مفهوم شناسی دحوالارض
[FONT=Tahoma !important]«دحوالارض را به گسترش زمین از زیر کعبه تفسیر کرده اند.»امام رضا(ع) دراین باره می فرماید:[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]«روز بیست و پنجم ذیقعده (روز دحوالارض) روز ولادت ابراهیم خلیل (ع) و عیسی مسیح (ع) است و روزی است که زمین از زیر کعبه گسترده شده است».[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]همچنین نقل شده است که در چنین روزی حضرت آدم (ع) به زمین هبوط کرده است
آداب و اعمال روز دحوالارض
[FONT=Tahoma !important]برخی از اعمال و آداب روز بیست و پنجم ذی القعده عبارتند از:[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]1. روزه گرفتن[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]2. ذکر فراوان خدا[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]3. خواندن دو رکعت نماز، نزدیک ظهر به این کیفیت:[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره الشّمس بخواند و آنگاه بعد از سلام نماز بگوید:[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]«لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم» و سپس این دعا را بخواند:[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام.[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]ای درگذرنده لغزش ها، از لغزشم درگذر! ای اجابت کننده دعاها! دعایم را مستجاب کن! ای شنوای آوازها! صدایم را بشنو و به من رحم کن و از بدی هایم و آنچه نزد من است درگذر! ای صاحب جلالت و بزرگواری.[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]4. خواندن دعایی که با این عبارت شروع می شود: اللّهمّ یا داحِی الْکعبهَ وَ فالِقَ الْحَبَّه....
[FONT=Tahoma !important]آورده اند که...[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]حسن بن علی وشّا می گوید:[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]من کودک بودم که شب بیست و پنجم ذی القعده با پدرم در خدمت امام رضا(ع) شام خوردیم. آن گاه آن حضرت فرمود: امشب حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع) متولّد شده اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است، پس هر که روزش را روزه بدارد، چنان است که شصت ماه را روزه داشته است.[/FONT]
[FONT=Tahoma !important]از حضرت علی(ع) روایت است که فرمود: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در روز بیست و پنجم ماه ذی القعده، روز دحوالارض بوده است. و هرکس این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بپردازد، به پاداش عبادت صد ساله رسیده است؛ عبادت صد ساله ای که روز های آن را به روزه و شب های آن را به عبادت گذرانیده است. و هر جماعتی که در این روز گِرد هم ایند و به ذکر پروردگار بپردازند، پراکنده نخواهند شد مگر آنکه خواسته های آنان برآورده خواهد شد و در این روز هزاران رحمت از سوی پروردگار نازل می شود که نودونه درصد آن از آنِ کسانی است که روزش را به روزه و ذکر مشغول باشند و شبش را به احیا و عبادت»[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]