سوال

L_1363

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
لطفا کمکم کنید که به این سوالات پاسخ بدم
با تشکر


1)
اولین نام از اسماء حسنی را از اعماق جانت صدا میزنی همان که اسم جامع و با عظمت ذات خداوند و مستجمع جمیع صفات کمال و جمال و جلال اوست در ابتدای دعا به پیشگاه او تضرع می نمایی و می گویی ... و نیز آخرین کلمه ی این دعای شریف است ؟؟؟؟؟
الف) یا الله
ب) اللهم
ج) یا رب
د ) موارد ( الف و ب ) صحیح است


2)
در فرازهایی از دعای سحر به چندین اسم از اسماء حسنی خدا را می خوانی ( فقط با یک کلمه جای خالی را کامل کنید )

اللهم انی اسئلک من بهائک .........................( به نورانی ترین )


اللهم انی اسئلک من جمالک .......................... (به جمیل ترین )

اللهم انی اسئلک من جلالک.............................. ( به جلیل ترین )

اللهم انی اسئلک من عظمتک.............................. (به بزرگترین)

اللهم انی اسئلک من نورک.............................. (به نورانی ترین)

اللهم انی اسئلک من رحمتک.............................. (به وسیع ترین رحمتت)

اللهم انی اسئلک من کلماتک .............................. (به تمام ترین کلماتت)

اللهم انی اسئلک من اسمائک .............................. (به بزرگترین اسمائت)

اللهم انی اسئلک من عزتک .............................. (به عزیزترین)

اللهم انی اسئلک من مشیتک .............................. (به نافذ ترین مشیتت)

اللهم انی اسئلک من قولک.............................. (به پسندیده ترین گفتارت)

اللهم انی اسئلک من شرفک.............................. (به شریف ترین)

اللهم انی اسئلک من ملکک.............................. (به فاخرترین ملکت)

اللهم انی اسئلک من علوک .............................. (به عالی ترین)

اللهم انی اسئلک من منک.............................. (به قدیم ترین احسان هایت)

اللهم انی اسئلک من آیاتک.............................. (به کریم ترین)

3) درطول دعا "انی اسئلک " رادرکدام مقام طلب میکنی؟
الف ) از باب مقام بندگی اظهار می کنی
ب)از باب عجز و ناتوانی
ج) ازباب فقر و نیاز به مثابه آیه "انتم الفقرا الی الله و الله هو الغنی الحمید "
د) همه موارد صحیح است


4)تشریحی : درحال مناجات خود را در چه مقامی میبینی؟ (بااشاره به ترجمه وتفسیرآیه 15 سوره مبارکه فاطر) توضیح دهید

5) کدام تعبیر برای عبارت " من بهائک یابهاه وکل بهائک بهی " پسندیده تراست؟
الف)به حق تجلیات ذات و انوار خالص نور حقیقی

ب)به حق ارواح نورانی
ج)به حق آنچه زیباست و کاملتر است
د) به حق همه خیرها و برکات عالم هستی


6)تشریح : پسارآنکه 40 مرتبه با ندای "اللهم ..." اسماوصفاتشراستودیحالاورادرچهشآنیتیمیخوتنی؟
(متن اصلی دعارابه همراه ترجمه بنویسید)


7) " او را میخوانم : باقلبی مملو ازعشق الهی ومحبت ودوستی وشیفتگی به نورجمال خداوندی اش و باحالت خضوع وخشوع در برابر جلال و عظمت و کبریایی اش تضرع میکنم "
الف) به صفات " عظمت و جلال"

ب) به صفات " لطف و قهر "
ج) به صفات " جمال و جلال "

د) به صفات " رحمت و عزت"


8) تشریحی : منظوراز (یامن سبقت رحمته غضبه ) " ای که رحمتش بر غضبش پیشی گرفته " چیست؟شمامیتوانیدبامراجعه به ترجمه وتفسیرآیه 49 سوره ی مبارکه الحجر " نبیء عبادی انی انا الغفور الرحیم " بندگانم راآگاه کن که من بخشنده ی مهربانم . توضیح کامل دهید؟

9) می اندیشی که همه عظیم ها در برابر عظمت او خاضع اند و عظمت هر عظیمی از اوست و آنگاه این فراز از دعای شریف سحر را می خوانی که : اللهم انی اسئلک ..........................(متن اصلی دعا را بنویسید )


10) اللهم انی اسئلک من نورک بانوره و کل نورک نیر ... را با تامل و تفکر معانی کامل بر زبانت جاری می سازی و می گویی :


الف) منظور از نور همان پرتوهای نوری ذرات کوچکی هستند که از یک جسم نورانی منتشر می شود و سطوح اجسام تاریک با آن روشن می شود و شرایط را برای دیدن چشم مهیا می کند.

ب) نور از اسماء صفات و بلکه افعال است نورانیت عالم های ملک و ملوک و به تعبیری , همه از نور اوست و در دعای کمیل هم به آن اشاره شده است " و به نور و جهت که همه چیز به سبب آن روشن شده است "
ج) منظور از نور علم است همان که خداوند در قلب هر یک از بندگانش که بخواهد می افکند .
د) همه نورهایی که در دنیا می بینی از آن خداست


11) تشریحی : منظور از " یهدی الله لنوره من یشاء " در آیه 35 سوره مبارکه نور پیست ؟
(با مراجعه به ترجمه و تفسیر پاسخ دهید )


12 ) بهترین مقصود از رحمت در این دعا ( دعای سحر ) چیست ؟
الف ) مقصود از رحمت , رحمتی است که بر همه موجودات عالم افا ضه می شود

ب) ) مقصود از رحمت زمانی است که مسلمانی مرحوم می شود آنگاه مورد رحمت حق قرار می گیرد
ج) مقصود این است که من نیازمند از خدای رحیم بی نیاز به واسطه رحمت گسترده اش درخواست میکنم
د) رحمانیت خدا برای این دنیا و رحیمیت خدا برای آخرت است


13 ) " اسماء و صفات الهی همگی کامل است بلکه خود عین کمل اند " به کدام عبارت ( در ابتدای این فراز از دعا ) تمسک می نمایی؟
الف) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ من کلماتک باتمها و کل کلماتک تامه

ب) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ من کلمالک با کمله کمالک کامل
ج) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بکمالک کله
د) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ ب کلماتک کلها

15) عبارت های مرتبط و مترادف را به هم وصل نمایید
1
علمک نافذ
الف
تمامی مراتب او عالی و با عزت ترین است
2
مشیتک ماضیه
ب
او خلاق علی الاطلاق است و گسترده قدرتش بر همه چیز حاکمیت دارد
3
عزتک عزیزه
ج
چون خداوند اراده نمید به او فرماید : باش پس او موجود می شود و زمام امور هر جنبنده ای به دست مشیت اوست
4
قدرتک مستطیله
د
علم خداوند به موجودات ( قبل از موجود شدن و بعد از ایجاد شدن شان ) احاطه کامل دارد


[FONT=&quot]20) پس از آن همه تضرع که به درگاهش می کنی از نسیم عنایت و لطفش در فراز آخر چه چیزی را درخواست می کنی؟" متن اصلی دعا (دعای سحر) و ترجمه ی آن را بنویسید "[/FONT]​
 
آخرین ویرایش:

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب سوال اولتون رو فکر می کنم گزینه د باشه
و جواب سوال دومتون:

1) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ

2) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَمَالِكَ بِأَجْمَلِهِ

3) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَلالِكَ بِأَجَلِّهِ

4) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عَظَمَتِكَ بِأَعْظَمِهَا

5) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ نُورِكَ بِأَنْوَرِهِ

6) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ رَحْمَتِكَ بِأَوْسَعِهَا

7) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ كَلِمَاتِكَ بِأَتَمِّهَا

8) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ أَسْمَائِكَ بِأَكْبَرِهَا

9) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عِزَّتِكَ بِأَعَزِّهَا

10) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ مَشِيَّتِكَ بِأَمْضَاهَا

11) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ قَوْلِكَ بِأَرْضَاهُ

12) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ شَرَفِكَ بِأَشْرَفِهِ

13) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِأَفْخَرِهِ

14) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عُلُوِّكَ بِأَعْلاهُ

15) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ مَنِّكَ بِأَقْدَمِهِ

16) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ آيَاتِكَ بِأَكْرَمِهَا


امیدوارم تونسته باشم کمکی بهتون بکنم البته خیلی سخت نبود
 
آخرین ویرایش:

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب سوال 20) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا أَنْتَ فِيهِ مِنَ الشَّأْنِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ شَأْنٍ وَحْدَهُ وَ جَبَرُوتٍ وَحْدَهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا تُجِيبُنِي [بِهِ‏] حِينَ أَسْأَلُكَ فَأَجِبْنِي يَا اللَّهُ.

خدايا از تو درخواست مى‏كنم به حق‏آنچه از جاه و جبروت كه در آنى،و از تو مى‏خواهم به حق هر جاه به تنهايى و به حق هر جبروت به تنهايى،خدايا از تو درخواست مى‏كنم به حق آنچه اجابت مى‏كنى مرا به آن هنگامى كه از تو درخواست مى‏كنم پس مرا اجابت كن اى خدا.

درخواست اجابت دعا داریم

جواب سوال 9) اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ عَظَمَتِكَ بِأَعْظَمِهَا وَ كُلُّ عَظَمَتِكَ عَظِيمَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ كُلِّهَا
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب سوال 13) الف

جواب سوال 15) 1>د
2>ج
3>الف
4>ب

جواب سوال 10) چون مطمئن نیستم بین الف و ب

جواب سوال 12) ج

جواب سوال 5) الف

جواب سوال 3) د

جواب سوال 7) ج

سوال 6 هم قابل خوندن نیست برام

سوالهای تفسیری تون هم یکم برام زمان بر هستش اگر عجله دارید از دوستان کمک بگیرید
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب سوال 4) توضيح اينكه فقر و نياز منحصر در انسان و غنا و بى نيازى منحصر در خداى تعالى است (انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد)
یک انسان نیازمند و محتاج به لطف و رحمت خداوند
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب سوال 8)
از مغفرت خدا مأيوس و از رحمت او نااميد نباشيد


نبىء عبادى انى انا الغفور الرحيم و ان عذابى هو العذاب الاليمنبىء عبادى انى انا الغفور الرحيم و ان عذابى هو العذاب الاليم

مقصود از كلمه (عبادى ) بطورى كه از سياق آيات استفاده مى شود مطلق بندگان است، و سخن آن كس كه گفته (مراد از آن همان متقين و يا مخلصين است كه قبلا گفتگويش بود) سخنى است غير قابل اعتناء.

و اگر هر دو جمله را اسميه آورد و بر سرشان (ان ) در آورد - كه دلالت بر تاكيد دارد - و نيز ضمير فصل آورد، يعنى در اول فرمود: (انا الغفور...) و در دومى فرمود: (هو العذاب )، و اگر بر سر خبر (الغفور) و (العذاب ) الف و لام آورد، همه براى اين است كه صفات مذكور در آيه را تاكيد كند و بفهماند مغفرت و رحمت، و اليم بودن عذاب، به آخرين درجه و نهايت حد خود رسيده اند، بطورى كه ديگر نمى توان با هيچ مقياسى آنها را اندازه گيرى نمود، و چيزى را با آنها قياس كرد.

آرى، هيچ مغفرت و رحمتى نيست مگر اينكه ممكن است فرض شود كه مانعى نگذارد آن مغفرت و رحمت به ما برسد، و يا اندازه گيرى بتواند آن را اندازه بگيرد، و يا حدى برايش معين نمايد. ولى خداى تعالى چنين نيست كه كسى بتواند جلو مغفرت او را بگيرد (لا معقب لحكمه ) و يا بدون مشيت او، امرى آن را تحديد نمايد.

پس با اينحال ديگر جائز نيست كسى از مغفرت او مايوس و از روح و رحمتش نااميد گردد، زيرا نمى توان اين ياس و نوميدى را به مانعى كه جلو مغفرت خدا را بگيرد توجيه نمود، تنها چيزى كه مايه وحشت ست و بايد هم باشد ترس از خود خداى تعالى است. همچنانكه بعد از آيه مربوط به مغفرت و رحمت كه دارد: (لا تقنطوا من رحمة الله ان الله)
و نيز كسى نيست كه عذاب او را سبك شمرده، يا احتمال دهد كه روزى خداى تعالى نتواند عذاب كند و يا از مكر او ايمن شود، چون خدا غالب بر امر خويش است (و الله غالب على امره ) و كسى نمى توانند از مكر او ايمن شود مگر مردم زيانكار: (و لا يامن مكر الله الا القوم الخاسرون ).
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جواب سوال 11) خدا نور آسمانها و زمين است نو را و همچون محفظه اى است كه در آن چراغى باشد، و چراغ در شيشه اى، شيشه اى كه گويى ستاره اى است درخشان، و آن چراغ با روغن زيتى صاف روشن باشد كه از درخت پر بركت زيتون (سر زمين مقدس ) گرفته شده باشد نه زيتون شرقى و نه غربى، در نتيجه آن چنان صاف و قابل احتراق باشد كه نزديك است خود به خود بسوزد هر چند كه آتش ‍ بدان نرسد، و معلوم است كه چنين چراغى نورش دو چندان و نورى بالاى نور است، خدا هر كه را خواهد به نور خويش هدايت كند و اين مثلها را خدا براى مردمى مى زند كه خدا به همه چيز دانا است (35).


مقصود از نور خدا همان نور ايمان و معرفت است كه به مؤمنين اختصاص دارد



معنای کلی این قسمت از آیه این است: مؤمنينى كه داراى ايمان كامل هستند از نور خدا بهره مى گيرند


 

L_1363

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]19) این برداشت به کدام بخش از دعای سحر اشاره دارد؟[/FONT]​
[FONT=&quot]"برتری واقعی و بلند مرتبگی از آن اوست همچنان که برتری مطلق از اوست برتری نسبی نیز از آن اوست[/FONT]​
[FONT=&quot]الف)[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اللهم انی اسئلک بمسائلک کلها[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]ب)[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اللهم انی اسئلک بملکک کله[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]ج)[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اللهم انی اسئلک بمنک کله[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
[FONT=&quot]د)[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اللهم انی اسئلک بعلوک کله[/FONT][FONT=&quot][/FONT]​
 
آخرین ویرایش:
بالا