از سیر تا پیاز استاندارد!!!

Melted_Boy

کاربر فعال مهندسی مواد و متالورژی ,
کاربر ممتاز
این مقاله پیش از این در مرجع زیر به چاپ رسیده است:
مجله دانشمند، سال چهل و نهم، شماره 3 (پياپي 572)، خردادماه 1390
دانلود مقاله کامل در لینک زیر:
از سیر تا پیاز استاندارد!
كامران خداپرستي
kkhodaparasti@yahoo.com
استاندارد به مشخصات فنى و مدارک قابل دسترسى گفته مى شود که بر نتايج پذيرفته شده علم، فن وتجربه مبتنى بوده و با هدف ارتقاى بهره ورى جامعه، با همکارى و توافق ضمنى همه دست اندرکاران تهيه و توسط نهادى معتبر به تصويب رسيده باشد. اين ملاکهاى مشخص به عنوان معيار و مبنا براى مقايسه و ارزيابى کيفيت و کميت محصول و خدمات استفاده مى شوند. با توجه به رو به رشد بودن صنایع کشور و نیز در راستای افزایش کیفیت تولیدات صنعتی، امروزه شناخت استانداردهای مختلف به یک نیاز عمومی تبدیل شده است.
در مقاله ای که پیش رویتان قرار دارد تلاش بر این بوده تا ضمن بررسی تاریخچه استاندارد و سیر تحول آن، به برخی مفاهیم پایه ای در این مورد پرداخته شود.
مقدمه
استاندارد كردن و استاندارد از پايه هاي علم و فناوري است كه در پيشرفت صنعت و اقتصاد نقشي به سزا دارد. اغلب چنين پنداشته می شود كه استاندارد فقط براي حفظ منافع مصرف كننده است. البته اين نظر تا حدي صحيح است و استاندارد به نيازهاي فردي و اقتصادي مصرف كنندگان توجه دارد، اما استحكام صنعت و فناوري را نيز در نظر دارد زیرا با اجراي قوانين و مقررات استاندارد، هزينه هاي انبارداري و ساخت ابزار و ماشين آلات کاهش یافته، فرايند توليد منظم مي شود، بهره وری افزایش می یابد، اسناد، نقشه ها و مدارک طبق يك نظام دقيق بازيابي، طبقه بندي و بايگاني مي شود، همكاري ميان واحدهاي گوناگون هر سازمان يا كارخانه براي پيشبرد فرايند توليد ميسر مي گردد، تفاهم كاركنان در مسائل فني تحقق مي پذيرد و سرانجام با توليد كالاي باكيفيت، رضايت مصرف كنندگان نيز جلب مي شود و به اين ترتيب استاندارد، شالوده استواري را براي پيشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم مي سازد.
در جهان صنعتي امروز که همه چيز در حال دگرگونی است، استانداردهاي جديدي كه به "مديريت كيفيت" موسوم است فقط به نتيجه محصول نهايي بسنده نمي كند، بلكه يك خط توليد را از ابتدا تا انتها زير نظر مي گيرد. اين مديريت برنامه ريز و هدفمند، پويايي را به بخش هاي مختلف سازمان هديه مي دهد.
 

Similar threads

بالا