سوال و مشکل با نرم افزار Primavera

Boruziniyat

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
در p6 وقتی بخواهم ماه قبل را بعنوان برنامه ماه بعد استفاده کنم . وقتی update می کنم ، فعالیتهایی که زودتر از برنامه اصلی شروع شده بودند و پیشرفت گرفتند ، درصد پیشرفتشان کم میشود . لازم به ذکره که من از budjeted labor unit استفاده می کنم برای نفر ساعت % complete budjeted labor unit و برای تهیه درصد پیشرفت . چکار کنم تا این مشکل حل شود ؟

فکر می کنم مشکل از اینجاست که Duration Type مناسب انتخاب نشده و با توجه به افزایش مدت باقیمانده کار Unit یا حجم کار باقیمانده افزایش پیدا می کند که سبب افزایش حجم کل می گردد.
از طرف دیگر حجم کار انجام شده ثابت است و نتیجه کاهش درصد پیشرفت محاسبه شده بر حسب Unit خواهد بود.

شما Duration Type همه فعالیتها را Fixed Duration & Unit انتخاب کنید.
امیدوارم مشکل برطرف گردد.
 

fm.kamkar

عضو جدید
فکر می کنم مشکل از اینجاست که Duration Type مناسب انتخاب نشده و با توجه به افزایش مدت باقیمانده کار Unit یا حجم کار باقیمانده افزایش پیدا می کند که سبب افزایش حجم کل می گردد.
از طرف دیگر حجم کار انجام شده ثابت است و نتیجه کاهش درصد پیشرفت محاسبه شده بر حسب Unit خواهد بود.

شما Duration Type همه فعالیتها را Fixed Duration & Unit انتخاب کنید.
امیدوارم مشکل برطرف گردد.
با سلام
عذر میخوام میخواستم بپرسم شما کتاب کاربرد اکسل در مدیریت پروژه را خوندید؟آیا کتاب خوبیه؟شما چقدر توصیه می کنید؟
 

Boruziniyat

عضو جدید
با سلام
عذر میخوام میخواستم بپرسم شما کتاب کاربرد اکسل در مدیریت پروژه را خوندید؟آیا کتاب خوبیه؟شما چقدر توصیه می کنید؟

من متأسفانه نرم افزارها رو از طریق کتاب یاد نگرفتم که شاید باعث شده باشه انرژی بیشتری برای یادگیری صرف کنم ولی تصور من اینه که اینجوری ماندگار تره لذا در خصوص این کتاب نمی تونم قضاوت کنم.
ولی اکسل رو فوق العاده تأکید می کنم، فوق العاده مفید و ضروری می دانم چه برای یک مدیر پروژه و چه برای کارشناسان کنترل پروژه.
البته سطح آشنایی باید در رده های کارشناسی بیشتر باشه و به طور کل استفاده از ماکروها رو بسیار توصیه می کنم.
 

NAHID1

عضو جدید
من همیشه Duration Type را هم Fixed Duration & Unit انتخاب می کنم ولی این مشکل هست .

من همیشه Duration Type را هم Fixed Duration & Unit انتخاب می کنم ولی این مشکل هست .

فکر می کنم مشکل از اینجاست که Duration Type مناسب انتخاب نشده و با توجه به افزایش مدت باقیمانده کار Unit یا حجم کار باقیمانده افزایش پیدا می کند که سبب افزایش حجم کل می گردد.
از طرف دیگر حجم کار انجام شده ثابت است و نتیجه کاهش درصد پیشرفت محاسبه شده بر حسب Unit خواهد بود.

شما Duration Type همه فعالیتها را Fixed Duration & Unit انتخاب کنید.
امیدوارم مشکل برطرف گردد.

من همیشه Duration Type را هم Fixed Duration & Unit انتخاب می کنم ولی این مشکل هست .
 

NAHID1

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
در مورد وارد کردن فایل msp در فایل p6
می خواستم بدونم چه روشی وجود داره که msp رو طوری import کنیم در p6 که به هم نریزه . چون من هروقت این کار رو انجام دادم مثلاٌ فعالیت رو به عنوان summary در نظر گرفته یا برعکس . کلاٌ level ها رو به هم می ریزه .

با تشکر
 

Boruziniyat

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
در مورد وارد کردن فایل msp در فایل p6
می خواستم بدونم چه روشی وجود داره که msp رو طوری import کنیم در p6 که به هم نریزه . چون من هروقت این کار رو انجام دادم مثلاٌ فعالیت رو به عنوان summary در نظر گرفته یا برعکس . کلاٌ level ها رو به هم می ریزه .

با تشکر

من ترجیح می دهم برنامه MSP رو قبل از تخصیص منابع وارد پریماورا کنم تا برنامه ریزی بر اساس تقویم منابع انجام نشه و کار رو پیچیده نکنه.
یک نکته دیگر اینه که تقویم نهایی فعالیتها (مثلاً 6 روزه 8 ساعتی) رو هم در MSP و هم در پریماورا دقیقاً مثل هم تعریف کنید. معمولاً دوستان در MSP تقویم رو کامل تعریف نمی کنند و تخصیص نمی دهند و از تقویم پیش فرض هم برای فعالیتها و هم برای Summary ها استفاده می کنند که باعث میشه مدت Summary ها با مدت تقویمی منطبق نباشه.
نکته دیگر اینه که پس از ایمپورت فایل به پریماورا، تمامی WBS Summary ها رو ***** کنید و چنانچه واقعاً نیازشان ندارید (بعضی وقتها مجبور میشویم دوباره تعدادی از آنها رو تولید کنیم مثلاً برای تخصیص هزینه در طول انجام یک سطح مشخص از فعالیتها) حذف کنید.

نکته بسیار مهم برای اینکه lag بین فعالیتها مشکل ایجاد نکنه اینه که پارامترهای مشابه به هم در هر دو نرم افزار برای معرفی مدت استفاده بشه. به عنوان مثال در هر دو برنامه برای تعریف روز از "d" استفاده کنیم.

اگر برای تبدیل فایل خاصی مشکل دارید بفرستید تا تبدیلش کنم.
 

senior expert

عضو جدید
مشکل در نصب primavera

مشکل در نصب primavera

مشكل درuser و Password بخاطر عدم نصب صحيح Sql2005 مي باشد از آنجائيكه SQL در هنگام نصب با برنامه هاي زيادي از ويندوز درگير ميشه ، لذا كوچكترين مشكلي در ويندوز مي تونه باعث نصب ناقص اون بشه.


توصيه ها :
  1. اگر از XP استفاده مي كنيد و براي بار اول نصب با اين مشكل مواجه شديد بايد ويندوز را عوض كنيد (هيچ راه ديگري نداره)
  2. تا جايي كه من امتحان كردم اين نرم افزار روي ويستا و ... نصب نميشه (شايد بدليل اين باشه كه نسخه كپي رايته)
  3. اما اگر ابتدا نرم افزار كار مي كرد و بعدا با اين مشكل مواجه شدي راه حل هاي خوبي داره كه بستگي به ارورت داره
این چه حرفیه آخه از ورژن 6 به بعد هم روی vista نصب میشه هم روی xp مشکلت user و pass primavera است یا Sql واضح سوال را بپرس تا راهنمایی کنم. بعضی وقتا موقع نصب یه مشکلاتی پیدا میکنه با یه کلک هایی قابل حله.
 

Boruziniyat

عضو جدید
این چه حرفیه آخه از ورژن 6 به بعد هم روی vista نصب میشه هم روی xp مشکلت user و pass primavera است یا Sql واضح سوال را بپرس تا راهنمایی کنم. بعضی وقتا موقع نصب یه مشکلاتی پیدا میکنه با یه کلک هایی قابل حله.

امیدوارم این مشکل به زودی بدون زد و خورد حل بشه
 

Boruziniyat

عضو جدید
با سلام
BAC رو چطوری می تونیم دستی تغییر بدیم ؟
با تشکر

تغییر دادن دستی BAC (اگر درست فهمیده باشم Budget At Completion) باید به دلیلی رخ داده باشد که شاید متدوال ترین آن تغییر کارهای مصوب باشند. در اینصورت بهتر است نه فقط از جنبه محاسبات Earned Value بلکه از نظر ضرورت کنترل زمان و ...، آیتم شرح کار جدید را به فعالیتها اضافه کنید و برنامه مبنای پروژه را نیز اصلاح نمائید. این امر اصلاح BAC را نیز به همراه خواهد داشت.

اگر منظورتان را درست متوجه نشده ام لطفاً بیشتر توضیح دهید.
 

NAHID1

عضو جدید
تقویم

تقویم

من ترجیح می دهم برنامه MSP رو قبل از تخصیص منابع وارد پریماورا کنم تا برنامه ریزی بر اساس تقویم منابع انجام نشه و کار رو پیچیده نکنه.
یک نکته دیگر اینه که تقویم نهایی فعالیتها (مثلاً 6 روزه 8 ساعتی) رو هم در MSP و هم در پریماورا دقیقاً مثل هم تعریف کنید. معمولاً دوستان در MSP تقویم رو کامل تعریف نمی کنند و تخصیص نمی دهند و از تقویم پیش فرض هم برای فعالیتها و هم برای Summary ها استفاده می کنند که باعث میشه مدت Summary ها با مدت تقویمی منطبق نباشه.
نکته دیگر اینه که پس از ایمپورت فایل به پریماورا، تمامی WBS Summary ها رو ***** کنید و چنانچه واقعاً نیازشان ندارید (بعضی وقتها مجبور میشویم دوباره تعدادی از آنها رو تولید کنیم مثلاً برای تخصیص هزینه در طول انجام یک سطح مشخص از فعالیتها) حذف کنید.

نکته بسیار مهم برای اینکه lag بین فعالیتها مشکل ایجاد نکنه اینه که پارامترهای مشابه به هم در هر دو نرم افزار برای معرفی مدت استفاده بشه. به عنوان مثال در هر دو برنامه برای تعریف روز از "d" استفاده کنیم.

اگر برای تبدیل فایل خاصی مشکل دارید بفرستید تا تبدیلش کنم.

سلام خسته نباشید
برای اینکه تقویمها رو یکی کنم ، و دوباره تقویم درست نکنم ، چطور باید تقویم مورد نظرم رو از msp به p6 انتقال بدم ؟
منظورتون از (تمامی WBS Summary ها رو ***** کنید )چیه ؟ متوجه نشدم .
تشکر
 

Boruziniyat

عضو جدید
سلام خسته نباشید
برای اینکه تقویمها رو یکی کنم ، و دوباره تقویم درست نکنم ، چطور باید تقویم مورد نظرم رو از msp به p6 انتقال بدم ؟
منظورتون از (تمامی WBS Summary ها رو ***** کنید )چیه ؟ متوجه نشدم .
تشکر

منظور از ***** ف ی ل ت ر بوده که گویا بنا به دلایل امنیتی خود به خود تبدیل به ***** شده است.
اگر تقویم مورد نظرتان در پریماورا را دقیقاً با همان نام در MSP ایجاد کنید در هنگام انتقال فایل به پریماورا خودبخود تقویم مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. حتی اگر اینکار را هم نکنید کافی است در پریماورا تقویم ایمپورت شده را حذف کنید. در حین پروسه نصب از شما می خواهد تقویم جایگزین را معرفی کنید.
تأکید من بیشتر بر یکسان بودن تنظیمات تقویمها بود تا مدتهای تعریف شده پس از انتقال بهم نریزند. یکسان بودن یا نبودن نام تقویمها مشکلی ایجاد نمی کند.
 

NAHID1

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید

1- یه سوال در مورد msp دارم . اگر بخواهیم در ستونی که خودمان با فرمول تعریف کردیم که وزن را در درصد پیشرفت هر فعالیت ضرب کند . بخواهیم علامت درصد(%) راهم نشان دهد چیکار باید بکنیم .
2- در مورد cbs می شه توضیح بدید که چه مواردی در اون باید ذکر بشه . آیا اگر در wbs هزینه فعالیتها رو وارد کنیم می تونیم به عنوان cbs از اون استفاده کنیم یا نه . آیا باید در برنامه زمانبندی تهیه بشه یا در نرم افزار دیگری تهیه می شه ؟
متشکرم
 

Boruziniyat

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید

1- یه سوال در مورد msp دارم . اگر بخواهیم در ستونی که خودمان با فرمول تعریف کردیم که وزن را در درصد پیشرفت هر فعالیت ضرب کند . بخواهیم علامت درصد(%) راهم نشان دهد چیکار باید بکنیم .
2- در مورد cbs می شه توضیح بدید که چه مواردی در اون باید ذکر بشه . آیا اگر در wbs هزینه فعالیتها رو وارد کنیم می تونیم به عنوان cbs از اون استفاده کنیم یا نه . آیا باید در برنامه زمانبندی تهیه بشه یا در نرم افزار دیگری تهیه می شه ؟
متشکرم

با سلام و احترام،
یک تاپیک دقیقاً تحت عنوان msp و wbs وجود داشت که خیلی خوبه اگر موضوعتون رو اونجا مطرح می کردید.

بهرحال در پاسخ به سوال 1 چنانچه درج علامت % خیلی ضروری است می توانید یک ستون جدید از نوع text تعریف کنید و فرمول آنرا به صورت زیر وارد کنید: نام ستونی که حاصلضرب در آن آمده & "%"
از این بابت گفتم در ستون جداگانه اینکار را بکنید که در سطوح Summary هم نتایج درست باشند چون برای text مقادیر ستونی جمع نمی شوند.
در خصوص مورد دوم CBS (Cost Breakdown Structure) معمولاً در پروژه های EPC و در هنگام عقد قرارداد کاربرد کلیدی دارد و ارزش مالی هر بخش از کار را مشخص می کند. از آنجاکه در هنگام مبادله قرارداد معمولاً این ساختار شکست هزینه به صورت کلان مورد توافق قرار می گیرد ضروری است که پس از شروع کار با جزئیات بیشتر مورد توافق قرار گیرد. این ساختار مشابه WBS است ولیکن نه الزاماً همانند آن و درج دو ستون شرح فعالیت و ارزش مالی آن ضروری است.
انطباق WBS و CBS بسیار ایده آل و مطلوب خواهد بود و هر چقدر این تطابق در سطوح پایین نیز تداوم داشته باشد، مطلوبتر. برای ارائه آن نیز به هیچ وجه نرم افزارهای زمانبندی ضروری نیستند چون ارتباطی با زمان انجام کار ندارد.
 

imansaleh

عضو جدید
راهنماي P6

راهنماي P6

با عرض سلام و خسته نباشيد من 6 ساله كه توي كاره كنترل پروژه هستم همه پروژه هايي هم كه كار كردم پروژه هاي نفت و گاز بوده و همش سايت بودم .الانم توي بزرگترين شركت نفتي ايران سرپرست برنامه زيري و كنترل پروژه ؛ يك پالايشگاه گازي در حال ساخت هستم من بهتون پيشنهاد مي كنم براي ياد گيري نرم افزار P6 به صورت كاربردي كتاب Primavera 6 مهندس داود احمديان نژاد رو بخوانيد خيلي كاربردي توضيح داده حجم كتابم كمه
 

imansaleh

عضو جدید
راهنماي P6

راهنماي P6

راهنماي P6
با عرض سلام و خسته نباشيد من 6 ساله كه توي كاره كنترل پروژه هستم همه پروژه هايي هم كه كار كردم پروژه هاي نفت و گاز بوده و همش سايت بودم .الانم توي بزرگترين شركت نفتي ايران سرپرست برنامه زيري و كنترل پروژه ؛ يك پالايشگاه گازي در حال ساخت هستم من بهتون پيشنهاد مي كنم براي ياد گيري نرم افزار P6 به صورت كاربردي كتاب Primavera 6 مهندس داود احمديان نژاد رو بخوانيد خيلي كاربردي توضيح داده حجم كتابم كمه
 

Boruziniyat

عضو جدید
راهنماي P6
با عرض سلام و خسته نباشيد من 6 ساله كه توي كاره كنترل پروژه هستم همه پروژه هايي هم كه كار كردم پروژه هاي نفت و گاز بوده و همش سايت بودم .الانم توي بزرگترين شركت نفتي ايران سرپرست برنامه زيري و كنترل پروژه ؛ يك پالايشگاه گازي در حال ساخت هستم من بهتون پيشنهاد مي كنم براي ياد گيري نرم افزار P6 به صورت كاربردي كتاب Primavera 6 مهندس داود احمديان نژاد رو بخوانيد خيلي كاربردي توضيح داده حجم كتابم كمه

با سلام و احترام،

ضمن قدردانی از راهنمایی بسیار مفیدتان یک سوال داشتم. با توجه به تجربه عملی بسیار خوب کار با نرم افزار پریماورا، شما استفاده از کتاب را در حین کار با نرم افزار و برای تسلط بیشتر مفید می دانید یا برای دوستانی هم که تمایل دارند شروع به یادگیری کنند کافی می دانید؟
 

Boruziniyat

عضو جدید
انتقال پروژه از MSP به P6

انتقال پروژه از MSP به P6

چنانچه دوستان هنگام انتقال برنامه زمانبندی از MSP به P6 به مشکل برخورد کردند طرح کنند تا ان شاء الله با کمک سایر دوستان انتقال به خیر و خوشی انجام شود.
فقط یک نکته اساسی فراموش نشود که به هیچ وجه برای تعریف روابط پیشنیازی از سطح Summary استفاده نشود. این امر در پریماورا غیر ممکن است که بروز خطا هنگام ایمپورت را هم به دنبال دارد.
 

NAHID1

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
در p6 بودجه بندی بالا به پایین چطوری انجام میشه ؟ اینطوری که من می دونم مثل msp هزینه هر فعالیت رو وارد می کنیم و در آخر هزینه کل را به دست می آوریم .
ممنون از راهنمائیهای مفیدتون
 

Boruziniyat

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
در p6 بودجه بندی بالا به پایین چطوری انجام میشه ؟ اینطوری که من می دونم مثل msp هزینه هر فعالیت رو وارد می کنیم و در آخر هزینه کل را به دست می آوریم .
ممنون از راهنمائیهای مفیدتون

با سلام و احترام،
از پاسخی که به سوال شما میدم اطمینان کامل ندارم ولی برداشت من از موضوع به شرح ذیل است:
1) وقتی هزینه ها در سطح فعالیت ها تعریف میشه و خود برنامه اونها رو به سطح بالاتر تسری میده بودجه بندی پایین به بالاست که معمولاً هم همین اتفاق می افته به خصوص وقتی نرم افزاری کار می کنیم.
2) گاهی اوقات، به خصوص در پروژه های EPC، وزن کارها در سطوح بالا تعریف شده و لذا هزینه مجموعه کارها در سطوح بالا مشخص و در قرارداد به صراحت قید شده. حالا باید این هزینه ها در سطوح جزئی تر شکسته شوند که به این حالت بودجه بندی از بالا به پایین می گویند. در پریماورا امکان تعریف بودجه در پنجره WBS وجود داره ولی از مقادیر تعریف شده در پنجره Activities نمیشه استفاده ای کرد. برداشت من اینه که برای محاسبات کلی مالی کاربرد داره.
 

NAHID1

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
در ستون spending plan tally , benefit plan tally چه چیزی را باید وارد کنیم . منظورش از (پروژه های مجموعه اون ) چیه ؟
current budjet , poposed budget چطوری تغییر می کنند ؟
آیا می شه ستون spending plan رو از ماه به ماه به هفته به هفته تغییر داد . یعنی به جای اینکه 11 jul تا 11agust باشه . 4 هفته july باشه .
 
آخرین ویرایش:

NAHID1

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
در ستون spending plan tally , benefit plan tally چه چیزی را باید وارد کنیم . منظورش از (پروژه های مجموعه اون ) چیه ؟
current budjet , poposed budget چطوری تغییر می کنند ؟
آیا می شه ستون spending plan رو از ماه به ماه به هفته به هفته تغییر داد . یعنی به جای اینکه 11 jul تا 11agust باشه . 4 هفته july باشه .
 

NAHID1

عضو جدید
با سلام
هزینه یک منبع در کل پروژه را در p6 کجا می توانیم ببینیم ؟ مثلا یک منبع روی 10 فعالیت این پروژه تخصیص داده شده . هزینه این منبع برای این ده فعالیت چقدر است ؟ کجا باید ببینیم .
 

NAHID1

عضو جدید
سلام
ببخشید انقدر سوال می کنم
در p6 اگر بخواهیم تا دو رقم اعشار را ببنیم چکار کنیم ؟
متشکرم
 

NAHID1

عضو جدید
expense

expense

ببخشیییید. قول می دم دیگه سوال نکنم . این آخریشه
برای اینکه actual costرا وارد کنیم باید یک expense برای هرفعالیت تعریف کنیم . آیا این کار درسته? اگر 1000 تا فعالیت داشته باشیم باید 1000 تا expense وارد کنیم ?
 

Boruziniyat

عضو جدید
با سلام
هزینه یک منبع در کل پروژه را در p6 کجا می توانیم ببینیم ؟ مثلا یک منبع روی 10 فعالیت این پروژه تخصیص داده شده . هزینه این منبع برای این ده فعالیت چقدر است ؟ کجا باید ببینیم .

سلام،
امیدوارم بتونم کمکی بکنم.
برای دیدن نه تنها هزینه بلکه مجموعه اطلاعات مربوط به هر منبع بهترین کار مراجعه به پنجره Resource Assignments است در این پنجره شما می توانید متناسب با نیاز خودتان ساختار شکست مناسب را تعریف کنید و ستونهای لازم را هم نمایش دهید.
برای نمایش مجموع هزینه هر منبع به روش زیر عمل کنید:
  1. Resource Assignments
  2. Right Click / Group and Sort by: Resource
  3. Right Click / Columns: Customize
  4. انتخاب ستونهای مورد نظر
 

Boruziniyat

عضو جدید
سلام
ببخشید انقدر سوال می کنم
در p6 اگر بخواهیم تا دو رقم اعشار را ببنیم چکار کنیم ؟
متشکرم

البته اینکه چه چیزی را و تا چند رقم اعشار ببینید تا حدی متفاوت است ولی همه آنها در مسیر زیر قابل تعریفند:
  1. Edit / User Preferences
  2. Time & Unit برای واحدهای زمان
  3. Date برای تعریف اجزاء تاریخ (که البته از نوع اعشار به حساب نمی آید)
  4. Currency برای فعال کردن نمایش اعشار ستونهای پولی. البته تعداد ارقام اعشار پولی باید در Admin / Currencies تعریف شده باشد.
 
بالا