╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

Andromeda Galaxy

عضو جدید
سلام
شرمنده دیر اومدم
ببین عزیزم ستاره مجموعه ای از گاز عمدتا هیدروژنه که داخلش انفجار هسته ای رخ می ده و از خودش انرژی تولید می کنه ولی دنباله دارها اجرام خیلی کوچکتری هستند که از مثلا یخ تشکیل شدن مثلا اندازه یه کوه هستند یا چند کیلومتر این کوه یخی وقتی به خورشید نزدیک می شه مقداریش ذوب می شه و چون تکه تکه هستند معمولا قسمت هاییش جدا میشه و یه دم در آسمون می سازه
ببخشیداگه بد گفتم
کهکشانی باشی
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
شرمنده دیر اومدم
ببین عزیزم ستاره مجموعه ای از گاز عمدتا هیدروژنه که داخلش انفجار هسته ای رخ می ده و از خودش انرژی تولید می کنه ولی دنباله دارها اجرام خیلی کوچکتری هستند که از مثلا یخ تشکیل شدن مثلا اندازه یه کوه هستند یا چند کیلومتر این کوه یخی وقتی به خورشید نزدیک می شه مقداریش ذوب می شه و چون تکه تکه هستند معمولا قسمت هاییش جدا میشه و یه دم در آسمون می سازه
ببخشیداگه بد گفتم
کهکشانی باشی
سلام دوست عزیز
ممنونم از پاسخ زیباتون
کاملا به جا و زیبا
دستتون درد نکنه
آسمانی باشی عزیزم
 

tom_daker2012

عضو جدید
سلام برادر عزیز کارت حرف نداشت ممنونم ازت دستت درد نکنه

من خودم دارم یه تحقیق کار میکنم درباره نجوم این ایمیل منه اگه میشه موضوعاتی در مورد نجوم و فناوری فضایی گیر آوردی ممنون میشم واسم بفرستی

asghar.rad88@gmail.com

www.nasa.gov
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولد ستارگان در يک کهکشان مارپيچي در تصاوير ناسا

تولد ستارگان در يک کهکشان مارپيچي در تصاوير ناسا

تولد ستارگان در يک کهکشان مارپيچي در تصاوير ناسا
تلسکوپ هابل ناسا تصاويري از کهکشان مارپيچي NGC 2841 تهيه کرده که در آن يک صفحه خطوط غبار با ستارگان بسيار مشخص است. به گزارش ايسنا، در اين تصوير يک توده درخشان از نور ستارگان باعث روشن شدن مرکز اين کهکشان شده‌است. خطوط غبار به صورت مارپيچي به سمت خارج کهکشان کشيده شده که روي توده اي از ستارگان ميانسال سفيدرنگ سايه انداخته است. ستارگان جوانتر آبي رنگ نيز در بازوهاي مارپيچي قرار دارند. در اين ميان انتشار سحابي صورتي رنگ نيز که نشانگر تولد ستارگان جديد است به طور قابل توجهي ديده نمي شود. احتمالا تابش و بادهاي مافوق صوت از ستارگان جوان بسيار داغ آبي رنگ به از بين رفتن گاز صورتي رنگ باقيمانده منجر شده و در نتيجه شکل گيري ستارگان بيشتر را در مناطقي که در آن متولد شده‌اند متوقف کرده است. کهکشان NGC 2841 در حال حاضر در مقايسه با ساير کهکشان هاي مارپيچي که با سحابي هاي منتشرشده مي درخشند، از سرعت به نسبت پاييني در شکل گيري ستارگان برخوردار است. اين کهکشان در فاصله 46 ميليون سال نوري از صورت فلکي دب اکبر قرار دارد.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مجله نشنال جغرافی گزیده ای از بهترین تصاویر رویدادهای نجومی هفته گذشته را در قالب گزارشی منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته گذشته تصاویری دیدنی در دنیای نجوم منتشر شد. تصاویری از سدهای مرجانی شبیه به قلب که از ایستگاه فضایی گرفته شده اند تا صخره های مریخی و قمرهای زحل، تنها گزیده ای از مجموعه هستند که مجله نشنال جغرافی انتخاب کرده است.
1- قلبهایی از فضا- این تصویر جزیره مرجانی حلقوی "ابون" در اقیانوس آرام است که پائولو نسپولی، یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی از فضا گرفته است. جزیره مرجانی حلقوی ابون بخشی ازجزایر مارشال است.



2- یک آویز لاجوردی- این تصویر را رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی از سحابی "مسیه 78" تهیه کرده است. گرد و غبار این سحابی، نور ستارگان را منعکس می کند و موجب می شود که به رنگ لاجوردی به نظر برسد. دو ستاره نورانی HD 38563 و HD 38563B بزرگترین منابع نوری این سحابی هستند. پرتوهای ماوراء بنفش آنها که از میان ذرات گرد و غبار عبور می کنند به شکل نور مرئی دیده می شوند.



3- حباب سیاه چاله ها- در این تصویر ناسا، توده های سرخ فام ماده (به رنگ بنفش و زرد) به بزرگی خورشید در اطراف یک سیاه چاله بسیار عظیم می چرخند. اعتقاد بر این است که تمام کهکشانهای بزرگ در مرکز خود یک سیاه چاله دارند. زمانی که یک سیاه چاله مثل این تصویر در حال بلعیدن ماده باشد به عنوان هسته یک کهکشان فعال شناخته می شود. برپایه اندازه گیریهای جدید سرعت چرخش ماده اطراف سیاه چاله، دانشمندان در مقاله ای که این هفته در مجله نیچر منتشر کردند نشان دادند که 37 سیاه چاله مرکزی کهکشانها کوچکتر از آن چیزی هستند که تاکنون تصور می شد.



4- کنتراستهای مریخی- این عکس را کاوشگر Mars Reconnaissance Orbiter ناسا تهیه کرده است. صخره های روشن و شنهای تاریکی داخل گودال "هولدن" توسط باد جابجا می شوند یک کنتراست زیبا را به وجود آورده اند. گودال هولدن یکی از چهار نقطه احتمالی برای فرود کاوشگر Curiosity است. کاوشگر مریخ نورد Curiosity در پاییز آینده پرتاب می شود.



5- پرتره ای از یک قمر- این تصویر را کاوشگر زحلگرد کاسینی از قمر انسلادوس گرفته است. انسلادوس یکی از قمرهای طبیعی زحل است که همانند یک توپ پینگ پونگ بر روی حلقه های معروف این سیاره قرار گرفته است.



6- تازه ترین نور از وایز- اول فوریه 2011، تلسکوپ فضایی وایز تازه ترین عکس فوری خود را از آسمان پرستاره گرفت. این تلسکوپ فضایی مادون قرمز در دسامبر 2009 پرتاب شد.


 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویری مهربان از چهره خورشید

تصویری مهربان از چهره خورشید

عکاس نجومی با استفاده از ف ی ل ت ر ی که تنها به پرتوهای ناشی از گاز هیدروژن اجازه عبور را می دهد موفق به ثبت تصویری مهربان و غیر خشن از چهره خورشید شد.
مهر: عکاس نجومی به نام "آلن فریدمن" خورشید را با چهره ای جدید که تا به حال دیده نشده است در قالب عکسی متفاوت به نمایش گذاشته است.

تصاویری که از خورشید به ثبت می رسند معمولا مملو از شعله های تند و تیز و درخشان هستند اما در تصویر فریدمن، سطح خورشید به اندازه ای صاف و نرم به تصویر کشیده شده است که می توان به راحتی و بدون ترس از قدرت بالای خورشید، آن را لمس کرد.



این فرد برای ثبت چنین چهره مهربانی از خورشید از ف ی ل ت ر عکاسی استفاده کرده است که تنها اجازه ورود طیف نوری بسیار محدودی را به داخل دوربین صادر می کند و این طیف نوری نیز به پرتوهایی تعلق دارد که از هیدروژن به وجود می آیند. وی همچنین برای افزایش کنتراست تصویر صفحه خورشیدی را وارونه نمایش داده است.

توده بخاری که در سمت چپ خورشید دیده می شود در اصل بقایای موادی هستند که از شعله خورشیدی به جا مانده اند. با دیدن خورشید در فاصله ای به این نزدیکی می توان برای چند لحظه فراموش کرد ستاره بزرگ سامانه خورشیدی که زمین در برابر آن نقطه ای ناچیز به شمار می رود، به چه اندازه غول پیکر و عظیم است.
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیباترین عکس ‌های فضایی هفته

زیباترین عکس ‌های فضایی هفته

به نقل از نشنال ژئوگرافی، تصاویر فضایی هفته که توسط تلسکوپ‌های ناسا گرفته شده منتشر شد.


جزیره‌ای در آغوش ستارگان/شازده کوچولوی فضا
جزیره فرانسوی رئونیون (Réunion) در این تصویر همانند سیاره‌ای کوچک میان آسمان پرستاره دیده می‌شود که هفته گذشته توسط لوک پروت گرفته شده است.
این عکس توسط فن استریوگرافی گرفته شده که روندی دیجیتالی است و پانارومای کروی ۳۰ درجه را به شکل یک تصویر مسطح در می‌آورد. به دلیل شباهت این تصویر با داستان شازده کوچولو، آن را شازده کوچولوی فضا می‌نامیم.


خط آبی زمین
نقطه کوچک ماه در نزدیکی اتمسفر زمین. این عکس از ایستگاه بین المللی فضا گرفته شده است.


جنون سرعت ستاره
ستاره بزرگ با نام آلفا زرافه دقیقا در وسط تصویر جای گرفته است. برخلاف همسایه‌های آرام، این ستاره فراری با سرعتی مابین ۲٫۴ و ۱۵٫۱ میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. این عکس توسط کاوشگر وایز ناسا گرفته شده است.


آخرین فرود دیسکاوری
در این تصویر شاتل فضایی دیسکاوری هنگام آخرین پرواز خود از ایستگاه بین المللی فضا بر فراز آسمان مجارستان دیده می‌شود. دیسکاوری بعد از انجام آخرین ماموریت خود، ۹ مارس در مرکز ملی فضای کندی فرود آمد.


مرگ ستاره‌ و تولد سحابی
مرگ ستاره خورشید مانند، باعث تولد سحابی وست‌بروک شد. مرگ ستاره‌ها منجر به انفجار آن‌ها نمی‌شود و در عوض با جاری کردن لایه‌های گازی خود منبسط می‌شوند. هسته ستاره تبدیل به کوتوله‌های سفید شده که باعث گرم کردن مواد استخراجی می‌شوند تا سحابی سیاره‌ای ایجاد کنند. این تصویر توسط تلسکوپ هابل ناسا گرفته شده است.


چشم سائرون
تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا می‌تواند سیاه‌چاله موجود در مرکز سیاره مارپیچ NGC 4151 را ببیند. منطقه مرکزی سیاره به خاطر شباهت زیادش با سمبل شیطان در فیلم ارباب حلقه‌ها، چشم سائرون لقب گرفته است. نور مرئی(زرد) و داده رادیویی (قرمز) تصویر یک چشم آتشین و بدون پلک در اطراف سیاه‌چاله (مردمک) را تداعی می‌کند.
 

mohandesehsan

عضو جدید
تصویر روز نجوم؛ تصویری زیبا از سحابی هلیکس

تصویر روز نجوم؛ تصویری زیبا از سحابی هلیکس

تصویر روز نجوم؛ تصویری زیبا از سحابی هلیکس
سحابی هلیکس که تصویر آن در دسته زیباترین تصاویر نجومی قرار دارد یکی از نزدیک ترین و درخشان ترین سحابی هایی است که در میان صورت فلکی آکواریس واقع شده است.به گزارش خبرگزاری مهر، سحابی هلیکس با نام علمی NGC 7293 یکی از بزرگترین سحابی های سیاره ای است که در صورت فلکی آکواریوس واقع شده است. این سحابی در سال 1824 توسط اخترشناسی به نام کارل لودویگ هاردینگ برای اولین بار مشاهده و ثبت شد.
سحابی هلیکس یکی از نزدیک ترین و درخشان ترین سحابی های سیاره ای به زمین نیز به شمار می رود که در فاصله 700 سال نوری از سیاره آبی قرار گرفته است.
در تصویر نجوم روز 2 مارچ می توان شباهت این سحابی را با سحابی حلقه به خوبی مشاهده کرد. این تصویر توسط رصد خانه لاسیلا در شیلی به ثبت رسیده است.






دلیل درخشش های آبی- سبز در مرکز سحابی ناشی از گرم شدن اتم های اکسیژن در اثر تشعشعات قدرتمند ماورا بنفش در هسته 216 هزار درجه ای سحابی عنوان شده است.​


منبع:مهر
 

mohandesehsan

عضو جدید
تصویر غروب دو خورشید در آسمان چینی‌ها!

تصویر غروب دو خورشید در آسمان چینی‌ها!

تصویر غروب دو خورشید در آسمان چینی‌ها!



در پی شایعات اینترنتی که درباره مشاهده دو خورشید در آسمان منتشر شده بود، چینی ها شاهد غروب خورشید شگفت انگیزی بودند که در آن دو خورشید در آسمان دیده شد.


چندین هفته پس از انتشار و تکذیب شایعه ای درباره انفجار ستاره ای در نزدیکی زمین که منجر به ظهور خورشیدی دیگر در آسمان زمین می شد، چینی ها روز گذشته شاهد دو خورشید در آسمان کشورشان بودند.

این دو خورشید، یکی کدرتر و نارنجی تر و دیگری زردتر و بالاتر از دیگری، در تصاویر غیر شفاف تصویربردار آماتور چینی دیده می شوند.

جیم کالر محقق دانشگاه ایلینویز فردی بود که توانست هیجان ناشی از مشاهده این تصاویر بر روی اینترنت را فرونشاند.

وی اعلام کرد دو خورشیدی که در آسمان دیده شده اند در واقع تاثیر شکست نوری بوده است، اما در عین حال وی معتقد است آنچه در چین رخ داده پدیده ای بسیار نادر است که دانشمندان نتوانسته اند به صورت کامل آن را توضیح دهند.

کالر می گوید احتمال اینکه تصاویر، مدلی رایانه ای باشند بسیار کم است و احتمال می دهم ایجاد حبابی در اتمسفر زمین منجر به وقوع این پدیده کمیاب شده باشد، پدیده ای که به سراب شهرت دارد.

سراب زمانی رخ می دهد که ذرات موجود در اتمسفر زمین نور را شکسته و یا خم می کنند، این پدیده بیشتر در نزدیکی خط افق رخ می دهد و در عین حال سرابها معمولا به صورت عمودی در بالا و یا پایین منبع نوری قرار دارند، نه در کنار آن از این رو احتمال می رود بخشی ضخیم از اتمسفر در برابر خورشید حرکت کرده و این تصویر را به وجود آورده است.

آخرین اطلاعاتی که از مشاهده دو تصویر افقی از ماه یا خورشید به ثبت رسیده به سال 1993 باز می گردد زمانی که اخترشناسی فنلاندی تمامی اطلاعات مربوط به این پدیده را در کتابی جمع آوری کرد.

اخترشناسان دانشگاه ویسکونزین نیز معتقدند به دلیل اینکه هیچ اثر بازتابی ناشی از لنز دوربین در این تصویر دیده نمی شود، و تصاویر دو خورشید متناسب با حرکت دوربین تغییر موقعیت پیدا می کنند، می توان اطمینان داشت که این دو تصویر خطای دید یا خطای ابزار تصویربرداری نیست.

بر اساس گزارش ان بی سی، پدیده های متعدد خورشیدی وجود دارند که دانشمندان قادر به توضیح آنها هستند، ستونهای خورشیدی، سراب غروب خورشید، هاله های خورشیدی، اما این پدیده یکی از ناشناخته ترین آنها است که به گفته کالر بسیار گیج کننده است.


منبع:http://njavan.com/forum/showthread.php?t=89670
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکس‌ های فضایی در هفته ‌ای که گذشت + تصاویر

عکس‌ های فضایی در هفته ‌ای که گذشت + تصاویر




برنا، مجله نشنال جئوگرافی مجموعه‌ای از عکس‌های فضایی هفته گذشته از
تصویر خورشید طوفانی گرفته تا تصویر دورترین و فدیمی‌ترین خوشه کهکشانی
منتشر کرد.
عنکبوت ابری

تصویری زیبا که قسمتی از سحابی رتیل را نشان می‌دهد. این عکس توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است.
خورشید طوفانی

در این تصویر حلقه‌های قوسی شکل، نشانگر خطوط میدان مغناطیسی است که
روی سطح خورشید در حال فعل و انفعال هستند و خورشید را شبیه موجودی زنده
می‌کنند. در واقع این عکس، تصویری پویا و دینامیک از چهره خورشید را به
نمایش می‌گذارد.
استراحت اعضای سایوز

سه عضو کپسول روسی سایوز در حال استراحت، دقایقی پس از فرود در نزدیکی شهر آرکالیک در قزاقستان
از چپ به راست: اولگ اسکریپوچکا، الکساندر کالری و اسکات کلی. این گروه تقریبا ۶ ماه را در ایستگاه بین المللی فضا سپری کردند.
تولد ستاره‌ها

این عکس در شیلی و توسط تلسکوپ VLT گرفته شده و نمایانگر تاثیرات
ستاره‌های جوان است. موادی که از ستاره‌های جوان بیرون می‌آید، با ابرهای
گازی و گرد و غباری برخورد کرده و منظره‌ای زیبا و حقیقی از حباب‌ها و
قوس‌های درخشان ایجاد می‌کنند.
ژاپن، قبل و بعد از زلزله

تصاویر ماهواره‌ای از شهر تورینومی در ژاپن؛ تصویر سمت چپ در تاریخ ۵
سپتامبر ۲۰۱۰ و تصویر سمت راست در ۱۲ مارس ۲۰۱۱، یک روز پس از زلزله ۹
ریشتری در ژاپن
دورترین خوشه کهکشانی


قدیمی‌ترین و دورترین خوشه کهشانی کشف شد. خوشه کهکشانی CL J1449 0856
به طور کلی از سایر خوشه‌های کهکشانی مجزا و در منطقه‌ای دورتر قرار گرفته
است.
‌​
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستین نمای نزدیک از سطح عطارد+ عکس

نخستین نمای نزدیک از سطح عطارد+ عکس




فرارو: فضاپیمای مسنجر طی شش ساعت پس از اولین تصویربرداری خود، ۳۶۳ تصویر دیگر نیز از بخش.های مختلف عطارد تهیه کرد و درنهایت بسته اطلاعات را به زمین مخابره کرد. دانشمندان ناسا پس از دریافت این اطلاعات، تحلیل آن.ها را آغاز کرده و نخستین تصویر را برای عموم منتشر کرده.اند.

سیاره عطارد نزدیک.ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است که قطرش کمتر از ۰٫۴ قطر زمین است. این سیاره در فاصله تقریبی ۵۵ میلیون کیلومتری از خورشید واقع است و هر ۸۸ روز به.دور خورشید می.گردد. هر سال عطارد برابر ۱٫۵ شبانه.روز این سیاره است.​
 

mehdisepehri

عضو جدید
شکل واقعی کره زمین به چه شکل است؟+ تصویر

شکل واقعی کره زمین به چه شکل است؟+ تصویر

در نگاه اول، زمین به شکل یک سیارک سیب زمینی شکل معلق در فضا دیده می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، اما این تصویر چند رنگ ، در واقع تصویری از زمین است که نشان دهنده میزان های مختلف جاذبه در نقاط مختلف کره زمین است.



این تصویر امروز توسط گروهی که گردانندگان ماهواره "جی او سی ای" هستنند، رونمایی شد و دقیق ترین تصویری است که تا به حال منتشر شده است.

این نقشه نشان می دهد که اقیانوس ها چگونه در صورت عدم وجود جزر و مد دیده می شوند. رنگ های زرد روشن نشان می دهد که جاذبه زمین در آن قسمت بیشتر است، در حالی که در جاهایی که جاذبه زمین بسیار کم است ، رنگ ابی است..


منبع:
http://www.entekhab.ir/fa/news/22703/شکل-واقعی-کره-زمین-به-چه-شکل-است؟+تصویر
 

Similar threads

بالا