زیباترین و طولانی ترین آبشار مصنوعی ایران

mi.ab.kr.ir

عضو جدید
کاربر ممتاز



زیباترین و طولانی ترین آبشار مصنوعی رنگین كمان با نام آبشار رنگین كمان كارون به ارتفاع ۳۵ متر و طول ۳۵۰ متر از دو سوی پل و از سطح رودخانه كارون افتتاح شد.
به گزارش ایلنا،مدیرعامل سازمان زیباسازی با اعلام این خبر گفت: در پروژه آبشار رنگین كمان كارون كه عملیات اجرایی آن ۵ ماه به طول انجامید از فواره های آبی استفاده شده كه به وسیله ۶ الكتروپمپ كار پمپاژ آب را از رودخانه انجام می دهند .

این پمپ ها آب را از درون رودخانه به دو طرف پل(از سمت پل سفید به طول ۱۵۰ متر و از سمت پل سوم به طول ۲۰۰ متر) پمپاژ كرده و سپس به وسیله ۲۷۵۰ نازل كاملاً استیل از دو سمت پل مجدداً به درون رودخانه می پاشند.

لوله های به كار رفته به منظور جلوگیری از رسوبات و املاح موجود در آب كاملاً استیل و قابل شستشو با اسید می باشند. پمپ ها نیز كه از نوع ۱۵۰ و ۴۰۰ می باشند آب را تا ارتفاع ۳۵ متر پمپاژ می كنند.

وی افزود: لوله های استفاده شده در قسمت مكش از جنس فولاد با قطر ۱۲ اینچ بوده است. یك هدر مكش نیز به قطر ۲۰ اینچ در این پروژه تعبیه شده، لوله های رانش موجود نیز از جنس پلی اتیلن بوده و در دو قطر ۱۴ و ۱۰ اینچ در نظر گرفته شده است. توان هر یك از پمپ ها نیز ۹۰ كیلو وات می باشد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با ذكر این نكته كه سیستم برق این پروژه از طریق SOFT DRIVE تامین شده است اظهار كرد : سیستم سافت درایو به كار رفته در این پروژه موجب احداث پست برق ۷۰۰ كیلو واتی شده كه از جمله ویژگی های آن می توان به صرفه جویی در مصرف برق و نیز صرفه جویی در استفاده از كابل بیش از حد و جلوگیری از ایجاد حرارت بالا در پمپ ها و همچنین جلوگیری از ضربه ی قوچ كه خود از جمله شایع ترین عامل تخریب پمپ ها می باشد، اشاره نمود.

ارسلان شهنی در ادامه تاكید كرد: تاسیسات برق این سیستم كه شامل تابلوهای برق می باشد، همگی در اتاق پست در ابعاد حدود ۱۱۰ متر مربع و كابل كشی ها در درون سازه پل و دور از منظر عمومی قرار داده شده است.

وی ایجاد مناظر بدیع، زیبا و دلنشین در راستای آرامش بخشی به محیط شهری و افزایش آرامش روحی و روانی به شهروندان را از جمله اهداف پرداختن به پروژه آبشار رنگین كمان كارون دانست و خاطر نشان كرد:

همانگونه كه شهروندان عزیز اهوازی می دانند محیط پیرامونی اثر مستقیمی بر روان انسان دارد كه در نتیجه آن به مرور زمان اثر غیر مستقیمی بر روان انسانها می گذارد. بدیهی است هرچه محیط اطراف انسان ها از رنگ های تیره و فرمهای خشن و سخت تشكیل و اشباع شده باشد رفتار انسانها نیز ناخوداگاه به سمت تندی و گاهاً به سمت خشونت سوق داده می شود. البته عكس این مساله نیز صادق است . هر چه فضای پیرامونی انسان لطیف تر، زیباتر، نرم تر و با رنگ های ملایم و دلنشین طراحی شده باشد به همان نسبت انسانها از روان سالم تر و آرامش خاطر بیشتری برخوردار خواهند بود. ما نیز با تكیه بر این رویكرد سرفصل كلی زیباسازی شهری را بكارگیری متدها و روش هایی در راستای ایجاد فضاهای عمومی دلنشین برای شهروندان قرار دادیم تا بتوانیم گرایش شهروندان را به حضور در فضاهای عمومی افزایش دهیم چرا كه در سایه حضور مردم در فضاها و تفرجگاههای عمومی است كه تعلقات فرد نسبت به محیط پیرامون و شهر خود افزایش یافته و تعاملات شهروندی به اوج خود می رسد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به عناصر سازنده فضاهای عمومی شهری از ۴ عنصر آب، نور، گیاه و زمین یاد كرده و اذعان كرد: ۴ عنصر آب، نور، گیاه و زمین از عناصر مهم سازنده فضاهای عمومی شهر و مناظر بدیع شهری هستند كه شهرداری همواره می كوشد با استفاده از این عناصر چهارگانه به ویژه با احداث پارك ها، به فضاسازی محیط شهری بپردازند ، ما نیز با بهره گیری از نعمت خدادادی آب كارون كه با عبور از درون شهر از پتانسیل های قوی برای ایجاد مناظری بی مانند می باشد، استفاده كرده و سعی كردیم با راه اندازی این پروژه ضمن بهسازی محیط شادی و آرامش خاطر را به شهروندان اهوازی هدیه كنیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی از نورپردازی پل سفید یاد كرده و گفت: تفاوت نسبی موجود در پل های احداث شده بر روی كارون این فرصت را به ما می دهد تا با تنوع در نور پردازی مناظر متفاوت و متنوعی را بر روی كارون ایجاد كنیم در این راستا قصد داریم به زودی پروژه نورپردازی پل هشتم را نیز با سبك و سیاقی جدید آغاز كنیم.

وی با اعلام این خبر كه سازمان زیباسازی قصد دارد تا با استفاده از دو عنصر آب و نور ساحل رودخانه كارون را دستخوش تغییرات كیفی بیشتری كند، گفت: علاوه بر نورپردازی و بكارگیری آبنماهای سطح شهر (كه از آن جمله می توان به پروژه ی در دست بررسی نورپردازی و آبنمای بزرگ و موزیكال پارك ۴۲ هكتاری اشاره نمود) طراحی میادین و سردرهای ورودی های مختلف شهر، نصب تعدادی انجام و مجسمه های سنگی در پاركها و نیز سفارش ساخت مجسمه های شهدا در دستور كار سازمان زیباسازی است كه امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر به اهداف خود دست یابیم.


گزارش : خبرگزارى ايلنا (www.ilna.ir)
 

Similar threads

بالا