روش لوله گذاري در دريا

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.کسی در مورد لوله گذاری از مسیر بندرعباس به قشم اطلاعی داره؟
 

meytim

متخصص محاسبات عددی و MATLAB
کاربر ممتاز


  • اونطور که از این متن پیداست، مقدماتی از لوله‏گذاری به روش S-Lay بیان شده. منبع 5 این نوشته، اولین پروژه لوله‏گذاری شرکت صدرا هست (فاز 8 پارس جنوبي)، که اونطور من بخاطر دارم، با همین شناوری که توی این متن معرفی شده قرار بود انجام بشه، اما دچار Buckle شد (همون اتفاقی که پیشگیری از اون در چکیده مقاله، و چند بخش و زیربخش دیگر مقاله، به عنوان یکی از اهداف طراحی معرفی شده). این اتفاق خسارت بسیار عظیم و غیرقابل باوری رو به شرکت صدرا و کارفرمای اون وارد کرد. نهایتاً فکر می‏کنم شناور Solitaire که به صورت double joint کار می‏کنه این پروژه رو از نو انجام داد (حدس می‏زنم که اون لوله‏های قبلی در کف خلیج فارس رها شدند، چون بازیابی اونها خودش یه پروژه دیگه می‏شد).
  • در بخش 2-1 در مورد روش Reel Lay نوشته شده. این روش برای لوله‏های Flexible هم استفاده می‏شه و در اون به جای Stinger از Chute استفاده می‏شه (مطابق اون چیزهایی که من از نزدیک دیده‏ام نه نوشته‏ها).
  • روشی که در بخش 2-2 در موردش نوشته شده، می‏شه بهش به عنوان بخشی از بعضی از لوله‏گذاریها نگاه کرد. اون هم اون لوله‏گذاریهایی که یک سمتش به خشکی ختم می‏شه (و معمولاً با نام Export مي‏شناسنش). در این صورت با توجه به اینکه عمق آب در نزدیکی ساحل به شناور اجازه کار نمی‏ده، به‏اجبار باید به این روشها متوسل شد. در ضمن جوشکاری لوله‏ها هم لزوماً در ساحل انجام نمی‏شه.
  • در بخش 2-3-2-1 در مورد آنالیز نصب خط لوله به روش S-Lay صحبت شده. این نوشته شاید یک دیدی به خواننده در مورد آنالیز بده، اما باید دقت کنید که آنالیزی که در عمل انجام می‏شه این قدر آبکی نیست. برای این کار از نرم‏افزارهای خاص این کار، مثل OFFPIPE و ORCALAY استفاده می‏شه. این نرم‏افزارها آنالیز رو با استفاده از روش پارکهای بسته (المانهای محدود) انجام می‏دن. این نرم‏افزارها فقط تحلیل می‏کنن، و قادر به طراحی نیستند. طراح با تغییر پارامترهای طراحی و گرفتن اجراهای مختلف و مقایسه خروجیهای اون با معیارهای مورد نظر، مقادیر مطلوب پارامترها رو پیدا می‏کنه.
  • در بخش 3-1 ادعا شده که "به منظور دست یابی به راندمان بالا و پایین آوردن خطای جوشکار از نوع اتوماتیک استفاده می شود." باید دقت کرد که این عامل خیلی مهم و تعیین‏کننده‏‏ای در این نوع پروژه‏ها نیست؛ توجیه اقتصادی یک طرح عامل بسیار مهم‏تری هست.
  • پروژه‏های لوله‏گذاری، پروژه‏های کاملاً حرفه‏ای هستند و معمولاً مدارکشون به زبان انگلیسی تهیه می‏شه. واسه همین این متن رو باید از اين نظر كه يك اطلاعات كلي در مورد اين نوع پروژه‌ها به خواننده مي‌ده، نگاه كرد.
در ضمن تشكر نداشتم، اينجا مي‏نويسم؛ خيلي ممنون.
 
آخرین ویرایش:
بالا