فیبرها: محاسن و معایب

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز

فیبرهای مواد غذایی هستند که برای حفظ تعادل مجاری گوارشی و کل بدن ضروری اند. فیبرها به عنوان یکی از عوامل برقراری سلامت به شمار می‌آیند. فواید فیبرهای غذایی بی شمارند....

اما بحث اصلی در اینجاست که فیبرهای حل نشدنی، معایب و مضراتی دارند، خصوصاً زمانی که مقدارشان در تغذیه بیش از حد باشد.

فواید فیبرها
تنظیم: هضم شدن فیبرهای حل نشدنی، نوعی شن ریزه به وجود می‌آورد که یکجا وارد مدفوع می‌شوند در حالی که فیبرهای قابل حل به طی مسیر آنها در رودۀ بزرگ و نرم شدن شان کمک می‌کنند. از گذشته تا کنون، آلو به خاطر سرشار بودنش از همی سلولز، به عنوان برطرف کنندۀ یبوست شناخته می‌شده است. یک مادۀ غذایی فاقد فیبر درمان مؤثری برای تمام انواع یبوست محسوب می‌شود.

پاک سازی: فیبرها نمک های صفرایی، کلسترول و برخی عناصر سمی که ممکن است مدت زیادی در مجاری گوارش باقی بمانند و احتمالاً تبدیل به عوامل سرطان زا شوند، را جمع آوری می‌کنند.‌ با حذف این عناصر موجود در مدفوع، فیبرها نوعی پاکسازی سالم و مفید انجام می‌دهند. فیبرها خاصیت محافظتی در مقابل سرطان کولون هم دارند.

تنظیم: فیبرها جذب کربوهیدرات و چربی ها را تنظیم می‌کنند. کربوهیدرات ها و چربی ها با سرعت کمتری از دیوارۀ مجاری گوارشی عبور می‌کنند: احساس سیری همیشه بعد از خوردن غذاهای سرشار از فیبر، خیلی سریع به سراغ فرد می‌آید.

مهار اشتها: به محض اینکه آب وارد معده می‌شود، فیبرها شروع می‌کنند به جذب کردنش و مانند یک مهارکنندۀ اشتها عمل می‌کنند. فیبرهای غذایی به علت اینکه کالری چندانی ندارند، به "لاغر کننده" معروف شده اند. بنابراین محصولات سرشار از فیبر به این عنوان فروخته می‌شوند، اما این کار یک کلاهبرداری بیش نیست زیرا هیچ کدام از خوراکی ها نمی توانند "لاغر کننده" باشند. واضح است که اگر کسی، سبزیجات، میوه، غلات و هیچ چیز دیگری نخورد، احتمالاً وزن کم می‌کند زیرا دیگر چربی در تغذیۀ او وجود ندارد.
اگر کسی اشتهای خیلی زیادی داشته باشد، خوردن یک مهارکنندۀ اشتها که از جلبک یا (فیبرهای حل شدنی) تهیه شده می‌تواند در کم کردن وزن تأثیر زیادی داشته باد و به وی کمک کند تا رژیم های کم کالری بگیرد.


معایب کوچک فیبرها
فیبرها بخشی از برخی املاح معدنی مانند: کلسیم، آهن، منیزیم و فسفر را به دام می‌اندازند. اما ما این موضوع را در برخی نسبت و مقیاس ها نادیده می‌گیریم. فیبرها به راحتی در رودۀ بزرگ تخمیر می‌شوند و باد و نفخ ایجاد می‌کنند.

خصوصاً اگر فرد عادت به خوردن خوراکی های پُر فیبر نداشته باشد و مقدار زیادی از آن را یک جا بخورد. پس چه طور می‌توانیم از فواید فیبرها و تغذیه ای سرشار از فیبر بهره مند شویم؟ زمانیکه فیبرها سفت اند و از طریق پختن، نرم نشده اند، ممکن است باعث تحریک و صدمه دیدن مجاری گوارشی بشوند. به همین دلیل افرادی که مبتلا به کولیت هستند یا رودۀ بزرگ شان حساس است، باید از خوردن سبزیجات خام (کاهو، هویج، کرفس و..) پرهیز کنند.


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
Similar threads

Similar threads

بالا