در مورد تفاوت نمودار مهندسی و حقیقی
این نمودارها از تست کشش ساده بدست آمده اند در تست کشش ساده هم سرعت باز شدن فکها از یکدیگر ثابت است.در نمودار مهندسی وقتی به نقطه ی گلویی برسیم با توجه به کاهش سطح مقطع نیرو باید افت پیدا کند چون اگر افت پیدا نکند سرعت باز شدن فکها به یکباره زیاد میشوند. وقتی نیرو افت پیدا کند متناظر با آن تنش "مهندسی" هم افت پیدا میکند...تنش مهندسی برابر است با نیرو تقسیم بر سطح مقطع اولیه (سطح مقطع اولیه حکم یه عدد ثابت را بازی میکند پس نیرو با تنش مهندسی متناظر هستند)
نمودار حقیقی هم بر اساس همان "نیرویی" بدست می آید که در رسم نمودار مهندسی استفاده شده یعنی در هر دو نمودار صحبت از یک نیرو هست و آن نیرو هم بعد از گلویی شدن باید افت پیدا کند تا سرعت باز شدن فکها ثابت بماند.سطح مقطع لحظه ای هم در حال کاهش است ولی کاهش سطح مقطع به مراتب بیشتر از کاهش نیرو است بنابراین وقتی نیرو تقسیم بر سطح مقطع لحظه ای شود حاصل کسر روند "صعودی" دارد و برای همین است که در هیچ کجای نمودار حقیقی با افت روبرو نمیشویم.(نیرو تقسیم بر سطح مقطع لحظه ای برابر است با تنش حقیقی)
*نکته ای که بد نیست تاکید بشه اینه که در آزمون کشش ساده سرعت ازدیاد طول (سرعت باز شدن فکها) ثابت و نیرو متغیره..و در آزمون خزش نیرو ثابت و سرعت ازدیاد طول متغیره.