مشاوره براي كارشناسي ارشد ... تا ارشد

وضعیت
موضوع بسته شده است.

amirpar

عضو جدید
فقط یک مشکلی که توی تایپیک منابع پیشنهادی چه تو این فروم و چه فروم های دیگه هر کسی یه منبع معرفی میکنه
مثلا سال قبل من به توصیه همین دوستان رفتم کتاب کنترل آریاز را گرفتم
الان میگن این کتاب بدرد نمیخوره
معمولا تو هر درس 3 تا 6 کتاب مختلف معرفی میشه
و این واسه کسی که هیچ کدوم از اینها را نخونده واقعا مشکله ونمیتونه تصمیم خوبی بگیره
آیا این طور نیست ؟
 

amirpar

عضو جدید
فقط یک خواهش از مدیر فروم دارم اون هم اینه که
یه بخش تایپیک جداگانه باز کنند و فقط منابع پیشنهادی در آن قید شود و مثل سایر تایپیک ها شلوغ نشه
و اگر هم منبع جدیدی اضافه شد مدیر فروم بتونه اضافه کنه
و این همه تایپیک مشابه باز نشه
 

ARTA675

عضو جدید
سلام
من این سوالو پرسیدم اما کسی جواب نداد

مهندس MASS59 به نظرتون الان وقت کافی وجود داره برای خوندن رهیافت ها برای کنترل الک و مدار؟

یه سواله دیگه نظرتون چیه که من برای هر درس حدود یک ماه وقت بذارم تا مهر ماه
و بعد از مهر شروع کنم به دوره و همزمان خوندن درسها؟
یه سوال دیگه به نظرتون خوندن فلش کارتهای 504 تاثیری نداره تو کنکور؟و اینکه به نظرتون گرامرهارو از چه کتابی بخونم؟
سلام نظر من اینه که هیچ وقت تنها یه درس رو نخونید . جز اینکه مثلا تو موقع بحرانی یه 3 روز رو برا یه درس بزارید که این رو هم چندان پیشنهاد نمیکنم.
بجا اینکه برا 3 تا درس هر کدوم 1 ماه وقت بزارید برا 3 تا درس با هم 3ماه وقت بزارید بنظر بنده بهتر نتیجه میگیرید البته این جور مسائل به طبع آدم ها بستگی داره.
مهم اون خواستن و اراده آدم هستش که انسان رو جلو میبره حتی تو بدترین شرایط .
موفق باشید
 

MASS59

عضو جدید
سلام
من این سوالو پرسیدم اما کسی جواب نداد

مهندس MASS59 به نظرتون الان وقت کافی وجود داره برای خوندن رهیافت ها برای کنترل الک و مدار؟

یه سواله دیگه نظرتون چیه که من برای هر درس حدود یک ماه وقت بذارم تا مهر ماه
و بعد از مهر شروع کنم به دوره و همزمان خوندن درسها؟
یه سوال دیگه به نظرتون خوندن فلش کارتهای 504 تاثیری نداره تو کنکور؟و اینکه به نظرتون گرامرهارو از چه کتابی بخونم؟


سلام
یک ماه برای یک درس خیلی زیاده!
اینطوری اگر پیش برید اول مهر میبینید 4 ماه زامن رو از دست دادید بدون اینکه چیز زیادی بدست آورده باشید
من موافقم با اینکه چند روز یک درس رو بخونید. چون اینطوری دارای یک "دید و بینش" در اون درس میشید و چیزهایی رو که فهمیدید توی خلاصه نویسی ثبت کنید.ولی مثلا 10 روز برای یک درس نه یک ماه!
شما باید طوری برنامه ریزی کنید انگار که 3 ماه دیگه ارشد دارید و میخواید سه چهار تا درس رو خوب خوب بخونید و بزنید. خیلی از بچه هایی که سه ماه پیش ارشد دادند, روزهای قبل از ارشد با خودشون میگفتند کاش یک ماه دیگه وقت داشتیم, اونوقت میدونستیم چطور بخونیم
یادتون بیاد به روزهایی که برای امتحانات پایان ترم برنامه ریزی میکردیم. چند مانه قبل از امتحان , برای هر درس دو هفته وقت میگذاشتیم, ولی وقتی در اثر بازیگوشی زمان رو از دست میدادیم میگفتیم: "عیب نداره برای هر درس یک هفته هم کافی هست" و به همین منوال تا نزدیک انتحانات برای هر درس 2 روز! وقت میگذاشتیم و جالب اینه که در اثر فشاری که پشت سرمون بود دو روزه هم تموم میکردیم

میخوام بگم کارایی ذهن شما در روزهای آخر خیلی بیشتر میشه. شما سعی کنید برای خودتون همون شرایط رو ایجاد کنید
یکی از دلایلی که با کنکور آزمایشی موافقم همین شبیه سازی استرس و فشار در تمام طول سال هست که باعث میشه از وقتتون به نحو احسن استفاده کنید.حتی اگر سوالاش استاندارد نباشه

در مورد زبان, به نظر من فقط زمانهای مرده رو به زبان اختصاص بدید.زبان یک سال هخم کمه براش.گرامر رو بیخیال بشید و لغت بلد باشید و متن زیاد و سرعتی بخونید.اما فقط در زمانهای مرده
 

EECi

مدیر بازنشسته
سلام
یک ماه برای یک درس خیلی زیاده!
اینطوری اگر پیش برید اول مهر میبینید 4 ماه زامن رو از دست دادید بدون اینکه چیز زیادی بدست آورده باشید
من موافقم با اینکه چند روز یک درس رو بخونید. چون اینطوری دارای یک "دید و بینش" در اون درس میشید و چیزهایی رو که فهمیدید توی خلاصه نویسی ثبت کنید.ولی مثلا 10 روز برای یک درس نه یک ماه!
شما باید طوری برنامه ریزی کنید انگار که 3 ماه دیگه ارشد دارید و میخواید سه چهار تا درس رو خوب خوب بخونید و بزنید. خیلی از بچه هایی که سه ماه پیش ارشد دادند, روزهای قبل از ارشد با خودشون میگفتند کاش یک ماه دیگه وقت داشتیم, اونوقت میدونستیم چطور بخونیم
یادتون بیاد به روزهایی که برای امتحانات پایان ترم برنامه ریزی میکردیم. چند مانه قبل از امتحان , برای هر درس دو هفته وقت میگذاشتیم, ولی وقتی در اثر بازیگوشی زمان رو از دست میدادیم میگفتیم: "عیب نداره برای هر درس یک هفته هم کافی هست" و به همین منوال تا نزدیک انتحانات برای هر درس 2 روز! وقت میگذاشتیم و جالب اینه که در اثر فشاری که پشت سرمون بود دو روزه هم تموم میکردیم

میخوام بگم کارایی ذهن شما در روزهای آخر خیلی بیشتر میشه. شما سعی کنید برای خودتون همون شرایط رو ایجاد کنید
یکی از دلایلی که با کنکور آزمایشی موافقم همین شبیه سازی استرس و فشار در تمام طول سال هست که باعث میشه از وقتتون به نحو احسن استفاده کنید.حتی اگر سوالاش استاندارد نباشه

در مورد زبان, به نظر من فقط زمانهای مرده رو به زبان اختصاص بدید.زبان یک سال هخم کمه براش.گرامر رو بیخیال بشید و لغت بلد باشید و متن زیاد و سرعتی بخونید.اما فقط در زمانهای مرده

حرف از دل ما زدی مهندس
درسی بودی که شب تا صبح رو نخوابیدم و بعد با 2 تا استامینوفن رفتم سر جلسه و 19.5 گرفتم!!! اون هم استادی که 4 تا سوال کنکور رو پیچانده بود و داده بود و 3 تا از تمرینهای اپنهایم داده بود و 2 تا اثبات!!!
کلا بهتره همان شرایط کنکور رو همیشه برای خودمان شبیه سازی کنیم... مثلا فکر کنید قراره 4 روز دیگه از 5 فصل مدار کنکور برگزار بشه ... در اونصورت متوجه میشید که بازدهی چقدر میره بالا!:biggrin:;)
من خودم این مدلی هستم!
 

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز
درست میگید دوستان ولی اخه من تو 10 روز نمیتونم کتابو تموم کنم...
یعنی شما میگید 10 روزو بخونم تا هر جا که رسیدم؟اخه من یه سری مشغله هایی دارم نمیرسم 10 روزه تموم کنم...
بعد 10 روز بعدیو یه درسه دیگه بخونم منظورتون انه؟
راستی نگفتید الان مناسبه واسه رهیافت؟
راستی من سیگنالو از راهیان ارشد میخونم عالیه ....
البته تو دوران تحصیل اپنهایمو کامل خونده بودم!
 

EECi

مدیر بازنشسته
درست میگید دوستان ولی اخه من تو 10 روز نمیتونم کتابو تموم کنم...
یعنی شما میگید 10 روزو بخونم تا هر جا که رسیدم؟اخه من یه سری مشغله هایی دارم نمیرسم 10 روزه تموم کنم...
بعد 10 روز بعدیو یه درسه دیگه بخونم منظورتون انه؟
راستی نگفتید الان مناسبه واسه رهیافت؟
راستی من سیگنالو از راهیان ارشد میخونم عالیه ....
البته تو دوران تحصیل اپنهایمو کامل خونده بودم!

قرار نیست در همون مطالعه اول به همه جزییات مسلط بشید ...در بار اول سعی کنید روی مطالب اشناییت کلی پیدا کنید ... مسائل مهم رو بدقت و با صرف وقت حل کنید. دفعه دوم که این درس رو میخونید روی جزییات دقیق تر بشید و سعی کنید تمرینات بیشتری حل کنید .
برای سیگنال هم رهیافت میخونم + تست های تالیفی مومن زاده
قبلا پارسه و اپنهایم رو تا حدودی خواندم ولی منابع اصلیم ان دو کتاب بالایی هست.
راهیان ارشد هم کتاب خوبیست ولی بنظر من اون دید لازم رو نمیده .
 

imanbajelan

عضو جدید
سلام با رتبه 7000 ارشد ميشه جايي قبول شد لطف كن پرس جوي برا ي ما كن غروب منتظرم واجببببببببببببببببه
 

EECi

مدیر بازنشسته
سلام يعني هيچ جايي شبانه ، پيام نور يا غير انتفاعي
تا اونجایی که من میدونم پیام نور مهندسی برق نداره!
ولی اگر منظورتون شبانه هست اخرش در بدتریت دانشگاه دیگه فکر نکنم از 2000 بره بالاتر.
غیر انتفاعی سجاد هم رتبه زیر3000 میطلبه حداقل. غیر انتفاعی های جدید رو نمیدونم. امتحان کنید ولی امید بسیار کم هست دوست من.
:gol:
 

amir_65m

عضو جدید
خواهش می کنم دوستانی که اطلاع دارند در مورد این گرایشهای قدرت ر یک کم توضیح بدن :

1.بدون عنوان!
2.تجدید ساختار
3.مدیریت وکنترل قدرت
4.حفاظت
5.مدیریت انرژی
6.برق ومکاترونیک
 

marfar

عضو جدید
راهنمايي براي انتخاب رشته

راهنمايي براي انتخاب رشته

سلام رتبه من اين شده خواهش مي كنم
راهنماييم كنيد
گرايش رتبه
1 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 1922

2و5و6 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 2672

3 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 1405

4 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 3398

7 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 2374​
 
آخرین ویرایش:

MASS59

عضو جدید
سلام رتبه من اين شده خواهش مي كنم
راهنماييم كنيد
گرايش رتبه
1 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 1922

2و5و6 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 2672

3 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 1405

4 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 3398

7 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif 2374​


سلام
مخابرات روزانه شهرستان متوسط مثل یزد و شبانه دانشگاههای خوب شهرستان مثل فردوسی مشهد شانس دارید
 

mansoormin

عضو جدید
دوستان یه نظری هم به من میدید.من هنوز انتخاب رشته نکردم.
الکترونیک : 1700
مخابرات : 1900
پزشکی : 2000
مگاترونیک : 2200
به نظرتون شهرستان خیلی دور روزانه کجا قبول میشم که یه وقت اونها رو نزنم که بعدا پشیمون شم.روزانه زاهدان رو مطمئنم که میارم غیر از اون چی؟
 

MASS59

عضو جدید
دوستان یه نظری هم به من میدید.من هنوز انتخاب رشته نکردم.
الکترونیک : 1700
مخابرات : 1900
پزشکی : 2000
مگاترونیک : 2200
به نظرتون شهرستان خیلی دور روزانه کجا قبول میشم که یه وقت اونها رو نزنم که بعدا پشیمون شم.روزانه زاهدان رو مطمئنم که میارم غیر از اون چی؟

سهند تبریز و ارومیه هم هر دو روزانه-شانس زیادی دارید
 

MohandesSaem

کاربر بیش فعال
آخرین خبر.....9/3/90

ادامه تحصيل دانش‌آموختگان كارشناسي ارشد دوره‌هاي مجازي در مقطع دكتري

مديركل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد: دانش‌آموختگان دوره‌هاي مجازي كارشناسي ارشد آموزش محور براي ادامه تحصيل به مقطع بالاتر مشكلي ندارند.

دكتر ابوالفضل حسني در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اصلاح خبري كه پيش از اين در گفت‌وگو با وي منتشر شده بود، افزود: دانشجويان دوره‌هاي كارشناسي ارشد مجازي تنها نمي‌توانند به صورت مجازي دردوره دكترا تحصيل كنند، چرا كه هنوز سيستم مجازي در دوره دكترا وجود ندارد و زيرساخت و آيين نامه‌ آن هنوز تدوين نشده است.
وي با بيان اينكه دانش آموختگان مقطع كارشناسي ارشد دوره‌هاي مجازي براي ادامه تحصيل در مقطع بالاتر -دكتراي نيمه متمركز- مشكلي ندارند، خاطر نشان كرد: اين دسته از دانش‌آموختگان مي‌توانند همانند ساير دانش آموختگان مقاطع كارشناسي ارشد در مقطع بالاتر ادامه تحصيل دهند.
 

saeedeh

عضو جدید
سلام دوستان! من ارشد مجاز شدم ولی رتبه ام 4630 تو الکترونیک و4487 تو مخابرات شده.با توجه به اینکه کل ظرفیت ها رو شمردم حدود 3500 تا می خواتن یعنی من هیچ شانسی واسه قبولی ندارم؟ ممکنه دانشگاهها بیشتر از ظرفیتی که اعلام میکنن بپذیرن؟
 

elahe80

عضو جدید
سلام : بچه ها من یک سوال داشتم ....

از آنجایی که من اصلا" فرصت زیادی برای کلی خوانی ندارم و نهایتا" برای هر درس فقط می توانم روی یک کتاب زمان بزارم لذا اگر برای تهیه منابع هر درس (رشته قدرت) فقط یک کتاب رو می توانستید خریداری کنید ، آن کتابها کدام بودند ؟؟
مثلا" من خودم بین انتخاب کتاب های مدرسان شریف ، راهیان ارشد و پارسه مشکل دارم ... کدام موسسه کتاباش بهتره یا هر کدام کدوم درسشون بهتره .... چرا که وقت برای خوندن همه این کتاب نیست !!! پس دنبال کوتاهترین مسیر هستم ..........

روند مطالعاتی که در نظر دارم به قرار زیر است / مثلا" برای درس مدار :
1- خواند متن درسی دکتر جبه دار
2- کتاب نکته و تست

* متاسفانه زمان بیشتر ندارم و شما با این دید و روند مطالعاتی برای هر درس کدام کتابها رو معرفی میکنید(برای هر درس 2 کتاب : طبق مثال

سپاسگزارم - ارادتمند الهه

.
 
آخرین ویرایش:

hosseinassar

مدیر ارشد
سلام
لطفا سوالات خودتون در آدرس پست اول مطرح کنید تا این تاپیک فقط برای معرفی منابع باشه
و از تکرار های مکرر خودداری بشه
با تشکر
 

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
یه سوال داشتم...
جریان معدل موثر چیه مثلا برای من که معدلم 17.3 از دانشگاه ازاد هست اصلا تاثیری داره؟
 

samisami

عضو جدید
سلام با تبريك به شمايي كه رتبه 3 شدين اگه ميشه منابعي رو كه مطالعه كردين رو بگين و اونايي كه واقعا بدردتون خورد ممنون ميشم
 

EECi

مدیر بازنشسته
سلام با تبريك به شمايي كه رتبه 3 شدين اگه ميشه منابعي رو كه مطالعه كردين رو بگين و اونايي كه واقعا بدردتون خورد ممنون ميشم

در تاپیک های مختلف جستجو کنید پیدا می کنید. ایشان در چند تاپیک مختلف منابع رو معرفی کردن
:gol:
 

MASS59

عضو جدید
کاهش استرس کنکور

کاهش استرس کنکور

سلام
یکی از دوستان در مورد کنترل استرس در کنکور پرسیده بودند.یکی از نگرانی های بزرگ من قبل از کنکور استرس بود و ترس از اینکه سر جلسه کنکور در اثر استرس قاطی کنید و مغزتون کارایی اش کم بشه.
اما باور کنید کارایی ذهن شما در اون شرایط حتی بهتر هم میشه.

البته بیشتر ترس من از بیخوابی شب قبل از کنکور بود.در ابتدا سعی کردم دارویی رو پیدا کنم که استرس رو کم کنه یا قرص خواب آوری که گیجی نداشته باشه.اما متاسفانه اکثر این داروها نوعی بیخیالی به شما میدن که همراه با کارایی فاحش عملکرد حافظه و قدرت پردازش مغزتون هست.ولی مطمئن باشید بیخوابی برای همه رقیباتون هم هست و اونقدرها هم نگران کننده نیست. شب قبل از روز اول کنکور فقط 4 ساعت تونستم بخوابم و شب دوم کمتر از 2 ساعت

من فکر میکنم اگر خوب بخونید و از تلاشتون راضی باشید و بگید:"من هر کاری که باید میکردم, کردم" و بقیه اش رو به خدا بسپارید, دیگه دلیلی برای استرس وجود نداره.مطمئن باشید هیچ زحمتی گم نمیشه و بی نتیجه نمیمونه.اگر هم الان نتیجه اش رو نبینید, بعدا خواهید دید

تکنیکهایی هم برای رفع استرس وجود داره که خیلی مفید هستند:
سعی کنید دفتر خاطرات و یاداشت شخصی داشته باشید و اخر شب به جای درس خوندن , برای خودتون چیز بنویسید.نگرانی های خودتون رو بنویسید و به خودتون دلداری بدیدو از اهدافتون بنویسید
اگر دوست صمیمی دارید که حس میکنید وقتی باهاش حرف میزنید تخلیه میشید, روز قبل از کنکور به جای درس خوندن اینکار رو بکنید .
برنامه های غیر واقع بینانه برای درس خوندن نچینید تا حس نکنید همیشه عقب هستید
روز قبل از کنکور همه وسایل لازم برای جلسه کنکور رو مرتب شده کنار بگذارید تا نگران چیزی نباشید
روز قبل از کنکور رو سعی کنید خوش بگذرونید.پیاده روی کنید.تلویزیون و فیلم در اخر شب نبینید. روز قبلش رو صبح زود بیدار شید تا شب زود خوابتون ببره

یک تجربه مفید هم در مورد بیخوابی:
اکثر کنکوریهابا مشکل بدخوابی روبرو هستند.قرصهای خواب تقریبا همگی گیجی و کاهش کارایی مغر رو به دنبال دارند.
یک دلیل بیخوابی کنکوریها این هست که مغز شما مثل چرخ یک دوچرخه که وارونه شده و حتی بعد از اینکه دیگه رکاب نمیزنید هم تا مدتها برای خودش میچرخه, ذهن شما هم وقتی 10 ساعت در روز فعال بوده, شب به محض دست کشیدن از درس متوقف نمیشه!
پس بهتره دو سه ساعت قبل از خواب دیگه درس رو تعطیل کنید
مشکل بزرگتر به هم ریختن چرخه خواب و بیداری هست یا بیماری: Delayed Sleep Phase Syndrome (DSPS).یعنی ساعت خوابتون کم نمیشه.فقط منتقل میشه.یعنی مثلا 4 نیمه شب خوابتون میبره و 12 ظهر هم بیدار میشید.اگر این طوری تا کنکور پیش برید به احتمال زیاد شب کنکور هم بدخوابی میکشید.
علتش هم اینه که چرخه خواب و بیداری ما با هورمونی به نام ملاتونین تنظیم میشه که این هورمون هنگام دیدن نور در روز بلوکه میشه و در تاریکی ترشح میشه و باعث خواب آلودگی میشه.اما کنکوریها که همش زیر نور چراغ مطالعه و به صفحه سفید کتاب زل میزنن, ترشح این هورمون در بدنشون نامنظم میشه.
به همین دلیل باید سعی کنید در طول روز از نور طبیعی روز استفاده کنید و در اتاق روشن شده با نور روز یا اتاقی که پنجره های بزرگ داره درس بخونید یا توی محیط باز.آخر شب هم چراغ مطالعه رو کمی دورتر از کتاب بذارید تا نور شدید نباشه.به مانیتور و تلویزیون هم زل نزنید
ملاتونین به صورت قرص مکمل هم در داروخانه گیر میاد و بدون نسخه هم میفروشن.این قرص خیلی به داد من رسید.مکمل بسیار بسیار امنی هست و مشکل گیجی هم نداره.البته طول اثرش محدود به حدود دو ساعت هست که ترجیحا دیرتر از 11 شب نخوری و قرص رو نجویید.قرص ملاتونین مخلوط با سایر مواد خواب اور هم در بازار هست که به علت اثر گیجی توصیه نمیشه.فقط یک مارک ملاتونین با عصاره چای سبز(ال-تیانین) در بازار هست که اثر آرام بخشی و ضد استرس خیلی عالی داره.البته ملاتونین فقط برای شب قبل از کنکور , نه برای روز کنکور!.
قرص پروپرانولول هم که مخصوص بیماران قلبی هست و تپش قلب رو کم میکنه .یعنی فقط یکی از نشانه ها و عوارض استرس رو کم میکنه نه خود استرس رو. کمی هم گیجی داره و توصیه نمیشه
 

MASS59

عضو جدید
چند نکته دیگه:
می تونید از گوشی های مخصوص شنا که داخل گوش قرار میگیرن و صدای بیرون رو حذف میکنند استفاده کنید تا سر و صدای سر جلسه تمرکزتون رو بهم نزنه و حواستون پرت نشه.اینطوری استرس تون خیلی کمتر میشه( امسال در کلاسی که حوزه ما بود, یه دانشجوی....حدود 10 دقیقه فقط در حال جر و بحث کردن با مراقب بود, سر اینکه میخواست برگه سوالات رو با خودش بیرون ببره.این وسط تمرکز دانشجوهای بیچاره رو بهم میزد)

همچنین به شدت توصیه میکنم از همون اول که سوالات رو بهتون دادند, با خودکار قرمز و سبز و.... سوالات آسون و سخت و متوسط رو علامت بزنید.اول جلسه فقط سراغ سوالای آسون برید و سوالای سخت رو برای آخر بذارید.اینجوری استرستون کمتر میشه.ولی اگر از همون اول توی یک سوال سخت یا سوالی که امکان اشتباه توی اون زیاد هست گیر کنید و چند دقیقه وقتتون رو از دست بدید و هی دوباره برگردید اول سوال و اخرش هم جواب نگیرید, خیلی به هم میریزید
 

ENGBARGH

عضو جدید
سلام به همه مهندسین . یه سوال داشتم .

برا ارشد حتما باید با ریاضیات و مدار شروع کرد ؟ من که قدرتم میشه یا ماشین شروع کنم

تا موتورم روشن شه ؟ بعد برم سراغ مدار و ریاضی ؟ چون علاقه ام به ماشین بیشتره تا ریاضی .

منظورم درس اول برای شروع هست . وگرنه 3 درس اول برا شروع رو همین ماشین ریاضی مدار می زارم .

بعدش منم این سوال دوستمون رو داشتم . الان وقت برا استفاده از رهیافت هست ؟

شد 2 تا سوال .
 

EECi

مدیر بازنشسته
سلام
یکی از دوستان در مورد کنترل استرس در کنکور پرسیده بودند.یکی از نگرانی های بزرگ من قبل از کنکور استرس بود و ترس از اینکه سر جلسه کنکور در اثر استرس قاطی کنید و مغزتون کارایی اش کم بشه.
اما باور کنید کارایی ذهن شما در اون شرایط حتی بهتر هم میشه.

البته بیشتر ترس من از بیخوابی شب قبل از کنکور بود.در ابتدا سعی کردم دارویی رو پیدا کنم که استرس رو کم کنه یا قرص خواب آوری که گیجی نداشته باشه.اما متاسفانه اکثر این داروها نوعی بیخیالی به شما میدن که همراه با کارایی فاحش عملکرد حافظه و قدرت پردازش مغزتون هست.ولی مطمئن باشید بیخوابی برای همه رقیباتون هم هست و اونقدرها هم نگران کننده نیست. شب قبل از روز اول کنکور فقط 4 ساعت تونستم بخوابم و شب دوم کمتر از 2 ساعت

من فکر میکنم اگر خوب بخونید و از تلاشتون راضی باشید و بگید:"من هر کاری که باید میکردم, کردم" و بقیه اش رو به خدا بسپارید, دیگه دلیلی برای استرس وجود نداره.مطمئن باشید هیچ زحمتی گم نمیشه و بی نتیجه نمیمونه.اگر هم الان نتیجه اش رو نبینید, بعدا خواهید دید

تکنیکهایی هم برای رفع استرس وجود داره که خیلی مفید هستند:
سعی کنید دفتر خاطرات و یاداشت شخصی داشته باشید و اخر شب به جای درس خوندن , برای خودتون چیز بنویسید.نگرانی های خودتون رو بنویسید و به خودتون دلداری بدیدو از اهدافتون بنویسید
اگر دوست صمیمی دارید که حس میکنید وقتی باهاش حرف میزنید تخلیه میشید, روز قبل از کنکور به جای درس خوندن اینکار رو بکنید .
برنامه های غیر واقع بینانه برای درس خوندن نچینید تا حس نکنید همیشه عقب هستید
روز قبل از کنکور همه وسایل لازم برای جلسه کنکور رو مرتب شده کنار بگذارید تا نگران چیزی نباشید
روز قبل از کنکور رو سعی کنید خوش بگذرونید.پیاده روی کنید.تلویزیون و فیلم در اخر شب نبینید. روز قبلش رو صبح زود بیدار شید تا شب زود خوابتون ببره

یک تجربه مفید هم در مورد بیخوابی:
اکثر کنکوریهابا مشکل بدخوابی روبرو هستند.قرصهای خواب تقریبا همگی گیجی و کاهش کارایی مغر رو به دنبال دارند.
یک دلیل بیخوابی کنکوریها این هست که مغز شما مثل چرخ یک دوچرخه که وارونه شده و حتی بعد از اینکه دیگه رکاب نمیزنید هم تا مدتها برای خودش میچرخه, ذهن شما هم وقتی 10 ساعت در روز فعال بوده, شب به محض دست کشیدن از درس متوقف نمیشه!
پس بهتره دو سه ساعت قبل از خواب دیگه درس رو تعطیل کنید
مشکل بزرگتر به هم ریختن چرخه خواب و بیداری هست یا بیماری: Delayed Sleep Phase Syndrome (DSPS).یعنی ساعت خوابتون کم نمیشه.فقط منتقل میشه.یعنی مثلا 4 نیمه شب خوابتون میبره و 12 ظهر هم بیدار میشید.اگر این طوری تا کنکور پیش برید به احتمال زیاد شب کنکور هم بدخوابی میکشید.
علتش هم اینه که چرخه خواب و بیداری ما با هورمونی به نام ملاتونین تنظیم میشه که این هورمون هنگام دیدن نور در روز بلوکه میشه و در تاریکی ترشح میشه و باعث خواب آلودگی میشه.اما کنکوریها که همش زیر نور چراغ مطالعه و به صفحه سفید کتاب زل میزنن, ترشح این هورمون در بدنشون نامنظم میشه.
به همین دلیل باید سعی کنید در طول روز از نور طبیعی روز استفاده کنید و در اتاق روشن شده با نور روز یا اتاقی که پنجره های بزرگ داره درس بخونید یا توی محیط باز.آخر شب هم چراغ مطالعه رو کمی دورتر از کتاب بذارید تا نور شدید نباشه.به مانیتور و تلویزیون هم زل نزنید
ملاتونین به صورت قرص مکمل هم در داروخانه گیر میاد و بدون نسخه هم میفروشن.این قرص خیلی به داد من رسید.مکمل بسیار بسیار امنی هست و مشکل گیجی هم نداره.البته طول اثرش محدود به حدود دو ساعت هست که ترجیحا دیرتر از 11 شب نخوری و قرص رو نجویید.قرص ملاتونین مخلوط با سایر مواد خواب اور هم در بازار هست که به علت اثر گیجی توصیه نمیشه.فقط یک مارک ملاتونین با عصاره چای سبز(ال-تیانین) در بازار هست که اثر آرام بخشی و ضد استرس خیلی عالی داره.البته ملاتونین فقط برای شب قبل از کنکور , نه برای روز کنکور!.
قرص پروپرانولول هم که مخصوص بیماران قلبی هست و تپش قلب رو کم میکنه .یعنی فقط یکی از نشانه ها و عوارض استرس رو کم میکنه نه خود استرس رو. کمی هم گیجی داره و توصیه نمیشه

واقها ممنونم مهندس. بسیار مفید بود حرفاتون
:gol:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا