its Alloys:
در این مرکز با استفاده از تیتانیم اسفنجی شمش ها، پروفیل ها و سایر مقاطع ، آلیاژهای تیتان و تیتانیم خالص تولید می شود. روش ذوب با استفاده از یرتو الکترونی که در دنیا بی نظیر است . تولید می شود.
4) Wet Underwater Welding جوشکاری زیر آب
این روش جوشکاری که ارزانتر از روش معمولی ( خشک) می باشد برای مقاصد تعمیراتی و اورژانسی کاربرد دارد.
5)Welding of Armored Steels جوشکاری فولاد های زره
( بعلت ماهیت نظامی و محرمانه بودن ، اطلاعات زیادی در دست رس نیست)
6)Electro Slag Welding جوشکاری سرباره الکتریکی
به دو روش سنتی و مدرن تقسیم شده و راندو مان جوشکاری بسیار بالایی دارد.
7)Computerized Welding Processes روش های مدل سازی جوشکاری
که می تواند از طریق مدل سازی، نتایج جوشکاری را توسط کامپیوتر پیش بینی می کنند. نرم افزار های کارآمد و مفیدی در موضوعات مختلف صنعت جوشکاری ابداع کردهاند که می توان روی قابلیت جوش پذیری فلزات و غیر فلزات و سایر مشخصات آنها اطلاعات مفیدی فراهم آورند.از جمله آنها اطلاعات مفیدی فراهم آورند. از جمله آنها فقط به ذکر چند نمونه ذیل اکتفا گردیده است:
1- نرم افزار جوشکاری حرارتی((TWS ، مجموعه برنامه هایی برای محاسبات فرآیند های حرارتی در جوشکاری و سختی سازی سطحی ( بسته نرم افزاری Thermo – A)
2- نرم افزار جوشکاری ((TWS مجموعه برنامه هایی برای محاسبات فرآیندهای حرارتی در جوشکاری و سطح سختی ( بسته نرم افزاری Thermo-n )
3- اطلاعات نرم افزاری در مورد تنشها و کرنشهای باقیمانده در ساختار جوش
4- نرم افزار قابل تطابق برای کنترل سیستم های جوشکاری روباتیک
5- برنامه کامپیوتری و طراحی اتصالات جوشکاری شده با جوشهای نقطه ای
6- نرم افزار جوشکاری TIG برای تکنیک های جوشکاری TIG فولاد پر آلیاژی
7- محاسبات تنش – کرنش جوشکاری قطعات دوار با یک صفحه
8- تجهیزات روبا تهای جوشکاری , 467 AП بوسیله جوشکاری TIG
9- تولید شمش های تو خالی برای اتصالات بزرگ جوش نبشی Tشکل بوسیله ریخته گری گریز از مرکز سر باره الکتریکی
10- تجهیزات کوچک تشخیص تنش های باقیمانده بو سیله هولوگرافی MK-1001
11-تشخیص علل و عیوب هولوگرافی تنش- کرنش و کنترل کیفیت اتصالات و ساختار های جوشکاری شده
12- تکنولوژی و تجهیزات برای بهبود مقاومت خستگی در اتصالات جوش بوسیله ضربات ( شوک های ) اولتراسونیک
13- قطعات بزرگ تک کریستال های تنگستن و مولیبدن برای صنایع الکترونیک X-ray مهندسی لیزر نیروگاههای هسته ای – فضایی
14- ورق دو لایه جهت محیط های کاربردی ساینده
15- دانش فن با بهره وری بالا و صرفه جویی در انرژی برای جوشکاری الکتریکی و یا با سرباره الکتریکی خهت ماشین آلات مختلف ( محصول با این روش نیازی به عملیات حرارتی بعدی در دمای بالا ندارد)
16- اتصالات دائم بدون درز بین لوله های فولادی و پلی اتیلن که با پوشش های گرما سخت شونده و عیق بندی در برابر مایعات ( همزمان جوشکاری می شوند) هستند.
17- سیستم کامپیوتری برای طراحی و محاسبات اتصالات جوش نبشی
(eبخش متالوژی ( مراکز مهندسی):
تکنولوژی پرتو الکترون 1)Electron Beam
کوره های ذوب القای در خلاء 2) VIM ( vacuum Induction Melting)
روش ذوب با قوس پلاسما 3)Plasma Arc Melting
تکنولوژی تولید تک بلوری 4) Single Crystals Production Technology
با استفاده از تکنولوژی اشعه الکترونی و ذوب ضایعات و مود خام شمش های تیتان و آلیاژهای آن بصورت اسلب و شکل های استوانه ای 2 تا 3 تولید می شوند و از دیگر تولیدات آن مس بسیار الص و تکنولوژی ساخت کامپوزیت فلزی بیمتال(دو فلزی) و تری متال (سه فلزی) می باشد تهیه آلیاژ فرو تیتان نیز از کاهای دیگر این مرکز می باشد. در زمینه تکنولوژی VIMاتیستیتوی پاتون دستگاههای جدیدی را طراحی را طراحی و ساخت است و نیز تهیه تک بلورهای عناصری مانند مولیبدن، تانتال، وانادیم، و تنگستن از دیگر فعالیتهای آنهاست. تولید فلزات دیرگداز نیز در این بخش صورت می گیرد. همچنین آنها قادر به تهیه فلزات خیلی خالص(999/99 درصد) با ساختار یکنواخت و خیلی ریز ( زیر 30 میکرون) می باشد.
روش های ریخته گری با سرباره الکتریکی این بخش عبارتند از:
قالب های دائمی ریخته گری با سرباره الکتریکی a) E.S. Permanent Mould Casting
قالب های دائمی خنک کننده ریخته گری با سرباره الکتریکی b)E.S. Chilled Mould casting
تصفیه با سرباره الکتریکی c)E.S. Remelting
d)E.S. Centrifugal Casting & Other Technologies
ریخته گری سانتریفوژ با سرباره الکتریکی و سایر تکنولوژی ها
با استفاده از تکنولوژی ) E.S با سرباره الکتریکی) قادرند به پوشش کاری سخت غلتک های مختلف بپردازد.
با روش ریخته گری گربز از مرکز لوله های مختلف ( حتی فولاد های زرهی) را تا قطر خارجی 1260 مبلی متر و قطر داخلی 900 و ضخامت 50 میلی متر تولید کرده اند. بعنوان نمونه تولید سالیانه تولید 3000 تن تیتان و 1000 تن مس با خلوص بالا را در این بخش می توان نام برد.
حدود 60 درصد بودجه انیستیتو از طریق دوات اکراین و بقیه را خود انیستیتو از محل حاصل از قرارداد ها تأمین می کند.این موسسه هر دو سال یک بار در ماه اکتبر نمایشگاه و کنفرانس علمی برگزاری میکند.
انیستیتو سه مجله علمی به نام های:
که این سه مجله علاوه بر زبان روسی در انگلستان ، به زبان انگلیسی نیز منتشر می گردد.
مرکز آموزش صنعتی انستیتو پاتون Interindustry Educational Center:
این مرکز حاوی کارگاههای آموزشی متعدد و سالن های نمایش و دفاتر گوناگون می باشد. فعالیت این مرکز آموزش و دادن گواهینامه به کارشناس و تکنیسین های جوشکاری، برشکاری، سخت (Hard facing) کاری سطحی ، کنترل کبفیت اتصالات جوش و پوشش های سخت و محافظ می باشد.آموزش های این مرکز تلفیقی از دروس تئوریک و عملی بوده و از سیستم های سمعی و بصری و کامپیوتری برای آموزش بهتر کارآموزان استفاده می کند. در این مرکز، آموزش ها توسط دانشمندان و متخصصین انستیتو پاتون و مدرسین دانشگاه پلی تکنیک کیف و نیز متخصصین زبده سایر موسسات انجام می گیرد. دوره های کوتاه مدت آموزش این مرکز در حال حاضر بشرح زیر است:
الف) ارتقای دانش و مهارت های مهندسین و تکنسین ها
ب)پیشبرد مهارت های معلمین جوشکاری
ج)ارتقای مهارت های کارگران جوشکار
د) آموزش و اعطای گواهینامه به متخصصین صنایع جوشکاری
در این مرکز دوره های آموزشی با همکاری UNIDO نیز اجراء میگردد که به زبان انگلیسی است. گواهی های جوشکاری بر اساس استانداردهای معتبر بین المللی ارائه می شود. کارگاههای مختلف این مرکز عبارتند از : کارگاه آموزش جوشکاری قوس الکتریکی- جوشکاری MIG – جوشکاری قوس الکترود فلزی و گاز محافظ فعال((MAG – جوشکاری قوس الکتریکی تنگستن با گاز خنثی- کارگاه جوشکاری کاز و پلاسما وغیره .... .
 

Similar threads

بالا