چهارشنبه ۹شهریور عید فطر است

drippy*

عضو جدید
عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امکان رؤیت هلال ماه امشب وجود ندارد، اعلام کرد که چهارشنبه نهم شهریور اول ماه شوال است. سیدمحسن قاضی میرسعید عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: هلال ماه، غروب امروز دوشنبه در کل دنیا فقط در آمریکای جنوبی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود و دلیل آن هم این است که ارض دایرةالبروجی ماه، جنوبی است و معمولا در نیمکره جنوبی بهتر از نیمکره شمالی قابل رؤیت است.
وی افزود: در جنوب آمریکای مرکزی و جنوب غربی آفریقای جنوبی هلال ماه با ابزار قابل رؤیت است ولی در سایر نقاط جهان مثل آسیا، اروپا، استرالیا، آمریکای شمالی و آفریقا به جز بخشی که ماه قابل رؤیت است، هلال ماه تحت هیچ شرایطی رؤیت نخواهد شد.
قاضی میرسعید تصریح کرد: در ایران هلال ماه در شب دوشنبه در تمام پهنه کشور زودتر از خورشید غروب می‌کند و از این رو قابل رؤیت نیست ولی غروب فردا هلال ماه در اکثر نقاط دنیا از جمله در کشورمان مشروط به داشتن افق شفاف و بی‌غبار، با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است.
وی با اشاره به تفاوت وضعیت ماه در منتهی‌الیه شمالی کشور تا منطقه جنوبی کشور توضیح داد: در مناطق شمالی وقتی خورشید غروب می‌کند، ارتفاع هلال ماه از افق ۳٫۵ درجه است، در صورتی که در منتهی‌الیه جنوبی هنگام غروب خورشید، ارتفاع هلال ماه به ۸ درجه می‌رسد و لذا رؤیت ماه در مناطق شمالی کشور نیازمند افق تمیز و صاف است و هر‌چه از شمال به سمت جنوب می‌رویم،‌ هلال ماه راحت‌تر دیده می‌شود.
عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پس از غروب سه‌شنبه بخش درخشان ماه قابل توجه است و نور آن در افق انعکاس می‌یابد و هلال ماه در پهنه ایران با چشم غیرمسلح رؤیت می‌شود و بر این اساس روز چهارشنبه نهم شهریور، اول ماه شوال است.
قاضی میرسعید خاطرنشان کرد: آغاز یک ماه به اتمام آن ربطی ندارد و ماه یا ۲۹ یا ۳۰ روز است و هیچ گاه ماه ۲۸ یا ۳۱ روزه نمی‌شود.
وی بر همین اساس متذکر شد که اگر دوشنبه یازدهم مرداد ماه، در ایران ماه رمضان آغاز می‌شد یا به اشتباه از آن روز ماه رمضان را آغاز می‌کردیم، امکان نداشت امروز (دوشنبه) ماه رؤیت شود و اگر ماه رمضان به جای سه‌شنبه از روز دوشنبه آغاز شده بود، باز هم ماه رمضان فردا ۳۰ روزه تمام می‌شد اما اکنون ۲۹ روزه تمام می‌شود.
عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص علت طولانی شدن فرایند اعلام رؤیت ماه و اعلام عید در برخی مقاطع اظهار داشت: اکیپ‌های تخصصی استهلال هر ساله در آستانه ماه رمضان و ماه شوال به صورت سازمان یافته برای رؤیت هلال ماه در سراسر کشور مستقر می‌شوند.
وی افزود: امسال نیز این اکیپ‌ها فردا (سه‌شنبه) در نقاط مختلف کشورمان استقرار خواهند یافت و به محض دریافت گزارش از سوی آنها، گزارش‌ آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تأیید رهبر معظم انقلاب، از سوی ایشان عید اعلام می‌شود.
قاضی میرسعید خاطرنشان کرد: خورشید در تابستان دیر غروب می‌کند و اختلاف ساعت بین شرق و غرب کشور نیز یک ساعت است و هنگامی که اکیپ ستاد استهلال در یک منطقه رؤیت هلال ماه را اعلام می‌کنند، با تک تک آنها صحبت می‌شود و گزارش تهیه و آن گزارش تقدیم مقام معظم رهبری می‌شود تا ایشان تأیید کنند و این کار زمان‌بر است اما هر‌چه تعداد گزارشات معتبر بیشتر باشد، مدت این فرایند کاهش می‌یابد.
 

Farez 132

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با این وضعیت یوم الشک روز اول ماه رمضون میشه؟؟
 

drippy*

عضو جدید
چرا عید فطر در ایران چهارشنبه 9 شهریور است؟ / نقشه

چرا عید فطر در ایران چهارشنبه 9 شهریور است؟ / نقشه

دانش > نجوم - اگر ملاک آغاز ماه قمری را رویت‌پذیری هلال ماه نو در نظر بگیریم، نقشه‌های رویت‌پذیری هلال ماه نشان می‌دهد که فقط در جنوب آفریقا و آمریکای جنوبی امکان رویت هلال در غروب امشب وجود دارد.
ذوالفقار دانشی: هرچند ملاک کشورهای اسلامی در آغاز و پایان ماه‌های قمری با یکدیگر متفاوت است، اما بیشتر کشورها ماه قمری را براساس رویت هلال آغاز می‌کنند. بر این اساس، اگر در شامگاه روز 29 ماه قمری هلال ماه نو پس از غروب خورشید دیده شود، روز بعد اولین روز از ماه قمری جدید است و اگر هلال دیده نشود، روز بعد سی‌امین روز ماه قمری و روز پس از آن، اولین روز از ماه قمری جدید خواهد بود.
بررسی نقشه رویت‌پذیری هلال ماه بر اساس معیار یالوپ نشان می‌دهد هلال نخستین‌بار در نزدیکی قطب جنوب و با استفاده از تلسکوپ دیده خواهد شد. (برای مشاهده نقشه در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

در بخش اندکی از جنوب آفریقا و بخش اعظم از اقیانوس اطلس جنوبی و آمریکای جنوبی، هلال ماه نو با استفاده از ابزار اپتیکی و تحت شرایط رصدی مناسب دیده می‌شود و بنابراین در این مناطق، فردا سه‌شنبه هشتم شهریور 1390 هجری شمسی مقارن با 30 آگوست 2011 میلادی و اول شوال 1432 هجری قمری خواهد بود. بالتبع در دیگر نقاط جهان فردا آخرین روز از ماه مبارک رمضان خواهد بود.
نقشه رویت‌پذیری هلال در شامگاه سه‌شنبه 8 شهریور 1390 نیز در ادامه به نمایش درآمده است. (برای مشاهده این نقشه در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

این نقشه نشان می‌دهد که هلال در اقیانوسیه و استرالیا، جنوب آسیا، خاورمیانه، تمام آفریقا و بخش اعظم آمریکای شمالی با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد. در آسیای دور، آسیای میانه و بخش وسیعی از اروپا این هلال با استفاده از ابزارهای اپتیکی امکان‌پذیر خواهد بود، هرچند که برای رصد در نواحی شمالی‌تر به ابزارهای رصدی قوی‌تر نیاز خواهد بود.
شایان ذکر است اگر معیار یالوپ را با توجه به رصدهای موفق اخیر تصحیح کنیم، خطوط رسم‌شده باید اندکی بالاتر و به سمت شرق حرکت کنند. بنابراین محدوده رویت‌پذیری از بخش اعظم کشور ایران (حتی شهر تهران) عبور خواهد کرد و انشاءا... روز چهارشنبه مقارن با اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود.
 

drippy*

عضو جدید
[h=2]احتمال رویت هلال ماه شوال در سه‌شنبه/چهارشنبه عید فطر است؟[/h] جامعه > شهری - مهر نوشت
عضو ستاد استهلال استان قم گفت: رویت هلال ماه شوال در غروب سه شنبه با ابزار نه چندان قوی امکان پذیر است.
سید رضا قلمکاریان اصفهانی به رویت هلال ماه شوال اشاره داشت و بیان کرد: با توجه به اینکه هلال صبحگاهی (آخرین هلال رمضان 1433 ) امروز در آسمان با چشم غیر مسلح رویت شده است لذا دوشنبه زمان مقارنه ماه و خورشید خواهد بود و امکان رویت هلال ماه در روز دوشنبه در منطقه خاورمیانه، شرق آسیا، استرالیا، اروپا، آمریکای شمالی و بخش وسیعی از آفریقا به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.
وی ادامه داد: بر این اساس غروب سه شنبه قطعا هلال ماه در سراسر کشور با ابزار نه چندان قوی قابل رویت و اندکی پس از غروب خورشید به راحتی در مناطق جنوبی ایران قابل رویت است.
مدیر موسسه نجوم کبریا ادامه داد: در صورت مساعد بودن هوا هلال ماه در مناطق مرکزی و شمالی کشور با چشم غیر مسلح قابل رویت و روز سه شنبه آخرین روزماه مبارک رمضان و چهارشنبه عید سعید فطر خواهد بود.
 
بالا