معرفــی رشته های پـزشکـــی ...

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
این اسامی رشته های پزشکی ... چند مورد از رشته های مهم و معرفی میکنم براتون ... اونایی که میخوان تعیین رشته کنن میتونن ازش استفاده کنن ...

cap6 اعضای مصنوعی

cap6 فوریت های پزشکی

cap6 فیزیو تراپی

cap6 مامایی

cap6 مدارک پزشکی

cap6 هوشبری

cap6 کار درمانی

cap6 کاردانی تکنولوژی پزشکی هسته ای

cap6 گفتار درمانی

cap6 پرستاری

cap6 پزشکی

cap6 ارشد ناپیوسته پزشکی ورزشی

cap6 بینایی سنجی

cap6 تکنولوژی پرتو در مانی

cap6 دندان پزشکی

cap6 دام پزشکی

cap6 دارو سازی

cap6 رادیولوژی

cap6 شنوایی سنجی

cap6 علوم آزمایشگاهی
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پزشکی

هدف
هدف تربیت پزشك عمومی با خصوصیات زیر است:
1) كمك به تامین بهداشت و درمان دردهای مردم را وسیله*ای برای رضای خدا و تقرب به او بداند.
2) با فرهنگ اسلامی و نظام جمهوری اسلامی آشنا باشد و خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات حاكم به جامعه پزشکی بداند.
3) از شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی كشور به قدر كافی برخوردار و از مسؤولیت*ها و وظایف خود در این نظام آگاه باشد.
4) قابلیت علمی و عملی كافی در تشخیص بیماری*ها و ارجاع بیماران به سطوح بالاتر بهداشتی و درمانی كشور و شركت در برنامه*های پیشگیری و بهداشت عمومی را دارا باشد.
5) قادر به استفاده از آخرین منابع علمی و بهره*گیری از اطلاعات جدید كار خود باشد.
دوره آموزش دكترای حرفه*ای پزشكی شامل مراحل زیر است:
تواناییهای فارغ*التحصیلان
فارغ*التحصیلان این رشته می*توانند بعد از پایان تحصیلات، مسوولیت های متفاوتی را عهده*دار شوند، از آن جمله می*توان به موارد زیر اشاره نمود:
1) تشخیص درمان و پیگیری بیماران در مطب های شخصی، درمانگاه ها و بیمارستان ها.
2) مدیریت و سرپرستی مراكز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی.
3) مشاركت در امر تحصیلی و پژوهشی در ارتباط با بیماری های مختلف.
توانایی*های مورد نیاز و قابل توصیه
سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخیص كمیسیون پزشكی متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای داوطلبان رشته پزشكی امری ضروری است.
علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشكی باید از دانش و علاقه بالایی در زمینه درس های زیست*شناسی و علوم پایه نیز برخوردار بوده، دقت كافی و حوصله زیاد در زمینه فراگیری جزئیات مربوط به بیماری*های مختلف را داشته باشند.
تواناییهای فارغ*التحصیلان دوره دكترای تخصصی پزشكی و فرصتهای شغلی آنان
این فارغ*التحصیلان می*توانند در بیمارستان های آموزشی یا غیرآموزشی كشور استخدام و در كار درمان بیماران و آموزش دانشجویان رشته پزشكی و پیراپزشكی مشغول شوند. همچنین می*توانند به درمان بیماران در درمانگاه های تخصصی یا مطب های خصوصی مبادرت ورزند.
ریاست بیمارستان های دولتی یا خصوصی معمولا به عهده پزشكان متخصص است. همچنین ریاست و معاونت دانشكده و دانشگاه های علوم پزشكی كشور نیز به عهده پزشكان متخصص می*باشد.
علوم پایه: طول این دوره 2 سال است كه در پایان این دوره دانشجو در آزمونی شامل كلیه دروس این دوره شركت می*كند و در صورت موفقیت به دوره بعدی راه می*یابد.
هر دانشجو حداكثر دو بار می*تواند در این آزمون شركت كند. مرحله علوم پایه درواقع عامل ارتباطی*ای بین درس های دبیرستان و پایه با درس های تخصصی پزشكی است، بدین ترتیب كه شامل آن قسمت از درس های پایه است كه به بدن انسان مربوط می*شود؛ برای مثال، بیوشیمی قسمتی از علم شیمی است كه در مورد شیمی بدن موجود زنده (در این*جا انسان)* صحبت می*كند و همین*طور سایر درس های این مرحله كه در بخش درس ها شرح داده می*شوند.
مرحله شناخت نشانه و علایم بیماری و چگونگی پیدایش علایم بیماری، در ارتباط با عامل بیماری*زا و چگونگی پیدا كردن آن در معاینه*ها و آموزش نظری دستگاه های تشخیص ، بدون توجه به درمان است. در این دوره ، دانشجو مفهوم بیماری و علایم آن و نحوه تشخیص آن را به صورت نظری مطالعه نموده،* چگونگی آن را با توجه به درس های علوم پایه فرا می*گیرد.
فیزیولوژی: در این درس چگونگی عملكرد اندام ها و بافت ها مورد مطالعه قرار می*گیرد؛ به این ترتیب كه دانشجو بعد از آشنایی با آناتومی و بافت*شناسی اندام ها با شیوه عمل آنها در شرایط مختلف و در وضعیت های ویژه آشنا می*شود.
ایمونولوژی: این درس به بررسی سازمان دفاعی بدن ، سلول های دفاعی و واكنش های موثر در این شبكه می*پردازد.
انگل*شناسی: این درس به انگل های موثر در ایجاد بیماری های انسانی اعم از حشرات ، كرم ها ، قارچ ها و غیره می*پردازد. در این درس*، این انگل ها به طور دقیق شناسایی شده، در درس عملی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به این وسیله چشم دانشجو با انواع انگل ها آشنا می*گردد.
پاتولوژی عمومی: در این درس انواع آسیب های بافتی و تغییرهای بافت های بدن درهنگام بروز یك ناهنجاری، تحریك و یا آزار مورد بررسی قرار می*گیرد.
در این مرحله دانشجو پس از این كه با آموختن درس های فیزیولوژی به چگونگی عملكرد طبیعی سازمان بدن پی* برد و در درس پاتولوژی وضعیت واكنش های بدن در بیماری و تغییرهای بافت ها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبی فراگرفت، به مرحله*ای می*رسد كه اكنون باید بتواند با تلفیق این دو ، واكنش های بدن را در هنگام یك بیماری از زمان شروع تا انتهای آن دنبال كرده، سلسله توالی نشانه*های آشكار و ماهیت یكایك آنها را شناسایی كند.
در این قسمت دانشجو در مقطع هایی كه با عنوان كورس (دوره)*از آن یاد می*شود، یك سرفصل از بیماری های داخلی مثل بیماری های خون را به طور مشروح مطالعه می*كند و در هر قسمت، عوامل شروع كننده، شیوه عمل، واكنش بدن ، سیر بیماری و نشانه*های اختصاصی مربوط را بررسی می*نماید.
این مطالعه صرفا شامل نشانه*شناسی بیماری هاست و شامل مباحث درمان و تشخیص در بالین بیمار و معاینه*های فیزیكی نمی*شود. در این دوره دانشجو، فارماكولوژی را به صورت مروری كلی بر دسته*های دارویی و چگونگی اثر داروها، می*گذراند. این آشنایی با فارماكولوژی به صورت كلی بوده، دسته*های اختصاصی داروها و راه های تجویز آنها در هر بیماری ، در فارماكولوژی اختصاصی به طور مشروح مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
كارآموزی: طول این دوره 20 ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بیماری ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی به دست آوردن توانایی*های لازم در به كاربردن اندیشه ، استدلال و نتیجه*گیری سریع، به منظور برخورد منطقی و صحیح با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری درمانی است.
دانشجو در این مرحله ، به بیمارستان و بالین بیماران می*رود و در كنار درس های نظری، روش های تشخیص و درمانی را در بالین بیمار می*آموزد. در این قسمت، استادان در مورد هر بیمار، توضیحات لازم را به دانشجویان ارائه می*دهند و دانشجو نیز زیرنظر استاد، فرآیندهای معاینه بالینی و فنون تشخیص را به كار می*برد و شیوه درمان و تجویز دارو را نیز در هر مورد می*آموزد. در این مرحله درس های نظری نیز ارائه می*شود كه مكمل كار بالینی در بخش خواهد بود.
دوره كارآموزی (استاژری) شامل دو مجموعه درس های نظری و كار عملی است. اساس تدریس درس های نظری مانند سایر درس های علوم پایه و فیزیوپاتولوژی است ولی در برنامه عملی، دانشجو در بالین بیمار با مجموعه*ای از دانسته*های نظری خود با نشانه*های بیمای به صورت مستقیم مواجه می*شود و با صحبت با بیمار و به دست آوردن تاریخچه بیماری، نوع آن را تشخیص داده، اقدام های درمانی لازم را فراخواهد گرفت.
برنامه كار در دوره كارآموزی به طور خلاصه شامل كنفرانس های صبحگاهی در مورد بیماران بستری در بخش، صحبت در بالین توسط استاد مربوط و یادگیری معاینه*ها و گرفتن شرح حال، انجام كارهای تشخیصی و تا حدودی نسخه*نویسی است. عموما درس ای نظری بعد از ظهرها تدریس می*شود و صبح ها به كار در بیمارستان و برنامه*های آن اختصاص دارد.
زمان گذراندن كارآموزی بالینی به طور مطلوب 20 ماه و حداكثر 27 ماه است كه طی آن ، دوره*های داخلی ، جراحی ،* كودكان ، زنان و زایمان ، چشم ، گوش و حلق و بینی ، روان*پزشكی ، رادیولوژی و پوست و واحدهای باقی مانده درس های عمومی گذرانده می*شود. محل گذراندن كارآموزی ها بیمارستان های آموزشی است.
كارورزی: طول دوره 18 ماه است و هدف پرورش مهارت ها، تقویت قدرت تصمیم*گیری ، افزایش اتكاء به نفس و تكمیل پرورش اندیشه از طریق رویارویی مستقیم كارورز با مسائل بهداشتی ، درمانی و تقبل مسوولیت مستقیم امور بهداشتی، درمانی به عهده همه است.
دانشجویان قبل از شروع مرحله كارورزی ، در كنكور كارورزی كه شامل كلیاتی از دروس پایه و اصلی و عمومی فیزیولوژی علوم بالینی است و به طور سراسری برگزار می*شود شركت می*كنند چون گذراندن موفقیت*آمیز این آزمون برای راه*یابی به دوره كارورزی ضروری است. فارغ*التحصیلان ملزم به خدمت در مناطق محروم كشور هستند. دانشجو پس از فراگیری راه های تشخیص و درمان به صورت مستقل و با نظارت كلی روزانه استادان ، اقدام به بیماریابی، تشخیص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله كارآموزی (استاژری) را در عمل به كار می*برد و تجربه می*اندوزد.
در كل دوره پزشكی عمومی، دو امتحان اصلی (حیاتی) وجود دارد كه شامل امتحان جامع علوم پایه و دیگری امتحان جامع پرانترنی می*باشد. قبولی در این دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدی است.
دوره انترنی یا كارورزی در واقع نقطه عطف آموزش بالینی دانشجویان رشته پزشكی است. كارورز پس از آموختن علوم پزشكی و گذراندن یك دوره كارآموزی بالینی در تمام بخشهای بیمارستانی، اینك بدان حد از اطلاعات پزشكی و قضاوت بالینی رسیده است كه به طور مستقل در مواجهه با بیماران قرار بگیرد و با به كار بستن عملی تمام آموخته*ها ، به طور مستقیم با بیماران در تماس باشد و با انجام معاینه*های بالینی و دستور آزمایش های پاراكلینیك، به تشخیص رسیده، به درمان بیمار بپردازد. این فعالیت ها همگی زیر نظر استادان و دستیاران مربوط صورت می*گیرد.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
ادامه تحصیل دانشجویان رشته پزشكی بعد از اتمام دوره پزشكی عمومی در دو مرحله امكان*پذیر است:
الف) ادامه تحصیل در رشته*های تخصصی بالینی كه داوطلب بعد از قبولی در امتحان پذیرش دستیاری سراسری كشور می*تواند در رشته*های تخصصی كه در حال حاضر در داخل كشور ارائه می*شوند ادامه تحصیل دهد.
رشته*های تخصصی بالینی در حال حاضر شامل 23 رشته می*باشد كه عبارتند از : جراحی عمومی ،* جراحی مغز و اعصاب، جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی) ، جراحی كلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژی) ، بیماری های اعصاب، بیماری های داخلی ، بیماری های عفونی و گرمسیری ، بیماری های قلب و عروق ، بیماری های كودكان، بی*هوشی ، پزشكی اجتماعی، پزشكی هسته*ای ، آسیب*شناسی (پاتولوژی) ، پوست ، پزشكی فیزیكی و توان*بخشی، چشم*پزشكی ، پرتودرمانی (رادیوتراپی) ، پرتوشناسی تشخیصی (رادیولوژی) ، زنان و زایمان ، روان*پزشكی، گوش و حلق و بینی ، پزشكی قانونی و طب كار می*باشد.
ب) ادامه تحصیل در رشته*های علوم پایه، فارغ*التحصیلان رشته پزشكی می*توانند درتخصص های علوم پایه پزشكی نظیر فیزیولوژی، ایمونولوژی، ژنتیك، ویروس*شناسی پزشكی، میكروب*شناسی پزشكی ، انگل*شناسی پزشكی، بیوشیمی ، آمار حیاتی و تغذیه نیز شركت نمایند.
آینده شغلی و بازار کار
عمده*ترین موقعیت های شغلی كه بیشتر پزشكان می*توانند جذب آنها شوند، عبارتنداز:
الف) مطب های شخصی كه بر حسب تمایل پزشك و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر می*گردد و پزشكان ویزیت مراجعان را در مطب ها انجام می*دهند.
ب) بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی و دولتی كه در آنها پزشكان به تشخیص و درمان بیماری های مراجعان خود می*پردازند.
ج) مراكز بهداشتی درمانی شهری یا روستایی كه اغلب مدیریت و سرپرستی این مراكز به عهده پزشكان عمومی می*باشد و همچنین این مراكز از پزشكان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماری ها نیز استفاده می*نمایند
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
داروسازی

هدف:

تربیت داروساز و نتیجه نهایی: فارغ*التحصیلانی كه شغلشان داروفروشی یا نسخه*پیچی است.
آنچه خواندید، تنها نظر یك نفر نیست بلكه دیدگاه صدها داوطلب آزمون سراسری است. جوانانی كه معتقد بودند وجه رشته داروسازی فقط به خاطر عنوان دكترای آن است والا این رشته حرفی برای گفتن ندارد چرا كه باید بعد از 5 یا 6 سال درس خواندن به حرفه داروفروشی رضایت داد.
این نشان می*دهد كه متاسفانه بسیاری از مردم و از جمله تعداد قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری شناخت صحیحی از رشته داروسازی ندارند. در واقع آنها نمی*دانند كه نه تنها شغل یك فارغ*التحصیل داروسازی، داروفروشی نیست بلكه فقط هدف این رشته تربیت داروساز نمی*باشد. چرا كه داروسازی تنها یكی از تخصص*های فارغ*التحصیلان این رشته است.
در علم پزشكی برای مداوای یك بیمار روش های متعددی از جمله دارو درمانی، جراحی و روان*درمانی وجود دارد. كه در این میان دارو درمانی به عنوان متداولترین شیوه در تمام دنیا شایع می*باشد و رشته داروسازی، رشته*ای است كه در همین زمینه با بیماران و مردم مرتبط می*گردد. ازهمین?رو داروسازی عنوان مناسبی برای این رشته نیست.
چون* فارغ*التحصیل این رشته نباید حتما در كارخانه*ها یا لابراتوار داروسازی كار بكند بلكه فعالیت اصلی فارغ*التحصیل این رشته، ارائه خدمات دارویی است. یعنی یك داروساز باید به ارائه مشاوره دارویی و بررسی روش های داروسازی و ضعف های احتمالی موجود در رژیم*های دارو درمانی بپردازد.

در مورد اهمیت بخش داروسازی صنعتی (فرموله كردن دارو) باید گفت :

در حال حاضر حدود 40 یا 50 نوع شكل دارویی متداول وجود دارد و این در حالی است كه هر روز در دنیا شركت های مختلف داروسازی ، سیستم*های دارورسانی جدیدتری ارائه می*دهند و تلاش می*كنند كه فرم دارو، بهتر و نحوه استفاده از آن ، راحت تر گردد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه :

رشته داروسازی با تحقیق و پژوهش عجین شده است و هر ساله تعدادی داروی جدید وارد بازار می*شود كه نتیجه تحقیقات چندساله دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی است. به همین دلیل داوطلب این رشته باید به تحقیق علاقه*مند باشد چون اعتبار علمی این رشته تا حدود زیادی به انجام كارهای تحقیقاتی بستگی دارد.
شاید بتوان گفت كه امروزه وجه تمایز داروسازی از رشته*های پزشكی و دندان پزشكی در انجام پایان نامه*های تحقیقاتی و كاربردی این رشته است.
اگر كسی به كارهای تحقیقاتی عشق می*ورزد و می*خواهد تحقیقی انجام دهد كه در جهت رفع دردها و نیاز*های بشری باشد، داروسازی یكی از بهترین رشته*های دانشگاه است كه می*تواند آرزوی او را برآورده سازد.
دانشجوی داروسازی باید در علوم پایه مثل فیزیولوژی، شیمی و فیزیك توانمند باشد. همچنین در صورت قوی*بودن در درس ریاضی می*تواند در گرایش*های مختلف داروسازی مثل طراحی دارو، سیستم*های موجود در كارخانه*های داروسازی و شبكه*های رایانه*ای داروخانه*ها و بیمارستان*ها از كامپیوتر بخوبی استفاده كند.
داروسازی تلفیقی از علوم پایه و بالینی است و به همین دلیل توانمندی در دروس فیزیك، شیمی و زیست*شناسی برای این رشته ضروری است. همچنین دانشجوی این رشته برای ارائه خدمات به بیماران باید بتواند با افراد بدرستی ارتباط برقرار كرده و خوب صحبت كند و در ضمن فردی سخت*كوش و جدی باشد چون دروس این رشته بسیار فراگیر و متنوع بوده و هم جنبه حفظی و هم جنبه فهمیدنی دارد و در نتیجه به همت و تلاش قابل توجه نیازمند است.
با توجه به این كه بیشتر كتب درسی این رشته به زبان انگلیسی است، دانشجوی داروسازی باید به زبان انگلیسی مسلط باشد تا بتواند از كتب و مجلات علمی موجود به خوبی بهره* ببرد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

پس از اخذ مدرك دكترای عمومی داروسازی به شرط داشتن معدل كل بالا ، دانشجو می*تواند در امتحان دوره تخصصی شركت كند. دانشجویان پذیرفته شده در دوره تخصصی بسته به گرایش تحصیلی خود،* واحدهای گوناگون و متنوع دیگری را (تقریبا 40 واحد) در سطح پیشرفته و تخصصی می*گذرانند كه بخش عمده آن پایان*نامه تخصصی است.
قبل از انتخاب پایان*نامه تخصصی، دانشجو باید در امتحان جامع تخصصی كه در سطح كشور برگزار می*شود نمره قبولی را كسب نماید. سرانجام پس از نگارش و دفاع از پایان*نامه به اخذ مدرك دكترای تخصصی (P.h.D) نایل می*آید.

آینده شغلی و بازار کار

با وجودی كه امروزه شاهد یك بحران كاری در رشته*های پزشكی هستیم اما نه تنها تعداد فارغ*التحصیلان رشته داروسازی زیاد نیست بلكه كم نیز هست. چون در یك بیمارستان به ازای هر 110 تخت یك دكتر داروساز بالینی و دو دكتر داروساز عمومی مورد نیاز است. البته باید توجه داشت كه آنچه مورد نظر ما است، دكتر داروسازی است كه خدمات دارویی ارائه دهد نه كسی كه داروفروشی یا نسخه*پیچی كند!
درست است كه در چند سال گذشته به علت تعداد زیاد فارغ*التحصیلان، فرصت*های كاری این رشته كم شده است اما با این وجود حدود 90 درصد فارغ*التحصیلان این رشته جذب بازار كار می*شوند كه از این میان بیش از 80 درصد جذب داروخانه و مابقی در صنایع داروسازی (ساخت و كنترل دارو) و كارخانه*های آرایشی بهداشتی مشغول به كار می*شوند و یا در كارهای اجرایی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی فعالیت می*كنند.
از سوی دیگر در حال حاضر حدود 97 درصد داروهای مورد نیاز كشور (از نظر عددی) در كارخانه*های متعدد داروسازی داخل كشور ساخته می*شود و بدون شك كارشناسان و متخصصان موجود در این كارخانه*ها، فارغ*التحصیل رشته داروسازی هستند. همچنین در 5 كارخانه بزرگ داروسازی كشور وجود بخش تحقیقات دارویی و كار در این زمینه الزامی شده است. این در حالی است كه اكثر كارخانه*های داروسازی كشور دارای واحدی به نام واحد تحقیقات هستند و در نتیجه امكان فعالیت*های تحقیقاتی برای فارغ*التحصیلان علاقه*مند و مستعد این رشته مهیا می*باشد.
در رشته داروسازی دست برای تحقیق خیلی باز است. چون علاوه بر كار در بخش تحقیقات كارخانه*های داروسازی، فارغ*التحصیل این رشته می*تواند بطور خصوصی نیز بویژه در بخش داروهای گیاهی تحقیق كند و یا در حالی كه در داروخانه كار می*كند، به تحقیقات نیز بپردازد یعنی به روی نسخه*های بیماران مطالعات تحقیقاتی انجام دهد.





درس های پایه* برای رشته داروسازی
بیولوژی (نظری)
بیولوژی (عملی)
فیزیك (نظری)
فیزیك (عملی)
ریاضیات پایه و مقدمات آمار
شیمی عمومی (نظری) 1 و 2
شیمی عمومی (عملی) 1 و 2
بیوشیمی (نظری)
بیوشیمی (عملی)
فیزیولوژی (نظری) 1 و 2
فیزیولوژی (عملی)
شیمی آلی (نظری) 1 و 2
شیمی آلی (عملی) 1 و 2
تشریح
اصول خدمات بهداشتی
آمار حیاتی
شیمی تجزیه كمی (نظری)
شیمی تجزیه كمی (علمی)
میكروبشناسی (نظری و عملی)
انگل*شناسی و قارچ*شناسی (نظری)
انگل*شناسی و قارچ*شناسی (عملی)
ایمونولوژی (عملی)
ایمونولوژی (نظری)
كمكهای اولیه
كامپیوتر




دروس اختیاری برای رشته داروسازی
كارآموزی صنعت 2
فرآورده*های بهداشتی
كلینیكال فارماسی
بهداشت صنعتی
رادیو فاراماسی
داروسازی بیمارستانی
شیمی گیاهی
تجزیه و كنترل مواد خوراكی
آب شناسی و آب*درمانی
تخمیر و تغییرات مواد دارویی




درس های اختصاصی برای رشته داروسازی
زبان تخصصی 1 و 2
مقدمات داروسازی
گیاه*شناسی داروسازی
گیاه*شناسی دارویی (نظری)
گیاه*شناسی دارویی (علمی)
اشكال دارویی (نظری) 1 و 2
اشكال دارویی (عملی)
تغذیه و رژیم درمانی
مواد خوراكی (نظری)
مدیریت در داروسازی
درمانشناسی 1 و 2
اطلاعات دارویی 1 و 2
شیمی دارویی 1 و 2 و 3
فارماكولوژی (نظری)
مفردات پزشكی (نظری) 1 و 2
مفردات پزشكی (عملی)
فرآورده*های دارویی بیولوژیكی
فیزیكال فارماسی 1 و 2
روشهای دستگاهی (نظری) 1 و 2
روشهای دستگاهی (عملی)
سم*شناسی (نظری)
سم*شناسی (عملی)
بیوفارماسی
داروسازی صنعتی (نظری) 1 و 2
داروسازی صنعتی (عملی) 1 و 2
كارآموزی داروخانه 1 و 2
كنترل میكروبی دارویی (نظری)
كنترل میكروبی دارویی (عملی)
كارآموزی صنعت 1
پایان*نامه
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مامایی


هدف و ماهیت
در هر تیك تاك ساعت، نوزاد یا نوزادانی در گوشه و كنار دنیا متولد می*شوند. حادثه*ای كه كثرت و قدمت آن باعث شده است تا عظمت این بزرگترین معجزه خلقت از چشم ها پنهان بماند. آری! تولد بزرگترین ، باشكوه*ترین و بحرانی*ترین لحظه زندگی و قدیمی*ترین تجربه بشری است و در میان مشاغل نیز مامایی( در شكل سنتی آن) یكی از قدیمی*ترین مشاغل است .
زیرا از قدیم، عده*ای از زنان بودند كه به دلیل تجربه بسیار و اطلاع* از داروهای گیاهی و تاثیرات آنها، به زنان دیگر كمك می*كردند تا وضع حمل آسان*تر و ایمن*تری داشته باشند.
البته نباید تصور كرد كه آنچه امروز به نام حرفه و دانش مامایی معروف است، ادامه و دنباله همان مامایی سنتی است بلكه امروزه مامایی دانشی است كه بر مشاهده ،* آموزش، پیشگیری ، تحقیق، تشخیص و درمان استوار شده است.
مامایی یكی از زیرمجموعه*های علوم پزشكی است كه نقش های بسیار گسترده*ای اعم از نقش مشاوره*ای، آموزشی ، مراقبتی ، حمایتی،*درمانگری و تحقیقاتی است. البته تمامی این نقش ها در ارتباط با مادر و كودك مفهوم پیدا می*كند یعنی ماما به مشاوره قبل ،*بعد و هنگام ازدواج ، آموزش نحوه تنظیم خانواده، مراقبت در دوران بارداری، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و كودك و آموزش به دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن می*پردازد. *
حیطه رشته مامایی از دوران قبل از حاملگی شروع می*شود و تا پس از زایمان و 6 سالگی كودك ادامه پیدا می*كند.
در دوران قبل از حاملگی ماما بررسی می*كند كه آیا یك مادر توانایی حامله شدن را دارد و اگر حامله شود خطری برای خودش یا جنینش بوجود می*آید یا نه؟ برای مثال مادران دیابتی، مادرانی كه بیماری قلبی پیشرفته دارند، مادرانی كه سابقه خانوادگی واضحی از ناهنجاری های ژنتیكی دارند و مادرانی كه قبلا بچه معلول به دنیا آورده یا چندبار سقط كرده*اند، باید قبل از حاملگی با ماما مشورت كرده و آزمایش های لازم را انجام دهند.
در واقع در این مرحله ماما به مشاوره با زنان علاقه*مند به بارداری و شناسایی زنان پر خطر از نظر بارداری و زایمان می*پردازد و آن ها را به متخصص مربوط ارجاع می*دهد. مرحله بعد حاملگی است كه در این مرحله مراقبت از باردار در درمان گاه ها یا كلینیك*های مراقبت از بارداری بر عهده ماما است.
در این دوران خانم باردار در فواصلی معین كه ماما مشخص می*كند به كلینیك مراجعه كرده و معاینه می*شود تا ماما ضمن معاینه ، مشاوره و آزمایش از سلامت مادر و جنین مطمئن گردد و در صورتی كه خطری مادر یا جنین را تهدید می*كند زود تشخیص داده و از عواقب جدی و وخیم آن جلوگیری نماید.
برای مثال مادری كه دچار فشار خون حاملگی شده است اگر زود تشخیص داده نشود به قیمت جان مادر و جنین تمام خواهد شد. گفتنی است كه در این مرحله ماما می*تواند در زمینه*های مختلف مانند تغذیه، بهداشت فردی*، ورزش، تكنیك*های تنفس و اطلاع از سلامت جنین به مادر آموزش داده و او را برای زایمان آماده سازد.
مرحله بعد مرحله زایمان است كه از پذیرش مادر در اتاق درد شروع شده و به وضع حمل در اتاق زایمان خاتمه پیدا می*كند. در این مرحله ماما بررسی *های اولیه را انجام می*دهد و پس از اطمینان از آمادگی مادر برای زایمان و سلامت مادر و جنین همچنین اطمینان از یك زایمان طبیعی مسوولیت زایمان را برعهده می*گیرد.
در این مرحله اگر زایمان با مشكلی روبرو باشد مثلا جنین در حالت طبیعی نبوده یا مادر بیماری خاصی مثل بیماری قلبی پیشرفته داشته باشد یا اینكه نیاز به سزارین باشد، این وظیفه پزشك زنان و زایمان است كه مسوولیت زایمان را در بیمارستان یا زایشگاه بر عهده بگیرد.
در مرحله بعد از زایمان نیز كنترل سلامت نوزاد و مادر و آموزش نحوه رسیدگی و چگونگی نگهداری فرزند بر عهده ماما است.
مرحله بعد نیز واحد بهداشت مادر و كودك است كه در این مرحله تعیین وضعیت رشد و تكامل كودك شامل رشد فیزیكی و تكامل*های اجتماعی، رفتاری و گفتاری از 5 روزگی تا 6 سالگی و واكسیناسیون كودك بر عهده ماما است. از سوی دیگر بخشی از كار ماما به زنان بر می*گردد. در این بخش ماما در درمانگاه های زنان یا در مطب*های خصوصی به پیشگیری های اولیه از سرطان دهانه رحم و پستان پرداخته یا در مراكز نازایی به عنوان مشاور نازایی فعالیت می*كند.
توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
رشته*های علوم پزشكی بویژه سه رشته پزشكی ، پرستاری و مامایی نیاز به علاقه و احساس مسوولیت بسیار دارد . برای مثال یك ماما بدون عشق و علاقه لازم نمی*تواند فریادهای ناشی از درد یك زائو را تحمل كند و پاسخگوی نیازهای او باشد.
رشته مامایی عشق و علاقه و صبر و حوصله بسیار بالا می*خواهد چون یك خانم در حال زایمان، شرایط بسیار حساسی دارد و بسیاری از حرف ها یا حركاتش در اختیار خودش نیست و یك ماما باید در حد امكان با صبر و حوصله بسیار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد كه مسوولیت جان دونفر یعنی مادر و جنین او را بر عهده دارد. همچنین یك ماما باید بسیار باهوش و نكته*سنج باشد و از مقابل مسائل هرچند كوچك به سادگی نگذرد ، زیرا خیلی از مسائل یا علائم كوچكی كه در هنگام بارداری یا زایمان ظاهرمی*شود، در صورت عدم توجه می*تواند خطرات جانی برای نوزاد یا مادر به دنبال داشته باشد.
همچنین دانشجوی این رشته باید تحمل خون و خونریزی، شب*كاری و در كل كار در محیط بیمارستان را داشته باشد و به كار عملی نیز علاقه*مند باشد چون دروس این رشته بیشتر عملی است و كمتر جنبه تئوری دارد.
در سال های اخیر دانشجویان مستعد و خوبی وارد رشته مامایی می*شوند، اما متاسفانه بسیاری از دانشجویان شناخت دقیقی از این رشته ندارند. برای مثال نمی*دانند كه در ترم*های اول باید در بیمارستان* كارها و خدمات ابتدایی پرستاری را انجام دهند و حتی گاهی اوقات به همین دلیل سرخورده می*شوند و انصراف می*دهند، در حالی كه اگر با علاقه و عشق لازم وارد این رشته شوند، متوجه می*شوند كه مامایی رشته با ارزش و پراهمیتی است كه از نظر معنوی می*تواند انسان را به معنای واقعی كلمه راضی كند.
دانشجوی مامایی باید از نظر جسمی و روحی سلامت كامل داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد چون مشاوره و آموزش بخش مهمی از كار یك ماما است. گفتنی است كه رشته مامایی تنها از بین داوطلبان زن دانشجو می*پذیرد.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
كارشناسی ارشد مامائی ناپیوسته به اولین مقطع تحصیلی پس از كارشناسی گفته می*شود. طول دوره كارشناسی ارشد حداقل 2 سال و حداكثر 3 سال است. دوره دكترای مامایی كه پس از اتمام تحصیلات در مقطع كارشناسی ارشد، می*توان به آن راه یافت به تازگی در شورای عالی برنامه*ریزی تصویب شده است.
آینده شغلی و بازار کار
در مورد فرصت*های شغلی رشته مامایی نظرات متفاوتی وجود دارد. عده*ای معتقدند كه در حال حاضر فرصت*های شغلی مامایی مانند بیشتر رشته*های علوم پزشكی محدود و بسیار اندك است و از همین رو تعداد بی*شماری از فارغ*التحصیلان این رشته بیكار هستند یا در شغل های نامربوط با رشته تحصیلی خود فعالیت می*كند.
به همین دلیل بهتر است كه این رشته محدود شده یا حتی حذف شده و به جای آن همچون گذشته نرس ماما تربیت گردد. (پرستارهایی كه دوره تخصصی مامایی را نیز آموزش دیده*اند.) به هر حال از مراكزی كه یك ماما می*تواند در آنها مشغول به كار شود، می*توان به بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه ها و مراكز بهداشتی اشاره كرد. همچنین ماما طبق قوانین حاضر در صورت داشتن مدرك كارشناسی می*تواند مطب دایر كرده و در آن به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بپردازد.





درس های پایه رشته مامایی
سلول*شناسی و بافت سلولی
بیوشیمی
تشریح 1 و 2
فیزیولوژی 1 و 2
ایمنی شناسی
میكروب*شناسی و انگل*شناسی


درس های اصلی رشته مامایی
آسیب*شناسی اختصاصی و عمومی
اصول خدمات بهداشتی جامعه و آموزش بهداشت
داروشناسی 1 و 2
اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش اطاق عمل و زایمان
آمار حیاتی و روش تحقیق
روانشناسی
اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها
زبان تخصصی



درس های تخصصی رشته مامایی
اصول تغذیه مادر و كودك تاریخ ، اخلاق و مقررات پزشكی
جنین*شناسی مقررات پزشكی قانونی
ژنتیك بارداری و زایمان 1 و 2 و 3 و 4
كارآموزی بارداری و زایمان 1 و 2 و 3 آزمایش*های كاربردی در مامایی
نوزادان كارآموزی نوزادان
بیماریهای كودكان فیزیوپاتولوژی بیماریهای داخی جراحی و عفونی 1 و 2 و 3 نشانه*شناسی و معاینات فیزیكی
بهداشت مادر و كودك و خانواده كارآموزی بیماریهای داخلی و جراحی
تغذیه درمانی مادر و كودك كارآموزی بهداشت مادر و كودك و خانواده
رادیولوژی، سونوگرافی و الكتروفیزیولوژی در مامایی و زنان روانپزشكی در مامایی
بی حسی و بیهوشی و احیا در مامایی اصول مدیریت و كاربردهای آن در مامایی
اختلال عمل جنسی و آموزش مشاوره آن بیماریهای زنان و ناباروری
پایان نامه كارآموزی بیماریهای زنان
 
بالا