چمن متحرك چملي در تكاب

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
چمن متحرک شهرستان تکاب یکی از دیدنی ترین و منحصر بفرد ترین جاذبه های گردشگری طبیعی استان آذربایجانغربی در ایام نوروزوفصل بهار محسوب می گردد. چمن متحرک که در زبان محلی به "چملی"یا "چملی گل" معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت انگیز شهرستان تکاب به شمار می رود و هرسال در فصل های بهار و تابستان بسیاری از علاقمندان مناطق طبیعی و گردشگری را بسوی خود جذب می نماید.
چمن متحرک در 15 کیلومتری شهرستان تکاب در نزدیکی روستای " بدرلو " واقع شده که شامل یک منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نی زارها بلندی رشد نموده است که ارتفاع آن به دومتر می رسد.
این چمن بصورت جزیره ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه ای کوچک خود نمایی می کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می کند وهمین امرموجب منحصر بفرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.
کل مساحت این برکه عجیب و باور نکردنی به وسعت یک هکتار است در میان دره ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سر سبزدرختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه ای خاص و طبیعی زیبا به آن بخشیده است.
چمن بصورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد که برشگفتی بازدید کنندگان ازاین جاذبه طبیعی افزوده است.

قطعه چمن متحرک بصورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبه ی فوق العاده ای را ایجاد می نماید و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجانغربی محسوب می شود.
عمق این برکه زیاد بوده و فاقد جانواران آبزی است اما مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلو و زیبایی خاصی پدید می آورد.

جاذبه طبیعی هرساله با آغاز فصل بهار میزبان بسیاری از اهالی تکاب، شهرهای جنوبی آذربایجانغربی و شهرستانهای استانهای زنجان، کردستان و آذربایجان شرقی است.
ازعلت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعات دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.
 

sweetest

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
من احساس میکنم این چمن رو از نزدیک دیدم، ای بمیری حافظه :cry:
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکم بیشتر فکر کن!!!!!:D

راستش تکاب رفتم ، خوب؟ ممم ولی هر چی فکر میکنم یادم نمیاد کی رفتم واسه دیدن این چمن!!!! ولی احساس میکنم دیدمش! شایدم از مجله ای چیزی دیده باشم :)))))))
 
بالا