آتشکده -بیشاپور - کازرون:

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز

آتشکده‌ای معروف به کعبهٔ زرتشت در نقش رستم.



آتَشکَده به گونه‌ای از نیایشگاه‌های زرتشتیان گفته می‌شود که آتش در جای خاصی از آن قرار دارد و مهمترین نیایشهای دینی در آن و در برابر آتش انجام می‌گیرد.
آتشکده: مرکب است از آتش + کده. جزء اخیر نیز مرکب است از کد+ ه نسبت است. کد از ریشهٔ کَتَه اوستایی و آن نیز از مصدر کَن به معنی کندن مشتق شده‌است. زرتشتیان معبد و آتشکده را «در ِمهر» هم می‌گفته‌اند که یادآور سنت‌های پیش تاریخی در ایران و آیین مهر یا میتراییسم نیز هست. بنایی با معماری‌ خاصی در «نقش رستم» وجود دارد که از زمان حمله اعراب به ایران به اشتباه، نام «کعبه زرتشت» را به آن دادند، چون کاربرد واقعی آن را نمی‌دانستند. آن زمان فکر می‌کردند که هر دینی باید برای خود بُتکده یا عبادتگاهی داشته باشد، برای همین فکر کردند این بنا هم مرکزیت یا کعبه زرتشتیان است.
کعبه زردشت

در دیوار داخل این ساختمان لغت «کعبه» حکاکی شده است. در کتاب‌های زرتشتی آمده است که زرتشت «زاراتشترا» در این محل، نیایش می‌کرده است. اعراب، لغت کعبه را از پارسی پهلوی گرفتند. در محاسبه روز نوروز در کتب زرتشتی نوشته شده است که زرتشت در این رصدخانه، محل شروع نوروز را محاسبه کرد. نوروز در روز اول فروردین از محلی شروع می‌شود که اولین اشعه آفتاب در آنجا بتابد. بر اساس برآورد گاهنامه زرتشت، هر ۷۰۰ سال یک‌بار نوروز از ایران شروع می‌شود. آخرین‌باری که نوروز از ایران شروع شد، ۳۰۰ سال پیش بود. در سال ۱۳۸۷، نوروز از پاریس و بروکسل و در سال ۱۳۸۸ ار تورنتو و نیویورک شروع شد. سال آینده هم نوروز از محلی بین آلاسکا و هاوایی شروع خواهد شد.
از زمان حمله اعراب به ایران تا به امروز، یعنی قرن بیست و یکم میلادی، کاربرد و تعریف این بنا کشف نشده بود. اخیرا پژوهشگر ایرانی «رضا مرادی غیاث‌آبادی» که تحقیقات فراوانی در زمینه ایران باستان داشته است، نتیجه کشف خود را در کتابی به نام «نظام گاهشماری در چارطاقی‌های ایران» توسط انتشارات «نوید شیراز» به چاپ رسانده و راز این بنا را منتشر کرده است.
تا امروز حدس می‌زدند کاربرد این بنا، محل نگهداری کتاب اوستا و اسناد حکومتی یا محل گنجینه دربار و یا آتشکده معبد بوده است. اما غیاث‌آبادی با تحقیقات خود ثابت کرد این بنا با مقایسه با تمامی بناهای گاهشماری (تقویم) آفتابی در سرتاسر جهان، پیشرفته‌ترین، دقیق‌ترین، و بهترین بنای گاهشماری آفتابی جهان است. این در حالی است که تا قبل از این بنا هم «چارطاقی‌ها» در نقاط مختلف ایران احداث شده بودند و همین وظیفه را با شیوه‌ای بسیار ساده اما دقیق و حرفه‌ای بر عهده داشتند. تمامی بناهای گاهشماری آفتابی در جهان فقط می‌توانند روزهای خاصی از سال (مانند روزهای سرفصل) را مشخص کنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند. اما این بنا با دقت و علمی که در ساخت آن اجرا شده، قادر است بسیاری از جزئیات روزهای مختلف سال و ماه‌ها را مشخص کند. زرتشتیان با استفاده از این بنا می‌توانستند بسیاری از مناسبت‌ها و جشن‌های سال را روز به روز دنبال کنند و از زمان دقیق آنها آگاه شوند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بناهای چارتاقی

بسیاری از بناهای چارطاقی در سطح کشور (به تصور آتشکده) یا به طور کامل تخریب شده و یا تغییر کاربری داده شده است. ولی تعدادی هم مانند چارطاقی «نیاسر» و چارطاقی «تفرش»، سالم مانده اند.چارتاقی هارا آتشکده های دوره ساسانی میدانند.


بنا


بنا بر نظر احمد تفضلی اطلاعات ما در مورد آتشکده‌ها عموما از دوره ساسانی و اسلامی است. شکل و بنای آتشکده‌ها در همه جا یکسان بوده. معمولاً ً هر آتشکده هشت درگاه و چند اتاق هشت گوشه داشته و آتشدان در وسط بنا واقع بوده و پیوسته آتش مقدس در آن می‌سوخته. اما با گذر زمان و به تدریج در دین زرتشت مقرر می‌شود که آفتاب بر آتش نتابد. بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن قرار داشت. تعداد آتشکده‌ها بسیار بود و تأسیس آن‌ها به زمان خیلی پیش از ظهور زرتشت، یعنی زمان پیشدادیان (هوشنگ و جمشید) می‌رسید. ولی در عهد ساسانیان سه آتشکدهٔ مشهور:
  • آتشکده آذر گشسب یا آذر جشنس واقع در تکاب
  • آتشکده آذربرزین‌مهر در نیشابور خراسان رضوی
  • آتشکده آذر فرنبغ(یا آتشکده کاریان) در روستای کاریان (لارستان) از توابع جویم لارستان به نام سه طبقهٔ اصلی اجتماعی در آن دوران یعنی طبقهٔ ارتشتاران و نظامیان، طبقهٔ کشاورزان و پیشه وران و طبقهٔ موبدان و روحانیان که با سه رنگ سرخ و سبز و سپید یا همان سه رنگ پرچم ایران مشخص می‌شده‌اند، اهمیت می‌یابد. به زعم احمد تفضلی آتشکده‌ها بنا بر اهمیت نوع آتشی که در آن است، به سه دسته تقسیم می‌شوند: آتشِ بَهْرام، آدُران و دادگاه.
آتشکده‌های خاموش


آتشکده‌های زیادی در کشور موجود است که بعد از تازش اعراب به ایران و همینطور در دوران صفویه به اجبار خاموش شدند، تعدادی نیز با دست اعراب و یا خود متعصبین ایرانی تخریب گشتند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مفاهیم
اهورامزداایزداناهریمنامشاسپندانسوشیانسهوشیدرزرواناشههوممغدیوهااردویسور اناهیدفَروَهَرهوشیدرماهآتشپل چینودفرشگردتوحیدکلامموبدمعجزهظهورگروتمانماه‌پایهروشنی بی‌پایانفلسفه زرتشتوهومناشه وهیشتهشهریورسپندارمذهوروتاتامرداد
نیروهای شراهریمنانگره مینودیودروجاپوشجهیاکومندیو آزایندرااشموغاستویدادپریمتیدیوهای کمالهساوولترومتاودگ‌دیوورن‌دیوچشمک‌دیوپنی‌دیومیتوختویزرش‌دیوناگهیس
افراد مهمزرتشتگشتاسبپوروچیستاکرتیرتنسرفهرست موبدانآذرباد مهراسپندانبابک خرمدینفرهنگ مهرجاماسپدستور داراب پالندستور دهالادقیقیمزدکپوروچیستاارداویرافزرتشت بهرام پژدومازیاراردشیر بابکانشاپور دومانوشیروانارباب کیخسروبهرام گور آنکلساریامانکجی لیمجی هاتریاماهدادانوشیروانبهرام گورفردی مرکوریبزرگمهرزوبین مهتاجمشیدجی نوشروانجی تاتامهربابا
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیین‌ها و
مکان‌های مقدسنمازجشن‌هاگاهنبارسدره‌پوشیآیین‌های طهارتدرونبرسمکستیورگاهشماری زرتشتیکعبه زرتشتآتشکده‌هااستودانبرج خاموشانچک‌چکپیوکانیزادروز زرتشتدرگذشت زرتشتبدرود با گذشتگانارج‌گذاری به روان جاویداننیایشگاه آدریانآتشکده نوبهارآتشکده آذرگشسبآفرینگان
نوشته‌های دینیاَوستاگاهانهفت هاتخرده‌اوستابندهشندینکردزادسپرمشایست نشایستزندپازندمینوی خردارداویراف‌نامهدادستان دینیآفرینگانسی‌روزهیشتماتیکان گجستک ابالیشادبیات پهلویدبستان‌المذاهبدینکردنامه
اوستاشناساناوستاشناسیاشپیگلبنونیستانکتیل دوپرونابراهیم پورداوودگلدنردارمستتردالاویندیشمنهارلههوگمری بویس
مکان های اساطیری مزدیسنافراخ‌کرتمازندرانهرابرزیتیرود دایتیایریانم وَئِجهچیچستآذربایجانسیستاندریاچه هاموننیشابوردماوندکنگ‌دژ
شخصیت های مزدیسنالهراسبگشتاسب‌شاهجاماسبفرشوشترمشی و مشیانهآرش شواتیرفراهیمویونگهانتهمورثهوشنگییمهاسفندیارپشوتنبندوگرهمهارجاسبتوربراتورزریرآتبینپوروچیستااردت فذری
جانوران مرتبط با مزدیسناخرفسترگاو سریشوکسیمرغخر سه پااژدهاچلپاسهکمککرشفتچمروش
رده:دین زرتشت.................
 
بالا