تولید ناب:
تولید ناب تفکری بسیار ارزشمند است که شاید برخی تولد آن را مربوط به شرکت فورد (خودرو ساز مشهور آمریکایی) نسبت دهند اما بی شک تمام افراد رشد و باروری آن را به ژاپن نسبت می دهند .شرکت هایی همچون تویوتا که با به کارگیری این مفاهیم توانست خود را از بحرانی که پس از جنگ جهانی با آن مواجه بود نجات دهند و اکنون بتواند از برترین خودرو سازان دنیا شود.
در ابتدا بهتر است کمی به گذشته ی شرکت تویوتا بازگردیم هر چند که ایجی تویوتا جمله ی بسیار مشهوری دارد در مورد بازگشت به گذشته :
((من هر گز از بازگشت به گذشته ها لذت نبرده ام و حتی خیلی وقت ها سعی می کردم راهی برای فراموش کردن آن بیابم زیرا با غرق شدن در گذشته چیزی عاید انسان نمی شود.من ترجیح می دهم جای این کار سرم را برگردانم و مستقیما به چشم انداز آینده چشم بدوزم.))
تویوتا شرکتی در زمینه ی نساجی بود که بعد ها توانست با تدابیر هوشمندانی همچون کی ییچیرو تویودا و ایجی تویودا با موفقیت وارد عرصه ی تولید خودرو شوند آن هم با وجود رقیبان قدرتمندی همچون ژنرال موتورز (معروف به غول خودروسازی) و فورد آمریکا که شاید بسیاری این شرکت را با هنری فورد بشناسند.
این شرکت کار خود را با تولید کامیون های تک چراغ برای ارتش به صورت جدی در زمینه ی خودرو سازی شروع کرد آن هم خودرویی که چرخ های جلوی آن ترمز نداشت .
دلیل ساخت کامیون آن هم به این صورت کمبود مواد اولیه و قرار داشتن ژاپن در بحران بود .
از دیگر اقدامان تویوتا برای خدمت به کشور و ارتش ساخت کامیونی بود که می توانست جمع شود و توسط سربازان حمل شود و در جای دیگر قطعات ان سوار شوند و از کامیون استفاده شود هرچند به صورت قابل توجه از این کامیون برای ژاپن استفاده نشد .اولین خودروی موفق تویوتا کرون بود.
تا سال 1953 شعار فکر خوب –تولید خوب شعار اساسی تویوتا بود .نکته ی جالب این است که زمانی که ایجی در دانشگاه مشغول تحصیل بوده است طرح یک موتور خودرو را ارائه می دهد و به همین دلیل با کی ایچیرو پسر عموی خود به تدریج وارد بازار خودرو می شود و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه با توجه به اینکه مقامات دانشگاه به تمام فارغ التحصیلان از جمله ایجی فرمی دادند تا زمینه ی علاقه مندی او را بدانند تا بتواند برای او اشتغال ایجاد کنند در جواب آن ها پاسخ داد:هیچ کاری نیست که شما بتوانید برای من انجام دهید زیرا او تصمیم خود را گرفته بود و مصمم بودن او که یکی از شاخصه های یک مدیر خوب است به او اعتاد به نفس بیشتری می داد.جالب است بدانید ناکاگاوا (یکی از رییسان نیسان )نیز همزمان با ایجی فارغ التحصیل شد ان هم از همان دانشگاه.
نام تویودا برای شرکتا پس از نظرسنجی از مردم و یافتن این که تلفظ تویوتا برای مشتریان راحت تر می باشد به تویوتا تبدیل شد .(توجه به بازاریابی صحیح و احترام به مشتریان که سود بیشتر را نیز به همراه دارد .)
در پست های آینده در مورد تکنیک های تویوتا صحبت خواهیم کرد .