خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
امسال مشکل کم آبی نداریم

امسال مشکل کم آبی نداریم





در صورت رعايت الگوي مصرف؛
امسال مشکل کم آبی نداریم




وزیر نیرو گفت: در سال آبی جاری با وجود کاهش بارندگی ها در مقایسه با سال آبی گذشته، در صورت رعایت الگوی مصرف، کمبود آب نخواهیم داشت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مهندس "مجید نامجو" خاطر نشان کرد: با آبادانی که در کشور اتفاق افتاد و با ظرفیت سازی، سد سازی و مخازنی که ایجاد شد، توانستیم مازاد منابع آبی سال گذشته را ذخیره و منابع آبی امسال را مدیریت کنیم به شکلی که در زمان حاضر موجودی مخازن آب و سدهای کشور با سال گذشته برابر است.
وی تصریح کرد: پارسال در این زمان میزان ذخایر آبی کشور حدود 24 میلیارد متر مکعب بود که امسال هم به همین میزان رسیده است.
نامجو گفت: مدیریتی که در مصرف اعمال شد از دو جهت بوده است، یکی تلاش وزارت نیرو برای بهینه کردن مصرف و دیگری بارندگی های به موقع برای کشاورزان که این دو عامل باعث کاهش درخواست آب برای مصارف کشاورزی شد.
وزیر نیرو افزود: برای امسال کمبود آبی که احساس شود و یا بخشی در کشور دچار مشکل شده باشد، هنوز گزارش نشده است.
وی اظهار داشت: آنچه در توان وزارت نیرو برای مدیریت منابع آبی کشور بود، انجام شده است اما وضعیت موجود شرایط مناسب و پایداری نیست که در این راستا هموطنان و مردم حتما برنامه های اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند تا امسال مشکلی از نظر کم آبی نداشته باشیم.


19 ارديبهشت 1390 ساعت 11:47
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آبرسانی به شهرک طالقانی کرج انجام شد

آبرسانی به شهرک طالقانی کرج انجام شد

آبرسانی به شهرک طالقانی کرج انجام شد

کرج - خبرگزاری مهر: بخشی از منطقه شهرک طالقانی واقع در کلاک کرج از خدمات بهینه آبرسانی شهری برخوردار شدند. مدیر امور آب و فاضلاب کرج مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج با اعلام این مطلب گفت: به منظور آبرسانی به اهالی منطقه شمالی شهرک طالقانی واقع در کلاک پایین که پیش از این خارج از محدوده شهری بودند، عملیات لوله‌گذاری توسعه شبکه به طول 2000 متر و عبور عرضی از زیر ریل راه‌آهن تهران - تبریز انجام شد و ساکنان منطقه فوق از نعمت آب شرب برخوردار شدند.
داود صادقی افزود: این لوله‌گذاری با قطر90 میلی متر از انتهای خیابان ویلا در کلاک آغاز و از ضلع جنوبی ریل قطار تا خیابان طالقانی امتداد یافت و موحب شد ساکنان خیابان طالقانی که پیش از این از آب انبار استفاده می کردند و با مشکلات عدیده ای همچون کیفیت پایین و افت فشار مواجه بودند، از آب شرب سالم برخوردار شوند.
صادقی عنوان کرد : در ضلع جنوبی ریل راه‌آهن و جدا از خیابان طالقانی، شهرک طالقانی با 50 واحد مسکونی وجود دارد که عملیات توسعه شبکه آن به طول حدود 1000 متر آغاز شده و به زودی انشعاب‌های آنها نیز وصل خواهد شد.


۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اجرای برنامه‌های فرهنگی - آموزشی در مدارس نظرآباد آغاز شد

اجرای برنامه‌های فرهنگی - آموزشی در مدارس نظرآباد آغاز شد

اجرای برنامه‌های فرهنگی - آموزشی در مدارس نظرآباد آغاز شد

کرج - خبرگزاری مهر: مدیر امور آبفای شهرستان نظرآباد گفت: برنامه‌های فرهنگی - آموزشی در مدارس شهرستان نظرآباد با هدف ایجاد و اشاعه فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب در بین دانش‌آموزان دبستانی آغاز شد. بهمن بقایی در گفتگو با خبرنگار مهراظهارداشت : با هماهنگی به عمل آمده با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد برنامه‌های ویژه‌ای در آموزشگاه‌های سطح شهرستان نظرآباد آغاز شده است.
وی افزود:این برنامه ها در فروردین ماه امسال برای دو مدرسه شهید وثوقی (دخترانه) و شهدا (پسرانه) در قالب برنامه‌های فرهنگی- آموزشی و مدیریت مصرف آب اجرا شد..
بقایی خاطرنشان کرد: این برنامه توسط یکی از کارشناسان آبفای نظرآباد و پیرامون مدیریت مصرف، راه‌های عملی صرفه‌جویی، روش‌های صحیح مصرف آب در منازل، چگونگی تامین و توزیع و ضدعفونی کردن آب و همچنین توضیحات لازم درخصوص تعرفه‌های آب‌بها پس از هدفمندی یارانه ها، طرح سوال و اهدا جایزه، توزیع پوسترهای اطلاع‌رسانی، بسته‌های واشر شیرآلات آب و... برای 280 دانش‌آموز و کادر آموزشی این دو موسسه بوده است.
مدیر امور آبفای نظرآباد عنوان کرد: قرار است اینگونه برنامه‌ها با هماهنگی قبلی با مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان در سایر مراکز آموزشی دیگر نیز ادامه یابد.



۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توسعه 200 کیلومتر شبکه جمع آوری آبهای سطحی در غرب تهران

توسعه 200 کیلومتر شبکه جمع آوری آبهای سطحی در غرب تهران

توسعه 200 کیلومتر شبکه جمع آوری آبهای سطحی در غرب تهران

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 5 گفت: به منظور هدایت آبهای سطحی، روان سازی مسیر جریان آب و رفع آبگرفتگی معابر، 200 کیلومتراز شبکه انهار در سطح معابر و بزرگراههای غرب تهران احداث و بهسازی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود رضا رئیس دانا در خصوص اجرا و اهداف طرح گفت: به منظور جلوگیری از روان شدن آب های سطحی در هنگام بارندگی در سطح معابر اصلی و بزرگراهی غرب تهران ، طرح تکمیل و بهسازی شبکه جمع آوری و هدایت آب های سطحی اجرا شد.
وی افزود: پس از بازدیدهای مستمر ناظران عمرانی از معابر، انهار نا مناسب و یا فرسوده در نواحی 7 گانه منطقه شناسایی عملیات نهرسازی شامل احداث تک جدول ، نهر رو باز، نهر سر پوشیده و لوله گذاری و... انجام شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح حجم زیادی از آب های روان به داخل جداول هدایت وعلاوه بر رفع مشکل آبگرفتگی بزرگراه ها امکان ذخیره سازی آب های سطحی و استفاده از آن در آبیاری زمین های کشاورزی و باغ ها فراهم می شود.

رئیس دانا ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته 200کیلومتر شبکه جمع آوری آبهای سطحی منطقه توسعه وساماندهی شد.

معاون فنی وعمران منطقه پنج گفت: با بهسازی و مرمت جداول فرسوده معابر شهری که چهره نازیبایی را در معابر بزرگراهی و شریانی ایجاد کرده بود ساماندهی شد.

وی با اشاره به شیب معابر دربرخی از محلات سطح منطقه که هدایت آبهای سطحی به درستی انجام نمی شود گفت: بدین منظور در دربرخی نقاط که به لحاظ شیب نامناسب امکان هدایت آبهای سطحی ازطریق کانال وانهار وجود ندارد چاه جذبی احداث شد.

به گفته رئیس دانا اجرای طرح توسعه شبکه جمع آوری آبهای سطحی واحداث چاه جذبی از جمله اقدامات و برنامه های منطقه در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار شهری است.


۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توضیحات آب منطقه‌ای اصفهان درباره یک خبر

توضیحات آب منطقه‌ای اصفهان درباره یک خبر

توضیحات آب منطقه‌ای اصفهان درباره یک خبر

اصفهان - خبرگزاری مهر: سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان در پاسخ به انتشار خبری در خبرگزاری مهر توضیحاتی را ارائه کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر از اصفهان، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در پاسخ به انتشار گفتگوی خبرگزاری مهر با رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان تحت عنوان "شرکت آب منطقه ای، ضعف مدیریت و ..." مورخ 7/2/1390 مطالب زیر را اعلام کرده است.
تخصیص و تحویل آب به استان یزد و صنایع
طبق قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران انجام اقدامات لازم در خصوص تامین آب مورد نیاز بخشهای مختلف در کشور و کنترل و نظارت بر چگونگی و میزان مصارف آب بر عهده وزارت نیرو گذاشته شده است. بدیهی است که تصمیمگیری در خصوص پروژه های بزرگ ملی همچون تامین آب شرب شهر یزد و صنایع بزرگ ملی بر اساس مصالح نظام و مصوبات هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی انجام می شود و شرکت آب منطقه ای اصفهان در هیچیک از این تصمیمات مهم به تنهایی قادر به تصمیمگیری و اقدام نمی باشد.
در اینجا لازم به ذکر است که قرآن کریم در آیات عدیده ای اهل ایمان را امر به خدا پروایی و مراقبت در مقام بیان حقیقت نموده و از اظهار سخنان بی اساس نهی بلیغ فرموده است، از جمله در سوره احزاب آیه 70 آمده است: « ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بترسید و سخن راست و استوار بگویید » . علیرغم فرامین و توصیه های مؤکد قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام و ائمه هدی (ع) با کمال تاسف اعداد و ارقام منتشر شده از سوی آن خبرگزاری مطابق با واقع نیست به عنوان مثال در خصوص تخصیص آب به فولاد مارشنان به استحضار می رساند در راستای برنامه های توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پنجساله جمهوری اسلامی، وزارت نیرو به عنوان یکی از وزارتخانه های تامین کننده زیرساختهای توسعه موظف شده تا با هماهنگی ریاست محترم دولت و بر اساس برنامه های پیش بینی شده و مورد تصویب مجلس شورای اسلامی نسبت به تامین آب و برق مورد نیاز طرحهای اشتغال زا و توسعه پایدار گام بردارد. برهمین اساس شرکت آب منطقه ای اصفهان با تشخیص و هماهنگی بالاترین دستگاه اجرایی استان یعنی استانداری اصفهان و به منظور توسعه اشتغال زایی در منطقه شرق استان و با توجه به عدم امکان تامین آب از طریق رودخانه زاینده رود نسبت به تامین آب فولاد مارشنان از طریق پساب تولیدی از تصفیه خانه فاضلاب شرق اقدام نموده و زمان تحویل آب نیز پنجسال دیگر می باشد. بنابراین اذعان خواهید کرد که عملکرد آب منطقه ای فقط در جهت سیاستهای کلان استان، ایجاد اشتغال و رفع محرومیت از مناطق شرق استان بدون دست اندازی به حقوق حقابه بران بوده است.
همچنین در خصوص شرکت جنات النعیم هیچگونه قراردادی با این شرکت منعقد نگردیده است. از آنجا که ارائه اینگونه اطلاعات غلط در شرایط فعلی بیش از هر چیز عملکرد دولت خدمتگزار و مجموعه تحت پوشش آن و کارکنان خدوم این شرکت را به چالش می کشد. لذا از آن خبرگزاری محترم درخواست می شود که در موارد مشابه که ارائه اطلاعات غلط منجر به آثار سوء سیاسی و اجتماعی می شود با اعزام خبرنگاران خود به این شرکت صحت مطالب عنوان شده را بررسی و سپس نسبت به درج آن در خبرگزاریها اقدام نمایند.
بحران خشکسالی اخیر و آمار و اطلاعات ارائه شده در خصوص نحوه توزیع آب
همانگونه که مطلع هستید سال آبی اخیر (90-1389) چهارمین سال متوالی است که میانگین بارش استان کمتر از حد میانگین بوده و به لحاظ وضعیت تامین آب، استان اصفهان و بسیاری از نقاط دیگر کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد. طی این سالها میزان آب ورودی به سد زاینده رود سالانه بین 30 تا 40 درصد نسبت به میانگین سالیانه کاهش داشته است و در مجموع در طی 4 سال قریب به 7/2 میلیارد متر مکعب از ورودی مورد انتظار برای این حوضه تحقق نیافته است. در سال جاری نیز بارندگی تا پایان فروردین ماه از 1300 میلیمتر به 850 میلیمتر کاهش یافته است و به دلیل سه سال خشکسالی متوالی حجم سد زاینده رود از 1200 میلیون متر مکعب به 400 میلیون متر مکعب رسیده است. این در حالی است که حجم آب ورودی به سد زاینده رود تا پایان فروردین بایستی حدود 800 میلیون متر مکعب باشد که متاسفانه این رقم 428 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. شرکت آب منطقه ای بر مبنای ماموریت خود و قوانین و مقررات موجود مبنی بر تامین آب شرب به عنوان اولویت، خشکسالی چهار ساله اخیر را با پشتوانه کارشناسی قوی مدیریت نموده است. متاسفانه افراد مختلف بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیق و کافی و با انجام محاسبات سر انگشتی نسبت به وضعیت منابع آب این حوضه اعلام نظر می کنند که اینگونه اظهار نظرها فاقد هرگونه مبانی درست علمی بوده و موجب انحراف افکار می شود .
نحوه مدیریت و نظارت بر توزیع آب در دوره های اخیر
طبق رویه جاری در وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران، همه شرکتهای آب منطقه ای در سراسر کشور موظف هستند که بر اساس دستورالعمل های صادره، برنامه توزیع آب سدهای بزرگ مخزنی را تدوین و پس از تایید شرکت مدیریت منابع آب ایران و استانداری استان ( ستاد بحران ) به اجرا گذارند این برنامه در مناطق مختلف بسته به وضعیت منابع و مصارف مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته و برنامه اصلاحی مجدداً تایید و ابلاغ می شود . بنابراین برنامه ریزی توزیع آب از یک سو تحت نظارت و کنترل وزارت نیرو و از سوی دیگر تحت نظارت و کنترل ستاد بحران استان قرار دارد . با این اوصاف اصرار برخی از افراد مبنی بر سوء مدیریت توزیع آب کاملاً غیرمنطقی و غیرکارشناسی می باشد. این اظهار نظرهای بی پایه علمی و نسنجیده نه تنها کمکی به حال کشاورزان زحمتکش نمی کند بلکه موجب تشویش اذهان آنان و بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین و دستگاههای اجرایی کشور می شود.
هیئتهای سه نفره
تعداد افزاد عضو کمیته های سه نفره و نحوه تعیین آن به روشنی در قانون توزیع عادلانه آب از جمله مواد 19 و 20 و آیین نامه های اجرایی آن مشخص شده است و اقدامات لازم جهت تشکیل این کمیته انجام شده است.
تحویل حقابه کشاورزان پس از احداث سد زاینده رود
بر اساس اسناد و مدارک موجود در این شرکت از زمان احداث و بهره برداری از سد زاینده رود ( سال 1350 ) تا سال 1376 به دلیل نرمال بودن وضعیت بارندگی ، این شرکت همواره آبی بیش از حقابه سنتی کشاورزان به آن ها تحویل داده است . لیکن از سال 1377 تا کنون به دلیل وقوع 2 دوره خشکسالی پیاپی امکان تحویل آب مورد نیاز کشاورزان به ویژه در مناطق شرقی، فقط در سه سال میسر نشده است. معهذا حتی طی همین دوره های خشکسالی نیز در برخی از سالها مانند سالهای آبی 82 الی 86 کشاورزان استان با ارسال نامه های متعدد ( اسناد و مدارک موجود در شرکت ) رضایت خود را از عملکرد این شرکت در توزیع آب ابراز داشته اند لازم به ذکر است که طی سالهای اخیر نیز که اکثر نقاط کشور با بحران خشکسالی مواجه بوده است، شرکت آب منطقه ای همواره جزء شرکتهای برتر در زمینه مقابله با بحران خشکسالی ارزیابی شده است، حال اینکه پس از چهار دوره خشکسالی پیاپی افرادی ناآگاهانه یا آگاهانه این شرکت را آماج حملات خود قرار داده اندکه رفتاری غیر منصفانه است.




۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
روستاییان خراسان رضوی 2.2 درصد بیشتر از متوسط کشوری آب بهداشتی دارند

روستاییان خراسان رضوی 2.2 درصد بیشتر از متوسط کشوری آب بهداشتی دارند

روستاییان خراسان رضوی 2.2 درصد بیشتر از متوسط کشوری آب بهداشتی دارند

مشهد - خبرگزاری مهر: مدیر عامل آبفار خراسان رضوی از جلوتر بودن 2.2 درصدی شاخص برخورداری روستاییان این استان از آب شرب سالم و بهداشتی نسبت به متوسط کشوری خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، محمد دانشگر ظهر دوشنبه در جلسه مدیران و ائمه جماعات امور آبفار شهرستان های استان گفت: در سال گذشته بر رفع محرومیت از مناطق کمتر برخوردار و روستاها تأکید داشتیم، که با روحیه جهادی و کارمضاعف، اقدامات قابل قبولی در سطح روستاهای استان به انجام رسید.
دانشگر از نتایج این تلاش وافر، به جلوتر بودن 2.2 درصدی شاخص برخورداری مردم روستاهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی از متوسط کشوری اشاره کرد و گفت: در حالی که متوسط شاخص برخورداری روستاهای کشور در پایان سال گذشته 77.39 درصد بوده، این میزان در خراسان رضوی به 80.24 درصد رسید.
وی تدوین طرح جامع آب روستایی استان در سال گذشته را از دیگر اقدامات آبفار در سال گذشته دانست و افزود: در سال جاری نیز حرکت به سمت نزدیک و هماهنگ کردن شاخص برخورداری روستاییان شهرستانهای استان با متوسط استان بوده به طوریکه اختلاف این شاخص کاهش یافته و شاهد رشد هماهنگ و عدالت گونه آن در سراسر استان باشیم.
وی در ادامه به رشد 5.98 درصدی رشد شاخص برخورداری روستاییان از آب سالم و بهداشتی مشهد اشاره کرد و گفت: خلیل آباد با رشد پنج درصدی، در رتبه بعدی بیشترین افزایش این شاخص قرار دارد.
وی با بیان اینکه شاخص برخورداری در پایان دولت دهم بایستی به 89 درصد برسد، اظهار امیدواری کرد که در همین مدت این میزان به 91 درصد در استان، ارتقاء یابد.
رئیس ستاد هدفمند سازی یارانه های آبفار خراسان رضوی به ارزیابی معاونت عمرانی استانداری در 3 دوره در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در پایان این ارزیابی ها و در جلسه شورای اداری استان آبفار خراسان رضوی با امتیاز بالایی نسبت به سایر دستگاه ها به عنوان رتبه برتر استان، معرفی شد.
وی موفقیت های به دست آمده شرکت را مرهون اقدامات و تلاشهای همه همکاران و به ویژه تلاش جهادی کارکنان در سطح شهرستان ها دانست.
در ادامه این جلسه از مدیران برگزیده شرکت در سال همت مضاعف و کار مضاعف با اهدی لوح تقدیر از سوی مدیرعامل آبفار استان، قدردانی شد.



۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تامین آب استانهای خراسان از کشورهای همسایه

تامین آب استانهای خراسان از کشورهای همسایه

ابراهیمی خبر داد:
تامین آب استانهای خراسان از کشورهای همسایه

بیرجند - خبرگزاری مهر: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی کم آبی را از مشکلات اصلی استانهای خراسان دانست و گفت: طرح تامین آب استانهای خراسان جنوبی، رضوی و شمالی از کشور تاجیکستان در دست بررسی است. به گزارش خبرنگار مهر در بیرجند، حجت الاسلام حسین ابراهیمی ظهر دوشنبه در دیدار مردمی که با حضور فرماندار شهرستان بیرجند، جمعی از مدیران و مسئولان این شهرستان که در روستای زیرگ برگزار شد، اظهارداشت: متاسفانه مشکل کم آبی یکی از مهمترین مشکلات سطح استان خراسان جنوبی و استانهای خراسان رضوی و شمالی است.
وی با بیان اینکه به دلیل وجود کم آبی در اکثر نقاط کشور تامین آب شرب سالم از داخل کشور به استان وجود ندارد، گفت: در این راستا با راه اندازی شرکتی که مراحل آن نیز انجام شده آب شرب سالم و مورد نیاز مردم سه استان خراسان را از کشور تاجیکستان تامین خواهیم کرد.
نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال 90 کل کشور بیان داشت: خوشبختانه در این لایحه بودجه های خوبی برای روستاها در نظر گرفته شده و مجلس نیز سعی کرد که موارد مربوط به روستاها را با نگاه باز تصویب کند.
تصویب 1500 میلیارد تومان بودجه فرهنگی / اختصاص 278 میلیون تومان به مساجد خراسان جنوبی
حجت الاسلام ابراهیمی از تصویب هزار و 500 میلیارد تومان بودجه فرهنگی برای سال 1390 خبر داد و گفت: تصویب این مبلغ بودجه فرهنگی بی سابقه است.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از این بودجه فرهنگی تصویب شده برای مساجد و حسینیه ها است، خاطرنشان کرد: در سال جاری 278 میلیون تومان به مساجد خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
به گفته این مقام مسئول 178 میلیون تومان این مبلغ از وزارت کشور و 110 میلیون تومان آن نیز از طریق استانداری جذب شده که بین روستاها توزیع خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ما در جامعه اسلامی باید خدمتگذار مردم باشیم چراکه شاخص شایستگی در جامعه اسلامی، خدمتگذاری به مردم و ملت است.
حجت الاسلام ابراهیمی با تاکید بر اینکه شان مسئول در نظام اسلامی، شان خدمتگذاری است، اظهار کرد: در جامعه اسلامی هر کس که از همه نسبت به مردم دلسوز تر و متواضع تر باشد از همه برتر است.
وی با بیان اینکه مسئولان در استان باید نقش رهبری را ایفا کنند، گفت: استانداران در استانها و فرمانداران در شهرستان ها باید توجه داشته باشند که مردم عمل و برخورد آنها را به عنوان برخورد نظام تلقی می کنند و باید بیشتر مراقب عملکرد خود باشند.
ابراهیمی در پاسخ به خواست مردم برای حضور پزشک در این روستا گفت: با توجه به جمعیت کم، امکان حضور پزشک مستقر در این روستا وجود ندارد ولی می توان با اعزام گروه های پزشکی مشکل مردم را برطرف کرد.
فرماندار بیرجند نیز در این جلسه گفت: بسیاری از خواسته های مردم بجا و به حق هستند ولی باید آنها را اولویت بندی کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.
محمد علی قاسم زاده نداف با اشاره به اینکه برخی از خواسته های مردم منع قانونی دارد، اظهارداشت: برای راه اندازی خانه بهداشت در روستا باید روستای مورد نظر جمعیتی بالای یک هزار نفر داشته باشد.
وی در خصوص رفع مشکل کم آبی مردم روستای زیرگ، گفت: ما نه تنها در روستای زیرگ بلکه در بسیاری از روستاهای شهرستان مشکل کم آبی داریم که امیدوایم با استفاده از مجتمع های آبرسانی برای کوتاه مدت مشکل آب شرب مردم حل شود.
فرماندار بیرجند همچنین در خصوص مشکل برق رسانی به گلزار شهدا و راه اندازی خانه ورزش روستایی در این روستا نیز قول مساعد داد.




۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کار احداث سد "تارود" دماوند آغاز می شود

کار احداث سد "تارود" دماوند آغاز می شود

کار احداث سد "تارود" دماوند آغاز می شود

شهرستانهای تهران - خبرگزاری مهر: نماینده مردم شهرستانهای دماوند و فیروزکوه گفت: با پیگیریهای بعمل آمده سد "تارود" دماوند در سال 90 مراحل اجرایی خود را آغاز خواهد کرد و دلیل تاخیر بوجود آمده طولانی شدن مراحل مقدماتی این پروژه بود. شاهرخ رامین در گفتگو با خبرنگار مهر در دماوند اظهار داشت: در تمامی نقاط جهان مبحث کمبود منابع آب و مدیریت بر این بخش بعنوان دغدغه بزرگ مسئولان عالی رتبه کشوری مطرح است.

وی پیرامون وضعیت منابع آبی کشور نیز خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر وضعیت آب کشور بر روی خط قرمز بحران ایستاده که در این میان استان تهران به جهت جمعیت کثیر مقیم در آن با وضعیت نامناسبتری مواجه است.

این مسئول با اشاره به طرحهای آبیاری تحت فشار شهرستان دماوند گفت: با تلاش صورت گرفته و مساعدت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در قالب اجرای طرحهای آبیاری قطره ای بودجه ای کلان در اختیار شهرستان دماوند قرار گرفته است و مردم باید به همان اندازه که از احمال مسئولان جهت جذب اعتبارات عمرانی ناخرسند خواهند شد باید ناخرسندی مسئولان شهرستان دماوند برای عدم جذب سرمایه مذکور از سوی کشاورزان را نیز بحق قلمداد کنند.

وی ادامه داد: در این طرح 50 درصد اعتبارات اجرای پروژه های آبیاری قطره ای از سوی دولت تامین و 50 درصد دیگر این هزینه ها نیز از طریق پرداخت تسهیلاتی با سود پایین به اهالی ارائه خواهد شد همچنین می توان با یکپارچه سازی اراضی که یک کارکرد سودمند محسوب می شود بطور همگانی امور مختلف طرح یاد شده را با شتاب بیشتری به پیش برد.

رامین درخصوص سد "تارود" دماوند نیز عنوان کرد: با پیگیریهای بعمل آمده سد تارود در سال 90 مراحل اجرایی خود را آغاز خواهد کرد و دلیل تاخیر بوجود آمده در این طرح طولانی شدن مراحل مقدماتی بود.

ضرورت تشکیل تعاونی در طرح هفت هزار هکتاری باغات

نماینده مردم شهرستانهای دماوند و فیروزکوه از اجرای طرح هفت هزار هکتاری باغات مثمر سخن به میان آورد و گفت: با مساعدت مسئولان جهاد کشاورزی و استانداری تهران هفت هزار هکتار از اراضی دماوند و فیروزکوه به باغات مثمر تبدیل می شود.

این مسئول بیان داشت: در سایه این طرح که با سود جستن از مواد سوپرجاذب و بهره وری مناسب از منابع آب اجرایی می شود اشتغال امروز و ثروت آینده مناطق مختلف شهرستانهای دماوند و فیروزکوه تامین خواهد شد.

شاهرخ رامین خواستار تشکیل تعاونیهای کشاورزی جهت اجرای طرح فوق شد و افزود: برای اجرای هر چه بهتر این طرح ایجاد تشکلهای مردمی در قالب تعاونیهای شهری و روستایی امری مهم تلقی می شود که امیدوارم اهالی شهرستانهای دماوند و فیروزکوه در اسرع وقت برای تشکیل تعاونیهای خود اقدام کنند.



۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پایش آب شرب بیش از 500 بوستان و فضای سبز تهران

پایش آب شرب بیش از 500 بوستان و فضای سبز تهران

پایش آب شرب بیش از 500 بوستان و فضای سبز تهران

کارشناسان بهداشت شرکت شهر سالم آب شرب 523 بوستان شهر تهران را مورد بررسی و پایش قرار دادند که تنها 8 مورد از یک هزار و 879 مورد در معرض خطر آلودگی قرار داشتند. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حسن علی غفاری مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به پایش‌های دوره‌ای و موردی آب شرب بوستان‌ها، گفت: این بررسی‌ها شامل بررسی بهداشتی منابع تامین آب در بوستان‌ها و فضاهای سبز، تابلوهای اطلاع‌رسانی، ایمنی و بازدارنده، چاه‌های تامین آب، استخرها، آبنماها و آبخوری‌های عمومی است که در آن جزییات و نکات بهداشتی و ایمنی جزء به جزء بررسی می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های به عمل آمده از یک هزار و 879 نمونه آب برداشته شده از 523 بوستان و فضای سبز شهر تهران که دارای آب آشامیدنی هستند، در طی چهار دوره سال 89، مشخص شد که تنها هشت مورد در معرض خطر آلودگی قرار داشته و 2 مورد نیز آلوده بوده‌اند که در همین راستا نتایج بررسی‌ها به صورت کتبی به اطلاع شهرداران مناطق مورد نظر رسیده تا در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

غفاری با اشاره به مراجعه روزانه بیش از 850 هزار نفر به یک هزار و 263 بوستان و فضای سبز در 22 منطقه شهر تهران، تا کید کرد: با توجه به شیوع انواع بیماری‌های روده‌ای و انگلی از جمله وبا و حصبه از طریق استفاده از آب آلوده و تعداد بسیار زیاد استفاده کنندگان از بوستان‌ها و متعاقب آن استفاده کنندگان از شیرهای آب آشامیدنی، پایش آب آشامیدنی موجود در این بوستان‌ها را بیش از پیش ضروری و مهم می‌کند.

وی گفت: در بررسی نتایج پایش آب شرب بوستان‌های شهر تهران در سال 89 مشخص شد که بیشترین نمونه‌برداری مربوط به منطقه 5 شهرداری با 233 مورد نمونه و کمترین میزان نمونه‌برداری نیز متعلق به منطقه 19 شهرداری با 37 مورد بوده است.


۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شبکه فاضلاب کرج عقبتر از متوسط کشوری

شبکه فاضلاب کرج عقبتر از متوسط کشوری

شبکه فاضلاب کرج عقبتر از متوسط کشوری
کرج - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز گفت: اجرای طرح فاضلاب در استان تهران و البرز با یک عقب‌ماندگی نسبت به سطح کشور مواجه شده است. حسین نوری با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج، اظهار داشت: متوسط سطح برخورداری از شبکه فاضلاب در کشور 34 درصد است و در استان البرز تا پایان سال 90 به 13 درصد خواهد رسید.
وی افزود: اگر اعتبارات مورد نیاز بدون تاخیر، تخصیص یافته و جذب شود، شبکه فاضلاب کرج طی 8 سال آینده و در سال 1399 به پایان می‌رسد.
این مسئول در رابطه اقدامات صورت گرفته طی سالهای گذشته تاکنون خاطر نشان کرد: در کرج از مجموع 16 هزار هکتار مساحت، هفت هزار و 600 هکتار به عنوان منطقه اضطراری شناسایی شده و دارای اولویت شبکه‌گذاری بوده است و از سال 1374 تا دو سال قبل، فقط 135 کیلومتر کار شد ولی از سال 88 تا امروز 165 کیلومتر کار انجام شده است یعنی 30 درصد بیشتر از همه سال‌هایی که تا به حال فاضلاب اجرا شده بود.
کمبود اعتبار بزرگترین مانع اجرای شبکه فاضلاب
نوری یادآور شد: اجرای شبکه فاضلاب رشد خیلی خوبی داشته و متوقف نشده اما مانع بزرگی جلوی سرعت این طرح را گرفته که همان کمبود اعتبارات این طرح است.
وی به اقدامات صورت طی مراحل مختلف اشاره کرد و افزود: طی این مدت سه اقدام مناسب صورت گرفت که از آن جمله می توان به؛ امضای تفاهم نامه با شهرداری به منظور آسفالت حفاری ها توسط این شرکت، دریافت اعتبار از سازمان مدیریت برای آسفالت معابری که حفاری می شد و تدوین برنامه برای لحاظ کردن برنامه آسفالت مسیرهای حفاری شده در طرح های عمرانی اشاره کرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز تصریح کرد: به همین دلیل است که طی دو سال گذشته بیش از 13 سال گذشته، شبکه فاضلاب اجرا شده است.
اجرای شبکه فاضلاب کرج مرکزی اجرایی می شود
وی درادامه از اجرایی شدن شبکه فاضلاب کرج مرکزی درسال آینده خبر داد و گفت: از سال آینده و احتمالا اواخر امسال اجرای شبکه فاضلاب هسته مرکزی کرج به طول 80 کیلومتر در برنامه اجرایی قرار می گیرد.
نوری تاکید کرد: در حال حاضر از مجموع 840 کیلومتر شبکه‌ فاضلاب در منطقه اضطراری حدود 350 کیلومتر آن اجرا شده و 490 کیلومتر باقی مانده حدود شش سال به اتمام می‌رسد.
وی اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه در سال 88، به میزان 100 درصد اعتبارات این طرح برای کرج گرفته شد. این در حالی است که در کل کشور فقط چهار شهر بود که توانستند 100 درصد اعتبارات این بخش را جذب کنند.
تصفیه‌خانه فاضلاب کرج در ماهدشت احداث می شود
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز همچنین دریافت فاینانس (وام خارجی) شبکه فاضلاب کرج ازطریق کنسرسیوم خارجی را از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته ذکر کرد و افزود: با دریافت رقم 20 میلیون یورو از طریق کنسرسیوم خارجی، مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کرج در منطقه شور قلعه ماهدشت احداث خواهد شد که ضمن افزایش ظرفیت، تصفیه فاضلاب تا 420 هزار نفر را علاوه بر ظرفیت‌ فعلی ایجاد کند که در این راستا قادر است 50 درصد برق مورد نیاز تصفیه‌خانه را از خودش تامین کند.
این مدیربا بیان اینکه بازپرداخت این وام نیز پس از سه سال شروع می‌شود یادآور شد: اخذ موافقتنامه شورای اقتصاد برای دریافت وام از بانک توسعه اسلامی به مبلغ 100 میلیون یورو از دیگر اقداماتی بوده است که شرکت را قادر خواهد کرد مابفی پروژه‌های فاضلاب کرج را از سال 91 آغاز کرده و ظرف مدت هشت سال یعنی تا سال 99 شبکه فاضلاب کرج را بصورت کامل تکمیل کند.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تبدیل 10 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به سیستم آبیاری مدرن

تبدیل 10 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به سیستم آبیاری مدرن

تبدیل 10 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
به سیستم آبیاری مدرن

تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی میزان تعهد سازمان برای اجرای طرح تبدیل اراضی زراعی و باغی استان به سیستم آبیاری مدرن در سال جاری را 10 هزار هکتار عنوان کرد. به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، مسعود محمدیان در جلسه مدیران ارشد سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی که جهت تبیین برنامه های سازمان در سال جهاد اقتصادی تشکیل شده بود اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی را مهمترین اولویت سازمان در سال 90 دانست.
وی به 224 هزار هکتار پایاب سدهای استان اشاره و با اذعان به کاهش میزان بارش و رسیدن میانگین بارش ها به 250 میلی متر اضافه کرد: در راستای این امر، برای تبدیل آبیاری سنتی به مدرن برای هر هکتار مبلغ 24 میلیون ریال بصورت تهسیلات بانکی با سود کم و نیز با قبول وثیقه اراضی مشاع و 20 میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص می یابد.
محمدیان افزود: در تلاش هستیم این میزان کمک را به 25 میلیون ریال افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزیهای صورت گرفته جهت کنترل محصولات کشاورزی با نیاز مصرف آب بالا و توسعه محصولات با نیاز آبی کم است، خاطرنشان کرد: در این راستا کشت پیاز را کنترل و کشت محصولاتی همچون گلرنگ و کلزا را که نیاز آبی کمی دارند توسعه خواهد یافت.




محمدیان با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی به منظور توسعه کشت کلزا و گلرنگ در بین کشاورزان جز با همکاری بخش خصوصی و تشکل های بخش کشاورزی میسر نخواهد بود، ادامه داد: تشکلها می توانند ضمن تشخیص مشکلات، آنها را تبیین کرده و ارائه پیشنهادات مدون وانعکاس نظر مسئولان به کشاورزان و بالعکس رسالتی است که تشکلهای بخش کشاورزی باید آنرا بر عهده بگیرند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن یادآوری اینکه جمعیت جوان استان و نیاز این جمعیت به اشتغال، اهمیت و نقش بخش کشاورزی را به عنوان یکی از محورهایی که می تواند نقش تعیین کننده در ایجاد اشتغال داشته باشد مشخص می کند، افزود: جامعه ای که می خواهد به سمت توسعه یافتگی حرکت کند نیازمند توسعه و رشد متوازن کشاورزی، صنعت و خدمات است چرا که رشد بخش هایی همچون خدمات و صنعت بدون توسعه بخش کشاورزی موجب ایجاد اشتغال کاذب می شود.
وی با اشاره به اینکه به منظور کاهش هزینه ها باید در اراضی خرد یکپارچه سازی صورت گیرد و این یکپارچه سازی در قالب تشکل ها و یا شرکت های سهامی زراعی و شرکت های کشت و صنعت انجام می شود خاطر نشان کرد: اگر بازاریابی و مکانیزاسیون به صورت موفق توسط تشکل های کشاورزی انجام شود در این صورت بیشتر سود محصول نصیب خود کشاورز می شود و دست واسطه ها از بازار محصولات کشاورزی کوتاه خواهد شد.

۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
10 میلیارد ریال برای آبرسانی به مناطق ییلاقی املش نیاز است

10 میلیارد ریال برای آبرسانی به مناطق ییلاقی املش نیاز است

10 میلیارد ریال برای آبرسانی به مناطق ییلاقی املش نیاز است
رشت - خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان املش گفت: برای آبرسانی به مناطق ییلاقی این شهرستان 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
محمد اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: روستاهای مناطق ییلاقی شهرستان املش از مشکلات کم آبی به ویژه در ایام فصل تابستان رنج می برند.​
وی اظهارداشت: امسال با حمایت و همکاری آب و فاضلاب روستایی استان، مشکل کمبود آب آشامیدنی ساکنان روستاهای سیاه خلک، ملکوت، لرود و مربو از بخش رانکوه شهرستان املش رفع خواهد شد.​
فرماندار املش ادامه داد: برای تامین آب روستای "سیاه خلک" از چشمه های بالا دست، آب "ملکوت" با حفر یک حلقه چاه دهانه گشاد و آب روستاهای " لرود " و " مربو " با 10 کیلومتر خط انتقال آب به وسیله ی لوله گذاری از مناطق شیرچاک و سیاه کوه اقدام خواهد شد.​
شهرستان املش با بیش از 47 هزار نفر جمعیت در شرق استان گیلان واقع شده است.

۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزایش سه برابری طرحهای آبیاری تحت فشار در دماوند

افزایش سه برابری طرحهای آبیاری تحت فشار در دماوند

افزایش سه برابری طرحهای آبیاری تحت فشار در دماوند

شهرستانهای تهران - خبرگزاری مهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: با اجرای طرحهای آبیاری قطره ای در 508 هکتار از اراضی شهرستان دماوند در قالب 118 طرح این میزان نسبت به سال 88 افزایشی سه برابری داشته است. حمیدرضا خلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر در دماوند اظهار داشت: با اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار راندمان آبیاری اراضی کشاورزی از 30 به 90 درصد افزایش می یابد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های به عمل آمده در زمینه توسعه آبیاری قطره ای امید است تا چهار سال آینده راندمان آبیاری منطقه تا 60 درصد افزایش یابد همچنین با اجرای طرحهای لوله گذاری چاه های عمومی بهره وری انتقال آب زراعی نیز از 40 به حدود 100 درصد افزایش پیدا کند.

وی از رشد سه برابری مناطق تحت اجرای طرحهای آبیاری قطره ای در دماوند خبر داد و افزود: با اجرای طرحهای آبیاری قطره ای در 508 هکتار از اراضی شهرستان دماوند در قالب 118 طرح این میزان نسبت به سال 88 افزایشی سه برابری داشته است.

خلیلی با اشاره به اهم فعالیتهای آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در سال گذشته عنوان کرد: صرفه جویی یک میلیون 524 هزار مترمکعبی آب مصرفی با اجرای سامانه تحت فشار در فصل زراعی، عملیات لوله گذار هفت کیلومتری در قالب چهار طرح، اجرای پروژه انتقال آب به طول هزار و 700 متر و آغاز طرح انتقال آب "کوهان" در سطح 440 هکتار از اهم فعالیتهای جهاد کشاورزی دماوند در حوزه آب و خاک طی سال گذشته بود.

شهرستان دماوند با مساحتی حدود ۱۸۸ هزار هکتار در محدوده شهرستانهای فیروزکوه، آمل، ورامین، گرمسار و تهران قرار دارد که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود دو هزار متر است و بر طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۸۵مرکز ملی آمار ایران تعداد 27 هزار و 418 خانوار شامل 96 هزار و 860 نفر در این شهرستان سکونت دارند.



۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تامین آب شهر هشتگرد بزرگترین چالش این منطقه درآینده است

تامین آب شهر هشتگرد بزرگترین چالش این منطقه درآینده است

تامین آب شهر هشتگرد بزرگترین چالش این منطقه درآینده است

کرج- خبرگزاری مهر: مدیر آبفای شهرستان ساوجبلاغ گفت: یکی از چالش‌های پیش رو در شهر جدید هشتگرد تامین و توزیع آب برای جمعیت آینده این شهر است. به گزارش خبرگزاری مهر در کرج، علی مجدی‌نسب با بیان این مطلب اظهار داشت: در برنامه‌ریزی طرح مسکن مهر حدود 360 هزار نفر به جمعیت این شهر افزوده خواهد شد و این در حالیست که امکان استفاده بیشتر از آب‌های زیرزمینی به دلیل محدودیت منابع آبی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: در این راستا ضروری است با اتخاذ تدبیر لازم به گزینه استفاده از آبهای سطحی برای تامین نیاز آبی این منطقه اندیشیده شود.
آب و فاضلاب شهر جدید هشتگرد تاسیس شد
وی در ادامه از تشکیل آبفای شهر جدید هشتگرد به عنوان شانزدهمین شهرتحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان البرز خبرداد و یادآور شد: طی صورتجلساتی بین شرکت آبفای استان البرز و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، خدمات آبرسانی به این شهر از اواخر سال گذشته از شرکت عمران جدا و به شرکت آبفای استان البرز واگذار شد.
مجدی نسب افزود: هم اکنون شهر جدید هشتگرد دارای 12 حلقه چاه فعال، دو ایستگاه پمپاژ یکی به ظرفیت 160 لیتر در ثانیه و دیگری با ظرفیت 250 لیتر در ثانیه است که ایستگاه پمپاژ اصلی طرح آبرسانی به این شهر محسوب می‌شود ودر حال احداث و تکمیل‌ است.
وی گفت: 97 کیلومتر شبکه توزیع آب با قدمت حدود 13 سال که از کیفیت خوبی هم برخوردار نیست و همچنین هفت واحد مخزن ذخیره آب با مجموع ظرفیت 42 هزار مترمکعب از دیگر تاسیسات شهر جدید می‌باشد.
به گفته مجدی نسب این شهر دارای سه هزار رشته انشعاب آب با جمعیتی در حدود 44 هزار نفر است و تصفیه‌خانه فاضلاب آن نیز با روش EPC(طراحی، اجرا و ساخت) با برآورد اولیه 120 میلیارد ریال در مرحله شروع عملیات اجرایی است.

۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اجرای طرحهای گردشگری در 10 سد آبی آذربایجان غربی

اجرای طرحهای گردشگری در 10 سد آبی آذربایجان غربی

اجرای طرحهای گردشگری در 10 سد آبی آذربایجان غربی

ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از آمادگی واگذاری 10 سد آب استان برای اجرای طرحهای گردشگری توسط بخش دولتی و خصوصی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر در تکاب، نقی کریمی صبح دوشنبه در جریان بازدید از طرحهای عمرانی شرکت آب منطقه ای در تکاب ضمن تاکید بر لزوم بهره برداری همه جانبه از ظرفیتهای این طرحهای عمرانی با توجه به وجود جاذبه های بی نظیر طبیعی در اطراف دریاچه سدها، افزود: این سدها هم اکنون آماده واگذاری برای اجرای طرحهای گردشگری به سرمایه گذاران است.​
وی سدهای شهید قنبری ماکو، قیقاج پلدشت، ارس دو، دانالوی ماکو، کانسپی و سنجاق مهاباد، خراسانه بوکان، ورگیل سردشت، جلدیان در پیرانشهر و احمد آب تکاب را از جمله سد های دارای پتانسیل جذب گردشگر، آبزی پروری و ورزش های آبی در استان عنوان کرد.​
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با واگذاری این سدها به بخش خصوصی علاوه بر توسعه صنعت گردشگری، تولید انواع آبزیان و اشتغالزایی در استان رونق خواهد گرفت، ادامه داد: با بهره برداری از سد احمد آباد تکاب زراعت در هزار و 800 هکتار زمین بهبود خواهد یافت.​
کریمی خاطر نشان کرد: سد احمد آباد تکاب 90 درصد پیشرفت اجرایی داشته که با اختصاص اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی آن در کوتاهترین زمان تکمیل و هزار و 800 هکتار از اراضی پایین دست این سد از آب مطمئن برخوردار می شوند .​
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: برای احداث این سد 46 میلیارد ریال هزینه شده و برای بهره برداری از آن 17میلیارد ریال دیگر نیز مورد نیاز است .

۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
267 روستای خراسان جنوبی آب شرب بهداشتی ندارند

267 روستای خراسان جنوبی آب شرب بهداشتی ندارند

267 روستای خراسان جنوبی آب شرب بهداشتی ندارند

بیرجند - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 11 هزار و 507 خانوار در 267 روستای بالای 20 خانوار فاقد آب شرب بهداشتی هستند. علی اکبر بسکابادی در گفتگو با خبرنگار مهر در بیرجند اظهار داشت: برای برخورداری 267 روستا از آب آشامیدنی سالم 68 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی افزود: به دلیل پراکندگی روستاها در این استان برای آبرسانی هر مشترک روستایی به طور متوسط 5 میلیون تومان هزینه می ‌شود.
بسکابادی بیان داشت: در سال گذشته دو هزار و 433 خانوار در 26 روستا از نعمت آب شرب بهداشتی بهره‌ مند شدند.
وی بیان کرد: ضریب برخورداری روستاها از شبکه آبرسانی از 64 درصد در سال 88 به 67 درصد در سال 89 افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال گذشته مبلغ 14 میلیارد و 700 میلیون تومان برای آبرسانی به روستاهای استان هزینه شده است.
54 روستای خراسان جنوبی از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند
بسکابادی از آبرسانی به 54 روستای استان در سال جاری خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح، مبلغ 15 میلیارد تومان مورد نیاز است که در صورت تأمین این مبلغ چهار هزار و 66 خانوار از نعمت آب شرب بهداشتی بهره ‌مند می ‌شوند.
وی با اشاره به فرسوده بودن شبکه آبرسانی شهر طبس مسینا گفت: زیر ساخت‌های موجود در این شهر به هیچ عنوان جوابگوی نیاز کنونی مردم نیست و باید این شبکه مرمت و بازسازی شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی از آمادگی واگذاری شبکه‌ های شهرهای طبس مسینا، گزیک و قهستان به شبکه آبرسانی شهری پس از طی مراحل قانونی خبر داد و تصریح کرد: تمام زیرساخت‌های این سه شهر پس از طی مراحل اداری به آب و فاضلاب شهری واگذار می ‌شود.
متوسط آب مصرفی خراسان جنوبی در روستاها به ازای هر مشترک 302 لیتر در روز است
بسکابادی متوسط آب مصرفی خراسان جنوبی در روستاها به ازای هر مشترک را 302 لیتر در روز اعلام کردو افزود: به طور متوسط مصرف هر نفر در روز حدود 70 لیتر آب مصرف می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: در طول سال حدود دو میلیون و 800 متر مکعب آب مصرف شده که از این میزان آب مصرفی 52 درصد مشترکان در کمترین رنج مصرف قرار دارند.
بسکابادی بیان کرد: کمتر از دو درصد مشترکان خانگی در بالاترین رنج مصرف قرار دارند و این نشان از مدیریت صحیح مصرف در بین خانوارهای روستایی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته حدود چهار هزار مورد انشعاب در سطح روستاها بازسازی شده و حدود شش هزار کنتور فرسوده نیز تعویض شده و کنتورهای جدید با دقت بالا جایگزین شده است.

۱۳۹۰/۰۲/۱۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احتمال آب گرفتکی و خسارت در استانهای شرقی

احتمال آب گرفتکی و خسارت در استانهای شرقی

احتمال آب گرفتکی و خسارت در استانهای شرقی

سازمان هواشناسی احتمال آب گرفتگی معابر عمومی و خسارت دیدن تأسیسات در استانهای شرقی را برای امروز پیش بینی کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، طی 48 ساعت آینده بارش باران گاهی با رعد و برق، وزش باد و تگرگ در استانهای خراسان شمالی و خراسان رضوی ادامه دارد که طی امروز از شدت بیشتری برخوردار می شود و با احتمال آب گرفتگی معابر عمومی و خسارت به تأسیسات همراه است.

پیش بینی می شود که گرد و خاک امروز دوشنبه در استانهای واقع در نیمه غربی همچنان ادامه داشته باشد ولی با شروع بارش در استانهای واقع در غرب، مرکز و تهران از غلظت آن کاسته می شود.

۱۳۹۰/۰۲/۱8
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تعرفه های فروش انشعاب در گلستان تغییر نکرده است

تعرفه های فروش انشعاب در گلستان تغییر نکرده است

تعرفه های فروش انشعاب در گلستان تغییر نکرده است

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، تعرفه های فروش انشعاب آب و فاضلاب تغییر نکرده است. به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، علی اکبر نیک نژاد بعد از ظهر یکشنبه در نشست این شرکت افزود: طبق قانون قبل از هدفمندی یارانه ها، هزینه فروش انشعاب آب در شهر گرگان دو میلیون و 500 هزار ریال برای یک واحد مسکونی و هزینه فروش فاضلاب در شهر گرگان 70 درصد هزینه فروش آب یعنی به میزان یک میلیون و 750 هزار ریال بوده است.
وی اظهار داشت: همچنین برای شهر گنبد هزینه فروش آبدو میلیون ریال برای یک واحد مسکونی که 70 درصد هزینه فروش آن برای فاضلاب معادل یک میلیون و 400 هزار ریال و برای سایر شهرهای استان هزینه فروش آب معادل یک میلیون و 700 هزار ریال که 70 درصد هزینه فروش فاضلاب برای این شهرها معادل یک میلیون و 190 هزار ریال است.
وی با اشاره به تغییرات تعرفه در بخش آب بها و فاضلاب بها خاطر نشان کرد: براساس ابلاغ تعرفه از طرف وزارت نیرو تغییراتی مشاهده شده و میزان مصرف مشترکان در 10 طبقه مشخص و برای هر طبقه نرخی در نظر گرفته شده است که محاسبات آب بها بصورت پلکانی برای مشترکین انجام می گیرد.

نیک نژاد، هچنین در خصوص تغییرات مصرف مشترکین تصریح کرد: چنانچه مشترکان خانگی الگوی مصرف را رعایت کنند (حدود 20 متر مکعب در ماه) هزینه ماهانه آب بهای آن حدود 40 هزا ر ریال در ماه خواهد بود.

این مسئول بیان داشت: میزان مصرف مشترکان در سه ماه آخر سال 89 که پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بوده نسبت به سه ماه آخر سال 88 حدود 3.5 درصد کاهش را نشان داده است.

به گفته وی، همچنین در تعرفه های جدید آبونمان و لحاظ کردن تبصره 2و3 در قبوض آب بها طبق تعرفه های ابلاغ شده از مشترکان دریافت نمی شود.

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان گلستان افزود: چنانچه ملکی بدهی حقوق انشعاب نداشته باشد،میزان هزینه برای جداسازی انشعاب و نصب کنتور مجزا حدود 120 هزار تومان است.

۱۳۹۰/۰۲/۱8
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
17 حلقه چاه جدید برای تامین آب روستاهای هرمزگان حفر شد

17 حلقه چاه جدید برای تامین آب روستاهای هرمزگان حفر شد

17 حلقه چاه جدید برای تامین آب روستاهای هرمزگان حفر شد

بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: جهت تامین آب روستاهای هرمزگان 17 حلقه چاه جدید حفر شد. عبدالحمید حمزه پور در گفتگو با خبرنگار مهر در بندرعباس، بیان داشت: به دنبال تداوم خشکسالی و کاهش شدید سفره های زیرزمینی در بخش منابع آب، این شرکت سال گذشته در همین راستا 24 حلقه چاه را بعلت کاهش دبی کف شکنی کرده و 17 حلقه چاه جدید نیز حفر و 9 دهنه چشمه را بازسازی کرده است.
حمزه پور افزود: شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان با این اقدامات توانسته مشکل کم آبی و بی آبی بسیاری از روستاها را برطرف کند.
وی اظهار داشت: همچنین به منظور کاهش هدر رفت آب شرب، 65 کیلومتر از خطوط انتقال و بیش از 47 کیلومتر از شبکه توزیع مرمت و بازسازی شده و 880 مترمکعب مخازن نیز مرمت و نشت گیری و بیش از 29 هزار فقره حوادث در شبکه ها توسط این شرکت در سال 89 رفع شد.

۱۳۹۰/۰۲/۱8
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بیش از 9 هزار انشعاب جدید آب در قم واگذار شد

بیش از 9 هزار انشعاب جدید آب در قم واگذار شد

بیش از 9 هزار انشعاب جدید آب در قم واگذار شد


قم - خبرگزاری مهر: معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای قم از افزایش 40 درصدی واگذاری انشعاب در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 89 بیش از 9 هزار انشعاب جدید به شهروندان قمی واگذار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌عباس محققیان با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت خدمات مشترکین آبفای قم در سال 89 گفت: سال گذشته 9 هزار و 128 انشعاب به شهروندان واگذار شد که این میزان حدود 40 درصد بیشتر از سال قبل از آن بود.

وی همچنین از نصب 8 هزار و 329 انشعاب آب در سال گذشته در قم خبر داد و افزود: این میزان نسبت به سال قبل از آن نیز بیش از 16 درصد با افزایش مواجه بوده است.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب قم در ادامه با اشاره به افزایش 17 درصدی فروش انشعاب فاضلاب در قم ابراز داشت: میزان فروش انشعاب فاضلاب از 6 هزار و 930 در سال 88 به 8 هزار و 155 در سال 89 رسید.

وی میزان نصب انشعاب فاضلاب در سال گذشته را نیز 2 هزار و 927 فقره اعلام کرد و عنوان کرد: در سال گذشته 18 هزار و 156 کنتور آب معیوب مشترکین نیز تعویض شد که این میزان 17 درصد بیشتر از سال قبل از آن بود.

محققیان همچنین از افزایش 100 درصدی میزان تبدیل انشعابات غیر مجاز به مجاز خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته 76 رشته از انشعابات غیر مجاز در نقاط مختلف شهر شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل شد.

گفتنی است تاپایان سال گذشته بیش از 233 هزار مشترک آب و بیش از 52 هزار مشترک فاضلاب از خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قم بهره‌مند شده‌اند.

۱۳۹۰/۰۲/۱8
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پروژه آبرسانی به شهر سنندج با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست

پروژه آبرسانی به شهر سنندج با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست

پروژه آبرسانی به شهر سنندج با 90 درصد
پیشرفت فیزیکی در حال اجراست

سنندج - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آبفا استان کردستان گفت: پروژه آبرسانی به شهر سنندج با هدف تامین 30 میلیون مترمکعب آب در سال هم اکنون با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست . شاهین پاکروح در گفتگو با خبرنگار مهر در سنندج اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان در راستای ایجاد ثبات هرچه بیشتر در شبکه آبرسانی شهر سنندج پروژه آبرسانی به این شهر را در دست اجرا دارد و هم اکنون این طرح با 90 درصد پیشرفت فیزیکی دنبال و پیگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: این طرح شامل احداث 62 کیلومتر خط انتقال، 81 هزار مترمکعب مخزن، شش واحد ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه آب به ظرفیت تصفیه هزار و 100 لیتر در ثانیه آب سالم و بهداشتی است که عملیات اجرایی آن با جدیت هر چه تمامتر دنبال می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان با اشاره به مزایایی اجرایی شدن این پروژه و بهره برداری از آن گفت: انتقال بخش عمده آب تولیدی به شبکه توزیع بصورت ثقلی است که سهم بالایی در کاهش مصرف انرژی و هزینه های بهره برداری خواهد داشت.
وی عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این پروژه بالغ بر 400 میلیارد ریال است که تا پایان سال 89 رقمی معادل 300 میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز از محل منابع ملی تخصیص و هزینه شده است.
پاکروح در ادامه با اشاره به پیشرفت 90 درصدی این پروژه گفت: با اجرای این پروژه تاکنون 45 کیلومتر خط انتقال، 40 هزار متر مکعب مخزن و 90 درصد از عملیات تصفیه خانه آب به پایان رسیده است.
وی در پایان یادآور شد: تصفیه خانه آب شماره دو سنندج با پیشرفت فیزیکی اعلام شده و ظرفیت تصفیه هزار و 120 لیتر بر ثانیه با سیستم تصفیه *****اسیون مستقیم در زمینی به مساحت 10 هکتار در حال اجراست.

۱۳۹۰/۰۲/۱8
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جدایی آب از انرژی با ادغام نفت و نیرو قوت گرفت

جدایی آب از انرژی با ادغام نفت و نیرو قوت گرفت

جدایی آب از انرژی با ادغام نفت و نیرو قوت گرفت

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با ادغام وزارت نیرو و نفت، وجود بخش آب در این مجموعه معنادار نیست و باید به بخش مرتبطی بپیوندد. عباس رجایی در گفتگو با مهر در خصوص احتمال پیوستن بخش آب وزارت نیرو به کشاورزی اظهار داشت: این پروژه از چند سال پیش مطرح شد و در قانون برنامه پنجم توسعه هم این تکلیف بر عهده دولت گذاشته شده است که تا تعداد وزارتخانه ها را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: البته طرح این موضوع باید در مجلس نهایی شود اما به نظر می رسد با ادغام وزارت نیرو و نفت، وجود بخش آب در این مجموعه معنادار نیست و باید به بخش مرتبطی بپیوندد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره این موضوع که افزایش زیرمجموعه های بخش کشاورزی دراین بخش مشکلاتی را ایجاد می کند، افزود: فعلا این موضوع قطعی نیست اما ازاین نظر که تشکیلات به صورت یک مجموعه با همه امکانات و همه پتانسیلها تحت یک مدیریت واحد درآید مشکلی را ایجاد نمی کند اما برای اینکه ساختار مناسبی برای افزایش بهره وری باشد نمی توان درحال حاضر درمورد آن صحبتی کرد.
رجایی درباره افزایش سهمیه گازوئیل کشاورزی براساس مصوبه جدید ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: این موضوع به تازگی مطرح شده و هنوز در مجلس در خصوص چگونگی اجرای آن و سهمیه تعیین شده صحبتی نشده است اما از آنجایی که سهمیه گازوئیل بخش کشاورزی به اندازه کافی نیست مشکلاتی برای بخش بوجود آمد.
وی افزود: این موضوع بخه صوص برای برخی از کشاورزان که هنوز چاه آب آنها تعیین تکلیف نشده بود و سهمیه ای دریافت نمی کردند مشکلات زیادی را بوجود آورده بود که با توجه به نزدیکی به فصل کشت، این تصمیم گرفته شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به برنامه دولت برای ارایه کارت سوخت به کشاورزان اشاره کرد و گفت: در راستای تصمیم دولت برای افزایش سهمیه گازوئیل، به کشاورزان کارت سوخت ارایه می شود اما مجلس هنوز در جریان جزئیات این موضوع نیست.

۱۳۹۰/۰۲/۱8
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شبکه توزیع آب آشامیدنی رودبار با مشکلات جدی مواجه است

شبکه توزیع آب آشامیدنی رودبار با مشکلات جدی مواجه است

شبکه توزیع آب آشامیدنی رودبار با مشکلات جدی مواجه است

رشت - خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان رودبار گفت: اکثر شبکه های توزیع آب آشامیدنی این شهرستان که در زلزله سال 69 تخریب شده بود، با توجه به فضای حاکم در آن زمان بصورت موقت بازسازی شده و هم اکنون با مشکلات جدی مواجه است.
ایرج موذن در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی شهرهای لوشان، منجیل، رستم آباد و رودبار نیازمند اعتبارات ویژه است.​
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که شهرستان رودبار در کنار رودخانه سپید رود بزرگترین منبع آبی استان قرار دارد چرا در زمینه تامین آب آشامیدنی سالم با مشکلاتی رو به رو است، اظهار داشت: این سد برای بهره برداری کشاورزی ساخته شده و تاکنون در زمینه تصفیه آب پیش بینی خاصی انجام نشده است.​
فرماندار رودبار در خصوص برنامه های برای توسعه باغات زیتون نیز گفت: هم اکنون وسعت باغات زیتون رودبار بیش از شش هزار و 400 هکتار است.​
وی خاطر نشان کرد: برای توسعه باغات زیتون 10 هزار و 700 هکتار زمین اختصاص یافته است، افزود: شهرستان رودبار از مناطق مهم زیتونکاری در ایران است.​
موذن در ادامه تامین آب را مهمترین مولفه توسعه باغات زیتون در این شهرستان دانست و بر لزوم آبرسانی در منطقه تاکید کرد.



۱۳۹۰/۰۲/۱8
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پیشرفت 70 درصدی پروژه سامانه تخلیه سیلاب سد سیاه بیشه بالا

پیشرفت 70 درصدی پروژه سامانه تخلیه سیلاب سد سیاه بیشه بالا


پیشرفت 70 درصدی پروژه سامانه تخلیه سیلاب سد سیاه بیشه بالا



فاز دوم پروژه سامانه تخلیه سیلاب سد سیاه بیشه بالا، 70 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش روابط‌ عمومی موسسه تحقیقات آب، مهندس علی خراسانی‌زاده،‌ مدیر پروژه سامانه تخلیه سیلاب سد سیاه‌بیشه، با اعلام خبر پیشرفت 70 درصدی این پروژه گفت:‌ این پروژه از دو مرحله تشکیل شده که فاز اول آن 6 سال قبل به اتمام رسیده است.
وی افزود: فاز دوم این پروژه از اسفندماه سال 89 توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به موسسه تحقیقات آب داده شده است که براین اساس موسسه مسئولیت تحقیق، بررسی و اجرای پروژه سامانه تخلیه سیلاب سد سیاه بیشه بالا را برعهده دارد.
خراسانی زاده با مورد توجه قراردادن اقداماتی که در قالب فاز دوم این پروژه صورت گرفته است،‌ بیان کرد: طراحی و اجرای پروژه با مقیاس 1:15 و اجرای آن از طریق صفحه‌های شفاف پلکسی‌گلاس از جمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.
وی ادامه داد: حوضچه میانی به دلیل عدم کنترل تراز سطح آب پایاب نیاز به کنترل مناسب برای تراز سطح آب داشت که این امر محقق گردید و پرش هیدرولیکی داخل حوضچه آرامش نیز شکل گرفت.
مدیر پروژه سامانه تخلیه سیلاب سد سیاه‌بیشه بالا با اشاره به نتایج حاصل از انجام تحقیق بر روی این پروژه تصریح کرد:‌ به دلیل پلکانی بودن تندآب، جریان‌های ریزشی و رویه‌ای برای تنظیم این تندآب تشکیل شد که با اندازه‌گیری‌های صورت گرفته، سرعت ورود آب به حوضچه به ازای دبی حداکثر 203 متر مکعب بر ثانیه،‌ 14 متر بر ثانیه است. همچنین سرعت خروج آب از این حوضچه معادل 6 متر بر ثانیه است.





1304998093orig.jpg

سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل موسسه تحقیقات آب
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیوان محاسبات خراسان شمالی از شرکت آب منطقه ای این استان تقدیر کرد

دیوان محاسبات خراسان شمالی از شرکت آب منطقه ای این استان تقدیر کرد

دیوان محاسبات خراسان شمالی از شرکت آب منطقه ای این استان تقدیر کرد

مدیر کل دیوان محاسبات خراسان شمالی با حضور در شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی به خاطر اجرا و بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شیروان در موعد مقرر از این شرکت تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، "هادی محتشمی نیا" در نشستی در تالار همایش های این شرکت، با اهدای یک جلد کلام ا... قرآن مجید به مدیر عامل این شرکت از زحمات و تلاش های مدیران و کارکنان شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی برای اجرا و بهره برداری از طرح آبرسانی به شهر شیروان تقدیر کرد.
این طرح همزمان با سفر سوم هیأت دولت به خراسان شمالی در آبان ماه 1389با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسوولان استان و شهرستان شیروان به بهره برداری رسید.
مدیر کل دیوان محاسبات خراسان شمالی در این نشست گفت: تقدیر دیوان محاسبات از این شرکت در این نشست گواه این است که دیوان محاسبات علاوه بر رصد عملکرد مالی دستگاه ها به منظور هدایت آن در چارچوب مقررات، اقدامات مثبت دستگاه ها را نیز می بیند.
"هادی محتشمی‌نیا" ‌افزود: این دیوان علاوه بر پیشگیری و کشف تخلفات مالی دستگاه ها، تقدیر و تشکر از دستگاه های موفق را نیز وظیفه قانونی و شرع خود می داند.
وی گفت: به نمایندگی از مردم شهر شیروان و همچنین به نمایندگی از کارکنان شرکت آب منطقه‌ای خراسان ‌شمالی، از مدیر عامل این شرکت تشکر می کنم.
او در این نشست اعلام کرد: آمار تخلفات مالی دستگاه های اجرایی در سال 88 در مقایسه با سال های قبل از آن در استان خراسان شمالی کاهش چشمگیری داشته و حرکت به سمت مسیر صحیح بیشتر شده است.



1304998093orig.jpg

سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
امسال 2500 میلیارد تومان اوراق مشارکت بخش آب به فروش می رسد

امسال 2500 میلیارد تومان اوراق مشارکت بخش آب به فروش می رسد

امسال 2500 میلیارد تومان اوراق مشارکت بخش آب به فروش می رسد

مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در اهواز گفت: فروش حدود سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بخش آب نهایی شده که 500 میلیارد تومان آن توسط سازمان آب و برق خوزستان در اسفندماه سال گذشته جذب شده و بقیه نیز طی سال جاری در استان های دیگر به فروش خواهد رسید.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، مهندس "محمد حاج رسولیها" در نخستین گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور در اهواز افزود: حدود 40 درصد منابع آب سطحی کشور، معادل 17 میلیارد متر مکعب، در استان خوزستان قرار دارد.
مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران سپس افزود: وضعیت آب در جامعه بسیار شکننده است و هیچ گونه سستی و کم کاری در این حوزه نباید داشته باشیم؛ بلکه باید با تلاش مضاعف، صنعت آب کشور را در همه زمینه ها سرافزار کنیم.
وی تصریح کرد: هیچ مصوبه سدسازی جدید در وزارت نیرو صورت نمی گیرد، مگر اینکه نیازهای پایین دست و بالادست مورد توجه قرار گیرد.
مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: از برنامه چهارم توسعه قرار شده هیچ سد دیگری در کشور ساخته نشود، مگر منابع آن تخصیص پیدا کند که این جزو تکالیف برنامه پنجم توسعه است.
حاج رسولیها با اشاره به اهمیت شبکه های آبیاری و زهکشی، اظهار داشت: انتظار تمام مسئولان کشور ساماندهی شبکه های آبیاری و زهکشی است.
سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت یکی از راه های تامین منابع مالی پروژه های وزارت نیروست، افزود: حدود سه هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت نهایی شده که 500 میلیارد تومان آن توسط سازمان آب و برق خوزستان در اسفند ماه سال گذشته جذب شده و بقیه نیز طی سال جاری در استان های دیگر به فروش خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این گردهمایی گفت: پیشرفت های چشمگیر در صنعت آب و نیاز روزافزون جامعه به این مایع حیاتی، تامین هر چه پایدارتر آب مصرفی با توجه به کمبود آب در دنیای امروز و بهره برداری بهتر از منابع آب، نشان دهنده اهمیت مطالعه و اجرای طرح های توسعه منابع آب است.
دکتر علیرضا رضانیا افزود: در این راستا با توجه به نوآوری های متعدد در زمینه های مهندسی منابع آب، استفاده از فناوری های نوین و ارتقای سطح علمی، تخصصی و مدیریتی جامعه مهندسان کشور، امری اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: این گردهمایی با نگرش ویژه به چالش های مطالعات فنی طرح های توسعه منابع آب برگزار شده و حل مشکلاتی چون یکپارچه نبودن ضوابط، معیارها، دستورالعمل های مطالعاتی، مهندسی ارزش و ... در طرح های توسعه منابع آب به منظور توسعه روز افزون صنعت آب و استفاده از این تصمیمات در مطالعات و اجرای پروژه ها را در برنامه دارد.
رضانیا با اشاره به محورهای این گردهمایی اظهار داشت: جامع نگری در طرح های توسعه منابع آب، ساز و کار تصویب طرح های توسعه، ضوابط و معیارهای فنی در مطالعات طرح ها، تجربیات جهانی در مطالعات توسعه منابع آب، تجربیات تخصصی ویژه در طرح های توسعه، اقتصاد طرح های توسعه و نقش شرکت های مهندسان مشاور در طرح های توسعه منابع آب، از محورهای نخستین گردهمایی سه روزه معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور است.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به پتانسیل های موجود در استان خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان با وسعتی بیش از شش میلیون هکتار، بالغ بر چهار درصد کل مساحت کشور را شامل شده و دارای اقلیم گرم و خشک با متوسط بارندگی سالیانه 255 میلی متر در سال است.
وی اضافه کرد: حدود 92 درصد زیرساخت های شبکه های آبیاری و زهکشی خوزستان اجرا شده که این از موفقیت های سازمان آب و برق خوزستان به شمار می رود.
رضانیا بیش از 90 درصد آب مصرفی کشور را مربوط به بخش کشاورزی دانست و با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر صرفه جویی 10 درصدی در این حوزه، افزود: برنامه ریزی در این راستا با انسجام و بازنگری مستمر ضروری به نظر می رسد، زیرا صرفه جویی 10 درصدی در آب کشاورزی، در واقع برابر با تمامی آب مصرفی در بخش آب شهری و صنعتی است.
سرپرست معاونت طرح و توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: این گردهمایی موجب آشنایی شرکتهای آب منطقه ای با پتانسیل ها و توانایی های یکدیگر می شود.
مهندس مسعود حکمی افزود: هشت کارگروه در این گردهمایی تشکیل شده که مباحث مربوط به مطالعات فنی طرح های توسعه منابع آب در آنها بررسی و راهکارهای عملی و فنی مطرح خواهد شد.
وی ادامه داد: 140 نیروی متخصص و فنی در معاونت طرح و توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان مشغول به خدمت هستند که موفقیت های طرح های بزرگ نیز با تلاش و پشکار آنها به ثمر نشسته است.
نخستین گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان و همکاری شرکت مدیریت منابع آب ایران، از 20 تا 22 اردیبهشت ماه جاری در اهواز برگزار می شود.




1304998093orig.jpg



1305015339orig-pic3.jpg



سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰

منبع خبر: شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آغاز به کار اولین گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور در اهواز- گزارش تصویری

آغاز به کار اولین گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور در اهواز- گزارش تصویری

آغاز به کار اولین گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور



نخستین گردهمایی معاونان و مدیران فنی شرکت های آب منطقه ای کشور، امروز - سه شنبه 20 اردیبهشت ماه - در اهواز آغاز به کار کرد.
گزارش تصویری این رویداد را ملاحظه فرمایید.



1305011453orig.jpg



1305011453orig-pic10.jpg






سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰

منبع خبر: شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برنامه ریزی مدون و منظم برای مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی و اصلاح شیوه آبیاری ضروری است

برنامه ریزی مدون و منظم برای مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی و اصلاح شیوه آبیاری ضروری است


برنامه ریزی مدون و منظم برای مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی و اصلاح شیوه آبیاری ضروری است


سرپرست شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر در نشست مشترک با نمایندگان باغداران بخش سعدآباد گفت: با توجه به اهمیت و ارزش آب و محدودیت منابع آب استان بوشهر، مدیریت عرضه و تقاضای آب و اصلاح شیوه آبیاری با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و تعامل و همکاری باغداران لازم و ضروری است .

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر، مهندس سید مهدی موسوی در ادامه به کمبود آب به خصوص در چند روز اخیر در شبکه آبیاری دالکی بخش سعدآباد اشاره کرد و افزود: تا زمان احداث سد مخزنی دالکی بایستی میزان آب موجود را بر اساس نظر کارشناسان فنی شرکت و تجربیات چند ساله اخیر نمایندگان باغداران مدیریت کنیم تا بتوانیم آثار زیان بار ناشی از خشکسالی های اخیر را تا حدودی جبران نماییم .
سرپرست شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر سپس افزود: شبکه آبیاری دالکی یک کانال اصلی به طول 23 کیلومتر دارد که به دو منطقه بالادست و پایین دست تقسیم شده و بیش از یک میلیون و سیصد هزار اصله نخل از آن مشروب می شوند .
مهندس موسوی تصریح کرد: برای افزایش راندمان انتقال آب، شتاب و سرعت بیشتر به جریان آب و آبیاری بهتر نخیلات، بایستی کانال اصلی حاج مهدی به مناطق بیشتری تقسیم شود تا با تمرکز آب در یک قسمت بتوانیم راندمان توزیع را افزایش دهیم .
وی با اشاره به اینکه خشکسالی آثار مخرب کوتاه مدت و دراز مدت بر آب های سطحی و زیرزمینی داشته، اظهار داشت: آثار خشکسالی ها با بارندگی های مقطعی از بین نخواهد رفت؛ بنابراین رعایت صرفه جویی و مصرف بهینه از سوی کشاورزان ضروری است.
وی از باغداران خواست تا با پرداخت به موقع آب بها، شرکت را در انجام عملیات تعمیر و نگهداری و لایروبی کانال ها و همچنین ادامه انجام کارگروه گشت و بازرسی و اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت یاری کنند .
سید مهدی موسوی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله با تلاش شبانه روزی مهندس رجایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر، شاهد ساخت و تکمیل سد مخزنی دالکی باشیم .
سپس حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی هاشمی، روحانی اعزامی از قم، به بیان ارزش و اهمیت آب از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت: باید با صرفه جویی در مصرف آب، شکرگزار این نعمت الهی و ارزشمند باشیم.
وی از همکاری و تعامل سازنده و اثرگذار باغداران و متولیان بخش آب تقدیر و تشکر کرد .
در پایان نشست غلامرضا وفایی، بخشدار سعدآباد، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش های شبانه روزی پرسنل شرکت بهره برداری استان بوشهر و مسئولان توزیع آب، اظهار داشت: باید طرح های کارشناسی و برنامه ریزی شده مجموعه آبیاری را پذیرفته و همه باغداران را به توسعه همکاری و مشارکت با آن مجموعه پرتلاش تشویق و ترغیب کنیم تا در سایه گسترش تعامل و همکاری بتوانیم شاهد افزایش عملکرد مطلوب از سوی مجموعه آبیاری و در نهایت کسب رضایت کشاورزان که هدف اصلی متولیان امر است، باشیم.




1305011453orig-pic10.jpg




1305011453orig-pic10.jpg


سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نصب 68 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و صنعت استان بوشهر

نصب 68 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و صنعت استان بوشهر


نصب 68 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و صنعت استان بوشهر

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر از نصب 68 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های صنعت و کشاورزی استان بوشهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، مهندس حسین آذرپرا با بیان این مطلب افزود: هم اکنون حدود 12 هزار و 900 حلقه چاه فعال در استان وجود دارد که سالانه حدود 660 میلیون متر مکعب آب برداشت می کنند.
وی هدف از نصب این کنتورها را مدیریت برداشت آب اعلام کرد و تصریح نمود: بدین منظور تاکنون یک هزار و 750 کنتور حجمی نیز بر روی چاه های کشاورزی استان نصب شده است.
آذر پرا خواستار همکاری کشاورزان در جهت نصب کنتورهای حجمی و هوشمند آب بر روی چاه های کشاورزی استان شد و گفت: اجرای پروژه نصب این کنتورها گام موثری برای حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیر زمینی است.
وی با اشاره به وقوع خشکسالی های اخیر که موجب کاهش کمی و کیفی آب های زیرزمینی استان شده است، افزود: صرفه جویی آب در زمینه های کشاورزی، صنعتی و شرب از اهمیت خاصی برخوردار است.
این مقام مسئول یادآور شد: از آنجایی که کشاورزان بهره برداران اصلی منابع آب زیرزمینی در استان هستند، رعایت الگوی کشت و افزایش بهره وری از آب با بهره گیری از شیوه های مدرن آبیاری و تکنولوژی های جدید یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی ابراز داشت: شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان ملزم به نظارت جدی تر بر نحوه مصرف آب و افزایش راندمان بوده و این امر در الزامات برنامه پنجم توسعه و قوانین بودجه سنواتی نیز پیش بینی شده است.
وی همچنین انتقال و فروش آب به خارج از اراضی ای را که پروانه چاه برای آنها صادر شده است، ممنوع اعلام کرد و افزود: به گروه های گشت و بازرسی و حفاظت از منابع آب تکلیف شده است که هرگونه انتقال آب به خارج از محدوده مجاز مصرف و یا استفاده از آب برای مصارفی به جز موارد مندرج در پروانه صادره را گزارش کنند تا با خاطیان برابر مقررات برخورد شود.


1305011453orig-pic10.jpg




1305011453orig-pic10.jpg

سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سطح زیر کشت محصولات زراعی شبکه های آبیاری شمال خوزستان به وضعیت نرمال رسید

سطح زیر کشت محصولات زراعی شبکه های آبیاری شمال خوزستان به وضعیت نرمال رسید


سطح زیر کشت محصولات زراعی شبکه های آبیاری شمال خوزستان به وضعیت نرمال رسید

سطح زیر کشت محصولات کشاورزی تحت پوشش شبکه های آبیاری شمال خوزستان در زمستان و بهار سال زراعی جاری به بیش از 66 هزار و 200 هکتار رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان، مدیر امور مشترکان این شرکت با اعلام این خبر افزود: از این مقدار بیش از 54 هزار و 700 هکتار به شبکه آبیاری دز و مابقی به شبکه های آبیاری کرخه شمالی (اوان و دوسالق) اختصاص داشته است.
مهندس"ناصر بهمنش فر" بیشترین سطح زیر کشت این منطقه را محصول گندم عنوان کرد و گفت: بیش از 49 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر این کشت استراتژیک رفته است.
وی عمده محصولات کاشته شده دیگر را کاهو، هویج ،کلم، ذرت بهاره و پیاز اعلام کرد.
به گفته بهمنش فر، قریب به 45 نوع محصول مختلف در این دو فصل زراعی در منطقه شمال خوزستان به زیر کشت رفته است.
گفتنی است در چند سال اخیر به دلیل شرایط کم آبی موجود سطح زیر کشت محصولات زراعی شمال خوزستان کاهش یافته بود.
شرکت بهره برداری از شیکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه آبیاری دز، لور و شبکه های آبیاری حوزه کرخه شمالی(اوان و دوسالق) را بر عهده داشته و بیش از 18 هزار مشترک دارد.



1304998500orig.jpg

سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان
 

Similar threads

بالا