اسكنر سه بعدي صورت انسان در كشور ساخته شد

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري

دانشجوي مبتكر ايراني موفق به ساخت اسكنر سه بعدي صورت انسان شده كه به گفته وي با فناوري كاملا متفاوت با نمونه‌هاي موجود خارجي ساخته شده؛ بطوري كه به جاي چندين دوربين، داراي يك دوربين ثابت است.
سعيد سعيدوند، دانشجوي كارشناسي نرم افزار كه با همكاري مهدي غيبي، موفق به ساخت اين اسكنر شده، در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اين اسكنر مي‌تواند با يك دوربين ثابت، از روبه‌رو، صورت انسان را به صورت سه بعدي در يك سيستم رايانه‌يي رسم كند، بطوري كه محورهاي اضافي و تكراري موجود براي اسكن تصاوير حذف مي‌شوند.



وي در خصوص كاربردهاي اين اسكنر خاطرنشان كرد: اين دستگاه علاوه بر كاربرد در صنعت فيلمسازي و هوافضا، در پزشكي و جراحي پلاستيك كاربرد دارد؛ بطوريكه مي‌توان چهره فرد را قبل از عمل جراحي اسكن كرد و در نرم‌افزار با استفاده از سه بعدي‌سازي چهره، اطلاعات لازم در عمل را به پزشك ارائه كرد.
به گفته اين محقق، بهينه كردن كار انيميشن‌سازي رايانه‌يي براي استفاده در توليد انيميشن‌ها و بازي‌هاي رايانه‌يي ازديگر قابليت هاي اين اسكنر است؛ بطوري كه با اين اسنكر مي‌توان كار ساعت‌ها يا حتي روزها مدل‌سازي بر روي چهره را به چندين دقيقه كاهش داد. براي مثال مي‌توان در بازي‌هاي رايانه‌يي توليد شده با يك اسكن ساده هر فردي را وارد بازي رايانه‌يي كرد.
وي تصريح كرد: از مزاياي مهم اين اسنكر مي‌توان به هزينه‌ كمتر، حمل راحت‌تر، پيچيدگي كمتر، قابليت تنظيم بهتر با تغيير سرعت حركت بازوها و رزوليشن دوربين اشاره كرد كه با توجه به نياز به صورت نرم‌افزاري قابل تنظيم است.
سعيدوند با بيان اين كه اين ايده در حال توسعه براي اسكن كل اعضاي بدن است، اظهاركرد: اين اسكنر از همه لحاظ قابل پياده سازي است.
وي درخصوص قسمت نرم‌افزاري دستگاه گفت: اسكنر سه بعدي صورت انسان در محيط NET و زبان برنامه‌نويسي C# طراحي و پياده سازي شده كه در آن از كتابخانه DIRECTX براي ترسيم مدل‌هاي سه بعدي وOPENCVCOMPONENT براي گرفتن عكس از دوربين استفاده شده است.
سعيدوند در پايان با اشاره به اين كه اين طرح در مرحله صنعتي قراردارد، افزود: اين دستگاه در جشنواره نخبگان شمال غرب كشور، طرح برگزيده شده است.
 

Similar threads

بالا