***<<جلسات مطالعه هفتگی نهج البلاغه و خودسازی>>***

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوشنبه
شناخت جایگاه بخشش و احسان
برای کسی که نابجا به ناکسان نیکی کند بهره ای جز ستایش فرومایگان، تعریف اشرار و سرکشان، و سخنان جاهلان بدگفتار ندارد.

دست سخاوتمندی ندارد آن کس که از در بخشش در راه خدا بخل می ورزد!

آن کس که خدا او را مالی بخشید پس "باید" به خویشاوندان خود بخشش نماید، و سفره مهمانی خوب بگستراند، و اسیر آزاد کند، و رنجیده بنوازد، و مستمند را بهره مند کند،و قرض وامدار را بپردازد، و برای درک ثواب الهی، دربرابر حقوقو دیگران و مشکلاتی که در این راه به او می رسد شکیبا باشد، زیرا به دست آوردن صفات یاد شده، موجب شرافت و بزرگی دنیا و درک فضایل سرای آخرت است.




من واقعا نتونستم از هیچ قسمتش بگذرم ..چقدر این خطبه زیبا بود.البته همه خطبه ها زیبا هستن..اما این یه جور خاصی به دلم نشست..حالا ما تا یه مقدار مال بیشتری بهمون میرسه سریع یه کار بزرگی میکنیم تا یه نفر هم میگه در جوابش میگیم برای قطره قطره اش برنامه ریزی کردیم اما اگه نگاه کنیم بیشتر این برنامه ها چیزی جز یه چشم و هم چشمی ساده نیشت.که فقط و فقط به خودمون اسیب میزنه..همیشه یادمون میره...جونمون امانته چه برسه مالمون....همه این ها به صورت امانت داده شدن..در یه چشم به هم زدن هم اگر صاحبش اراده کنه از دستمون میره....
ان شاءالله که ما در اون دسته نباشیم ...
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

دوشنبه



(برخى از شارحان نوشتند كه اين خطبه بخشى از خطبه 126 مى ‏باشد)

شناخت جايگاه بخشش و احسان

براى كسى كه نا بجا به ناكسان نيكى كند بهره ‏اى جز ستايش فرومايگان، تعريف سركشان و اشرار، و سخنان جاهلان بد گفتار ندارد، و اينها نيز تا هنگامى كه به آنها بخشش مى ‏كند ادامه دارد. دست سخاوتمندى ندارد آن كس كه از بخشش در راه خدا بخل مى‏ ورزد آن كس كه خدا او را مالى بخشيد، پس «بايد» به خويشاوندان خود بخشش نمايد، و سفره مهمانى خوب بگستراند، و اسير آزاد كند، و رنجديده را بنوازد، و مستمند را بهرمند كند، و قرض وامدار را بپردازد، و براى درك ثواب الهى، در برابر پرداخت حقوق ديگران، و مشكلاتى كه در اين راه به او مى‏ رسد شكيبا باشد، زيرا به دست آوردن صفات ياد شده، موجب شرافت و بزرگى دنيا و درك فضائل سراى آخرت است «ان شاء الله».



نيكوكارى در غير موردش نتيجه‏ اى جز تباه شدن آن ندارد.

از سياق جملات مبارك امام (ع) چنين بر مى ‏آيد كه منظور آن حضرت،توبيخ كسانى ‏است كه كرامت و احسان را براى بدست آوردن

شكر و سپاسگزارى مردم پست و اشرارو سخنان خوشايند مردم نادان انجام مى ‏دهند.بايد ما اين حقيقت را در نظر بگيريم كه ‏احسان و كرم و لطف و محبت‏ حتى براى انسانها در موارد شايسته نيز نبايد جنبه‏ سوداگرى به خود گرفته،و بطور داد و ستد انجام بگيرد،چه رسد باينكه طرف اين معامله‏ مردم پست و اشرار و يا مواردى باشد كه جز تباهى نيكوكارى نتيجه‏اى در بر نداشته باشد.


دو جمله اخير (ما اجود يده و هو عن ذات الله بخيل) دو احتمال دارد:


احتمال يكم-اينست كه حرف‏«ما»براى تعجب استهزايى باشد،بنابر اين احتمال،معنى چنين مى ‏شود:«چه دست‏ بخشنده ‏اى دارد!آن كسى كه از انفاق مال در راه خدااستنكاف و بخل مى‏ ورزد!!» لازمه اين معنى،چنين است كه شخصى كه در راه خدانيكوكارى نمى‏ كند و احسان در راه خدا روا نمى‏ دارد،در حقيقت نيكوكارى و احسان‏ نمى ‏نمايد.



احتمال دوم-كلمه‏«ما»نافيه باشد،بنابر اين احتمال،معنى چنين مى‏ شود كه هر كس‏ كه در راه خدا نيكوكارى نكند،دست او دست‏ بخشش نيست.اگر قاعده ادبى مساعداين احتمال بود، تفسير مزبور صحيح بود،ولى بدان جهت كه صيغه‏«اجود»فعل نيست كه‏ بوسيله حرف‏«ما»منفى شود،بلكه صيغة افعل التفضيل است،در نتيجه حرف‏«ما»براى ‏تعجب بوده و همان احتمال اول را تقويت مى‏ نمايد.و اگر ما نافيه بود،مى‏ بايست‏ با جمله‏ فعليه‏«ما اجاد»طرح شود.حال بر مى‏ گرديم به شرح فرموده امام عليه السلام.از اين كلام‏ معلوم مى‏ شود كه در آن دوران هم، انجام دادن نيكوكارى‏ ها و كرامت و احسان در راه‏اغراض فاسد مانند رياكارى و جلب حمد و ثناى متملق‏ ها و چاپلوس‏ها و همچنين براى ‏مطرح ساختن بعنوان نقل مجالس،شيوع داشته است.و بديهى است كه اين تبهكاري ها كه‏ شكل نيكوكارى هم دارد،جز ضايع كردن مال و آلوده ساختن درون هيچ نتيجه‏ اى‏ ندارد،بلكه بديهى است اين گونه تبهكاريها موجب ورود اختلالات مخرب در زندگى‏ اجتماعى نيز مى ‏گردد و معناى نيكوكارى و احسان و كرامت و محبت و امثال اينگونه‏ حقائق ارزشى مشوش مى‏ گردد،انسانهاى شريف و فاقد شرافت در جامعه حدود وهويت‏هاى ارزشى و ضد ارزشى خود را از دست مى ‏دهند.و بطور كلى،بر سر جامعه‏ همان آيد كه مى‏ بينيد و مى‏ بينيم.

عالى ‏ترين وجه نيكوكارى و كرامت و احسان همان است كه خداوند سبحان درقرآن مجيد درباره احسان و اطعامى كه اهل بيت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم‏ در سه روز متوالى انجام دادند،فرموده است: و يطعمون الطعام على حبه مسكينا و يتيما واسيرا.انما نطعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاء و لا شكورا [SUP](1) [/SUP]و آنان طعام را در راه محبت‏ خداوندى به فقير و يتيم و اسير مى‏ بخشند.[و هدفى جز اين ندارند كه-] (جز اين نيست ‏كه ما براى خدا شما را اطعام مى‏ كنيم و از شما هيچگونه پاداش و سپاسى را نمى‏ خواهيم)

و با توجه به محتواى اين دو آيه شريفه يك انسان با ايمان و با تقوى هرگز براى تحصيل‏ مدح و ثنا و حتى تشويق مردم اعم از خوب و بد،احسان و كرامت نمى‏ كند،زيرا او به‏ خوبى مى‏داند كه لطف و نيكوكارى و احسان و كرامت‏ با معامله بازى‏ ها بهر شكل كه‏ باشند،سازش ندارند. همانگونه كه گل براى عطر افشانى و برخوردار ساختن مردم اززيبايى خود،توقع پاداش و حمد و ثنا ندارد و ماه بآن جمال و آفتاب به نورافشانى خودهيچ مزدى از كسى نمى‏ خواهند،

گل خندان كه نخندد چه كند علم از مشك نبندد چه كند ماه تابان بجز از خوبى و ناز چه نمايد چه پسندد چه كند آفتاب ار ندهد تابش و نور پس بدين نادره گنبد چه كند
مواضع المعروف:فمن آتاه الله مالا فليصل به القرابة،و ليحسن منه الضيافة،و ليفك به‏ال اسير و العانى،و ليعط منه الفقير و الغارم،و ليصبر نفسه على الحقوق و النوائب ابتغاءالثواب،فان فوزا بهذه الخصال شرف مكارم الدنيا و درك فضائل الآخرة انشاء الله(موارد نيكوكارى:پس هر كسى كه خدا به او مالى داد،به نزديكان خود بپردازد ومهمان نوازى كند،و اسير آزاد كند و زجر ديده را با آن مال نوازش بدهد،و از آن مال به ‏مستمند بدهد و وام وامداران را بپردازد و براى تحصيل شايستگى پاداش،نفس خود رابراى اداى حقوق و مقاومت در برابر مصائب بزرگ دنيا به صبر و شكيبائى وادار كند،زيرا موفقيت ‏به وصول به اين خصلت‏ها،شرف كرامت‏هاى دنيا است و دريافت فضائل‏ سراى ابدى انشاء الله)
بايد در نيكوكارى اهم و مهم مراعات گردد.
كلام مبارك امير المؤمنين عليه السلام،موارد و مصاديق اكرام و احسان را بيان مى ‏دارد،و ترتيب آنها در اين كلام ترتيب اهم و مهم نيست.بديهى است كه اگر نزديكان خودانسان نيازمند باشند و نياز آنان حياتى باشد بر ديگران مقدم مى‏باشند.و همچنين اگرمهمان ‏نوازى[مخصوصا با آن شرايط كه مردم جامعه در دوران گذشته،مهمان را مانندعضو خانواده خود تلقى مى ‏كردند.]از اهميت اساسى برخوردار باشد.بهمين ترتيب‏ تقدم هر موردى را كه بر موارد ديگر اهميت داشته باشد،بايد مراعات نمود.


پى‏ نوشتها:


1-الانسان آيه 8 و 9


شرح علامه محمد تقی جعفری




 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
تاکید امام علی بر روی عقل و خرد ورزی
-------------------------------------------------
چون عقل كامل گردد ، سخن اندك شود
-----------------------------------------------
هر که خردش کم باشد، بد سخن گوید.[FONT=arial,helvetica,sans-serif] امام علی(ع) , غررالحکم , حدیث
---------------------------------------

[/FONT]
- با فروگذاشتن کارهای بیهوده خردت کامل می گردد.
[FONT=arial,helvetica,sans-serif] امام علی(ع) , غررالحکم , حدیث
------------------------------------------
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]
هر که خردش کامل شود به شهوات بهایی ندهد.[FONT=arial,helvetica,sans-serif] امام علی(ع) , غررالحکم [/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]------------------------------------------------[/FONT]
خرد درختی است که میوه اش بخشندگی و حیا است.
امام علی(ع) , غررالحکم
----------------------------------------------------

[/FONT]
[/FONT]
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام



خطبه 143 نهج البلاغه-سخنرانى در مراسم نماز باران



فهرست مطالب
1 -نظام آفرينش براى انسان
3- نيايش طلب باران
2- فلسفه آزمايش ‏ها
(اين سخنرانى را در مراسم نماز باران در شهر كوفه ايراد فرمود)



سه شنبه



و من خطبة له ع في الاستسقاء و فيه تنبيه العباد وجوب استغاثة رحمةاللّه إذا حبس عنهم رحمة المطر

أَلاَ وَ إِنَّ اَلْأَرْضَ اَلَّتِي تُقِلُّكُمْ وَ اَلسَّمَاءَ اَلَّتِي تُظِلُّكُمْ مُطِيعَتَانِ لِرَبِّكُمْ وَ مَا أَصْبَحَتَا تَجُودَانِ لَكُمْ بِبَرَكَتِهِمَا تَوَجُّعاً لَكُمْ وَ لاَ زُلْفَةً إِلَيْكُمْ وَ لاَ لِخَيْرٍ تَرْجُوَانِهِ مِنْكُمْ وَ لَكِنْ أُمِرَتَا بِمَنَافِعِكُمْ فَأَطَاعَتَا وَ أُقِيمَتَا عَلَى حُدُودِ مَصَالِحِكُمْ فَقَامَتَا



1 -نظام آفرينش براى انسان
آگاه باشيد، زمينى كه شما را بر پشت خود مى‏ برد، و آسمانى كه بر شما سايه مى ‏گستراند، فرمانبردار پروردگارند، و بركت آن دو به شما نه از روى دلسوزى يا براى نزديك شدن به شما، و نه به اميد خيرى است كه از شما دارند، بلكه آن دو، مأمور رساندن منافع شما بوده، اوامر خدا را اطاعت كردند، به آنها دستور داده شد كه براى مصالح شما قيام كنند و چنين كردند.


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
چهارشنبه


إِنَّ اَللَّهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ اَلْأَعْمَالِ اَلسَّيِّئَةِ بِنَقْصِ اَلثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ اَلْبَرَكَاتِ وَ إِغْلاَقِ خَزَائِنِ اَلْخَيْرَاتِ لِيَتُوبَ تَائِبٌ وَ يُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ يَتَذَكَّرَ مُتَذَكِّرٌ وَ يَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ وَ قَدْ جَعَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ اَلاِسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ اَلرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ اَلْخَلْقِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ اَلسَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً فَرَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَأً اِسْتَقْبَلَ تَوْبَتَهُ وَ اِسْتَقَالَ خَطِيئَتَهُ وَ بَادَرَ مَنِيَّتَهُ


2- فلسفه آزمايش ‏ها

خداوند بندگان خود را كه گناه كارند، با كمبود ميوه‏ ها، و جلوگيرى از نزول بركات، و بستن در گنج‏هاى خيرات، آزمايش مى‏ كند، براى آن كه توبه كننده ‏اى باز گردد، و گناهكار، دل از معصيت بكند، و پند گيرنده، پند گيرد، و باز دارنده، راه نافرمانى را بر بندگان خدا ببندد، و همانا خدا استغفار و آمرزش خواستن را وسيله دائمى فرو ريختن روزى، و موجب رحمت آفريدگان قرار داد و فرمود: «از پروردگار خود آمرزش بخواهيد، كه آمرزنده است، بركات خود را از آسمان بر شما فرو مى‏ بارد، و با بخشش اموال فراوان و فرزندان، شما را يارى مى ‏دهد، و باغستان‏ها و نهرهاى پر آب در اختيار شما مى ‏گذارد». پس رحمت خدا بر آن كس كه به استقبال توبه رود، و از گناهان خود پوزش طلبد، و پيش از آن كه مرگ او فرارسد، اصلاح گردد.


 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
چون عقل كامل گردد ، سخن اندك شود

سه شنبه
نظام آفرینش برای انسان
آگاه باشید زمینی که شما را بر پشت خود می برد، و آسمانی که بر شما سایه می گستراند، فرمانبردار پروردگارند، و برکت آن دو به شما نه از روی دلسوزی یا برای نزدیک شدن به شما، و نه به امید خیری است که از شما دارند، بلکه آن دو، مأمور رساندن منافع شما بوده ، اوامر خدا را اطاعت کردند، به آنها دستور داده شد که برای مصالح شما قیام کنند و چنین کردند.


کاش کمی شاکر باشیم و قدردان...


 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
دنيابدن ها را فرسوده و آرزوها راتازه مى كند ، مرگ را نزديك و خواسته ها رادور و دراز مى سازد ، كسى كه به آن دست يافت خسته مى شود ، و آن كه به دنيانرسيد رنج مى برد

چهارشنبه
فلسفه آزمایش ها
همانا خدا استغفار و آمرزش خواستن را وسيله دائمى فرو ريختن روزى، و موجب رحمت آفريدگان قرار داد و فرمود: «از پروردگار خود آمرزش بخواهيد، كه آمرزنده است، بركات خود را از آسمان بر شما فرو مى‏ بارد، و با بخشش اموال فراوان و فرزندان، شما را يارى مى ‏دهد، و باغستان‏ها و نهرهاى پر آب در اختيار شما مى ‏گذارد».
پس رحمت خدا بر آن كس كه به استقبال توبه رود، و از گناهان خود پوزش طلبد، و پيش از آن كه مرگ او فرارسد، اصلاح گردد.



چقدر زیبا...من واقعا اینارو میخونم لذت میبرم...

 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
کسی که خود را رهبر مردم قرار داد،بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران پردازد ، خود را بسازد ، و پيش از آن كه به گفتار تربيت كند ، با كردار تعليم دهد ، زيرا آن كس كه خود را تعليم دهد و ادبكند سزاوار تر به تعظيم است از آن كه ديگرى را تعليم دهد و ادب بياموزد.

این جکمت نورانی برای ما ادمهامثل یه درس جدی می مونه. واقعا عالیه
یا مولا علی


 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
كسىكه خود را رهبر مردم قرار داد،بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران پردازد ، خود را بسازد ، و پيش از آن كه به گفتار تربيت كند ، با كردار تعليم دهد ، زيرا آن كس كه خود را تعليم دهد و ادب كند سزاوار تر به تعظيم است از آن كه ديگرى را تعليم دهد و ادب بياموزد.

پنج شنبه
نیایش طلب باران
ای مهربان ترین مهربانان! به سوی تو امدیم از چیزهایی که شکایت می کنیم که بر تو پنهان نیست و این هنگامی است که سختی های طاقت فرسا ما را بیچاره کرده است..
خداوندا! باران رحمت خود را بر ما ببار، و برکت خویش را بر ما بگستران، و روزی و رحمتت را به ما برسان، و ما را از بارانی سیراب فرما که سودمند و سیراب کننده و رویاننده گیاهان باشد.....همانی تو بر هر چیز که خواهی توانایی.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
جملات منتخب من:
1. این جمله قبلا طی هفته های گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفته بود:
ای مردم! آن کس که از برادرش اطمینان و استقامت در دین و درستی راه و رسم را سراغ دارد باید به گفته مردم درباره او گوش ندهد.

2.بیاییم یاد بگیریم دلمونو به اندازه دریا و آسمون ها بزرگ کنیم، تا جایی که بهمون توان داده شده گره از کار بنده خدا باز کنیم:
دست سخاوتمندی ندارد آن کس که از در بخشش در راه خدا بخل می ورزد!
آن کس که خدا او را مالی بخشید پس "باید" به خویشاوندان خود بخشش نماید،


3.با استغفار رحمت خدا را برای خود به ارمغان بیاریم:
همانا خدا استغفار و آمرزش خواستن را وسيله دائمى فرو ريختن روزى، و موجب رحمت آفريدگان قرار داد


4. کسی که به دنیا دست یافت خسته می شود.

5.كسى كه خود را رهبر مردم قرار داد،بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران پردازد ، باید خود را بسازد
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول از همه باید بگم شرمندم به خاطره این مدت غیبتم چون کمتر میتونم بیام و تشکر از همه دوستانی که هنوز اینجا رو پر رونق نگه داشتن




میان حق و باطل تنها به اندازه چهار انگشت فاصله است.
باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم.


دوشنبه:

کسی که خدا مالی به او عنایت کرد باید به آن صله رحم به جا آورد، مهمانی خوبی برگزار کند، اسیر و گرفتار را آزاد سازد، به تهیدست و بدهکار بدهد، و باید برای برخورداری ز پاداش خداوند در برابر پرداخت حقوق واجب، و مشکلاتی که درز این راه است شکیبایی ورزد زیرا به دست آوردن این صفات موجب شرافت و بزرگی دنیا و نیل به فضایل آخرت است اگر خدا بخواهد.
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهار شنبه:

خداوند سبحان استغفار را موجب فراوان شدن روزی و نزول رحمت بر خلایق قرار داد و فرمود: از خداوند آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است تا از آسمان برایتان پی در پی باران فرستد و شما را به اموال و فرزندان مدد دهد.

خدا رحمت کند کسی را که به توبه روی آورد و از گناهانش عذر بخواهد و پیش از فرارسیدن مرگ به کارهای شایسته بپردازد.




پنج شنبه:

خدایا از تو میخواهیم که ما را نا امید و محروم بازمگردانی و اندوهگین به خانه نفرستی و ما را به گناهانمان نگیری و کیفر ندهی.
 
آخرین ویرایش:

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جملات منتخب:



میان حق و باطل تنها به اندازه چهار انگشت فاصله است. باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم.


خدا رحمت کند کسی را که به توبه روی آورد و از گناهانش عذر بخواهد و پیش از فرارسیدن مرگ به کارهای شایسته بپردازد.
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
جمعبندی هفته سیزدهم

جمعبندی هفته سیزدهم

بسم رب الزهرا (س)

سلام به همه عزیزان


عاشورای حسینی و شهادت امام حسین (ع) و یارانش رو به همگی تسلیت میگم.

برای دوهفته ای که مطالعه خطبه غدیر داشتیم جمعبندی نداشتیم. با شروع دوباره خواندن نهج البلاغه جمعبندی ها هم شروع میشه
ان شاء الله این هفته تاپیک جداگانه ای برای جمعبندی ها زده میشه که بنوعی آرشیو زحماتی باشه که در این تاپیک میکشید

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon_gol.gif***جمله منتخب این هفته:***http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon_gol.gif
از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نا اهل است.

توضیحات:
التماس به خدا شجاعت است، اگر برآورده شود رحمت است و اگر برآورده نشود حکمت
التماس به خلق ذلت است،اگر برآورده شود منت است و اگر برآورده نشود خفت است.
هر چیزی که میخواهیم از حضرت حق بطلبیم، هیچ کس نمیتونه مانعی در سر راه رسیدن ما به حاجتمون و هدفمون باشه مگر اراده خدا. اگر خدا ارداه کنه به دست نیافتنی ترن ها میرسیم. هر کلمه ای از ناامیدی که در زندگی روزمره میگیم و اینروزها هم خیلی زیاد شده، نشان از بی اعتماد بودنمون به خداست.
یادمون میره که رازق کیه، قادر کیه،‌ رحمن و رحیم کیه. هیچ چیز دنیوی نباید در دلمون ترس تردید ایجاد، اگر خدا رو باور داشته باشیم.




منتخب خطبه 176:
***********************************************************************************

آگاه باشید! کسی با داشتن قرآن نیازی ندارد و بدون قرآن بی نیاز نخواهد بود.

پس درمان خود را از قرآن بخواهید, و در سختی ها از قرآن یاری بطلبید, که در قرآن درمان بزرگترین بیماری ها, یعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی است. پس به وسیله قرآن خواسته های خود را از خدا بخواهید, و با دوستی قرآن به خدا روی آورید, و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزی نخواهید, زیرا وسیله ای برای تقرب بندگان به خدا, بهتر از قرآن وجود ندارد.
***********************************************************************************


عمل صالح عمل صالح! سپس آینده نگری آینده نگری! و استقامت استقامت! آنگاه, بردباری! بردباری! و پرهیزکاری پرهیزکاری!

سپس مواظب باشید که اخلاق نیکو را در هم نشکنید و به رفتار ناسپاس مبدل نسازید. زبان و دل را هماهنگ کنید. انسان باید زبانش را حفظ کند, زیرا همانا این زبان سرکش, صاحب خود را به هلاکت می رساند.


***********************************************************************************


زبان مومن در پس قلب او, وقلب منافق در پس زبان اوست. زیرا مومن هرگاه بخواهد سخنی گوید نخست می اندیشید, اگر نیک بود اظهار میدارد, و چنانچه ناپسند بود پنهانش میدارد. در حالی که منافق آنچه بر زبانش می آید می گوید و نمی داند چه به سود او, و چه حرفی بر ضرر اوست؟ و پیامبر اسلام (ص) فرمود» ((ایمان بنده ای استوار نگردد با دل او استوار شود, و دل او استوار نشود تا زبان استوار گردد))

***********************************************************************************


آن کس که از آزمایش ها و تجربه های خدادادی سودی نبرد, از هیچ پند و اندرزی سود نخواهد برد, و کوته فکری دامنگیر او خواهد شد, تا آنجا که بد و خوب, و خوب را بد می نگرد.

***********************************************************************************

ظلم بر سه قسم است:

ظلمی که نابخشودنی ست: شرک به خدا
ظلم بخشودنی: ستمی که بنده با گناهان بر خوبشتن روا داشته است
ظلمی که بدون مجازات نمی ماند: ستمگری بعضی از بندگان بر بعض دیگر است که قصاص در آنجا سخت است. مجروح کردن با کارد, یا تازیانه نیست, بلکه اینها در برابرش کوچک است!

***********************************************************************************

اى مردم خوشا به حال كسى كه عيب شناسى نفس، او را از عيب جويى ديگران باز دارد، و
خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذاى حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهاى خويش بگريد، و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند

***********************************************************************************
منتخب حکمت ها:
***********************************************************************************

از بخشش اندك شرم مداركه محروم كردن ، از آن كمتر است. (در مورد این جمله فکر میکنم منظور اینه که اگر حتی خیلی کم میتونید ببخشید، احساس شرمندگی نکنید، چون هرچقدر هم که باشه از نبخشیدن بهتره.....همچنین کسی که هدیه ای دریافت میکنه هم باید این جمله رو در نظر داشته باشه که چیزی که بهش دادند هرچقدر هم کم هست از محروم موندن بهتره، و باید شکرگزار باشه)

بندگان خدا! بدانید که انسان با ایمان, شب را به روز, و روز را به شب نمیرساند, جز آنکه نفس خویش را متهم میداند, همواره نفس را سرزنش می کند, و گناهکارش میشمارد.


یا حق که همیشه با علی ست
 
آخرین ویرایش:

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم


کل یوم عاشورا کل ارض کربلا

خطبه 199
این سخنرانی در استانه یکی از جنگ ها ایراد شد و حضرت همواره یارانش را به ان سفارش می کرد

دوشنبه
تعاهدو ا............علیها نفسه
و حکمت 74

وَ قَالَ [عليه السلام] نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : انسان با نَفَسى كه مى كشد ، قدمى به سوى مرگ مى رود .

سه شنبه
ثم ان.........طویل الندم
و حکمت75


وَ قَالَ [عليه السلام] كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ .
و درود خدا بر او ، فرمود : هر چيز كه شمردنى است پايان مى پذيرد ، و هر چه را كه انتظار مى كشيدى ، خواهد رسيد.

چهارشنبه
ثم ادا.........و هو الانسان
و حکمت76


وَ قَالَ [عليه السلام] إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا .
و درود خدا بر او ، فرمود : حوادث اگر همانند يكديگر بودند ، آخرين را با آغازين مقايسه و ارزيابى مى كنند

پنج شنبه
ان الله......عیانه
و حکمت 77


وَ مِنْ خَبَرِ ضِرَارِ بْنِ حَمْزَةَ الضَّبَائِيِّ عِنْدَ دُخُولِهِ عَلَى مُعَاوِيَةَ وَ مَسْأَلَتِهِ لَهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ قَالَ فَأَشْهَدُ لَقَدْ رَأَيْتُهُ فِى بَعْضِ مَوَاقِفِهِ وَ قَدْ أَرْخَى اللَّيْلُ سُدُولَهُ وَ هُوَ قَائِمٌ فِى مِحْرَابِهِ قَابِضٌ عَلَى لِحْيَتِهِ يَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ السَّلِيمِ وَ يَبْكِى بُكَاءَ الْحَزِينِ وَ يَقُولُ يَا دُنْيَا يَا دُنْيَا إِلَيْكِ عَنِّى أَ بِى تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ لَا حَانَ حِينُكِ هَيْهَاتَ غُرِّى غَيْرِى لَا حَاجَةَ لِى فِيكِ قَدْ طَلَّقْتُكِ َلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِيهَا فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ وَ خَطَرُكِ يَسِيرٌ وَ أَمَلُكِ حَقِيرٌ آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِدِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : (ضرار بن ضمرة (15) ضبايى از ياران امام به شام رفت بر معاويه وارد شد . معاويه از او خواست از حالات امام بگويد ، گفت على [عليه السلام] را در حالى ديدم كه شب ، پرده هاى خود را افكنده بود ، و او در محراب ايستاده ، محاسن را به دست گرفته ، چون مار گزيده ، به خود مى پيچيد ، و محزون مى گريست و مى گفت اى دنيا !!! اى دنياى حرام ! از من دور شو ، آيا براى من خود نمايى مى كنى ؟ يا شيفتة من شده اى تا روزى در دل من جاى گيرى ؟ هرگز مباد! غير مرا بفريب ، كه مرا در تو هيچ نيازى نيست ، تو را سه طلاقه كرده ام ، تا بازگشتى نباشد ، دوران زندگانى تو كوتاه ، ارزش تو اندك و آرزوى تو پُست است . آه از توشة اندك ، و درازى راه ، و دورى منزل ، و عظمت روز قيامت !


جمعه جمع بندی

کل یوم عاشورا کل ارض کربلا

دوستان التماس دعا


 
آخرین ویرایش:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
خطبه 199-ره آورد نماز
مردم!نماز را بر عهده گیرید و آن را حفظ کنید ، زیاد نماز بخوانید ، و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید.
آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمی دهید ، آن هنگام که از آنها پرسیدند: چه چیز شما را به دوزخ کشانده است ؟ گفتند : *ما از نماز گزاران نبودیم*
همانا نماز ، گناهان را چونان برگ های پاییزی فرو می ریزد ، و غل و زنجیر گناهان را از تن می گشاید.
پیامبر ، نماز را به چشمه ی آب گرمی که بر در سرای مردی جریان داشته باشد ، تشبیه کرد ، اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد ، هرگز چرک و آلودگی در بدن او نماند.
همانا کسانی از مومنان حق نماز را شناختند که زیور دنیا از نماز بازشان ندارد ، و روشنایی چشمشان ، یعنی اموال و فرزندان ، مانع نمازشان نشود.
خدای سبحان می فرمایدمردانی هستند که تجارت و خرید و فروش ، آنان را از یاد خدا ، و برپاداشتن نماز ، و پرداخت زکات باز نمی دارد.)
رسول خدا پس از بشارت به بهشت ، خود را در نماز خواندن به زحمت می انداخت ، زیرا خداوند به او فرمود: (خانواده ی خویش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش.)
پس پیامبر پی در پی خانواده ی خود را به نماز فرمان می داد و خود نیز در انجام نماز شکیبا بود.
 
آخرین ویرایش:

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
انسان با نَفَسى كه مى كشد ، قدمى به سوى مرگ مى رود .

دوشنبه:
ره آورد نماز
مردم! (خواندن و اقامه) نماز را بر عهده گیرید، و آن را حفظ کنید، زیاد نماز بخوانید، و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید.
همانا نماز، گناهان را چونان برگ های پاییزی فرو می ریزد، و غل و زنجیر گناهان را از گردن ها می گشاید،

خداوند به پیامبر فرمودند:خانواده خویش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش
.
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
و درود خدا بر او ، فرمود : هر چيز كه شمردنى است پايان مى پذيرد ، و هر چه را كه انتظار مى كشيدى ، خواهد رسيد.

چه خوبه کلام مولا علی (ع)
دلت اروم میشه
یعنی اگر ما منتظر واقعی باشیم حتما به خواسته مون می رسیم
یا صاحب الزمان

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام به همگی دوستان
عرض پوزش ازتاخیر


سه شنبه

2- ارزش و ره آورد زكات

همانا پرداخت زكات و اقامه نماز، عامل نزديك شدن مسلمانان به خداست، پس آن كس كه زكات را با رضايت خاطر بپردازد، كفّاره گناهان او مى ‏شود، و باز دارنده و نگهدارنده انسان از آتش جهنّم است، پس نبايد به آنچه پرداخته با نظر حسرت نگاه كند، و براى پرداخت زكات افسوس خورد، زيرا آن كس كه زكات را از روى رغبت نپردازد، و انتظار بهتر از آنچه را پرداخته داشته باشد، به سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نادان است، و پاداش او اندك، و عمل او تباه و هميشه پشيمان خواهد بود.

 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر چيز كه شمردنى است پايان مى پذيرد ، و هر چه را كه انتظار مى كشيدى ، خواهد رسيد.

( البته به قول آقای احسان گاها بعد مرگمون میرسیم به اون انتظار یافتنیه)

سه شنبه
ارزش و ره آورد زکات
همانا پرداخت زکات و اقامه نماز، عامل نزدیک شدن مسلمانان به خداست، پس آن کس که زکات را با رضایت خاطر بپردازد، کفاره گناهان او می شود، و بازدارنده و نگهدارنده انسان از اتش جهنم است،
پس نباید برای پرداخت زکات افسوس بخورد، زیرا آن کس که زکات را از روی رغبت نپردازد، و انتظار آن چه بهتر از آن را داشته باشد، به سنت پیامبر نادان است، و پاداش او اندک، و عمل او تباه و همیشه پشیمان خواهد بود.

 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
على [عليه السلام] را در حالى ديدم كه شب ، پرده هاى خود را افكنده بود ، و او در محراب ايستاده ، محاسن را به دست گرفته ، چون مار گزيده ، به خود مى پيچيد ، و محزون مى گريست و مى گفت اى دنيا !!! اى دنياى حرام ! از من دور شو ، آيا براى من خود نمايى مى كنى ؟ يا شيفتة من شده اى تا روزى در دل من جاى گيرى ؟ هرگز مباد! غير مرا بفريب ، كه مرا در تو هيچ نيازى نيست ، تو را سه طلاقه كرده ام ، تا بازگشتى نباشد ، دوران زندگانى تو كوتاه ، ارزش تو اندك و آرزوى تو پُست است . آه از توشة اندك ، و درازى راه ، و دورى منزل ، و عظمت روز قيامت !


خدایا مارو هم به این درک برسون...چقدر تأثیر گذار بود
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنج شنبه
دانش الهی
همانا بر خداوند سبحان پنهان نیست آنچه را که بندگان در شب و روز انجام می دهند
، که دقیقا بر اعمال آنها آگاه است، و با علم خویش بر آن ها احاطه دارد، اعضا شما مردم او را گواه، و اندام شما سپاهیان او، روان و جانتان جاسوسان او، و خلوت های شما بر او اشکار است.


خیلی از تشبیهات خوشم اومد..
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
چهارشنبه
مسئولیت ادای امانت
یکی دیگر از وظایف الهی ادای امانت است، آن کس که امانت ها را نپردازد زیانکار است،


تو این قسمت منظور از امانت چیه؟؟؟؟
به نظر بنده ی حقیر امانت های خدا همین وجودی هست که به ما بخشیده اند. مثلا دستهایمان چشمهایمان و دیگر اعضای بدن امانتی از سمت خداست که باید به درستی از این امانت ها استفاده کنیم در راه درست خرجشون کنیم اینجوری ادا امانت بجا اوردیم
بازم به نظر بنده ی حقیر اصلی ترین امانتی که خدا به ما بخشیده عقل و قلبمونه که گرانبهاست
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر بنده ی حقیر امانت های خدا همین وجودی هست که به ما بخشیده اند. مثلا دستهایمان چشمهایمان و دیگر اعضای بدن امانتی از سمت خداست که باید به درستی از این امانت ها استفاده کنیم در راه درست خرجشون کنیم اینجوری ادا امانت بجا اوردیم
بازم به نظر بنده ی حقیر اصلی ترین امانتی که خدا به ما بخشیده عقل و قلبمونه که گرانبهاست

اصطلاح امانت به خیلی چیزا بر می گرده ولی اینجا شاید منظور مسئولیت ها و حقوقی باشه که بر گردنمون هست
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

چهارشنبه

حکمت 76

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

وَ قَالَ عليه السلام

و درود خدا بر او ، فرمود :

إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ

حوادث اگر همانند يكديگر بودند ،

اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا .

آخرين را با آغازين مقايسه و ارزيابى مى كنند



یعنی هرگاه در آغاز کارها راه وروش دست یافتن بدان ها نامعلوم بود ،واقدام به آنها دشوار بود،پایانش را به آغازش بسنجد ،واستدلال شود براین که آن نیز در دشواری چنین است ،ودر این صورت خودداری کرده واقدام با زحمت نکنند.

شرح:کمال الدین میثم بن علی میثم بحرانی


 
بالا