خلیج همیشه فارس ایران

پیر بابا

عضو جدید
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

اقدام نابخردانه دشمنان اگر هیچ حسنی نداشت تونست قلب های ما رو به هم نزدیکتر کنه

انشالله که ثمر و نتیجه ای هم خواهد داشت . به هر حال سعی و تلاش بهتر از دست رو دست گذاشتنه . قبول دارید ؟؟؟


یکم با امید بیشتر به موضوع نگاه کنید
احساس میکنم که اگر میشد و ما توان مالی داشتیم میتونستیم با تهیه لباسهای ورزشی و تابستونی و انواع تی شرت ها که آرم خلیج فارس داشتند و فروش آنها در سرتاسر دنیا این حرکت اونا رو در نطفه خفه کنیم. اگر تبلیغاتی از این دست رو میتونستیم انجام بدیم خیلی موفق تر از آب در میومد. با این جور تاپیک ها صدای ما بجایی نمیرسه . خودمان میگوئیم و خودمان هم تصدیق میکنیم. تبلیغات باید جهانی بشه . اینو بهش فکر بکنید تا شاید فکر بکری به نظر دوستان رسید و اونوقت با کمک هم میتونیم این تبلیغات رو جهانی کنیم.
 

abnoos69

عضو جدید
خلیج همیشه پارس خلیجی بزرگ و زیبا،خلیجی که همیشه از آن ایران و ایرانیست و همیشه پارس خواهد ماند.جهانیان با یدبدانند که خلیج پارس همیشه از آن ایرانی بوده ،هست و خواهد بود و این را تاریخ جهان گواهی می دهد ودر برابر وارونه کردن آن جهان نیز باید بایستد .
خلیج همیشه پارس زیبا و خروشان در گوشه ای از سرزمین بزرگ ایران به ارامی خفته است تا ما همواره بیدار باشیم و از ان پاسداری کنیم .
خلیج همیشه پارس سومین خلیج بزرگ جهان است، خلیجی بزرگ که بحرین و قشم وکیش و خارک و ابوموساو تنب بزرگ و تنب کوچک و لاوان را در خود جای داده.این خلیج را همگان در درازای تاریخ خلیج پارس نامیده اند و ایرانی و غیر ایرانی به ایرانی بودن آن گواهی داده اند.
تازی زبانان در نوشته های قدیمی خود ان را بانامهای بحر الفارسی،خلیج الفارسی و بحر العجم خوانده اند و باختریان ان را همواره پرشین گلف نامیده اند. رخدادنگاران یونانی سال 570 پیش از میلاد این خلیج را از ان فرمانروایی ایران دانسته و ان را پارس خوانده اند همچنین در سفرنامه های فیثاغورث، نقشه های جغرافیایی استرابن که از سده ی نخستین میلاد بر جای مانده ،کتاب سفرهای جنگی اسکندر گجستک ، نوشته فلاریوس اریانوس از ان با نام دریای پارس و ازآن سرزمین ایران نام برده شده است.
در اثار افرادی چون ابن بطوطه،حمداله مستوفی،یاقوت حموی،حمزه ی اصفهانی، ناصرخسرو،قبادیانی ،ابوریحان بیرونی و ابن بلخینیز به این دریا و ایرانی بودن آن اشاره شده است. داریوش بزرگ هزاران سال پیش درکتیبه ای که در کانال سوئز یافت شده است از دریای پارس یاد کرده است همچنین ج.دویل مهندس ارشد انجمن علوم امپراطوری فرانسه در سال 1724 میلادی که ایران زمان صفوی رانشان داده ازخلیج پارس یاد کرده است. همچنین کتیبه ای که چندی پیش در جزیره خارک کشف شد وپیشینه آن به شاهنشاهی هخامنشی باز می گردد گواهی دیگری بر نام راستین خلیج همیشه پارس دارد.
اینها تنها نمونه های اندکیست از اسنادیکه از گذشته های دور نه تنها به قلم ایرانیان بلکه به گفته جهانیان باقی مانده است واسنادی معتبر و مهم در ایرانی بودن این خلیج به شمار می رود.
انانی که نام دیگری بر روی این نگین ایران می نهندباید بدانند که بادهایی زودگذر هستندکه به سرو ریشه دار چندهزارساله و تنومند ایران آسیبی نخواهند رساند.
خلیج پارس همیشه پارس خواهد ماند زیرا تاریخ به پارس بودن آن گواهی داده است.
 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
احساس میکنم که اگر میشد و ما توان مالی داشتیم میتونستیم با تهیه لباسهای ورزشی و تابستونی و انواع تی شرت ها که آرم خلیج فارس داشتند و فروش آنها در سرتاسر دنیا این حرکت اونا رو در نطفه خفه کنیم. اگر تبلیغاتی از این دست رو میتونستیم انجام بدیم خیلی موفق تر از آب در میومد. با این جور تاپیک ها صدای ما بجایی نمیرسه . خودمان میگوئیم و خودمان هم تصدیق میکنیم. تبلیغات باید جهانی بشه . اینو بهش فکر بکنید تا شاید فکر بکری به نظر دوستان رسید و اونوقت با کمک هم میتونیم این تبلیغات رو جهانی کنیم.

مطمئن باشید افرادی مثل ما در ایران زیادن . همین که شما وقتی پا به دنیای مجازی می ذارید و این موضوع رو می بینید و حساسیت و واکنش نشون می دید باعث می شه در دنیای واقعی هم این حس ادامه داشته باشه و به راه های عملی تری فکر کنید . پس جرقه اولیه اینجا زده میشه
 

تک ستاره*

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطمئن باشید افرادی مثل ما در ایران زیادن . همین که شما وقتی پا به دنیای مجازی می ذارید و این موضوع رو می بینید و حساسیت و واکنش نشون می دید باعث می شه در دنیای واقعی هم این حس ادامه داشته باشه و به راه های عملی تری فکر کنید . پس جرقه اولیه اینجا زده میشه

زئوس جان من پست پیر بابا رو پیدا نکردم که ازش نقل قول بگیرم.
ولی باهاشون موافقم.من کار چاپ روی تی شرت رو با قیمت خیلی کم میتونم انجام بدم.
اگه از همین تهران یا شهرستانهای خودمونم شروع کنیم خوبه.
البته اگه بچه هایی که تواناییشو دارن دور هم جمع بشیم.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
زئوس جان من پست پیر بابا رو پیدا نکردم که ازش نقل قول بگیرم.
ولی باهاشون موافقم.من کار چاپ روی تی شرت رو با قیمت خیلی کم میتونم انجام بدم.
اگه از همین تهران یا شهرستانهای خودمونم شروع کنیم خوبه.
البته اگه بچه هایی که تواناییشو دارن دور هم جمع بشیم.

عزیزم

پست جناب پیر بابا همین ص قبل پست شماره 668 هست. میتونی حتی بری پروفایلش و شخصا با ایشون صحبت کنی . می تونیم حتی از بچه های گرافیک هم بخواهیم در طراحی به ما کمک کنن
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
واکاوی مسئله ای

واکاوی مسئله ای

خبرهایی به گوشم رسیده که افرادی گله و شکایت کردن که چرا بنده بهشون تذکر میدم !

شما کار غیر قانونی نکنید ........بنده هیچ تذکری بهتون نمیدم
حرف توهین آمیز نزنید ......... کسی کارتون نداره
درسته این تاپیک که مربوط به بنده است با تاپیک آقا سهراب ادغام شده و همون موقع هم به ادغام این دوتاپیک معترض بودم به خاطر همین مسائل ........... چون تاپیک من در مورد تاریخچه خلیج فارس بود و تاپیک آقا سهراب مربوط به یک فراخوانی برای رای دادن
همون اول به این کار معترض بودم .......... ابتدا به آقا سهراب گفتم ......... گفتم اگه از این ادغام ناراحتین ......بسم الله اعتراض میکنیم .......ایشون گفتن مشکلی نیست و همچین مسئله ای
قبل اون به مدیریت محترم تالار گفتگوی آزاد هم گفتم .............. ولی وقتی جواب آقا سهراب رو دیدم بی خیال این قضیه شدم

اونایی که خودشون رو بچه دبستانی پنداشتن و منو ناظم !!!!!!
بایستی شدیدا براشون ابراز تاسف کرد ........... اگر بنا به این باشه ........که اصلا انتقاد به هیچ کس مطرح نیست و البته اینکه شما مجبوری به هر عقیده ای احترام بذاری حتی موقعی که داره بهت توهین میشه
با این طرز فکر ........یعنی هیچ کس حق نداره بگه تو اشتباه کردی ...... حرفت مورد قبول بنده نیست .......حرفت مخالف فرهنگ ایران و حتی ادیان الهیست
بنابراین به جای اینکه هی دم به دم از بقیه انتقاد کنیم خوبه اول از همه از خودمون شروع کنیم که انتقاد پذیر باشیم و به حقوق افراد احترام بذاریم و همه چی رو در حیطه خودمون ندونیم

حرف آخر ........ممکنه افرادی از تذکرات بنده ناداحت بشن ......خب ممکنه بعضی تذکراتم اشتباه بوده باشه و البته خیلیهاشو بعضیها خودشون بد متوجه شدن ....... خوبه اون برای بنده توضیح کامل بدن ......نه اینکه با اون حرفشون جست حق طلبانه بگیرن

چه شما بخوای .......چه نخوای ...... قسمتی از این تاپیک به لطف یکی از مدیران در اختیار بنده است ....... تا کنون خوشبختانه در هیچ کدوم تاپیکهای من توهین راه نیافته چه برسه به مطرح کردن بحث نژاد پرستی و دفاع از اون
اونم در تاپیکی که با نام مبارکی چون خلیج همیشه فارس ایران مزین شده

تاپیکی که قطعا تنها در این باشگاه بازدیدکننده نخواهد داشت !!!!!!


موارد دیگه ای هم هست که فعلا در دلم میسپارم ولی فراموش نخواهم کرد :(

اگر پاسخی برای بنده دارین ........ پروفیل بنده در خدمت شما ........ قطعا افرادی که معترض بنده هستن میتونن اونجا حضور یابن و سوال و جوابها رو از نزدیک ببینن
 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبرهایی به گوشم رسیده که افرادی گله و شکایت کردن که چرا بنده بهشون تذکر میدم !

شما کار غیر قانونی نکنید ........بنده هیچ تذکری بهتون نمیدم
حرف توهین آمیز نزنید ......... کسی کارتون نداره
درسته این تاپیک که مربوط به بنده است با تاپیک آقا سهراب ادغام شده و همون موقع هم به ادغام این دوتاپیک معترض بودم به خاطر همین مسائل ........... چون تاپیک من در مورد تاریخچه خلیج فارس بود و تاپیک آقا سهراب مربوط به یک فراخوانی برای رای دادن
همون اول به این کار معترض بودم .......... ابتدا به آقا سهراب گفتم ......... گفتم اگه از این ادغام ناراحتن ......بسم الله اعتراض میکنیم .......ایشون گفتن مشکلی نیست و همچین مسئله ای
قبل اون به مدیریت محترم تالار گفتگوی آزاد هم گفتم .............. ولی وقتی جواب آقا سهراب رو دیدم بی خیال این قضیه شدم

اونایی که خودشون رو بچه دبستانی پنداشتن و منو ناظم !!!!!!
بایستی شدیدا براشون ابراز تاسف کرد ........... اگر بنا به این باشه ........که اصلا انتقاد به هیچ کس مطرح نیست و البته اینکه شما مجبوری به هر عقیده ای احترام بذاری حتی موقعی که داره بهت توهین میشه
با این طرز فکر ........یعنی هیچ کس حق نداره بگه تو اشتباه کردی ...... حرفت مورد قبول بنده نیست .......حرفت مخالف فرهنگ ایران و حتی ادیان الهیست
بنابراین به جای اینکه هی دم به دم از بقیه انتقاد کنیم خوبه اول از همه از خودمون شروع کنیم که انتقاد پذیر باشیم و به حقوق افراد احترام بذاریم و همه چی رو در حیطه خودمون ندونیم

حرف آخر ........ممکنه افرادی از تذکرات بنده ناداحت بشن ......خب ممکنه بعضی تذکراتم اشتباه بوده باشه و البته خیلیهاشو بعضیها خودشون بد متوجه شدن ....... خوبه اون برای بنده توضیح کامل بدن ......نه اینکه با اون حرفشون جست حق طلبانه بگیرن

چه شما بخوای .......چه نخوای ...... قسمتی از این تاپیک به لطف یکی از مدیران در اختیار بنده است ....... تا کنون خوشبختانه در هیچ کدوم تاپیکهای من توهین راه نیافته چه برسه به مطرح کردن بحث نژاد پرستی و دفاع از اون
اونم در تاپیکی که با نام مبارکی چون خلیج همیشه فارس ایران مزین شده

تاپیکی که قطعا تنها در این باشگاه بازدیدکننده نخواهد داشت !!!!!!

موارد دیگه ای هم هست که فعلا در دلم میسپارم ولی فراموش نخواهم کرد :(


اقا محمد اگه بچه ها حرفی زدن اول از همه من عرب باید برنجم که نرنجیدم . چون درک میکنم که اونها هم همسن من هستن و ممکنه در اون لحظه کنترل زبانشون براشون مشکل باشه . اون بازدید کننده هم وقتی ببینه در یک سایت علمی دو تا انسان می تونن خیلی راحت حرف همدیگرو بفهمن و بدون اینکه از هم برنجن با هم به توافق برسن می فهمه که با متانت و منطق و روی خوش میشه اوضاع رو کنترل کرد و از رنجش افراد جلوگیری نمود. به هرحال دوستانی هم که کمی حس ملی پرستی شون زیاده قصد بد و توهین ندارن .


مطمئن باشید همه ما مواردی برای در دل سپردن و فر اموش نکردن داشتیم و داریم و خواهیم داشت .
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقا محمد اگه بچه ها حرفی زدن اول از همه من عرب باید برنجم که نرنجیدم . چون درک میکنم که اونها هم همسن من هستن و ممکنه در اون لحظه کنترل زبانشون براشون مشکل باشه . اون بازدید کننده هم وقتی ببینه در یک سایت علمی دو تا انسان می تونن خیلی راحت حرف همدیگرو بفهمن و بدون اینکه از هم برنجن با هم به توافق برسن می فهمه که با متانت و منطق و روی خوش میشه اوضاع رو کنترل کرد و از رنجش افراد جلوگیری نمود. به هرحال دوستانی هم که کمی حس ملی پرستی شون زیاده قصد بد و توهین ندارن .


مطمئن باشید همه ما مواردی برای در دل سپردن و فر اموش نکردن داشتیم و داریم و خواهیم داشت .
قصد پاسخگویی در اینجا رو ندارم و نخواهم داشت ............ چون نمیخوام خودمم قوانین تاپیک رو نقض کنم و گفتم حرفی هست پروفیل من در خدمت شماست .......... از شما هم میخوام به قوانین احترام بذارین .......... احترام به قوانین نشانه شخصیت افراد هست ......اگه با قانونی مشکل دارین با جر وبحث حل نمیشه ......... جایی غیر این تاپیک مطرح کنید ........ اگر حرف شما خواست اکثریت باشه و سبب هرج و مرج نشه خودش میشه قانون
ولی یک نکته که باید بگم و انشاالله آخرین بار خواهد بود که اینجا میگم
بحث میهن پرستی یک چیزه .........بحث نژادپرستی یک چیز دیگر

شما عرب ....... چنتا عرب دیگه تو این کشور داریم ؟ اصلا مگر فقط هر کی تو ایرانه دارای فرهنگ و آدابه؟!!!!! :mad::(
 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز

پارک دلفینهای جزیره کیش

یکی از دلفینها در حال کشیدن نقاشی

مربی دلفینها درحال اجرای برنامه نمایشی

مربی دلفینها درحال اجرای برنامه نمایشی
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
پارک دلفینهای جزیره کیش

مربی در حال آموزش خواندن اصوات از روی اشکال به دلفینها

پارک دلفینهای جزیره کیش

یکی از دلفینها در حال اجرای برنامه نمایشی
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
پارک دلفینهای جزیره کیش

پارک دلفینهای جزیره کیش

پارک دلفینهای جزیره کیش




دلفینها در حال اجرای برنامه نمایشی
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از دلفینها در حال دادن شاخه گلی به یکی از بیننده ها

پارک دلفینها در جزیره کیش

اجرای حرکات نمایشی توسط مربی و دلفین

اجرای حرکات نمایشی توسط مربی و دلفین

پارک دلفینها در جزیره کیش

اجرای حرکات نمایشی توسط دلفین
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
ديدني‌هاي جزيره كيش
عكس‌ها از خبرگزاري فارس

نمايش دلفين هاي آموزش ديده مقابل گردشگران در جزيره كيش

دوچرخه سواري گردشگران در ساحل جزيره كيش

نمايي از ماه در ساحل جزيره كيش

گردشگران در جزيره كيش
 

abnoos69

عضو جدید
تقدیم به :
خلیج همیشه فارس


دریا سلام ساده ی سیاّلِ نیلگون​

شوقت برون ز وصف شورت همه جنون​

ای وسعت شگفت طربناک موج خیز​

ای برکت بزرگ در سایه سار آبی این چرخ واژگون​

آرامشت غریب​

نامت شکوه خاک​

سبز از تو هرچه هست در بستر قرون​

ای در عمیق خاک بلند آیت نگار​

لختی سرود مستی خود را به من ببخش​

لختی صفای صحبت خود را به من سپار​

دریا٬! به داغهای جنونم جوانه زن در من ترانه زن​

غمهای من که بوی فراق تو میدهند​

درهم شکن شبانه و نقش بر آب کن​

اندوه تلخکامی ما را به موج زن ٬، دریا شتاب کن !​

ما هر دو تشنه٬ در نظر یکدگر غریب​

ما هر دو درتلاطم و توفان دو پایبند.​

نقاش روزگار​

از دیر باز​

با کِلکِ آرمانی طوفان اشتیاق بر بوم آفتابی شنهای جاری ام​

حک کرده موج موج ترا یادگاری ام​

من بی تو هیچ ،بی توخزان همیشگی​

دریا ببار برغم بی برگ وباری ام​

می بخشمت به گرمی خود داغ عاشقی​

آیین دردمندی و دلدادگی ترا​

می بخشمت فروغ بهاری شقایقی​

در وسعت صبوری خود سادگی ترا​

باور کنم اگر که بجان دوست داری ام​

می آیم آشنا می آیم از کویر​

دریا تمام تشنگی ام را فرو نشان​

دریا تمام خستگی ام را زمن بگیر​

غلامرضا محمدی (کویر)




 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز

جنگل های حرّا :
در حوالی جزیره قشم ، بندر پل ،جزیره هرمز وبندر خمیر مجموعه ای از درخــتان سرسبز حرا به چشم میخورد که با آبراهه هایش ، با پرندگان زیبا وطبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی ودیدنی استان میباشد وهر ساله تعداد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب میکند ویکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.







آبگرم نیان:
چشمه آبگرم نیان یکی از نقاط دیدنی استان هـــرمزگان است .این چشمه آبگرم درفاصله 90کیلومتری و در شمال شرقی بندر عباس در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده نخل قراردارد . آب این چشمه از شکاف سنگهای آهکی از زمین خارج میشود که عامل تشکیل آن تکتونیک صفحه ای است . آب این چشمه در ردیف آبهای سولفات کلسیم همراه با منیزیم زیاد وکلرور وسدیم گرم میباشد که خواص درمانی زیادی دارد .این آب علاوه بر استفاده جهت استحمام برای مشروب نمودن نخیلات نیز استفاده میشود.



 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


معبد هندوها:
معبد هندوها یکی از آثار تاریخی ودر عین حال جالب توجه شهر بندر عباس واستان هرمزگان است که ساختمان آن در سال 1310 هجری قمری در زمان حکومت محمد حسن خان سعد الملک حاکم وقت بندر عباس از مــــــحل جمع آوری هدایای هندوها توسط تجار هندی ساخته شده است.اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهار گوش میانی که بروی آن گنبدی قـرار گرفته است .سبک معماری این گنبد را مقرنس های پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبد های موجود درسواحل خلیج فارس بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت میسازد. طرح این بنا کاملاًازمعماری معابد هندی متأثر است .



یکی ازنقاشیهای درون معبد نمای بیرونی معبد هندوها


 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
غار خربس (جزیره قشم)
در پانزده کیلومتری شهر قشم و در سمت راست جهده قشم قراردارد . در دل ارتفاعات این منطقه آثار با شکوهی از معماری صخره ای دیده میشود که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است .قدمت این اثر به دوره مادها میرسد.


قلعه تاریخی جزیره قشم
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاههای لافت معروف به چاه های طلا
چاه های لافت معروف به چاه های طلا در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه به تعداد روزهای سال کبیسه می باشد وبرای جمع آوری آب باران حفر شده است .برخی از محققین قدمت آنها را به دوره هخامنشی میرسانند.
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چاههای لافت معروف به چاه های طلا
چاه های لافت معروف به چاه های طلا در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه به تعداد روزهای سال کبیسه می باشد وبرای جمع آوری آب باران حفر شده است .برخی از محققین قدمت آنها را به دوره هخامنشی میرسانند.

مرسی پری جون، خداقوت عزیزم :gol:

برام خیلی جالبن این چاهها،
اینکه به تعداد روزهای سال کبیسه زدن چاه هارو شاید دلیل خاصی داشته ،
مثلا به طور نمادین برای هر روز یکی از چاهها، حتی توی سالهای کبیسه، البته این فقط یه حدسه ;)

الان رفتم سایت نظرسنجی، متاسفانه 62% برای خلیج فارس بود ...
چند دهم درصدی کم شده
من موضوع رو دوباره برای دوستای خارج باشگاهم هم میفرستم تا اونا هم اطلاع رسانی کنن، دلم میخواد با اکثریت قاطع این نام زیبا جاودانه بشه...

زنده باد خلیج همیشه فارس ایران عزیز
:w40::w40::w40:
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اختصاصی کنگان نیوز " عکس های دیده نشده از روز خلیج ملی فارس در شهرستان کنگان"


کنگان نیوز " فرماندار کنگان : هدایت لنج از مدیریت بر فرمانداری سخت تر است




کنگان نیوز " رژه قایق های ماهیگیری و لنج های مستقر در اسکله کنگان در خلیج نیلگون فارس



 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليلى بر اهميت استراتژيک پل خليج فارس

تحليلى بر اهميت استراتژيک پل خليج فارس

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/docs/000001/n00001330-b.jpg http://www.www.www.iran-eng.ir/skins/default/fa/normal/ch01_0029.png

ايده احداث پل خليج فارس که مزيت هاى پرشمارى براى ايران و منطقه بدنبال خواهد داشت به دهه ۵۰ و زمان ايجاد نخستين بندر آزاد تجارى ايران در جزيره قشم بر مى گردد. در اين راستا قرار بود که با يک پل سنگى از ناحيه «لافت» در ميانه شمالى جزيره تا ساحل مقابل که حدود ۲ کيلومتر فاصله دارد، ارتباط زمينى بين قشم و سواحل جنوبى ايران برقرار و جزيره قشم به يک مرکز توريستى و تجارى بزرگ در دهانه خليج فارس و تنگه هرمز مبدل شود. بنا به مستندات تاريخى به نظر مى رسد طرح ساخت پل خليج فارس در آن زمان بيشتر به برقرارى اتصال سرزمينى بين جزيره قشم و بندرعباس مرکز استان هرمزگان منحصر بوده است و شايد اهميت استراتژيک اين طرح در مباحث کلان اقتصادى به هيچ وجه مانند امروز مورد توجه قرار نگرفته بود. در حقيقت با کليد خوردن و آغاز عمليات اجرايى اين پروژه عظيم در ۲۳ اسفند ۸۹ مى توان گفت که ايده احداث پل خليج فارس مرحله تئورى را پشت سر نهاده و با احداث اين پل که قرار است تا فاصله زمانى ۱۳۹۲ خاتمه يابد، منطقه آزاد قشم مى رود تا شاهد ثمرات اين اقدام بعنوان «دروازه نوين تجارى ايران اسلامى» در آبهاى نيلگون خليج همشه فارس باشد.

با راه‌اندازى پل خليج‌فارس ارتباط جزيره قشم با سرزمين اصلى برقرار مى‌شود. در واقع قشم به عنوان بزرگترين جزيره ايران و خليج فارس که نزديک به دو برابر کشور بحرين است، در حال حاضر تنها از راه هوا و دريا با سرزمين ايران در ارتباط است و با ساخت اين پل رفت و آمد به اين جزيره با سهولت و با هزينه بسيار پائينى به انجام خواهد رسيد. اين پروژه حدود ۲ کيلومتر است و از اين لحاظ حائز اهميت زيادى است که سواحل جنوبى جزيره قشم را به شمالى ترين مناطق ايران متصل خواهد کرد و در زمينه انواع سرمايه‌گذارى‌ها بويژه سرمايه‌گذارى نفتى و سوخت‌رسانى به کشتى‌هاى غول پيکر مى‌تواند مفيد واقع شود. اين پروژه چهار طرح بزرگ احداث پل خليج فارس بين قشم و بندرعباس به طول تقريبى دو هزار و ۲۰۰ متر، توسعه و تجهيز بندر بين‌المللى کاوه، احداث راه‌آهن از بندر کاوه تا اتصال به شبکه راه‌آهن سراسرى در محدوده بندرعباس و تکميل و احداث بزرگراه زمينى از بندر کاوه تا بزرگراه سراسرى بندرعباس را شامل مى‌شود.

شايان ذکر است، در عرصه بين المللى و رقابت هاى ژئواکونوميکى احداث پل عظيم خليج فارس که قرار است قشم را به بندرعباس متصل کند، اماراتى‌ها را که با تامين ظرفيت پهلوگيرى کشتى‌هاى ۲۵۰ هزار تنى در بنادر «جبل على» و «فجيره»، گوى سبقت را در اين حوزه از ايران ربوده‌اند، نگران کرده است. در حال حاضر، بنادر جنوبى ايران تنها مى‌توانند کشتى‌هايى با ظرفيت حداکثر ۱۰۰ هزار تن (چابهار ۱۰۰ هزار تن، اسکله شهيد رجايى ۶۰ هزار تن، اسکله شهيد کاوه قشم ۱۰۰ هزار تن و اسکله بندر امام در خرمشهر، کمتر از ۵۰ هزار تن) پذيرش کنند. از اين رو، کشتى‌هاى خارجى حامل کالا به مقصد ايران، به جاى پهلوگيرى در بنادر جنوبى ايران، راهى اسکله‌هاى اماراتى مى‌شوند تا محموله‌ها را از آنجا مجدداً با کشتى‌هاى کوچک‌تر به ايران ارسال کنند و کالاهاى صادراتى ايران نيز براى بارگيرى به کشتى‌هاى بالاى ۱۰۰ هزار تن، ابتدا راهى امارات شده و از آنجا به نام صادرات مجدد امارات، راهى نقاط مختلف جهان مى‌شوند. بر اساس برخى ارزيابى‌ها، اجراى اين پروژه، بهبود ۴۰ درصدى در سرعت انتقال کالاها به ايران و از ايران به منطقه آزاد قشم جهت صادرات به بازارهاى منطقه و نيز صرفه‌جويى ۳۰ درصدى در هزينه ورود کالاها به ايران را به همراه خواهد داشت؛ چرا که با بهره بردارى از اين پروژه محموله‌هاى تخليه شده در قشم، به سرعت وارد ناوگان حمل ‌و نقل جاده‌اى و ريلى ايران شده و محصولات صادراتى ايران نيز با سرعت مناسب ترى به ترمينال هاى دريايى منطقه آزاد قشم جهت صادرات مجدد صادرات مى شود.
 

yafa 7

عضو جدید
کاربر ممتاز



خلیج همیشه فارس


توراباآبی چشمان زیبایت
توراباگرمی نبض نفس هایت
توراباآفتابی برچهره مالیده
توراتابی نهایت دوست می دارم
توراآبادمی خواهم
توراآزادمی خواهم
توراجاویدمی خواهم
توراچون جان شیرین دوست می دارم
توراباگریه مادر
تورابالاله پرپر
بنام نامی ایران
همیشه فارس می خواهم
قشنگ بود...
دوست داشتمش. مرسی.:gol:.....
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اهميت پل خليج فارس در توسعه اقتصادى قشم

بدون ترديد، تحولى که با احداث پل خليج فارس در ارتباط زمينى بين قشم و پهنه جغرافياى اصلى ايران ايجاد خواهد شد، اين امر مى تواند نقش بسيار مهمى در روند توسعه اقتصادى جزيره بر عهده داشته باشد. چرا که اولاً احداث اين پل موجب خواهد شد که قشم از جزيره بودن خارج شود که اين موضوع مى تواند به نحو قابل توجهى حمل و نقل زمينى را متأثر سازد. از سوى ديگر، احداث اين پل موجب تردد و بازديد بيشتر گردشگران و مسافران داخلى با کمترين هزينه همراه با وسايل نقليه شخصى به اين جزيره خواهد شد.

همچنين، با احداث اين پروژه پل خليج فارس مى تواند به عنوان يک مسير ارتباطى و انتقال کالا نقش بسيار مهمى در جهت دسترسى کشورهاى محصور در خشکى بويژه کشورهاى حوزه آسياى مرکزى و قفقاز به گستره آبهاى گرم خليج فارس ايفا نمايد. بنابراين، پيش بينى مى شود نقش پل خليج فارس در حوزه هاى خدماتى، حمل و نقل، بارانداز، ترانزيت کالا و ورود و خروج جريان سرمايه خصوصاً به جزيره قشم پر رنگ تر خواهد بود. شايان ذکر است، با بهره بردارى از اين پروژه نه تنها مى توان نسبت به تسريع و تقويت در روند ورود کالا و سرمايه از ايران و کشورهاى حوزه شمالى ايران به جزيره قشم جهت صادرات به بازارهاى منطقه اميدوار بود، بلکه انتظار مى رود با بهره گيرى از تمام امکانات و سياست هاى کارا پل خليج فارس نقش مهمى در مبادلات تجارى- اقتصادى کشورهاى حوزه جنوبى خليج فارس و حتى کشورهاى فرامنطقه اى با منطقه آسياى مرکزى و قفقاز بر عهده بگيرد. اين در حالى است که علاوه بر پروژه پل خليج فارس احداث راه آهن، اتوبان و اسکله کاوه نيز در اين پروژه برنامه ريزى شده است که اين امر به راحتى مى تواند موجب شکوفايى و تقويت نقش آفرينى پل خليج فارس در مسير کريدور ارتباطى شمال- جنوب باشد. به تعبير ديگرى، اجراى طرح پل خليج فارس در قشم داراى مزاياى فراوانى خواهد بود، با اجراى اين پروژه، قشم در کريدور ترانزيت شمال- جنوب قرار خواهد گرفت و به انبار بزرگ تجارى و مرکز توزيع وپخش کالا تبديل خواهد شد. از مزاياى ديگر اجرا و راه اندازى پل خليج فارس مى توان به کاهش هزينه هاى حمل و نقل حداقل به ميزان ۳۰ درصد، کاهش زمان سير کالا به ميزان ۴۰ درصد و هماهنگى دو بندر کاوه در قشم و بندر شهيد رجايى در بندر عباس با کارکردى مکمل اشاره کرد. با راه اندازى پل خليج فارس، قشم به عنوان مرکز انباردارى و توزيع کالا براى کشورهاى آسياى مرکزی خواهد شد، هزينه‌هاى حمل و نقل و زمان ترانزيت کالا از قشم کاهش و قيمت تمام شده کالا و خدمات به دليل وجود شبکه حمل و نقل ريلى و جاده‌اى کاهش خواهد يافت. همچنين اجراى اين پروژه باعث خواهد شد تا حضور سرمايه‌گذاران داخلى و خارجى در قشم افزايش يابد و اين منطقه در مسير ترانزيت کالا قرار بگيرد و با شناسايى ظرفيت های صادرات کالا درآمد سرانه ساکنان و فعالان اقتصادى در قشم افزايش يابد. پيش بينی می شود راه اندازى پل خليج فارس باعث کاهش فقر و افزايش رفاه اقتصادى و اجتماعى و افزايش درآمد سازمان منطقه آزاد قشم به واسطه رشد فعاليت‌ها و سرمايه‌گذارى‌هاى مرتبط، افزايش تمايل مسافران براى سفر به قشم از نقاط مختلف ايران و حتى خارج از کشور خواهد شد. آثار و نتايج مثبت و چشمگير اين طرح در زمينه‌هاى سياسى و حتی نظامى نيز قابل پيش بينى است که از آن جمله می توان به افزايش درآمد ملى از طريق پذيرش نقش ترانزيتى و مبادلاتى (مرکزيت انباردارى و توزيع کالا) درمنطقه، بهبود بخشيدن به شاخص هاى کلان اقتصادى، اجتماعى و سياسى در قالب يک طرح ملى، ايجاد يک تحول تاريخى در منطقه خليج فارس از حيث صنعتى و تجارى و مشارکت در طرح پايلوت پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى به عنوان گام نخست از طريق قشم اشاره کرد.
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اهميت ژئوپليتيک پل خليج فارس

اهميت ژئوپليتيک پل خليج فارس

اصولاً زمانيکه از اهميت ژئوپليتيک يا اهميت جغرافيايى- سياسی فضاهای جغرافيايى بحث می شود، نقطه تمرکز تمام اين مباحث تبيين ارتباط دو سويه بين فضای جغرافيايى مورد نظر با ارزش های سياسی- اقتصادی و حتی نظامی است. به عبارتی اهميت ژئوپليتيک فضاهای جغرافيايى به تبيين جايگاه جغرافيايى- سياسی فضاهای مورد نظر در بين فضاهايى می پردازد که از ارزش سياسی- اقتصادی- نظامی برخوردار هستند. شايان ذکر است بار سياسی- اقتصادی- نظامی فضاهای جغرافيايى محصول کنش های متقابل رقابت های بين دولت ها يا بازيگران سياسی برای مالکيت يا کنترل بر ارزش های جغرافيايى اعم از طبيعی يا انسانی است. بنابراين، با توجه به اينکه ارزش های جغرافيايى در زمره منافع ملى و جمعى محسوب مى شوند، خالق نوعی بار سياسی- اقتصادی يا نظامی برای فضاهای جغرافيايى هستند و اين موضوع باعث می شود که فضاهای جغرافيايى در کانون رقابت های بين دولت ها از اهميت ژئوپليتيکی برخوردار باشند.

اهميت ژئوپليتيک پل خليج فارس بيش از همه محصول موقعيت جغرافيايى آن در قسمت بالا دست تنگه هرمز که از آن به عنوان دروازه ورودی و خروجی خليج فارس ياد می شود می باشد. در واقع پل خليج فارس از يک طرف سواحل منتهی به تنگه هرمز از سمت شمال را به خاک ايران و در واقع گستره جغرافيايى اروراسيا پيوند می دهد. شايان ذکر است، اهميت استراتژيک تنگه هرمز با توجه به عبور حجم بالا و غير قابل جايگزين حامل‌هاى انرژى از آن غير قابل انکار است. اين مساله با توجه به کم عرض بودن مناطق قابل کشتيرانى در اين تنگه که در حدود ۳ کيلومتر براى هر يک از خطوط رفت و برگشت است، اهميت تسلط و کنترل بر اين منطقه را دو چندان مى‌نماياند. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژى آمريکا، روزانه ۱۶.۵ تا ۱۷ ميليون بشکه نفت خام از منطقه خليج‌فارس عمدتاً به مقصد ژاپن، آمريکا، اروپاى غربى و ديگر کشورهاى آسيايى صادر مى‌شود که تمام آن از تنگه هرمز عبور مى‌کند و اين خارج از حجم عظيم فرآورده‌هاى نفتى، گاز مايع و مايحتاج کشورهاى منطقه است که از اين تنگه عبور مى‌کند. در واقع بر اساس آمارهاى موجود حداقل ۸۸ درصد نفت عربستان سعودى، ۹۰ درصد نفت ايران، ۹۸ درصد نفت عراق، ۹۹ درصد نفت امارات متحده عربى و ۱۰۰ درصد نفت کشورهاى کويت و قطر از تنگه هرمز عبور مى‌کند که در مجموع مى‌توان گفت ۹۰ درصد صادرات نفت توليد کنندگان خليج فارس توسط تانکرهاى نفتى از اين مسير عبور مى کند. به طور کلى، سالانه بيش از ۱۲ هزار کشتى نفتى و تجارى از تنگه هرمز تردد می کنند.. اداره اطلاعات انرژى آمريکا عبور اين ميزان نفت خام از تنگه هرمز را به معناى عبور ۴۰ درصد از نفت عبورى از دريا و ۲۰ درصد از کل نفت دنيا از اين آبراهه استراتژيک مى‌داند.

از طرف ديگر، با توجه به پتانسيل هايى که از توان ترانزيتی تنگه هرمز ذکر شد، پل خليج فارس سرزمين اصلی ايران را مستقيماً به مهمترين آبراه استراتژيک انرژی جهان پيوند می دهد. اين موضوع می تواند در رقابت های سياسی- اقتصادی و حتی نظامی موجب تقويت توان عملکردی ايران در کنترل بر جريان ورود و خروج از خليج فارس باشد. از اين گذشته، با بهره برداری از پل خليج فارس و برقراری ارتباط مستقيم و پايدار بين جزيره قشم و سرزمين اصلی ايران می توان زيرساخت های مجهزتر و گسترده ای در سواحل جنوبی قشم برای ارائه انواع خدمات رفاهی، حمل و نقل، صنعتی، بيمه ای، بانکی، تکنولوژيکی و حتی لجستيک به کشتی های در حال عبور از تنگه ايجاد نمود. لازم به يادآوری است که تحقق چنين موفقيتی در عرصه حمل و نقل و خدماتی در دروازه استراتژيک خليج فارس می تواند باعث تحولی جدی در عرصه رقابت های سياسی- اقتصادی ايران با کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس و بويژه امارات متحده عربی باشد.

شواهد موجود حاکى از آن است که از همان روز پنجم فروردين سال ۱۳۵۴ که استاندار وقت استان هرمزگان اعلام کرد: «جزيره قشم، که بزرگترين جزيره خليج فارس است با نصب يک پل به هرمزگان متصل مى‌شود.» نگرانى و اضطراب در دل اماراتى‌ها به‌وجود آمد و هنوز هم نام اين پل براى اماراتى ها رعب آور است. چراکه در حال حاضر، بنادر جنوبى ايران تنها مى‌توانند کشتى‌هايى با ظرفيت حداکثر ۱۰۰ هزار تن را پذيرش کنند . اين در حالى است که در خطوط کشتيرانى جهان، بسيارى از کشتى ها ، با ظرفيت هاى بسيار بيش از اين - که بعضا به ۲۵۰ هزار تن مى‌رسند - تردد مى‌کنند و اتفاقاً بخش عمده‌اى از تجارت بين الملل نيز بر محور اين کشتى‌هاست. از سوى ديگر بنا به گفته کارشناسان اقتصادى، توسعه نيافتگى بنادر ايران در پذيرش کشتى‌هاى غول‌پيکر، خواسته قلبى اماراتى‌هاست. زيرا آنها توانسته اند در سال هاى گذشته ظرفيت بنادر خود را گسترش دهند؛ حتی به گونه اى که کشتى‌هاى ۲۵۰ هزار تنى به راحتى در بنادر امارات مانند بندر جبل على و فجيره، پهلو مى گيرند. اين وضعيت باعث مى شود بسيارى از کشتى هاى خارجى که کالاهايى به مقصد ايران حمل مى کنند، به جاى پهلو گرفتن در بنادر جنوبى ايران، راهى اسکله هاى اماراتى شوند تا در آنجا پس از تخليه بار، محموله ها مجدداً با کشتى هاى کوچکتر به ايران ارسال شود. همچنين بسيارى از کالاهاى صادراتى ايرانى هم براى بار شدن بر کشتى هاى بالاى ۱۰۰ هزار تن، ابتدا به امارات مى روند و از آنجا در قالب صادرات مجدد امارات، راهى نقاط مختلف جهان مى شوند. گذشته از اين مورد، کشتى هاى عظيم الجثه باربرى که در منطقه تنگه هرمز و خليج فارس تردد مى کنند براى خدمات بندرى مانند سوخت گيرى، به جاى آن که به بنادر ايران مراجعه کنند (که از نظر مسافت نيز مقرون به صرفه تر است) ناچار به بندرهاى عربى مى روند. برخى آمارها حاکى از آن است که امارات تنها از رهگذر ارائه خدمات بندرى به کشتى ها، سالانه بيش از ۳ ميليارد دلار درآمد دارد، درآمدى که مى توانست نصيب ايران شود و به آبادانى جنوب کشور کمک کند. اين پروسه يک درآمد دائمى، بدون دردسر و البته فوق العاده را براى اماراتى ها رقم زده است و بنابراين هر اتفاقى که بتواند لطمه اى به اين «درآمد رويايى» بزند، حکم يک خبر فوق العاده بد را براى آنان خواهد داشت.
 

Similar threads

بالا